Hogy értelmezzük ezt a páli igerészt? 1 Timóteus 2:11-12: "Az asszony csendben tanuljon, teljes alázatossággal. A tanítást azonban az asszonynak nem engedem meg, sem azt, hogy a férfin uralkodjék, hanem legyen csendben.
# 6
"csak kérdés, hogy az apostol és a tanító feladat ugyanazt jelenti e?"
Ez nem kérdés, tudjuk rá az egyértelmű választ :)
Az apostol szűkebb értelemben a kiválasztott 12 és 72 apostolt jelentette, tágabb értelemben pedig a felszentelt püspököket. Néhol az Újszövetség is ebben az értelemben használja, illetve például a Didakhé is.
Nők apostolok nem lehettek, Juniát csak érdemei miatt megtisztelték azzal, hogy apostolnak hívták, de valójában ő nem volt felszentelt püspök (munkatársa, Andronikusz volt az), ő felszentelt diakonissza volt. Diakónusnak (diakonisszának) szenteltek nőket is.
Ők a szentségek kiszolgálásában segítettek. Keresztelés előtt a hitjelöltek testét olajjal kenték be, nők esetében ezt természetesen nem a férfi püspök végezte hanem a női diakonisszák. Emellett a diakónusok is elláthattak tanítói feladatokat is, de nem önállóan, hanem a püspökök irányítása alatt.
Voltak emellett hitoktatók is, őket e Didakhé prófétáknak nevezi.
A hitoktatók nem voltak a felszentelt klérus tagja, ők a szentségeket nem szolgáltathatták ki, csak tanítottak. Nekik elsősorban a katekumenek felkészítésében volt szerepük, a már megkeresztelt híveket a püspökök pasztorálták.
A hitoktatók is a püspökük felügyelete alatt tevékenykedtek, de lényegesen nagyobb önállóságuk volt, mint a diakónusoknak. A diakónusokkal ellentétben hitoktatók csak férfiak lehettek.
Minderről részletesebben itt:
A magam részéről azt gondolom, hogy Szent Pál világosan beszél: a tanítást nem engedi meg a nőknek.
Nem kell ezt túlmagyarázni.
Figyelembe kellene venni az értelmezésnél két dolgot.
1. Szent Pál kijelentéseiben semmi meglepő nincs. Az akkori társadalomban a nők el voltak nyomva, természetes, hogy ez a légkör az apostol gondolkodására is hatással volt. Lehet, hogy korábban engedte a tanítást, de így az élete végén (hiszen ez Pál utolsó levele, ha jól tudom, abban az esetben, ha ő a szerzője.), már kifejezetten ellenezte a női tanítást.
2. A levél nem egy kifejezett egyháznak szól, hanem Timóteusnak, - tehát tanácsolja a tanítványt a keresztény élettel kapcsolatban - ilyen értelemben mint pásztori levél hasonló a katolikus levelekhez is, amik az egyetemes kereszténységhez szólnak.
Tehát én azt gondolom, hogy világos, hogy az apostol gondolkodása szerint a nőknek nem kellene tanítani. Én ezzel nem értek egyet, szerintem a nőknek is joguk van tanítani, de akik a Biblia alapján akarnak működtetni egy vallási közösséget, azoknak el kellene gondolkodni azon, hogy Pál a 2Tim. íródása idején határozottan állást foglalt ebben a kérdésben.
Az 1Timótheus 2:11-ben található „teljes engedelmesség” kifejezésre vonatkozóan W. E. Vine, bibliatudós ezt állítja: „A parancs nem az elme és a lelkiismeret teljes átengedésére, vagy a személyes ítélőképesség kötelességének feladására irányul; a »teljes engedelmességgel« kifejezés a hatalombitorlás ellen figyelmeztet.”Pálnak az 1Timótheus 2:12-ben írt szavaival kapcsolatban,az igényelt „csönd” a gyülekezeten belüli tanítással és a szellemi tekintély gyakorlásával volt összefüggésben.Ebben az értelemben gyülekezeti szinten csak férfitestvérek szolgálhatnak tanítókként.
A Biblia leírása szerint a gyülekezet felvigyázásával megbízottak férfiak. Jézus Krisztus 12 apostola kivétel nélkül férfi volt, és később is férfiak voltak a keresztény gyülekezet kinevezett vénei és kisegítőszolgái
Úgy látom, sokan félreértik az idézett szövegrészt, itt abszolút nem pedagógusokról van szó.
Lehet csűrni-csavarni, de egyértelműen arról beszél Pál, hogy a gyülekezetben a tanítás (igemagyarázás) nem a nők feladata. Ez nem azt jelenti, hogy a nő nem kaphatja a tanítás ajándékát, csak tudni kell a megfelelő helyen használni. A nő taníthat nőket, mint ahogy egy másik helyen írja is ezt Pál (az idősebb nők tanítsák a fiatalabbakat), de az, hogy egy nő kiáll a gyülekezetben és Isten Igéjére tanítja a férfiakat, egy feje tetejére állított helyzet, Isten nem így tervezte el, mert a férfi a fej. Nem véletlenül nem voltak női papok az Ószövetségben sem, és nem véletlen mondja Pál azt, hogy a püspök (elöljáró) egyfeleségű FÉRFI legyen (a nő fel sem merül).
A teljes újszövetséget nézve az is egyértelmű, hogy a nőnek nem megszólalnia nem szabad a gyülekezetben, hiszen női prófétákat is találunk, és az imádság, a prófétálás engedélyezett a gyülekezetben (nemtől függetlenül).
Kedves Kérdező!
Szerintem azt döntsd el, hogy mit tekintesz mérvadónak: Isten szavát, vagy az egyházad gyakorlatát, mert egyértelmű, hogy a kettő üti egymást. Javaslom, hogy ne érzések alapján dönts, hanem kutasd Isten Igéjét, Istent magát próbáld meg megismerni, akkor Ő fog vezetni téged. Van nagyon sok olyan gyülekezet, ahol a Biblia szerint próbálnak élni, javaslom, hogy keress egy ilyet. Ne tökéletes gyülekezetre gondolj (a legelső, jeruzsálemi gyülekezet sem volt tökéletes), olyat viszont találhatsz, ahol Isten Szavát tekintik mérvadónak.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!