Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Az Újszövetségben kik voltak...

Az Újszövetségben kik voltak az "írástudók"? Miben különböztek a farizeusoktól?

Figyelt kérdés
Köszi a válaszokat előre is!

2015. nov. 23. 17:52
1 2
 11/16 anonim ***** válasza:

az írástudók, alacsony beosztású tisztviselők voltak, akik ismerték a Törvényt, és talán másolókként vagy helyi bírókként szolgáltak (Márk 2:6; 9:14; Lukács 5:17–21).


Jeruzsálemben az írástudók kapcsolatban álltak a zsidó kormányzattal (Máté 16:21). Egy bibliai szótár szerint a szerepük „úgy tűnik az volt, hogy segítsék a papok munkáját a bírói eljárásokban, és abban, hogy a néppel betartassák a zsidó törvényeket és szokásokat, valamint részt vettek a szanhedrin napi feladatainak ellátásában is” (The Anchor Bible Dictionary). Néhány ilyen írástudó, mint a Törvény magas rangú tanítója, tagja volt a szanhedrinnek, vagyis a zsidó legfelsőbb bíróságnak. A papi elöljárókkal és a farizeusokkal együtt végezték a munkájukat.

A Bibliában az írástudók legtöbbször Jézus vallási ellenfeleiként tűnnek fel. De néhányan nem voltak ellenségesek vele. Például egyszer egy írástudó ezt mondta Jézusnak: „követlek téged, bárhová készülsz is.” Jézus ezt mondta egy másik írástudónak: „Nem vagy messze az Isten királyságától” (Máté 8:19; Márk 12:28–34).

2015. nov. 23. 22:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/16 anonim ***** válasza:

Írástudók: Ezsdrás utódainak és a Törvény magyarázóinak tekintették magukat. Az A History of the Jews (A zsidók története) című könyv szerint „nem volt mindegyik írástudó egy magasztos lélek, kísérleteik pedig, hogy feltárják a törvény rejtett jelentéstartalmát, gyakran jelentéktelen előírásokba és ostoba korlátozásokba torkollottak. Ezek a korlátozások szokásokká szilárdultak, amelyek hamarosan könyörtelen zsarnokokká váltak

. A papok annyira felfuvalkodtak és annyira elmulasztották teljesíteni pásztori feladatukat, hogy a Törvény értelmezésében és az igazságszolgáltatás gyakorlásában nem papok kezdték helyettesíteni őket. Ezek a férfiak, az írástudók, igen leleményesek voltak abban, miként lehet kiskapukat találni azok számára, akik a Törvény megkerülésére törekedtek.

2015. nov. 23. 22:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/16 A kérdező kommentje:

Köszönöm a további kiegészítéseket is!

Ezek is sokat segítettek.

2015. nov. 24. 00:28
 14/16 anonim ***** válasza:

Megint korrigálnom kell, # 6 egnap 22:08 nagyjából helyes, igaz pl, hogy sok rabbi írja "a farizeusok a zsidóság igazi letéteményesei", tehát a mai zsidók lényegében az õ követõik. Irányzatra való tekintet nélkül, talán a reform / progresszív kivételével.


Azzalis egyetéertek, hogy a két csoport ( halmaz ) ( írástudók és farizeusok ) nem teljesen azonos, de az átfedés ( metszet ) nagyobb, mint akik csak az egyikhez tartoztak.


DE túlzás, hogy minden esetben szigorítottak és az is, hogy ne külöönböztették volna meg a betût a szellemtõl.

Ugyanis - amennyire tudom - Hillél iskolájához tartoztak, aki a Magya Zsidó Lexikon az ókori zsidóság legnagyobb tanítójának nevez és aki pont, hogy soxor enyh+itett, míg a párhuzamos iskola mestere Samáj - nem kisebb tudós - általában szigorított. Jellemzi ezt a híres történet, mely szerin egy pogány ifjú azzal kereste fel elõször Sammájt, hogy "tégy engem zsidóvá, taníts meg a Tórátokra, de csak annyi idõ alatt, míg egy lábamon tudok állni!", amire Sammáj, mert épp egy házéítésen dolgoztak, a kezében levõ mérõrúddal hajtotta el. Erre elment Hillélhez ugyanezzel, amire Hillél: "Ami neked gyûlöletes, ne tedd embertársadnak. Ez az egész Tóra, a többi csak ennek kommentárja, eredj, tanuld meg." - Talmud - Moed rend - Shabbat traktátus II fejezet - 31a oldal

( az aranyszabály: "szeresd felebarátodat, mint megadat" ( 3Móz 19:18 ) )


Hogy a zsidóság végülis inkább Hillél követõje, azt az is mutatja, hogy a Talmudban Hillél és Sammáj vitájában csaknem mindig Hillélnek van igaza.


Más példa, hogy a Talmud, tehát a késõbbi rabbik, akik a farizeusok utódai, Hillél iskoláját követték és nem a betûre, hanem a tartalomra helyezték a súlyt:


több helyütt szerepel az emberélet megóvásának kötelessége, mindenek felett, egy mishna határozottan leszögezi: ha emberélet LEHET veszélyben, az felülírja még a Szombat tilalmait is.


Ennek a mishnának gamarájában ( feldolgozásában ) egy rabbi kédezi: honnan tudjuk ezt. Több rabbi válaszol mást, mást, az utolsó: "él általuk és nem megal általuk" - és erre mondja a Talmud, vagyis Raba, az egyik legnagyobb tekintély, hogy a többi magyarázattal szemben lehet ellenvetést tenni, ezzel szemben nem. ( Az idézet 3Móz 18:5 -bõl való: "Tartsátok meg rendeleteimet és törvényeimet, melyeket ha megtesz az ember, él általuk" )


Vagyis azt hangsúlyozta a Talmud, hogy I-ten parancsai az emberek ÉLETÉÉRT vannak.


Kétség esetén valóban többnyire a szigorúbb értelmezést követjük ( mind az ortodoxia, mind Magyarországon a neológia, mind nyugaton a konzervatívok ), de sohasem az élhetõség rovására mégkevésbé, ha veszélyeztetne.


Pl a Yom Kippur ( Engesztelõ Nap ) 25 órás teljes bõjtjéhez maga a Talmud mondja, hogy idõseknek, gyerekeknek, betegeknek nem, várandós, vagy nemrég szült kismama annyit ehet, amennyit elégnek mond.


-- Lehet, hogy ebben volt sok felesleges, de szerettem volna megvilágítani és némely félreértést eloszlatni. Ha ezeket tudjuk, elképzlhetõ, hogy más megvilágításba kerül, hogy "az a rabbi" azt mondta: ( zanza ) tegyetek úgy ahogy a farizeusok tanitják, de ne úgy, ahogy teszik, mert vizet prédikálnak, bort isznak.

Talán azért mondta ezt, mert a tanulatlan esetleg nem tud különbséget tenni a között, hogy amit lát, az "él általuk" vagy szabalyszegés.

2015. nov. 24. 12:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/16 A kérdező kommentje:

Köszi nneddudgi ezeket a részleteket is!


Igen, az egyértelmű, hogy a mai rabbinikus judaizmus a farizeusi irányzatból alakult ki, hiszen a szaddúceusok, esszénusok, zélóták mind eltűntek. Szamaritánusok vannak még mutatóban (hacsak az ISIS nem irtotta ki őket azóta) de őket már akkor sem tekintették zsidóknak.


Az is igaz, hogy maga a farizeusi irányzat sem volt egységes, mint ahogy a mai zsidó irányzatok sem azok, de még ezen belül a konzervatív ortodox irányzatok sem azok.


Az Újszövetség felszínes értelmezéséből fakadnak a farizeusok elleni negatív sztereotípiák is, amik rögtön megszűnnek, ha figyelmesen olvassuk az Újszövetséget.


Maga Jézus is ehhez az irányzathoz tartozott. Rabbinak szólították, rendszeresen olvasott fel zsinagógában és nem csak a Tórából, hanem a Prófétákból is.


Persze csinált ő sok minden mást is, és végül ez a "más" lett a lényeg, de ez sem negálja magát a tényt, hogy Jézus is a farizeusi irányzat valamelyik ágához tartozott.

2015. nov. 24. 14:30
 16/16 anonim ***** válasza:
A judaizmus egyik jelentős vallási szektája az i. sz. első században. Egyes tudósok szerint a „farizeusok” megjelölés szó szerint azt jelenti, hogy ’elkülönítettek’, ’különválasztottak’, ’elkülönülők’, talán arra utalva, hogy kerülték a szertartási értelemben vett tisztátalanságot, vagy hogy elkülönültek a nem zsidóktól.A Keresztény Görög Iratokból kiderül, hogy a farizeusok hetente kétszer böjtöltek, aprólékosan megadták a tizedet,azzal kérkedtek, hogy igazságosak (pedig valójában csak a maguk szemében voltak azok), és lenézték az átlagembereket. A farizeusok annyira szűklátókörűen alkalmazták a Törvényt, hogy csak megterhelték vele a népet. Ragaszkodtak hozzá, hogy a Törvényt a farizeusi felfogás és hagyományok szerint kell betartani (Mt 23:4). Teljesen szem elől tévesztették a fontosabb dolgokat, nevezetesen az igazságosságot, az irgalmasságot, a hűséget és Isten szeretetét (Mt 23:23; Lk 11:41–44). A görög gram·ma·teuszʹ szót pedig így adják vissza: ’írástudó’, ’nyilvános tanító’. Ezek a kifejezések tanult személyt jelölnek. Eleinte a papok voltak az írnokok, illetve az írástudók (Ezs 7:1–6). De nagy hangsúly volt azon, hogy minden zsidó ismerje a Törvényt. Felnéztek tehát azokra, akik tanultak voltak, és nagy ismeretre tettek szert, és ezek a tudósok, akik közül sokan nem voltak papok, végül egy külön csoportot alkottak. Így mire Jézus a földre jött, az „írástudók” megnevezés a törvénytudók csoportját jelölte. Az írástudók nagy gondot fordítottak a Törvény módszeres tanulmányozására és a magyarázására. Nyilván a Törvény tanítói, vagyis a törvénytudók közé számítottak (Lk 5:17; 11:45). Általában kapcsolatba hozták őket a farizeusok szektájával, ugyanis a farizeusok elfogadták az írástudók magyarázatait vagy „hagyományait”, amelyek idővel minden részletre kiterjedő szabályoknak a zavarba ejtő útvesztőjévé váltak. A „farizeusok közül való írástudók” kifejezés többször is előfordul a Szentírásban (Mk 2:16; Lk 5:30; Cs 23:9). Ebből arra következtethetünk, hogy néhány írástudó szadduceus volt, aki csak az írott Törvényt fogadta el. A farizeusok közül való írástudók a Törvény buzgó védelmezői voltak, de a kialakult hagyományokat is támogatták, és nagyobb hatással voltak az emberek gondolkodására, mint a papok. Jézus elmondta, hogy az írástudók, akárcsak a farizeusok, sok mindent hozzáfűztek a Törvényhez, és az teherré vált az embereknek, olyasmivé, amit nehéz betartani. Ezenkívül mint csoport nem éreztek igazi szeretetet az emberek iránt, és nem is óhajtottak segíteni nekik, az ujjukat sem akarták mozdítani, hogy könnyítsenek az emberek terhén.
2015. nov. 30. 10:26
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!