Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Mi történt a zsidóknál 400 évig?

Mi történt a zsidóknál 400 évig?

Figyelt kérdés

Amikor visszatértek a zsidók a babiloni fogságból, felépítették a templomot, stb., utána mi volt 400 évig??

Mivel a Bibliában (talán) Nehémiás könyve az utolsó történelmi könyv. Ezután miért nem írták le a próféták a zsidókkal kapcsolatos dolgokat?

Vagy akkoriban nem voltak próféták, papok, stb.?


Ha valaki le tudná írni ezt a 400 évet max. 10 mondatban, azt megköszönném.

Lusta vagyok a gugliban keresni. Bocsi.


2014. okt. 7. 17:51
 1/3 anonim ***** válasza:
Kérdésedre a következő a választ tudom adni: Azt a 400 évet, amely a zsidóknak a babiloni fogságból való hazatérésétől Jézus Krisztus fellépéséig tart, intertestamentális kornak nevezzük. A fogságot követően is keletkeztek könyvek, és leírták az eseményeket (Pl Makkabeusok könyve) - ezeket a könyveket azonban már nem tartották az előzőekkel egyenértékűnek, így a héber kánonban nincsenek is bent. Az intertestamentális korban több minden történt a Izráellel. Erről Josephus Flavius - 1. századi zsidó történész ír, "A zsidók története" című művében, ajánlom elolvasásra. Például leírja, hogy Nagy Sándor Jeruzsálem ellen vonult, és Isten milyen csodálatosan szabadította meg a zsidó népet. Ugyancsak ír az i.e. 164-167 közötti makkabeus-szabadsághacról. Izráelnek a fogságból való hazatérését követően vallásszabadsága volt, ami az i.e. 2. században kezdett el veszélyben forogni, amikor IV. Antiochos Epiphanesz erőszakosan hellenizálni akarta a zsidóságot, ennek folyamán tehát szabadságharc tört ki. Megemlítendő még az az esemény is, amikor Pompeius i.e. 63-ban el a Római Köztársasághoz csatolta Júdeát, és elvesztették függetlenségüket. Egyébként a zsidóság már az i.e. 1. században is fokozott Messiás-várást tudhatott magáénak, hiszen ez az a korszak, amikor ha jól tudom, rengeteg apokaliptikus mű keletkezik. Egyes magyarázók egyébként úgy gondolják, hogy Dániel könyve 11. fejezetében szó van az internestamentális korszakról. Itt azonban óvatosságra intelek, mert az a fejezet eléggé vitatott, és lehetséges hogy nem konkrét történelmi eseményekről van szó - kivéve az 1-4 verseket - hanem lelkileg kell értelmezni a szent szöveget.
2014. okt. 7. 18:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/3 anonim ***** válasza:

A próféta ( héberül navii, vagy nevii ) olyan ember, akit I-ten ara választ ki, hogy az embereknek ( fõképp választott néenek ) szánt szavait "a szájába tegye", vagyis akik elmondják, amit I-ten közölni akar.


Ha Maleakhi ( Malakhiás ) után nem volt több próféta, márpedig nem volt, az azt jelenti, hogy I-ten már mindent elmondott, elmondatott, amit akart, többé nem volt szüksége prófétára.


# 1 -hez apró helyesbítés: a makkabeus-szabadsághac ( melyrõl Flaviuson kívül értelemszerüen a Makkabeusok könyve(i) is ír(nak), ie 167-ben kezdõdött, de nem csak 164-ig tartott, ez csak a legfontosabb gyõzelem, Jeruzsálem felszabadításának ideje, a harc azután még ie 139-ig, tehát további 25 évig folyt, míg teljesen megtiszitották a Szentföldet az akkori megszállóktól.


Hogy Pompeius hódítása után nem sokkal a Római Köztársaságból Római Császárság lett, ebbõl a szempontból nem lényeges.


Ami Dániel könyvét illeti, mélységesen egyetértek # 1 intelmével, amihez külön emeljük ki Dániel könyve 12. fejezet 8 - 9. versét: "Én hallottam ugyan, de nem értettem meg; és mondtam: Uram, mi ezeknek utólja? 9. Mondta: Menj, Dániél, mert bezárva, lepecsételve vannak a szavak a végnek idejéig."


Vagyis Dániel "hallotta ugyan", amit a látomás mond, "de nem értette meg", az pedig megnyugtatta, hogy nem is kell.

Szóval, mint #1 is mondta, óvatosság, igen nagy óvatosság!

Dániel maga nem értette ...

2014. nov. 6. 01:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/3 anonim ***** válasza:

Tisztelt nneddudgi!


Köszönöm szépen a helyesbítésed a Makkabeus-szabadságharchoz, ezt én sem tudtam.


Egyébként Dániel könyvének én csak a 11. fejezetét tartom nehezen értelmezhetőnek, bár abban egészen biztos vagyok, hogy az Észak-Dél konfliktus alatt elsősorban egy lelki konfliktust kell értenünk. Hogy ez vonatkozik-e másodsorban a hellenisztikus korszakra, és egyéb történelmi eseményekre, az már nehezebben eldöntendő kérdés. Mindenesetre, az ősi zsidó tradíció konkrét történelmi eseményeket láthatott benne, hiszen a Khitteus hajókat az LXX "rómaiaknak" fordítja. Mivel tudomásom szerint ezt a fordítást az i.e. 3-2. században készítették el a zsidó tudósok, ezért itt betekintést nyerhetünk a több mint 2000 éves hagyományos értelmezésbe.

A 12. fejezetben pedig a lepecsételés már a 4. versben is előforduló kifejezés. Úgy vélem, a nyelvezetet figyelembevéve ez egyértelmű utalás a 8,26 szakaszra, ami viszont a 8,14 szakasszal áll kapcsolatban. Tehát nem az egész Dániel könyvére vonatkozik a lepecsételés, hanem csak a 2300 estére és reggelre - ami viszont már jól érthető, értelmezésem szerint pont a végidő kezdetét jelzi. Egyébként ugyanilyen jól érthető a 2. és a 7. fejezetben szereplő világbirodalmak felvonultatása és a 9. fejezetben a Messiás eljövetelére vonatkozó jövendölés is, szerintem.

2014. nov. 6. 07:44
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!