Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Hogy értelmezzük ezt a páli...

Hogy értelmezzük ezt a páli igerészt? 1 Timóteus 2:11-12: "Az asszony csendben tanuljon, teljes alázatossággal. A tanítást azonban az asszonynak nem engedem meg, sem azt, hogy a férfin uralkodjék, hanem legyen csendben.

Figyelt kérdés
Pál apostol, ki a szerzője ennek a levélnek,női lelkészek
2015. nov. 17. 21:36
1 2
 11/17 anonim ***** válasza:
15%
Nem olyan bonyolult a dolog, gyakorlatilag minden sora világos mint a nap. Ha tudomásul vesszük, hogy a Biblia Istentől ihletett és elfogadjuk, hogy ez így van (nem csak belenyugszunk), akkor világos, hogy itt nem Pál, hanem Isten szavai olvashatóak a nőkre vonatkozóan. Soha nem engedte meg Isten, hogy nők tanítsanak az ő népében, se az ószövetségben nincs erre példa, sem pedig az első századi keresztények között. Ennek az oka nem a nők hátrányos megkülönböztetésében keresendő, hanem egyszerűen Isten a nőknek más szerepet szánt. A kiegészítő szerepét kapta Ádám mellett és ebben a versben csak megerősítésre kerül, hogy Isten továbbra is a férfit tekinti egy családban vezetőnek. Két vezető nem lehet egy autóba sem, és alkatánál fogva a férfi jobb képességeket kapott döntések meghozatalához, mint a nők. A nők ellenben kiválóan képesek a példájukkal másokat ösztönözni a jóra. Azok a női lelkészek, akik világszerte vannak és működnek, vagy másként értelmezik ezt az igei részt, vagy amit könnyebben megértek, hogy egyszerűen figyelmen kívül hagyják. Ez itt Isten véleménye a nők tanítói "szerepéről". Hangsúlyoznám, hogy kizárólag Isten igéjének tanítást tiltotta meg a teremtő. Vagyis lehet egy nő kiváló angol tanár vagy pedagógus. De a lelki dolgok, ami az életre tanít, az egészen más. Azt a férfira bízta Isten.
2015. nov. 18. 21:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/17 anonim ***** válasza:

# 6

"csak kérdés, hogy az apostol és a tanító feladat ugyanazt jelenti e?"


Ez nem kérdés, tudjuk rá az egyértelmű választ :)


Az apostol szűkebb értelemben a kiválasztott 12 és 72 apostolt jelentette, tágabb értelemben pedig a felszentelt püspököket. Néhol az Újszövetség is ebben az értelemben használja, illetve például a Didakhé is.


Nők apostolok nem lehettek, Juniát csak érdemei miatt megtisztelték azzal, hogy apostolnak hívták, de valójában ő nem volt felszentelt püspök (munkatársa, Andronikusz volt az), ő felszentelt diakonissza volt. Diakónusnak (diakonisszának) szenteltek nőket is.


Ők a szentségek kiszolgálásában segítettek. Keresztelés előtt a hitjelöltek testét olajjal kenték be, nők esetében ezt természetesen nem a férfi püspök végezte hanem a női diakonisszák. Emellett a diakónusok is elláthattak tanítói feladatokat is, de nem önállóan, hanem a püspökök irányítása alatt.


Voltak emellett hitoktatók is, őket e Didakhé prófétáknak nevezi.


A hitoktatók nem voltak a felszentelt klérus tagja, ők a szentségeket nem szolgáltathatták ki, csak tanítottak. Nekik elsősorban a katekumenek felkészítésében volt szerepük, a már megkeresztelt híveket a püspökök pasztorálták.


A hitoktatók is a püspökük felügyelete alatt tevékenykedtek, de lényegesen nagyobb önállóságuk volt, mint a diakónusoknak. A diakónusokkal ellentétben hitoktatók csak férfiak lehettek.


Minderről részletesebben itt:

[link]

2015. nov. 19. 12:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/17 Clark Kent.. ***** válasza:
0%

A magam részéről azt gondolom, hogy Szent Pál világosan beszél: a tanítást nem engedi meg a nőknek.


Nem kell ezt túlmagyarázni.


Figyelembe kellene venni az értelmezésnél két dolgot.


1. Szent Pál kijelentéseiben semmi meglepő nincs. Az akkori társadalomban a nők el voltak nyomva, természetes, hogy ez a légkör az apostol gondolkodására is hatással volt. Lehet, hogy korábban engedte a tanítást, de így az élete végén (hiszen ez Pál utolsó levele, ha jól tudom, abban az esetben, ha ő a szerzője.), már kifejezetten ellenezte a női tanítást.


2. A levél nem egy kifejezett egyháznak szól, hanem Timóteusnak, - tehát tanácsolja a tanítványt a keresztény élettel kapcsolatban - ilyen értelemben mint pásztori levél hasonló a katolikus levelekhez is, amik az egyetemes kereszténységhez szólnak.


Tehát én azt gondolom, hogy világos, hogy az apostol gondolkodása szerint a nőknek nem kellene tanítani. Én ezzel nem értek egyet, szerintem a nőknek is joguk van tanítani, de akik a Biblia alapján akarnak működtetni egy vallási közösséget, azoknak el kellene gondolkodni azon, hogy Pál a 2Tim. íródása idején határozottan állást foglalt ebben a kérdésben.

2015. nov. 19. 19:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/17 anonim ***** válasza:
46%

Az 1Timótheus 2:11-ben található „teljes engedelmesség” kifejezésre vonatkozóan W. E. Vine, bibliatudós ezt állítja: „A parancs nem az elme és a lelkiismeret teljes átengedésére, vagy a személyes ítélőképesség kötelességének feladására irányul; a »teljes engedelmességgel« kifejezés a hatalombitorlás ellen figyelmeztet.”Pálnak az 1Timótheus 2:12-ben írt szavaival kapcsolatban,az igényelt „csönd” a gyülekezeten belüli tanítással és a szellemi tekintély gyakorlásával volt összefüggésben.Ebben az értelemben gyülekezeti szinten csak férfitestvérek szolgálhatnak tanítókként.

A Biblia leírása szerint a gyülekezet felvigyázásával megbízottak férfiak. Jézus Krisztus 12 apostola kivétel nélkül férfi volt, és később is férfiak voltak a keresztény gyülekezet kinevezett vénei és kisegítőszolgái

2015. nov. 30. 15:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/17 xeniah ***** válasza:

Úgy látom, sokan félreértik az idézett szövegrészt, itt abszolút nem pedagógusokról van szó.


Lehet csűrni-csavarni, de egyértelműen arról beszél Pál, hogy a gyülekezetben a tanítás (igemagyarázás) nem a nők feladata. Ez nem azt jelenti, hogy a nő nem kaphatja a tanítás ajándékát, csak tudni kell a megfelelő helyen használni. A nő taníthat nőket, mint ahogy egy másik helyen írja is ezt Pál (az idősebb nők tanítsák a fiatalabbakat), de az, hogy egy nő kiáll a gyülekezetben és Isten Igéjére tanítja a férfiakat, egy feje tetejére állított helyzet, Isten nem így tervezte el, mert a férfi a fej. Nem véletlenül nem voltak női papok az Ószövetségben sem, és nem véletlen mondja Pál azt, hogy a püspök (elöljáró) egyfeleségű FÉRFI legyen (a nő fel sem merül).

A teljes újszövetséget nézve az is egyértelmű, hogy a nőnek nem megszólalnia nem szabad a gyülekezetben, hiszen női prófétákat is találunk, és az imádság, a prófétálás engedélyezett a gyülekezetben (nemtől függetlenül).

2015. dec. 10. 13:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/17 xeniah ***** válasza:

Kedves Kérdező!

Szerintem azt döntsd el, hogy mit tekintesz mérvadónak: Isten szavát, vagy az egyházad gyakorlatát, mert egyértelmű, hogy a kettő üti egymást. Javaslom, hogy ne érzések alapján dönts, hanem kutasd Isten Igéjét, Istent magát próbáld meg megismerni, akkor Ő fog vezetni téged. Van nagyon sok olyan gyülekezet, ahol a Biblia szerint próbálnak élni, javaslom, hogy keress egy ilyet. Ne tökéletes gyülekezetre gondolj (a legelső, jeruzsálemi gyülekezet sem volt tökéletes), olyat viszont találhatsz, ahol Isten Szavát tekintik mérvadónak.

2015. dec. 10. 15:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/17 anonim ***** válasza:
0%
A Biblia szerint a gyülekezetek felvigyázása férfiakra lett bízva. Figyeljük meg, mit hagyott meg Pál apostol Titusznak, aki szintén felvigyázó volt: „Azért hagytalak Krétán, hogy . . . nevezz ki véneket városonként”. Pál hozzátette, hogy minden kinevezett férfinak vádtól mentesnek, egyfeleségű férjnek kell lennie (Titusz 1:5, 6).
2017. szept. 28. 22:20
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!