Mi mutat arra, hogy az utolsó napokban élünk, és azok a történések nem voltak meg 2000 éve?
23:48-as válaszoló!
Szerintem itt az a kérdés elsődlegesen, hogy most te mit szeretnél: tanulni vagy tanítani? Sajnos a JT-k esetében utóbbit látom, holott tanulásra lenne szükségük. Éppen ezért nincs értelme reagálni a kritikádra. Viszont nem miattad, de kívülállók miatt mégis megteszem. Rendben van, értelmezzük akkor az (Mt 24,14) illetve az (Mt 28,19-20) szakaszokat!
Az (Mt 24,14)-hez a következőt tudom mondani:
Először is szeretném megjegyezni, hogy ott a valódi evangélium hirdetésről van szó. A Jehova Tanúi azonban hamis evanéliumot hirdetnek, ezt onnan is lehet tudni, hogy az 1-2. századból fennmaradt dokumentumokban nincs szó a ti tanításaitokról. Na, de menjünk bele egy kicsit az exegetikába:
Az exegetikánál a legelső szabály, hogy tisztázzuk azt, hogy kinek szólt egy adott szakasz. Ez nagyon fontos, mert a Biblia világosan elmondja azt, hogy kihez szól. A (Num 24,17)-ben például Bálám világosan mondja, hogy próféciája a későbbi időre szól. A (Józs 24,14-15) világossá teszi, hogy azokat a szavakat Mózes utódja a kortársaihoz intézte, és így tovább. Az Mt 24. próféciája úgy kezdődik, hogy Jézus megjövendöli a tempom pusztulását (1-2. vers), ami 70-ben következett be. A 3. versben a tanítványok arra kérdeznek rá, hogy Jézus kijelentései - ami a templom pusztulására vonatkoznak - mikor lesznek meg. Szó sincs tehát a mi korunkról! Az igaz, hogy a 3. versben a tanítványok rákérdeznek a "világ végére"( nem "a világrendszerre", az egy téves fordítás) is, csakhogy a görög szöveg alapján itt nem a fizikai világ végéről van szó, hanem a korszak végéről, ami lényegében az ószövetségi kor végét jelenti. Jeruzsálem 70-es lerombolása után ugyanis teljesen elkülönült egymástól a zsidóság és a kereszténység. Hogy értelmezhető, akkor a (Mt 24,14) ebbe a kontexusban? Nagyon egyszerűen. Az "egész föld" az Újszövetség nyelvezetében a Római Birodalom területét jelenti. Az (Lk 2,1)-ben is azt olvassuk, hogy "Augusztus császártól parancsolat adaték ki, hogy mind az egész föld összeirattassék." Természetesen ez nem szó szerint értendő, hiszen a népszámlálás csak a Római Birodalom területét érintette. Pál apostol is így értelmezhette ezt a próféciát, hiszen a rómaiak hitére ugyanezt a nyelvezetet használja: "Először hálát adok az én Istenemnek a Jézus Krisztus által mindnyájatokért, hogy a ti hiteteknek >>az egész világon<< híre van;" (Rm 1,8). Teremészetesen a gyülekezetet nem ismerték az egész világon, viszont a Római Birodalomban igen. Tehát ez már egy régen beteljesedett prófécia. A Jelenésekről csak annyit mondok, hogy "Nagy Babilon" eléggé kétséges, hogy a végidő hamis vallásait jelenti, ahogyan a JT-k tanítják. A Nagy Babilonról: A Biblia alapján Jeruzsálem városát jelentheti. Erre több támpontunk is van. A szerző a Jelenések képeit az Ószövetségből veszi, márpedig ezek alapján félreérthetetlen a Jeruzsálemmel való azonosítás. A parázna asszony képe az Ószövetségben jelenik meg, ahol több alkalommal is >>Izrael<< (tehát nem a "vallások") van ezzel a képpel jelezve (Ez 16,15; Jer 3,8). A (Jel 18,20) szerint a Babilonnal jelképezett város a szöveg szerint felelős a próféták és az apostolok véréért is. Ez pedig kizárólag Jeruzsálemre lehet igaz. Hogy is mondta Jézus? "Jeruzsálem, Jeruzsálem! Ki megölöd a prófétákat és megkövezed azokat, a kik te hozzád küldettek" (Mt 23,37). Ráadásul Bailont "nagy városnak" nevezi a szöveg, (Jel 17,18), ami szintén Jeruzsálem jelképe.
A (Mt 28,19-20)-ról:
Nem alkalmazható ez sem a mai korszakra. Vajon >>kinek<< mondja el Jézus ezeket a szavakat? Ama emberének? Nem! A tanítványainak. Ráadásul a görögben szintén nem a fizikai világ végéről van szó. Ugyanaz a helyzet, amiről fentebb írtam az Mt 24 esetében.
Ez érdekes. nos egy kis megállapitás
az Isten országának [királysága, NW] ez az evangyélioma hirdettetik majd . . . és akkor jő el a vég.” A Máté 24:14-ben azonban az „akkor” szó a görög tó·te határozószón alapszik. A görög nyelv szakértőinek
magyarázata szerint a tó·te „mutató időhatározószó”, „amelyet az elkövetkező időszak bevezetésére” vagy „egy azt követő esemény bevezetésére” használnak. Jézus tehát előre megjövendölte a Királyság prédikálását, és hogy akkor (vagy „azután”, vagy „azt követően”) jön el „a vég”.
Kik felelnek meg ennek napjainkban? Egy anglikán pap, David Watson ezt írta: „Az emberek Isten iránti közönyének az egyik oka az, hogy az egyház nem veszi komolyan a prédikálást és a tanítást.” José Luis Pérez Guadalupe a könyvében különböző egyházak tevékenységéről írt, köztük az evangélikusokéról, adventistákéról, és megjegyezte, hogy nem járnak házról házra. Ám Jehova Tanúiról azt írta, hogy módszeresen végzik ezt a munkát (¿Por qué se van los Católicos?).
ahol ország van ott uralkodó is van, s vajon milyen uralkodási forma lehetséges Istennek?
Dániel ezt irja:
(Dániel 7:14) 14 Majd uralkodói hatalmat, méltóságot és királyságot kapott, hogy a népek, nemzetek és nyelvi csoportok mind őt szolgálják. Uralma időtlen időkig tartó uralom, amely nem múlik el, és királysága nem semmisül meg.
aztán Jézus a feltámadása után amikor felment az atyjához, nem azonnal foglalta el a királyi trónját, hiszen megkell a jövendölés szerint várni mig a nemzetek meghatározott ideje lejár,
(Zsoltárok 110:1) . . .„Ülj az én jobbomon, Mígnem ellenségeidet lábad zsámolyává teszem.”
(Héberek 10:12, 13) . . ., 13 és attól fogva vár, míg oda nem helyezik ellenségeit zsámolyul a lábának.
Tehát Jézus Isten országának királya, ezért teljesen mindegy hogy országot, vagy királyságot irunk, nem szavakon kell lovagolni.
ez egy létező kormányzat.
S ez sem történt meg az első században.
söt a jelenések könyvének tartalma sem történt meg, most van folyamatban, hiszen a jövöre tekintünk
s a Biblia azért iródott hogy a Isten népe tanuljon belőle, hogy ne kövessék el ugyanazokat a hibákat
Nagy Babilon pedig nem kétséges, hiszen a jelenések könyve irja, hogy a Föld királyaival paráználkodnak, vagy is a "vallások" beleavatkoznak emberi politikai ügyekbe pedig Jézus követői nem része a világnak.
S bizon mamár látható, hogy kikre vonatkozik ez, Sőt Nagy Babilonról elmindja, hogy Menyasszony és vőlegény hangja sem hallatszik benne.
A Jeruzsálemi templomba nem volt esküvő megtartva ennél fogva sem lehetséges,
Sőt, a nagy Babilon nevet azért kapta, mert a vallások onnan indultak ki amikor Isten össze zavarta a nyelveket
S még folytathatnám, de nem szeretnék liturgiát irni,,
Persze még annyit ehhez:
hog János a jövöben látta, hogy Sátán levetik a földre, hog Jézus "országa" az égben létre jöjjön ami ott öröm lesz a Földön pedig jajj kiáltások kezdődnek,
ez sem következett be az első században és János a jelenések könyvét az első század végén irta 98-ban
a prófécia is kijelentette, még több minden volt hátra
A zsidó rendszer idején átélt nyomorúság után több hamis Krisztus és hamis próféta tűnik fel. (Vö. Márk 13:6-ot a 13:21–23-mal). A történelem bizonyítja, hogy az elmúlt évszázadok folyamán, mióta Jeruzsálem elpusztult i. sz. 70-ben, támadtak ilyen személyek — ennek ellenére nem vezették félre azokat az embereket, akik szellemi éleslátással rendelkeztek és akik várták Krisztus „jelenlétét” (Máté 24:27, 28). Az i. sz. 70-ben bekövetkezett nagy nyomorúság utáni események azonban egy jelet formáznak, amellyel Jézus túlmutat azon a nyomorúságon, amely csupán a kezdeti beteljesedés volt.
Ha összehasonlítjuk a Máté 24:15–28-at és a Márk 13:14–23-at a Lukács 21:20–24-gyel, egy második jelet találunk, amelyet Jézus jövendölése kibővít Jeruzsálem pusztulásán túl. Emlékezz vissza, egyedül Lukács említi meg a járványos betegségeket. Ehhez hasonlóan, egyedül ő fejezi be Jézus következő szavaival: „Jeruzsálem megtapodtatik a pogányoktól, míglen betelik a pogányok ideje” (Lukács 21:24). A babilóniaiak a zsidók utolsó királyát i. e. 607-ben elmozdították, és azután Jeruzsálemet — amely Isten Királyságát képviselte — eltaposták (2Királyok 25:1–26; 1Krónika 29:23; Ezékiel 21:25–27). A Lukács 21:24-ben Jézus rámutatott, hogy ez a helyzet a jövőben is tovább tart, míg el nem jön az idő Isten előtt, hogy újra felállítson egy Királyságot.
Jelenések 6. részét. Évtizedekkel i. sz. 70 után János apostol tevékeny lovasokról ad impozáns jelenetet (Jelenések 6:2–8). Ez a prófétai betekintés „az Úrnak napjába” (jelenlétének napjába) a mi huszadik századunkat figyelemre méltó háborúk (4. vers), széles körben elterjedt élelmiszerhiány (5., 6. vers) és „halálos csapás” (8. vers, NW) időszakaként határozza meg. Világos, hogy ez párhuzamban áll azzal, amit Jézus mondott az evangéliumokban; és bizonyítja, hogy Jézus próféciájának van egy nagyobb beteljesedése „az Úrnak [ezen a] napján” (Jelenések 1:10).
s akkor a Zsidó rendszernek mint választott népnek volt a vége, nem a világnak. ahogy Jézus elmondta, mert a nemzetekből választ magának népet.
Ez sem történt meg akkor...
Szia!
Minden korban voltak, vannnak és lesznek olyan események, amelyekre az éppen akkor élők ráfoghatják, hogy ez az. Minden embernek lehet olyan képzete, hogy kitüntetett időpontban él. Tulajdonképpen nem is kell erőlködnie, hogy vitathatatlan bizonyítékok sorát tárja eléd. Épp csak arra nem fordít figyelmet, hogy ez bármikor igaz lehetett.
Jézus szavai minden ember valóságának a lebomlásáról beszélnek. Ez bármely korban igaz volt és lesz. A világ, kozmosz nem kívül kezdődik és az azt bontó káosz nem kint ér véget, hanem belül.
No ezért mondom mindig, hogy nem egyértelmű a Biblia szövegezése, fogalmazása, méghozzá szándékosan nem az. Ha egyértelmű lenne, akkor nem lehetne többféleképpen értelmezni, és nem lenne hatvan köbméter különböző keresztény felekezet.
Ti egyféleképpen értelmezitek, más felekezetek másféleképpen értelmezik, megint mások megint másféleképpen. Éppen a Biblia többértelműsége folytán nem lesz soha egyetértés közöttetek, hogy melyik szöveg mit is jelent pontosan benne.
Viszont kedves előttem szóló ez örökké nem tart és azért van különbség a méretei között,
Azt elmondhatjuk, hogy most már az egész lakott földre látható globálisan minden nemzetben.
Ezért értendő mostanra.
# 21-es vaszoló!
"Először is szeretném megjegyezni, hogy ott a valódi evangélium hirdetésről van szó. A Jehova Tanúi azonban hamis evanéliumot hirdetnek"
Ezek konoly szavak, ezt bizonyítani is kéne, természetesen a Bibliából. Azt úgy mellékesen megkérdezném, hogy ha mi hamis evangéliumot hírdetünk, akkor kik hírdetik az igaz evangéliumot? Merthogy annak hírdettetnie kell az egész földön, ez biztos, Jehova tanúi pedig pontosan ezt teszik, vagyis az apostoli mintát követve elviszik minden emberhez a jó hírt, s mindezt világméretekben.
"ezt onnan is lehet tudni, hogy az 1-2. századból fennmaradt dokumentumokban nincs szó a ti tanításaitokról."
Mire gondolsz pontosan? Melyik tanításunkról nincs szó ezekben? Persze biztos sok ilyen van, hiszen rengeteg pófécia nem volt akkor még feltárva, hiszen soknak csak a vég idejéhez közeledve kell majd nyílvánvalóvá válnia.
" Az exegetikánál a legelső szabály, hogy tisztázzuk azt, hogy kinek szólt egy adott szakasz. Ez nagyon fontos, mert a Biblia világosan elmondja azt, hogy kihez szól."
Ebben egyetértek, ez nagyon is igaz!
"Az igaz, hogy a 3. versben a tanítványok rákérdeznek a "világ végére"( nem "a világrendszerre", az egy téves fordítás) is, csakhogy a görög szöveg alapján itt nem a fizikai világ végéről van szó, hanem a korszak végéről"
De ha nem a fizikai világ végéről van szó, hanem csak egy korszak végéről, akkor mégsem olyan téves ezt "világrendszer befejezésének" fordítani, hiszen itt Jézus nyílván a jelenlegi, emberek által irányított világrendszer befejezéséről beszélt.
"ami lényegében az ószövetségi kor végét jelenti."
Ez tévedés, a szövegkörnyezet világossá teszi, miről van itt szó, Jézus még ugyanebben a fejezetben meg is magyarázza, hogy miről beszél, csak tovább kéne olvasni, s nem kiragadva magyarázni egy-két Igerészt...
"A 3. versben a tanítványok arra kérdeznek rá, hogy Jézus kijelentései - ami a templom pusztulására vonatkoznak - mikor lesznek meg. Szó sincs tehát a mi korunkról!"
Biztos vagy benne? Vizsgáljuk meg akkor részleteiben a 24. fejezetet:
3 ,,Míg az Olajfák hegyén ült, a tanítványok külön odamentek hozzá, és ezt mondták: „Mondd meg nekünk, mikor lesznek ezek, és mi lesz a jele a jelenlétednek és a világrendszer befejezésének?” (ÚVF)
"Mikor lesznek ezek?" - Ez kétségtelenül a templom pusztulására vonatkozik, de a vak is látja, hogy itt másról is szó van, hiszen azt is megkérdezték tőle a tanítványok, hogy mi lesz a jele az Ő jelenlétének, na meg a világrendszer befejezésének. Fontos megjegyezni, hogy itt jelenlétről van szó és nem az eljöveteléről, ezt más fordítások tévesen adják vissza.
Na de nézzük tovább:
6 ,,Hallani fogtok háborúkról és háborús hírekről; vigyázzatok, ne rettenjetek meg. Mert ezeknek meg kell lenniük, de ez még nem a vég.
7 Mert nemzet támad nemzet ellen, és királyság királyság ellen, és lesznek élelmiszerhiányok meg földrengések egyik hely után a másikon.
8 Mindez a gyötrő fájások kezdete."
Itt elég jól kivehető, hogy a világháborúkról van szó, hiszen azzal kezdi, hogy hallani fogunk háborúkról, hiszen háborúk mindig is voltak, de amit a 7-es versben mond, az nyílván különbözik az eddig tapasztalt háborúktól, hiszen ez lesz a ,,gyötrő fájások kezdete".
A 27. Később azonban Jézus bővebben is kifejti mire gondolt a beszédében, a 27. verstől teljesen nyílvánvalóvá válik, hogy Jézus itt a végítélet napjairól is beszélt:
27 ,,Mert ahogy a villámlás napkeletről indul, és fénylik egészen napnyugatig, úgy lesz az Emberfiának jelenléte is.
28Ahol a tetem, oda gyűlnek a sasok.
29?Mindjárt ama napok nyomorúsága után a nap elsötétül, a hold nem ad világosságot, a csillagok lehullanak az égről, és az egek erői megrázkódnak.
30És akkor megjelenik az Emberfiának jele az égen, és akkor a föld minden törzse siránkozva veri magát, és látni fogják az Emberfiát eljönni az ég felhőin, hatalommal és nagy dicsőséggel.
31 És elküldi angyalait nagy trombitaszóval, azok pedig egybegyűjtik választottait a négy szél felől, az egek egyik végső határától a másik végső határáig."
33 ,, Hasonlóképpen ti is, amikor látjátok mindezeket, tudjátok meg, hogy ő közel van, az ajtóknál."
Világos, hogy a "látjátok mindezeket" alatt a jelenléte jeleit értette. És a 36-os verstől szintén szép azonosítás történik:
36 ,,Azt a napot és azt az órát senki nem tudja, sem az egek angyalai, sem a Fiú, csak az Atya.
37 Mert amilyenek a Noé napjai voltak, olyan lesz az Emberfiának jelenléte is.
38Mert amilyenek azokban a napokban voltak az emberek az özönvíz előtt: ettek és ittak, a férfiak nősültek, a nőket férjhez adták, addig a napig, amelyen Noé bement a bárkába,
39 és semmit nem vettek észre, mígnem eljött az özönvíz, és elsöpörte mindnyájukat, olyan lesz az Emberfiának jelenléte is.
40Akkor két férfi lesz a szántóföldön: az egyiket elviszik, a másikat otthagyják;
41 két asszony őröl majd a kézimalomnál : az egyiket elviszik, a másikat otthagyják.
42 Kitartóan virrasszatok hát, mert nem tudjátok, melyik nap jön el az Uratok."
Tehát egyértelmű, a Jelenlétének napjait Jézus Noé napjaival állítja párhuzamba. Itt is félreérthetetlenül azonosítja tehát a ,,vég idejét" az eljövetelével, ez kétségkívül a végítélet napját jelenti.
István, nos számomra ezek nem súlyos, hanem nyilvánvaló szavak. Ismerem a tanításaitokat, és ez alapján azt látom, hogy egy más evangéliumot hirdettek, pl az Mt 24 értelmezése is teljesen sajátos. Ne haragudj meg, ezzel nem megsérteni akarlak, de így látom. A Mt 24-be, amit mondassz számomra szimpla belemagyarázás, mivel a köztudatban elterjedt többszörösen teljesedő prófécia vallod, amit azok találták ki, akik saját koruk történelmét látják benne. Ez minden korban így volt... A háborúk, éhségek, stb... teljesen átlagos dolgok voltak az ókorban is. Nagy Sándor hódításainak az idején és a birodalmának szétesése után is lényegébe világháború zajlott, hiszen szinte az akkor ismert világ összes népe érintett volna benne. Nagy Sándor ugyanis mindenkit leigázott, a diadokhosz harcok meg még azt is felülmúlták. A világnak olyan részeiért, mint Egyiptom, vagy Szíria nagy harcok folytak, az ott élő emberek félhettek, a rómaiak hódításairól nem beszélve. Jézus idejében pedig különösen forrongott a hangulat a Római Birodalomban, ahogyan arról a történetírók bizonyságot tettek. A 3. versben a tanítványok a "korszak" végére kérdeznek rá, ami viszont azonos az ószövetségi korszakkal. Izrael ugyanis egy adott korszakban élt a hagyomány szerint az i.e. 15. századtól, a mózesi szövetségtől fogva, ennek a korszaknak vége lett Jeruzsálem 70-es lerombolása után. A keresztények végleg elváltak a zsidóságtól, a zsidók meg végleg elkülönültek a keresztényektől, amit mutat az is, hogy megcsinálták a saját Bibliájuket Kr.u. 100 körül Jamniában, és eltávolodtak a keresztények által használt LXX-től. Jézus nem a jelenlétéről, hanem az eljöveteléről beszél, ami viszont már megtörtént 70-ben, amikor "eljött" ítélni. Ez egy ószövetségi kép, amit akkor használ az ige, amikor valamelyik nemzetet isteni ítélet sújtja. Egyébként a legnagyobb bizonyíték a Mt 24 szakasznak az 1. századi végleges beteljesedésére, az hogy Jézus maga megadja a jövendölései teljesedésének az időpontját: "Bizony mondom néktek, el nem múlik ez a nemzetség, mígnem mindezek meglesznek." (Mt 24,34). Jézus tehát a saját generációjában látta a jövendölések teljesülését. A futuristák persze megpróbálnak érvelni különböző módon. Az egyik kedvenc érvük, hogy próbálják kimutatni, hogy a nemzetség alatt Izrael törzsét kell érteni. Csakhogy a görögben szó szerint generációt olvasunk. Másik kedvenc érvük, hogy kiemelnek bizonyos jövendöléseket, miszerint egy részük majd később fog teljesedni, Jeruzsálem i.sz. 70-es pusztulása után, a végidőben. Csakhogy Jézus a fent idézett versben azt mondja, hogy "mindezek" teljesednek még annak a generációnak az idején. Tehát nem rakott egyes jövendöléseket idébb, másokat meg odébb.
Ami Noé napjait illeti, az is teljesedett Jeruzsálem i.sz. 70-es pusztulásakor és előtte. Josephus elmondja, hogy különböző jelek jelentek meg, amik előre hirdették a város és a templom pusztulását, de az emberek "nem vettek észre semmit", ahogyan Noé prédikálására sem figyeltek, noha látták, hogy épül a bárka. Ahogy pedig Noé kortársait váratlanul lepte meg az özönvíz, úgy Jeruzsálem lakosai sem voltak felkészülve a rómaiak ostromára. Még valami: Noé korára az erkölcstelenség volt jellemző. Josephus azt is elmondja, hogy Jeruzsálem lakosai már romlottak voltak, mint a Sodomabeliek.
Nyilván evvel nem meggyőzni akarlak téged, már csak azért sem, mert annak idején én is a kettős teljesedés elvét vallottam a Mt 24 értelmezését illetően. Ma már azonban belátom, hogy ez tarthatatlan. Nyilván, ha te másképp gondolod, akkor gondold úgy.
Isten áldjon!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!