Meg kell tartani a Tízparancsolatot vagy sem?
Mert van olyan nézet miszerint Jézus felülírt az Ószövetségi zsidóknak adott parancsolatokat.
Úgy értem ha a szombat nem fontos már akkor a ne ölt is lehet úgy értelmezni,hogy ne ölj keresztényt.
Ne lopj a szomszédtól.
És így tovább.
Érvényben van vagy sem.
Tudom:nem azért jöttem,hogy eltöröljem a törvény hanem ....
De akkor egyesek miért hivatkoznak arra,hogy már nincs érvényben?
Vagy csak néhány pontja nincs érvényben?
Máté 5:17 "Ne gondoljátok, hogy megsemmisíteni jöttem a Törvényt vagy a Prófétákat. Nem megsemmisíteni jöttem, hanem betölteni; 18 mert bizony mondom nektek, hogy előbb múlna el az ég és a föld, mint hogy a legkisebb betűből e g y is, vagy egy betű egyetlen írásjele is elmúljon valamiképpen a Törvényből, s ne történjen meg minden. ....."
Ha Jézus ezt állította, akkor ez nem lehet kérdés. Azt, hogy vannak akik azt állítják, hogy nem számít, azt csak ők tudják. De egy biztos, hogy akkor szembe mennek Isten szavával.
A szeretet, amit Jézus legfőbb parancsolatnak mondott, nem bírja el ha embertársad feleségét elveszed, ha meglopod, ha tiszteletlen vagy anyáddal és apáddal, stb.
Sokszor van a magyarázat azért, mert aki ilyent tanít, az azzal, hogy elferdíti Isten szavát a hazugságot szólja. János 8:44 "Ti a ti atyátoktól, az Ördögtől vagytok, és a ti atyátok kívánságait óhajtjátok tenni. Az emberölő volt kezdettől fogva, és nem állt erősen az igazságban, mert nincs benne igazság. Amikor a hazugságot szólja, a saját lelkülete szerint szól, mert hazug ő, és a hazugság atyja." Károli szerinti fordítás:" Ti az ördög atyától valók vagytok, és a ti atyátok kívánságait akarjátok teljesíteni. Az emberölő volt kezdettől fogva, és nem állott meg az igazságban, mert nincsen ő benne igazság. Mikor hazugságot szól, a sajátjából szól; mert hazug és hazugság atyja."
Ha mégis nem éred a miérteket, szívesen válaszolok priviben, csak kérdezz.
@Kérdező
Megmondom én neked, hogy miért hivatkozok én arra.
Az (Mt 5,17) értelmezése azért nem olyan egyszerű, mint amilyennek egyesek gondolják.
Először is, azt a beszédet Jézus még a zsidó népnek mondta el, a kereszténységnek abban az időben híre-hamva nincs. Ne felejtsük el, hogy Jézus még a mózesi törvény alatt született, így bár bizonyos dolgokban valóban példa a keresztények számára, de bizonyos dolgokban éppen ezért nem. Azóta az apostolok felülírtak egy pár dolgot.
Másodszor a "törvény" és a "próféták" nem a 10 parancsolatot jelenti! Ez egy szakkifejezés, amely a héber kánon első két nagy csoportjára vonatkozik: "Torah" (Törvény) illetve "Nöbiim" (próféták). Vagyis Jézus itt a héber kánon érvényességéről beszél - de zsidó szempontból! Amennyiben ezt úgy értelmezzük, hogy a szöveg a keresztényeknek szól, akkor az azt is jelenti, hogy nekik meg kell tartani a "Torah" 613 parancsolatát is, ami kizárt! (vö. Ap.Csel 15. fej.)
Az egyetlen észszerű értelmezési mód, hogy ezt a szöveget Jézus kortársaira vonatkoztatjuk úgy, hogy mi keresztények is meríthetünk belőle.
Dante
Máté 5:17, 21, 23, 27, 31, 38: „Ne gondoljátok, hogy megsemmisíteni jöttem a Törvényt vagy a Prófétákat. Nem megsemmisíteni jöttem, hanem betölteni.” És most figyeld meg, hogy Jézus mit foglalt bele a további mondanivalójába: „Hallottátok, hogy megmondatott a régieknek: »Ne gyilkolj (2Móz 20:13; a hatodik parancsolat)« . . . Ha tehát ajándékodat az oltárhoz viszed (5Móz 16:16, 17; nem része a tízparancsolatnak) . . . Hallottátok, hogy megmondatott: »Ne kövess el házasságtörést (2Móz 20:14; a hetedik parancsolat).« Ezenkívül megmondatott: »Aki elválik feleségétől, adjon neki válólevelet (5Móz 24:1; nem része a tízparancsolatnak).« Hallottátok, hogy megmondatott: »Szemet szemért és fogat fogért (2Móz 21:23–25; nem része a tízparancsolatnak).«”
Jézus tehát felváltva hivatkozott a tízparancsolatra és a Törvény többi részére, anélkül hogy különbséget tett volna köztük.
Különválasztotta-e Jézus a tízparancsolatot, amikor ezt kérdezték tőle: „Tanító, melyik a legnagyobb parancsolat a Törvényben?” Nem. Ehelyett ezt mondta: „»Szeresd Jehovát, a te Istenedet egész szíveddel, egész lelkeddel és egész elméddel.« Ez a legnagyobb és első parancsolat. A második ehhez hasonló: »Szeresd felebarátodat, mint önmagadat.« Ezen a két parancsolaton alapul az egész Törvény és a Próféták” Máté 22:35–40. Ha egyesek ragaszkodnak a tízparancsolat megtartásához (5Móz 5:6–21), mondván, hogy a Törvény többi részével ellentétben ezeket kötelesek betartani a keresztények, valójában nem éppen azt vetik el, amit Jézus a két legnagyobb parancsolatnak nevezett az 5Mózes 6:5-öt és a 3Mózes 19:18-at idézve?
Katolikusoknál érvényben van.
Nem tudják le azzal, hogy elég volt megölni Jézust, illetve értelmetlen lenne a léte, ha nem bűnöznék. Nem költenek mesét, hogy mások halálra lettek teremtve vagy démonok.
Szia!
A Tízparancsolatnak rendkívüli „méltósága” van a Biblián belül. Az Ószövetség népének, Izraelnek, Isten saját maga hirdette ki és írta fel kőtáblákra, amikor szövetséget kötött velük. A Tízparancsolat közlése a bűneset utáni egyetlen alkalom, amikor Isten jelenléte emberek nagy sokasága számára érzékelhető volt, hallhatták hangját, és átadta a saját kezével írt dokumentumot (2Mózes 19–20. fejezet; 31,18).
A Tízparancsolat kőtábláit azután – Isten utasítására – a legszentebb helyen, a templom legbelső részében, az úgynevezett szentek szentjében, a frigyládában kellett elhelyezni. Ezáltal világossá tette Isten, hogy ez a törvény az alapja és a célja az emberrel való szövetségkötésének.
Az Újszövetségben Jézus Krisztus maga tesz tanúbizonyságot a Tízparancsolat örök érvényű voltáról. A gazdag ifjú kérdésére: „Mit cselekedjem, hogy örök életet nyerjek?”, Jézus így válaszolt: „Ha be akarsz menni az életre, tartsd meg a parancsolatokat.” Amikor a fiatalember tovább kérdezett: „Melyeket?”, Jézus a Tízparancsolat egyes parancsolatait sorolva megerősítette, hogy erre a törvényre gondol (Máté 19,16–19).
A Tízparancsolat a szeretet örök és az egész világmindenségben érvényes erkölcsi alaptörvényének a bűnös ember számára való megfogalmazása.
Isten mintegy féknek, visszatartó erőnek is szánta az elszabadult bűnnel szemben, ezért a legtöbb parancsolat tiltó formában hangzik el. De nem elég csak erről az oldaláról megvizsgálni, hanem minden egyes parancsolatnál meg kell fontolni azt is, hogy mit jelent annak „betöltése”. A parancsolatok „betöltése” – amin a tiltással ellentétes magatartás vagy cselekvés értendő – az igazság legfontosabb kívánalmaira mutat rá gyakorlati életünkben.
„Gyönyörködöm a Te rendeléseidben... A Te kezeid teremtettek és erősítettek meg engem; oktass, hogy megtanuljam parancsolataidat... Mely igen szeretem a Te törvényedet, egész napestig arról gondolkodom!... A Te igazságod igazság örökké, és törvényed igaz... Törvényed kedvelőinek nagy békességük van, és nincs bántódásuk.” (Zsoltárok 119,16. 73. 97. 142. 165)
Johannes Amos Comenius, a híres cseh pedagógus és nagy keresztény gondolkodó írta: Az isteni jogrendnek ez a summája „felér a világ összes, megszámlálhatatlan törvényével, szabályával, jogrendjével, sőt ezerszerte tökéletesebb azoknál”. (A világ útvesztője és a szív paradicsoma)
Vannak, akik azért tartják idejétmúltnak a Tízparancsolat egyes parancsolataihoz való ragaszkodást, mert úgy gondolják, hogy a Megváltó Krisztus eljövetele után, az Újszövetségben már csak annak lelki lényege, a szeretet egyetlen parancsolata az érvényes keresztény erkölcsi törvény. Az utolsó vacsorán Jézus azt mondta a tanítványainak: „Új parancsolatot adok néktek, hogy egymást szeressétek; amint én szerettelek titeket, úgy szeressétek ti is egymást.” (János 13,34)
Ez a kijelentés azonban nem a Tízparancsolat érvénytelenítése kívánt lenni. Jézus csupán arra utalt, hogy az Ő élete és tanításai hatalmas fényt árasztottak a törvény által megkívánt szeretet mibenlétére. Így a szeretet régi parancsolata valóban mintegy „új parancsolattá” lett. Szintén Jézus mondotta ugyanis, mégpedig a búcsúbeszédei között: „Ha engem szerettek, az én parancsolataimat megtartsátok.” (János 14,15)
Nevezetes misszióparancsában is így szólt: „Elmenvén széles e világra, tegyetek tanítvánnyá minden népet... és tanítsátok őket, hogy mindazt megtartsák, amit én parancsoltam néktek.” (Máté 28,19–20)
Jézus tehát amellett, hogy hangsúlyozta: a törvény betöltése a szeretet, fenntartotta a „parancsolatok” érvényét, fontosnak tartotta a Tízparancsolat minden egyes rendelkezésének tanítását és megtartását.
Hasonlóképpen tett tanúságot Pál apostol is:
„A parancsolat vége (vagy célja – az itt található eredeti görög szó ezt a jelentést is magában foglalja, illetve ez az alkalmasabb fordítása itt) pedig a tiszta szívből, jó lelkiismeretből és igaz hitből való szeretet.” (1Timótheus 1,5)
Ugyanakkor szól arról is, hogy „a törvény (a Tízparancsolat) szent és igaz és jó”, és hivatkozik a saját tapasztalatára ezzel kapcsolatban: „A bűnt nem ismertem, hanem csak a törvény által; mert a kívánságról sem tudtam volna, ha a törvény nem mondaná: Ne kívánjad!” (Róma 7,12. 7) (A Tízparancsolat X. parancsolatát idézi az apostol.) Vagyis a törvény nélkül nem tudnánk, mi a bűn, és következésképp szabadulni sem kívánnánk belőle.
Üdv. Péter
Jézus valóban nem adott új parancsokat és a 10 parancsolatot ő is örök érvényűnek ismeri el !
Amire te gondolsz az szerintem az lehet hogy a 10 parancsolatot átírták ! A Katolikusok és a különböző protestáns egyházak a saját szájízük szerint átfordították és lebutították nem véve figyelembe az eredeti héber szöveg eredeti jelentését !
Például az eredeti Bibliai szövegben nem olvashatod azt hogy ne paráználkodj , ezt valahogy úgy kellene fordítani hogy Ne légy házasságtörő.
Az általad kiemelt ne Ölj parancs valójában úgy hangzik hogy ne Gyilkolj ! És ebben az értelemben használva azt állapítjuk meg hogy a Biblia elismeri a halálbüntetés létjogosultságát ! Mózes idejében amikor a Tíz parancsolat keletkezett volt is erre nem egy példa !
Hali!
A Tizparancsolat ervenyben van. Asperrimus nagyon jol osszefoglalta a kereszteny szombatertelmezest.
Krisztus igaja konnyu es gyonyoruseges. A kereszteny elet a sziv es a lelek megpiheneserol szol. A sziv es a lelek Krisztusban, az otthonaban pihen, az O igajat veszi fel, es nem a sajat cselekedetein dolgozik, ez az igazi gyonyoruseges szombat. Ettol meg vegzi a hivo akar a hetkoznapi teendoit, de a szive Isten jelenleteben pihen, Istennel erzi csak jol magat. A szombat szimbolikus parancs. Arra tanit, hogy mem azert elunk, hogy dolgozzunk, hanem azert, hogy egyutt legyunk Istennel. Ez pedig az Ujszovetsegben beteljesult.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!