Adventisták szerint és E. G. White szerint az Úrnak napja szombat?
„Lélekben valék ott az Úrnak napján, és hallék hátam megett nagy szót, mint egy trombitáét…”
Az, hogy János lélekben volt ott az Úrnak napján Pátmosz szigetén, nem az Úrnak nagy és rettenetes napját jelenti, amiről a próféták írtak? És természetesen csak lélekben elragadtatva kerülhetett oda, mert még ez a nap nem jött el. Miért magyarázzák tehát az Adventisták a Jelenések könyvét úgy, hogy ez a nap szombat, mintha nem lélekben elragadtatva lett volna ott az ítélet napján János, hanem csak szombatot jelentene az Úrnak napja?
Kedves carpenisan attila!
"Nagyon szépen körvonalaztad de bibliavers is kéne hogy alátámaszd a szombatnaprol vasárnapra való hiteles parancsot amit a tanitványok vagy Jézus tett"
Jézus és a tanítványok azért tartottak szombatot, mert a mózesi törvény alatt voltak. Ha te is mindenben őket akarod követni, akkor meg kell tartanod azt a 613 parancsolatot is, ami ott van a Tórában. Az újszövetségi teológiában nincsenek olyasmi parancsok, mint a Tórában, amely kötelezővé tenné egy nap megtartását. Az, hogy ki milyen napot ünnepel, a lelkiismeretére van bízva (Rm 14,5-6), ennek értelmében még szombatot is ünnepelhet, viszont elítélni valakit azért, mert tart szombatot, nem lehet (Kol 2,16). Ez ellentétben áll a hetednapi adventisták gyakorlásával, akik kötelezőjellegűvé teszik a tagjaik számára a szombatünneplést.
"Ahogy én tudom ez a változás a katólikus egyházat illeti. A pápai beszédekben ez áll: semilyen utalás nincs a bibliában a vasárnap szentségére ez a változás a katólikus egyházat illeti."
->A változást már az Ősegyház korában is megtalálod, fent talán említettem az apostoli atyák írásait, akik az 1. század második felében, illetve a 2. század elején éltek. Ha valakinek tudniuk kellett arról, hogy szombat vagy vasárnap, akkor nekik biztosan, hiszen az apostolok kortársai, illetve tanítványai voltak. A leveleikben azonban nyoma sincs annak a szombathoz fűződő mentalitásnak, ami a hetednapi adventistákat jellemzi. Épp ellenkezőleg, a vasárnapot favorizálják. A hetednapi adventisták persze érvelhetnek azzal, hogy ők jobban tudják értelmezni a Bibliát, ez azonban nem valószínű, hiszen az Atyák esetében olyan emberekről beszélhetünk, akik ismerhették a Biblia szerzőit.
És az apostoli atyák esetében elég messze vagyunk még időben az adventisták kedvenc eseményétől, a Nagy Konstantini fordulattól, amelyről oly erőteljesen hangsúlyozzák, hogy az Egyház hitehagyó lett. Úgy látszik, hogy már a 2. század elején sem volt olyan "szent és sérthetetlen" a szombat, ahogy a szombatünneplők gondolják, tehát a 4. századi "vasárnaptörvény" nem volt valami nagy újdonság.
"Aki pedig a bibliábol szeretné bizonyitani az eretnek- kedves barátom igy van ez."
->Pontosan, mivel a Biblia nem egyéni értelmezés kérdése. A keresztény Bibliát az Egyház állította össze, ezért értelmezi is neki van joga.
Dante
Javítás:
"viszont elítélni valakit azért, mert nem tart szombatot, nem lehet "*
Dante
Kedves Dante barátom
Nem bántani akarlak mivel semmivel se vagyok több mint te vagy bárki más.
Senkit sem itélek el aki nem tart szombatot mert nincs jogom hozzá Isten senkit sem jogositott fel erre!
Jel 1:6 És tett minket királyokká és papokká az ő Istenének és Atyjának: annak dicsőség és hatalom mind örökkön örökké! Ámen.-itt ir a jogrol hogy kié.
Róm 12:6 Minthogy azért külön-külön ajándékaink vannak a nekünk adott kegyelem szerint, akár írásmagyarázás, a hitnek szabálya szerint [teljesítsük];-értelmezés kérdése
2Tim 3:16 A teljes írás Istentől ihletett és hasznos a tanításra, a feddésre, a megjobbításra, az igazságban való nevelésre,- a keresztény bibliát a Szent Lélek állitotta ösze,ott volt az irásánál és az összeálitásánál is.
A keresztény egyház nem lehet nagyobb Istennél. Az egyház feje a Krisztus. A Szent Lélek dolga a magyarázás is barátom, ne káromoljuk Őt!
Ján 16:13 De mikor eljő amaz, az igazságnak Lelke, elvezérel majd titeket minden igazságra. Mert nem ő magától szól, hanem azokat szólja, amiket hall, és a bekövetkezendőket megjelenti nektek.
Kedves kérdező Tamás
Ha bár nem sejtetted de évezredek kérdését raktad fel.
Nem az adventisták szerint se nem E.G.White szerint az Úr napja a szombat hanem az Atya, a Fiu, és a Szent Lélek szerint az ur napja a szombat. Erre a bizonyiték a teljes írás. A második fele a kérdésednek a válasz hogy melyik napon volt János, melyik Úrnak napján?
Meg van irva!- Máté 24:36 Arról a napról és óráról pedig senki sem tud, az ég angyalai sem, hanem csak az én Atyám egyedül.
Kedves carpenisan attila!
Elhiszem, hogy nem ítélsz el azért, mert nem tartok szombatot, és tudod én sem ítéllek téged el azért, mert nem vasárnapon tartod az összejövetelt a többi szombatünneplő kereszténnyel.
A gond ott van, hogy a hetednapi adventista teológia sajnos nem ilyen megértő, ugyanis meggyőződésük, hogy nekik hirdetni kell a "szombat igazságát", mert a vasárnap a "fenevad bélyege" lesz, ezért igenis elmarasztalják azokat a keresztényeket, akik vasárnap jönnek össze, esetleg szánalomból tudatlannak minősítik őket. Ehhez inkább nem fűzök kommentárt.
A Biblia értelmezésével kapcsolatban, miszerint azt a Szentlélek magyarázza, tipikus hibás érv. A múltkori vitám során talán ezt hoztam példának, hogy a protestánsok egyfolytában arra hivatkoznak, hogy a Szentlélek magyarázza a Bibliát, de a különböző protestáns felekezetek még egymással sem értenek egyet. Ezt a meglehetősen kínos helyzet pedig pont az okozza, hogy ezek a felekezetek nagy ívben tesznek arra, hogy a korai kereszténységben hogy mentek a dolgok, csak a saját fejük után mennek.
A korai Egyházban nem volt divat a Biblia egyéni értelmezgetése, amit az adventisták és az összes többi kisegyház művel. A Biblia ugyanis az Egyház könyve, mivel azt az Egyház állította össze, ezért a magyarázat joga is az Egyházé, nem pedig azé, akik kiszakadtak az Egyházból, illetve küzdenek ellene.
A (Jel 1,10) értelmezésénél pedig nem kellene mást tenni, mint alaposan megvizsgálni a történelmi hátteret, hogy vajon a versben szereplő "Úr napja" abban a korban amikor leírták, vajon szombatot vagy vasárnapot jelentett-e? A történelem alapján a válasz egyértelmű. A vizsgálat ezen a linken már el lett végezve.
Dante
Kedves Dante Barátom
Végigböngésztem itt a GYK egy jó pár kérdést és válaszokat, a megitélésem szerint(nem elitélésem)sok nevetséges, gyülölet teli, meggondolatla dolgokat olvastam.
Téged látlak hogy tanulmányozod a fontos lelki dolgokat, ami dicséretre méltó.
Nekem csakis a biblia mond magyarázatot mindenre és csakis a szent irás amit elfogadok igazságként. Ha öszinte keresztények akarunk lenni akkor ne tegyük háttérbe a bibliát és ne tegyük elibe az emberek gondolatait. Ezért lett enyi egyház.
Istennek igaz egyháza a bliábol merit és rá reflektorizál.
Sziasztok!
Most szombaton hangzott el egy kiváló adventista teológustól: Szigeti Jenőtől egy igehirdetés éppen erről a témáról!
Akit érdekel a téma feltétlenül hallgassa meg: [link]
Nagyon érdekes történetet mesél el egy református teológus társáról...
Üdv. Péter
Szia Péter!
Jó, hogy visszatértél a kérdéshez, és köszönöm a hanganyagot, de sajnos ennyi időm nincs a három műszak mellett; és egyedül is vagyok. Ráadásul nem is hihetek az adventisták verziójában a magyarázatot illetően. De nem kötekedni akarok, mert meg akarom hagyni mindenkinek a maga hitét. Viszont azért leírnám, amit legutóbbi beszélgetésünk óta találtam, érdekességként. Ez csak egy mondat. De az előzményt is leírom előtte egy mondatban, ami kiváltotta az én kérdésemet. Tehát így hangzanak:
„Lélekben valék ott az Úrnak napján, és hallék hátam megett nagy szót, mint egy trombitáét…”
"És lélekben elvitt engem egy pusztába és láték egy asszonyt ülni egy veres fenevadon, a mely teljes vala káromlásnak neveivel, a melynek hét feje és tíz szarva vala."
Üdv: Tamás
Kedves Dante!(11. válaszra)
Isten egyértelmű elvárása pl. az élet tisztelete.Ha meggondolta volna magát Isten ez ügyben,azt egyértelműen,és félreérthetetlenül közölte volna.
Isten azonban nem változik,mint az ember,hisz isten,aki örök.
Ugyanez az elv vonatkozik mind a 10 törvényére,amit sohasem változtatott meg,hisz jelleme,-a szeretet-vetülete.
Viszont betöltötte azt Jézus.Betöltötte a Teremtő tiszteletét,s a szeretetet,amely áldozatában teljesedett ki.Amit Ő betöltött,mi se öntsük ki,kicserélve azt a harag borára!
Kedves Tamás(18.válaszra)
Kár,hogy dr Szigeti Jenő előadását nem hallgattad meg.
Professzorom,dr Szathmáry Sándor,és dr Jürgen Moltmann meggyőződéséről beszélt a szomat kérdésében!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!