Kell e fizetnünk a tizedet?
A Szentírás szerint Jézus senkitől sem kért tizedet és ő sem fizette azt.
Egyes evangelisták ki is követelik maguknak, ezt mondva: Ne legyetek irigyek! Mi az, hogy cigarettára van pénzetek,az én szolgálatomra meg nincsen ?
Nem kötelező fizetni, nem vagyunk a középkorban.
Viszont akkor ne lepődj meg, ha estleg megtagadnak tőled valamit (házasság, temetés, stb).
"a halottak pedig eltemetik a halottakat."
Na, ezt megnézném!
Ezt ugye te sem érted szó szerint?
Itt ugyanis a szellemi "halálról" van szó, amikor annyira megkeményedik valaki szíve, hogy bármit mondasz neki Istenről, lepereg róla.
Ezekre mondja az Ige, hogy a tudatosan a szellemi tunyaságba merültekkel foglalkozzanak a hasonlók.
Egy katolikus
Szia!
A tized "szentség az Úrnak" - mivel Isten számára fenntartott, elkülönített. Minden összjövedelmünk tíz százaléka az Úré, éppen úgy, mint ahogyan az időnk hetedrésze is (lásd tízparancsolat).
A tized által elismerjük, hogy minden anyagi javunkat Istentől kapjuk, mint teremtő és fenntartó Istenünktől, így azoknak csupán mi gondnokai vagyunk. Kifejezzük vele Isten szerető gondviselésébe vetett hitünket, és bizalmunkat abban, hogy Ő a megmaradt részti megáldja és minden szükségletünkről gondoskodik. A tized nem ószövetségi találmány! Még az Ábrahámmal kötött szövetség előtt olvashatjuk, hogy Melkhisédek Sálem királya, kenyeret és bort hozott, ő pedig a Magasságos Istennek papja volt. És megáldotta: Áldott legyen Ábrám a Magasságos Istentől, ég és föld teremtőjétől. Áldott a Magasságos Isten, aki kezedbe adta ellenségeidet. És tizedet adott neki mindenből. Aztán Jákob is fogadást tett, ha Isten megáldja őt, mindenből amit kap annak tizedét Istennek adja. A tized elrendelésekor Isten kifejezte akaratát, hogy az ő "tárházában", azaz az ő földi művének pénztárában mindenkor bőségesen álljanak rendelkezésre anyagi eszközök, a - bibliai értelemben vett - egyháza építésének minden szükségletére. A papok is tizedet adtak a tizedből származó jövedelmükből, mivel, hogy ők is teremtmények, a tized pedig az Úré a valóságban.
Az újszövetségre térve arról olvasunk Jézus tanításában, hogy: "Jaj nektek, írástudók és farizeusok, ti képmutatók! Mentából, kaporból és köményből tizedet adtok, közben ami fontosabb a törvényben, az igazságosságot, az irgalmat és a hűséget elhanyagoljátok. Ezt meg kell tenni, azt nem szabad elhagyni." (Mt. 23:23) Vagyis Jézus nem érvénytelenítette, hanem megerősítette a tized rendelkezését. A farizeusok és írástudók Jézus korában "mennyei biztosításnak" tekintették a tizedfizetést, ezért nagyon pontosak voltak a teljesítésében, de az indítékuk valamint az egész életszemléletük és életgyakorlatuk - amely nem ismert igazságos ítéletet, szeretetet és irgalmasságot - elfogadhatatlan volt. Jézus szerint hitből, a szeretet alapelvének szellemében kell megtartanunk Isten minden rendelkezését, így a tizedadás kötelezettségét is.
Pál apostol így ír a tized rendeltetési helyéről és céljáról: "Nem tudjátok-e, hogy akik a szent dolgokban munkálkodnak, a szent helyből élnek, és akik az oltár körül forgolódnak, az oltárral együtt veszik el részüket?
Ekképen rendelte az Úr is, hogy akik az evangéliumot hirdetik, az evangéliumból éljenek." (I.Kor. 9:13-14) Ezzel utalt Jézus tanítására: "méltó a munkás az ő jutalmára." (Lk. 10:7).
A mi közösségünk nem kér és nem kap az államtól támogatást, a lelkészek fizetését a tizedből oldjuk meg. A többi pénz is Istené ebből adunk a szegényeknek, és egyéb célokra, illetve ebből élünk.
Üdv. Péter
Kedves Kérdező!
Rosszul tudod. Jézus így kezdte a tanítását a törvényről: "Ne gondoljátok, hogy jöttem a törvénynek vagy a prófétáknak eltörlésére. Nem jöttem, hogy eltöröljem, hanem inkább, hogy betöltsem. Mert bizony mondom néktek, míg az ég és a föld elmúlik, a törvényből egy jóta vagy egyetlen pontocska el nem múlik, amíg minden be nem teljesedik. Valaki azért csak egyet is megront e legkisebb parancsolatok közül és úgy tanítja az embereket, a mennyeknek országában a legkisebb lészen; valaki pedig cselekszi és úgy tanít, az a mennyeknek országában nagy lészen." (Mt. 5:17-19)
Pál apostol is megerősíti ezt: "A törvényt tehát hiábavalóvá tesszük-é a hit által? Távol legyen! Sőt inkább a törvényt megerősítjük." (Rm. 3:31)
Az törvény az igazságot védi, "a bűn pedig a törvénytelenség" (I.Jn. 3:4) - vagy pontosabb fordításban a törvény áthágása.
A tizeddel is, mint minden törvénnyel az Isten önzetlenségre és a helyes értékrend gyakorlására tanítja az embert.
Üdv. Péter
"A tized egy ószövetségi törvény, úgy tudom egyetlen egy sincs közülük érvényben."
Jézus a hegyi beszédben az Ószövetséget értelmezi, és szólít fel annak folyamatos megtartására. Az apostoli levelek ugyanígy ontják magukból a Tóra törvényeit. Gyakorlatilag ugyanazok a tilalmak és a kérések mint az Ószövetségben, csak átfogalmazva. Jézus pedig a Máté 23-ban külön megerősítette a tizedfizetést, ami egyébként sem egy ószövetségi törvény, mert eredete nem a Tóra törvényeinek a kinyilatkoztatásáig, hanem sokkal messzebb, a pátriárkális korra nyúlnak vissza.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!