Zsidó vallás engedi a házasságtörést férfiak esetében?
"Zsidó vallás 4 feleséget enged?"
Igen, és a keresztény is. Nézd meg Jézus szavait: csak a püspöknél korlátozta, hogy nekik legyen csak 1 feleségük. Alsóbb papnál már lehet 4.
Iszlámnak a vahabita (a Vahhábizmus követői) ága halálal bűnteti a női házasságon kívüli szexuális, sőt erotikus együttlétet, ez a mai Törökország kis részéről terjedt el/rá az Arab-félszigetre.
Amúgy a többi ön bíráskodás: USA-tól (agyonlövi a redneck az asszonyt és szeretőjét), Latin-Amerikán át, teljes Afrikán és Belső-Ázsián át a távol keletig.
Ábrahám utáni, szokásjog. Sőt még Ábrahám van elmarasztalva, hogy elkergette a szolgálólányt, az első szülőt fiával, a neje ráhatására. Csak az anya a biztos. ;)
Mondjuk ma már nem (70-80eFt/potenciális apa. És nagyon drágán, még egypetéjű iker férfiak közül is ki lehet szűrni, ki az apa.
#8 +1
Iszlám országokban vahabitákon kívül, még Mohamed előtti törzsi törvények alapján önbírásodnak. Indulatból, és nem vallási meggyőződésből.
#11 A zsidó részre a #8-as adja meg a választ.
A keresztény rész bonyolultabb. A rengeteg eretneké nyilvánított mozgalom miatt, már az ókorban voltak a Római Katolikusokat számban is felül múló ilyen szekták.
És jó tudni, a mai összes keresztény vallás az Alexandriai bölcsek ágából/tanaiból származott le. Az úgy nevezett őskereszténységek mind kihaltak örökös és társadalmi/közösségi lábnyom nélkül, kivétel a reformáció, vagy inkább protestantizmus.
"Zsidók szerint a Tóra Isteni kinyilatkoztatás, a Talmudod viszont emberek írták. Nem értem miért követnek egy emberi irományt a Tóra helyett."
A Talmudi irodalom a Tóráról szól, azt magyarázza és értelmezi, és abból vezeti le, hogy mi az, amit MA, a mai körülmények között csinálnia kell egy jó zsidónak. A Tóra a megváltozott körülmények miatt egy az egyben véve követhetetlen, de a szelleme és iránymutatásai a fontosak.
A mózesi törvények egy államalkotó nép törvényei voltak, amelynek van egy központi, összetartó eleme: a jeruzsálemi templom. Ezek a törvények nem működhettek a zsidó államiság szétzúzása, a templom lerombolása után, amikor az áldozatbemutatás színhelye megszűnt, a papság munka nélkül maradt, a zsidóság pedig szétrajzott és kisebbségbe került (diaszpóra). Kisebbségben a mózesi törvények időnként szekulárisnak is nevezett része értelmét vesztette, mert a zsidók nem egy homogén zsidó társadalomban, hanem egy más vallású társadalomban, kisebbségként éltek.
Ahogy a Sariját sem lehet törvényerőre emelni mondjuk a bevándorló muszlimok számára Magyarországon, Franciaországban, Németországban (mert megvannak a befogadó ország saját törvényei, amikhez alkalmazkodni kell), úgy a zsidóknak is le kellett mondani arról, hogy a Tórát, mint kvázi "polgári törvénykönyvet" értelmezzék. Ezért kellett a Tórát úgy újraolvasni és újraértelmezni, hogy az már nem egy homogén ország lakosságának a törvénykönyve, hanem egy más vallású többségi társadalom mellett élő közösség szellemi iránytűje lehessen. A talmudi irodalom jelentős része ennek az újraértelmezésnek a menetét rögzíti.
Ez nem azt jelentette, hogy a zsidó nép "LETÉRT" az addigi útról, hanem, hogy tőle független körülmények LEHETETLENNÉ TETTÉK annak folytatását az eredeti formájában.
Ha például holnap egy hindu vallású atomhatalom elfoglalná Mekkát, és megtiltaná az éves mekkai zarándoklatot, vagy egyenesen megsemmisítené a várost és a kábakövet egy atombombával, akkor a mai muszlimok is kénytelenek lennének kitalálni, hogyan is legyenek muszlimok úgy, hogy nem zarándokolhatnak el életükben Mekkába. Ez nem azt jelentené, hogy szándékosan letérnek az útról, hanem azt, hogy nincs más választásuk, mert ellehetetlenült az addigi vallási parancs betartása. Ilyenkor csak két választása marad az embernek: elhagyni a vallását, vagy megreformálni azt. A zsidók az utóbbit választották, ami szerintem szép példája a vallás melletti minden áron való kitartásnak.
"Mi köze például a házasságtörésnek ahhoz hogy a templom áll vagy sem. Ez alapján akkor a terljes Tórát figyelmen kivül lehetne hagyni mert hogy nem áll a templom. "
Semmi. Nem is a házasságtörés megítélése változott meg, hanem az arra adott "büntetés". Mivel a zsidó állam megszűnt, a zsidók pedig zömmel keresztények közé települtek, nem sok választásuk maradt, az adott ország törvényeit kellett követniük, és azon belül megélni valahogy a vallásukat. A keresztény többségiek nem igazán nézték volna jó szemmel, és nem is engedték volna meg, hogy a zsidók halálra kövezgessenek házasságtörőket az ő városaikban, különösen, mivel a keresztény vallási köztudatban kiemelt szerepe van az "az vesse rá az első követ"-példázatnak, amikor Jézus megakadályozta a parázna asszony halálra kövezését. Ha a zsidók túlzottan erőltették volna ezt a kövezés dolgot, a középkori keresztény Európában könnyen a megkövezők eshettek volna komoly vérontás, pogrom áldozatául.
"Nekem ebből az következik hogy a zsidók elhagyták az Isteni kinyalatkoztatást és saját kedvük szerint új törvényeket hoztak."
Nem ez következik, hanem az, hogy nem volt módjuk tovább fenntartani (ahogy fentebb is írtam). A törvények szellemén nem is változtattak, azok megmaradtak erős erkölcsi törvényeknek a hagyományos zsidó közösségekben. Úgyszólván "a büntetési tételek" változtak meg, nem az erkölcsi előírások.
"Legfeljebb 1-2 államban alkalmazzák elvétve, de ahogy a másik válaszolónak is mondtam, az iszlám vallás szerinti nem jár ezért halálbüntetés. Hogy manapság a zsidók nem kövezik meg a házasságtörőket nem jelenti hogy a zsidó vallás nem irja elő, mert láthatod hogy benne van a Tórában."
Az az 1-2 állam pont 1-2 állammal több, mint amennyiben a XXI. században illenék... Azt persze elhiszem, hogy ez nincs a Koránban.
Köszönöm a részletes választ. Több ponttal sem tudok egyetérteni. Kicsit eltértünk az eredeti kérdéstől de azért leírom én hogy látom.
"A Talmudi irodalom a Tóráról szól, azt magyarázza és értelmezi, és abból vezeti le, hogy mi az, amit MA, a mai körülmények között csinálnia kell egy jó zsidónak. A Tóra a megváltozott körülmények miatt egy az egyben véve követhetetlen, de a szelleme és iránymutatásai a fontosak."
Ez olyan mintha azt mondanád hogy Isten parancsa követhetetlen, ha azt feltételezzük hogy a Tóra Isten szava. Tórában szerepel olyasmi hogy ha megváltoznak a körülmények akkor a Tóra parancsait saját belátásaik szerint megváltoztathatják?
"Ezért kellett a Tórát úgy újraolvasni és újraértelmezni, hogy az már nem egy homogén ország lakosságának a törvénykönyve, hanem egy más vallású többségi társadalom mellett élő közösség szellemi iránytűje lehessen. A talmudi irodalom jelentős része ennek az újraértelmezésnek a menetét rögzíti. Ez nem azt jelentette, hogy a zsidó nép "LETÉRT" az addigi útról, hanem, hogy tőle független körülmények LEHETETLENNÉ TETTÉK annak folytatását az eredeti formájában."
Szerintem Isten törvényi állandóak. Minden korban és minden körülményben érvényesek. Az sem egészen igaz hogy a zsidók nem gyakorolhatták vallásukat államuk elvesztése után. Például az Arab és Oszmán birodalomban élő zsidókat nem korlátozták vallásukban.
"Ha például holnap egy hindu vallású atomhatalom elfoglalná Mekkát, és megtiltaná az éves mekkai zarándoklatot, vagy egyenesen megsemmisítené a várost és a kábakövet egy atombombával, akkor a mai muszlimok is kénytelenek lennének kitalálni, hogyan is legyenek muszlimok úgy, hogy nem zarándokolhatnak el életükben Mekkába. Ez nem azt jelentené, hogy szándékosan letérnek az útról, hanem azt, hogy nincs más választásuk, mert ellehetetlenült az addigi vallási parancs betartása."
Ez nem egészen jó példa mert ebben az esetben földrajzi helyhez kötött a zarándoklat elvégzése, de a házasságtörés büntetése esetében nem beszélhetünk erről. Egyébként ha ilyesmi történne a muszlimok újra felépítenék a Kábát, de semmiképpen sem találnának ki új törvényeket.
"Nem ez következik, hanem az, hogy nem volt módjuk tovább fenntartani (ahogy fentebb is írtam). A törvények szellemén nem is változtattak, azok megmaradtak erős erkölcsi törvényeknek a hagyományos zsidó közösségekben. Úgyszólván "a büntetési tételek" változtak meg, nem az erkölcsi előírások."
Ma már a zsidóknak van saját államuk. Visszatértek a korábbi törvényekhez? Mivel nincsenek kövezések feltételezem hogy nem. Ezzel nem azt mondom hogy jó lenne ha megköveznék a házasságtörőket, meg hát biztos sok ehhez hasonló törvény volt amit nem alkalmaztak ugyanerre hivatkozva.
Összességében csak azt akarom mondani az ilyen vallásreformálással kapcsolatban hogy nagy veszélyekkel jár. Alapból ezzel azt állítod hogy az ember jobban tudja mint Isten, ami hatalmas nagy hiba. Továbbá fennáll a veszély hogy később sem térnek vissza az eredeti törvényhez, aztán megnyitja az utat az újabb reformok előtt aminek az lesz a végeredménye mint a kereszténység esetében. Létrejön ezer irányzat és szekta aminek már alig van köze az eredeti valláshoz.
Katolikusok zsinatokat hívnak össze. Törölték a poklot és a mennyet is már, az egyiken.
Protestánsok konferenciákat/gyűléseket, ma már nem kötelező egy lutheránusnak (és így evangélikusnak) megölnie minden zsidót.
A katolikusoknál az elkergetés volt a divat, meg az adóztatás zsidókérdésben a két fő opciójuk. Gettók először önkénteske voltak, keveredéssel ez felbomlott, majd jöttek kényszer gettók is.
Még régebben Ókori Rómában, Róma városában a zsidónegyedben az összes házkertje bejárható volt utcára lépés nélkül, hogy szombaton azt a ház el hagyás tilalmának szabályát se sértsék meg. Ha szomszédolnak. ;)
Amúgy Jézus a zsidó reformerektől, ha jól emlékszem Mózestől vette, hogy minden ember Ember, a rabszolga is; és emberként kell vele bánni, nem lehet megölni, etc. Tehát nem barom, vagy ellenség.
Jézus tanítása a házasságról: ...és lesznek ketten egy test. A poligámia nem Jézustól, illetve Istentől való.
A zsidóknál is volt olyan szabály, hogy ha a lányt elvette feleségül a férfi, akkor megúszta a büntetést.
A zsidóságba egy férfinek (ma) csak egy felesége lehet.
"Zsidó vallás engedi a házasságtörést férfiak esetében?"
Nem.
"Ha zsidó nő követ el házasságtörést akkor ha jól tudom halálbüntetés jár érte"
Ez hülyeség. Ilyen nincs.
"de ha férfi követi el egy hajadon nővel akkor azért nem jár bünteté"
Ezért sem jár.
"sőt ha gyerek születik akkor törvényesnek tekintik."
Dehogy.
Amúgy a maszturbálást, szebb és (egyértelműbb csak adott nemre vonatkozó) szóval onanizálást - a neve is a bibliából van Ónán bűnét is tiltja férfiaknak minden Jehova/"nyugati egy ->Isten<-" követő vallás, ~magjuk a porba ne hulljék~, ... .
Ortodoxok (zsidók) sokszor az éjszakai magömlés miatt adják fiatalon össze a gyerekeket. - pedig az szigorúan véve nem onánia.
Amúgy Ónán megszakításos védekezéssel élt, mert nem akart gyereket attól a nőtől aki a neje volt. Tehát is itt van egy baki, de ott a "szaporodjatok és sokasodjatok", amit ő is, és a maszturbálok is megsértenek.
Bár a reform zsidóságban is tilos, csak az élvezetért szexelni. - tudom, ismerek rabbit. A fiát is ismerem, hetero a srác. De azért volt hozzá képem megkérdezni, mert fia révén ránk talált bútor készítésnél. Itt nem kell sok templomi bútorhoz, csak a tóra tartóhoz meg egy két más bútorhoz, szentséget kötni. Padhoz, székhez vagy inkább padhoz, bár forrás vízzel, vagy eső vízzel mintha átmosnák mielőtt a templomba kerül.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!