Nikodémusnak tudnia kellett volna azt, hogy mi az újjászületés?
Jézus Nikodémusnak az újjászületéssel kapcsolatosan azt mondta, hogy "te Izráel tanítója vagy, és nem tudod ezeket?" Vagyis tudnia kellett volna Nikodémusnak azt, hogy mi az újjászületés?
"Vala pedig a farizeusok közt egy ember, a neve Nikodémus, a zsidók főembere: Ez jöve Jézushoz éjjel, és monda néki: Mester, tudjuk, hogy Istentől jöttél tanítóul; mert senki sem teheti e jeleket, amelyeket te teszel, hanem ha az Isten van vele. Felele Jézus és monda néki: Bizony, bizony mondom néked: ha valaki újonnan nem születik, nem láthatja az Isten országát. Monda néki Nikodémus: Mimódon születhetik az ember, ha vén? Vajjon bemehet-é az ő anyjának méhébe másodszor, és születhetik-é? Felele Jézus: Bizony, bizony mondom néked: Ha valaki nem születik víztől és Lélektől, nem mehet be az Isten országába. Ami testtől született, test az; és ami Lélektől született, lélek az. Ne csodáld, hogy azt mondám néked: Szükség néktek újonnan születnetek. A szél fú, ahová akar, és annak zúgását hallod, de nem tudod honnan jő és hová megy: így van mindenki, aki Lélektől született. Felele Nikodémus és monda néki: Mimódon lehetnek ezek? Felele Jézus és monda néki: Te Izráel tanítója vagy, és nem tudod ezeket?" Ján 3 :1-10
Szia!
Az újjászületés képe, amit Jézus használt, nem lehetett teljesen ismeretlen Nikodémus számára. Az izraelita hitre tért pogányokat gyakran hasonlították ugyanis az újszülött gyermekhez. Ezért bizonyára megértette, hogy Krisztus szavait nem szó szerint kell vennie.
Jézus tanítása világos volt: lehetetlenséget kísérel meg, aki a maga erejéből, a törvény megtartásával próbálja elérni a mennyet. A keresztény élet nem a régi módosítása vagy továbbfejlesztése, hanem a természet átalakulása. Halál a bűnnek és az énnek, és egészében új élet. Ezt a változást csakis a Szentlélek hatékony munkálkodása hozhatja létre.
Egy a nép vallási vezetésével megbízott személy előtt nem lehettek ismeretlenek ilyen fontos igazságok. Jézus szavai azt a tanítást sugallták, hogy Nikodémusnak nem megbántódnia kellene az igazság egyszerű igéin, hanem inkább nagyon szerényen vélekedhetne magáról lelki tudatlansága miatt.
Az Ószövetségben minden Krisztusra mutatott. Számos izraelita úgy tekintett az áldozati szolgálatokra, mintha bennük lenne az erő, amely megszabadít a bűntől. Isten meg akarta velük tanítani, hogy ezeknek nincs nagyobb értékük, mint például az érckígyónak. Arra kellettek, hogy gondolataikat a Megváltóra irányítsák. Sem sebeik gyógyulásáért, sem bűneik bocsánatáért maguk semmit nem tehettek, csupán Isten ajándékába vetett hitüket kellett megmutatniuk. Rá kellett tekinteniük, hogy éljenek.
Hogy Nikodémus nem sértődött meg Jézus kérdésén, hanem megértette és elfogadta ezeket bizonyítja, hogy Jézus mennybemenetele után, amikor a tanítványok szétszóródtak az üldözések miatt, Nikodémus bátran színre lépett. Vagyonát a zsenge egyház támogatására fordította, amelyről a zsidók azt hitték, hogy Krisztus halálával eltűnik. A veszély idején ő - aki korábban olyan óvatos és elővigyázatos volt - sziklaszilárddá vált, erősítette a tanítványok hitét, és rendelkezésre bocsátotta javait az evangéliumi munka elősegítése érdekében. Akik előzőleg tisztelettel hajoltak meg előtte, csúfolták és üldözték, evilági javak tekintetében elszegényedett, de az a hite nem fogyatkozott el, ami a Jézussal folytatott éjjeli tanácskozásból serkent.
Nikodémus elmondta Jánosnak a beszélgetés történetét, amely az apostol feljegyzései révén szolgál ma milliók okulására. Az itt tanított igazságok ma éppoly fontosak, mint azon az ünnepélyes éjszakán, magányos hegyen, ahová a zsidó vezető eljött, hogy megtanulja az élet útját a szerény galileai Tanítótól.
Üdv. Péter
A fordításban kérdő mondatként szerepel ez a sor, de ezt az értelmezést nem feltétlenül támasztja alá az eredeti görög szöveg. Ha kijelentésként vesszük - ahogy pl. az angol Young's Literal fordítás - akkor mindjárt jobban érthető Jézus beszéde. Kb. ezt mondja: 'Felülről kell születni, és ennek semmi köze semmihez, amit eddig gondoltál a születésről, hiába vagy tanult ember, ez valami új.'
Ha tovább olvassuk a fejezetet, ebben az értelemben halad a beszélgetés is, hiszen a továbbiakban az Úr azt magyarázza, hogy ő olyasmiről beszél, amit látott, amit bizonyosan tud, ami mennyei és nem földi, és végül itt fejti ki, hogy mit jelent az Isten terve, hogyan fogja megmenteni az emberiséget, tudniillik a Felkent áldozatában való hit által. Ez teljesen új információ volt Nikodémusnak, így nem volna értelme, ha ezt számon kérné rajta Jézus.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!