Hány éves a legelső Evangélium illetve más ujszovetségi irás másolata, ami fenn is maradt, és létezik a mai napig?
évre pontosan nem lehet tudni, de 70 és 80 közöttről már van több lelet, ezek töredékek(tehát néhány lap ,egy apró papírfecni ,stb)
teles könyvek együtt kb 110-től vannak
Szia
Máté evangéliumát kb.41-ben írták
Lukács ev-át kb.56-58-ban
Márk evangéliumát 60-65-ben
János ev-át kb.98-ban
valószínűleg az első századokban még nem volt előírva, hogy a szentelt dolgokat el kell ásni/el kell égetni (ennek ma az az oka, hogy nyilván méltatlan mondjuk egy stólát a szemétdombon viszontlátni), de ha igen akkor lehet, hogy egyszerűen eltették, nekem is van több ismerősöm is akinek sok régi szertartási eszköze, ruhája vagy szövege van, akár 500 éves is, hisz nem közelező ezeket sem megsemmisíteni, csak a hagyományos értelemben "kidobni" nem szabad
na de a kitérő után, amit zitus írt az a keletkezési idő, nem a legkorábbi másolat a múzeumban, utóbbi volt a kérdés nem? Vagy félreértettem?
Lehet, hogy én értettem félre?
Akkor elnézést kérek.
Tudomásom szerint a legősibb újszövetségi kézirat az 52-es számmal jelölt Ryland papirusz töredék, amely körülbelül 125-ből való, Manchesterben őrzik, s mindössze a Jn 18,31-33; 37-38 olvasható rajta.
A legősibb (majdnem) teljes Újszövetség a Sinai és a Vatikáni kódex, mindkettő a IV.században íródott, az előbbit Londonban az utóbbit a Vatikánban őrzik.
A jelenleg ismert legkorábbi újszövetségi papirusztöredék a p52 jelzésű Ryland-papirusz, János evangéliumból való. 6,5cm x 9cm-es darabka. 2.század elejére datálták.
(Az 1-es és 3-as nem tudom miről írnak, az 1.sz-ból nem tudunk leletekről, ill 1 töredék van, ami esetlegesen lehet 1.sz-i, de még nincs publikálva.)
papiruszok tartalma és datálása:
# 4
"valószínűleg az első századokban még nem volt előírva, hogy a szentelt dolgokat el kell ásni/el kell égetni"
De bizony! :) Egész konkrétan akkortól, amikor a bérmálás szentségét az egyszerű kézrátétel helyett az olajjal való megkenéssel kezdték kiszolgáltatni. A bérmáláshoz használt krizmaolaj főzésének a tüzén kell megsemmisíteni az elhasználódott liturgikus öltözeteket és könyveket.
"de ha igen akkor lehet, hogy egyszerűen eltették, nekem is van több ismerősöm is akinek sok régi szertartási eszköze, ruhája vagy szövege van, akár 500 éves is, hisz nem közelező ezeket sem megsemmisíteni"
Ha még jó állapotban van, akkor lehet bármilyen idős is, ha megfelelően tudják tárolni. De ha már elhasználódott, megrongálódott, akkor meg kell semmisíteni. Vagy pedig fel kell újítani, restaurálni, amennyiben muzeális értéket képvisel.
A p52-es papirusz datálása vitatott. Való igaz, hogy többen is a 110-es, illetve 120-as évekre datálják, de olvastam arról, hogy vannak olyan kutatók, akik későbbre tolják ki a datálást.
Az evangéliumoknál meg annyi biztos, hogy az 1. században keletkeztek, azon belül igen széles a datálás skálája. Vannak, akik a 70 előtti keletkezést favorizálják, míg mások egészen a 80-as, 90-es évekre tolják ki mind a négy evangélium keletkezésének idejét.
Hogy melyik volt a legelső evangélium, azt nem egyszerű eldönteni. Az ókeresztény irodalom szerint azokat az evangéliumokat írták legelőször, amelyekben családfák vannak, ilyen értelemben Máté vagy Lukács lehet az első. A modern bibliatudományban azonban eléggé elterjedt az a modell, hogy Márk evangéliumát írták először a 60-as évek végén, amelyet Máté és Lukács felhasznált, majd végül János írt utoljára a századforduló környékén.
Minden jót,
Dante
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!