Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » A páromnak volt romai kat...

A páromnak volt romai kat egyházi esküvője. ápr-ban beadta az egyházi esküvő érvénytelenítését, mennyi idő, míg megérkezik az érvénytelenítés?

Figyelt kérdés

Máj-ba mindenféle képpen szeretnénk esküvőt. HA valakinek bármilyen tapasztalata van erről, kérem irja le. Nagyon fontos a számomra.


Előre is köszönöm


2010. jan. 6. 12:38
1 2
 11/19 anonim ***** válasza:
82%

házasság felbonthatatlansága: a katolikus tanítás szerint minden érvényes házasság felbonthatatlan, s a szentségi házasságban ez a lényegi tulajdonság különös erősséggel rendelkezik. - A házasság felbonthatatlansága a szentségi házasságnak a hűség és a termékenység mellett, a szeretet természetéből következő, harmadik lényeges sajátossága, mely szerint a házassági kötelék, melyet a házastársak szabad emberi cselekedete és a házasság elhálása hoz létre, visszavonhatatlan valóság és olyan szövetség, amelyért Isten hűsége kezeskedik, ezért a megkeresztelt felek között megkötött és bevégzett házasságot „semmiféle emberi hatalom és semmiféle ok nem bonthatja föl, kivéve a halált” (vö. CIC 1061, 1134, 1141. k.). - Megkülönböztetünk belső és külső felbonthatatlanságot. A belső felbonthatatlanság azt jelenti, hogy sem a felek közösen, sem egyikük külön nem képes akaratával a házasságot felbontani. A külső felbonthatatlanság azt jelenti, hogy e köteléket az emberi közhatalom sem bonthatja fel. - A házasság az idők folyamán a különböző kultúrák, társad. struktúrák és szellemiségek szerint számtalan változáson ment keresztül, de minden kultúrában él bizonyos tisztelet a házastársi egység iránt. A házastársak szeretete természeténél fogva megköveteli egész életüket átfogó személyes közösségük egységét és fölbonthatatlanságát. A két személy kölcsönös önátadása és ajándékozása, valamint a gyermekek java megkívánja a teljes és örök hűséget. E hűség legmélyebb alapja Istennek az Ő népével kötött szövetsége és Krisztusnak az ő Egyháza iránti hűségében rejlik. A házastársak abból a végleges és visszavonhatatlan szeretetből részesülnek, mellyel Isten szeret bennünket, hűségük Isten hűséges szeretetének tanúja. A házasság egysége teljes bizonyossággal kitűnik a nő és a ffi egyenlő személyi méltóságából is; ezt az egyenlőséget a kölcsönös és teljes szeretetben kell elismerniük. - A Szentírásban az ÓSz tanúsága szerint a ffi és a nő egymásnak van teremtve: „Nem jó az embernek egyedül lennie” (Ter 2,18). Isten segítségül adta a ffi mellé a nőt, aki „hús az ő húsából” (2,18.20.23); és Istent képviseli, aki a mi segítségünk (vö. Zsolt 121,2). „Ezért a férfi elhagyja atyját és anyját, feleségéhez ragaszkodik, és a kettő egy test lesz” (Ter 2,24). A házasság egységére és felbonthatatlanságára érzékeny lelkiismeret a törvény isk-jában fejlődött ki. A próféták Istennek Izraellel kötött szövetségét a kizárólagos, hűséges, házastársi szeretet képében szemléltették (vö. Oz 1-3; Iz 54; 61; Jer, 2-3; 31; Ez 16; 23): a választott nép lelkiismeretét így vezették rá a házasság egységének és fölbonthatatlanságának mélyebb megértésére (vö. Mal 2,13-17). - Az ÚSz-ben Jézus világosan megfogalmazta a férfi és a nő házassági egységének fölbonthatatlanságát. A házasságot maga Isten kötötte össze: „Amit Isten egybekötött, ember szét ne válassza” (Mt 19,6). Ezzel kettőjük életének fölbonthatatlan egységét mondja ki, emlékeztetve arra, ami kezdetben Isten terve volt: „tehát már nem ketten vannak, hanem egy test” (uo; vö. Ter 2,24). Jézus a házasság felbonthatatlanságának kimondásával nem elviselhetetlen, Mózes törvényénél is súlyosabb terhet rakott a házastársakra (vö. Mt 11,29-30). Ellenkezőleg, a teremtés eredeti, épp a bűn által megzavart rendjének helyreállításával Jézus maga adja az erőt és a kegyelmet, hogy a házasságot Isten országának ajándékaként lehessen élni. Ha a házastársak a házasságot mint Krisztus követői élik, „meg fogják érteni” a házasság eredeti értelmét (vö. Mt 8,34; 19,11), és Krisztus segítségével meg is tudják élni. A keresztény házasság e kegyelme minden keresztény élet forrásának, Krisztus keresztjének egyik gyümölcse. - Szt Pál ap. ezt így fogalmazza meg: „Férfiak, szeressétek feleségeteket, ahogy Krisztus is szerette az Egyházat, és föláldozta magát érte, hogy megszentelje ... Ezért az ember elhagyja atyját és anyját, feleségéhez ragaszkodik, és a kettő egy ember lesz. Nagy titok ez, én Krisztusra és az Egyházra vonatkoztatom” (Ef 5,25-26;31-32).


A kat. Egyh. Szentírásra alapozott tanítása szerint a házasság felbonthatatlanságának közvetlen alapja tehát az isteni akarat: „maga Isten a szerzője a házasságnak, amelynek javai és céljai vannak” (GS 48 a; vö. Ter 2,24; Mt 19,3-9; Ef 5,32; 1Kor 7,15). A házasság tehát nem azért felbonthatatlan, mert a felek életszövetségük tartalmát így óhajtották meghatározni, sem azért, mert valamilyen külső, emberi hatalom rendelte ezt az intézményt ilyennek, mintegy megvonva a házasulóktól szövetségük felbontásának jogát, hanem isteni akarat folytán (Mk 10,9; Mt 19,6). A házasság felbonthatatlansága nem ellenkezik a házasulandók szabadságával. Igaz ugyan, hogy a jegyeseknek nem áll szabadságukban arról dönteni, hogy felbontható v. felbonthatatlan házasságot kívánnak-e kötni, de szabadon határozhatnak arról, hogy házasságra akarnak-e egymással lépni, vagyis olyan életszövetségre, mely felbonthatatlan. - A római pápa különleges, ún. potestas vicaria (krisztushelyettesi) hatalma alapján az érvényes, de nem szentségi házasságot és az el nem hált szentségi házasságot fölbonthatja (el nem hált szentségi házasságok felbontása, házassági kötelék felbontása). - Noha a 60-as évek végén több kat. szerző annak a véleményének adott kifejezést, hogy házasságtörés esetén (sőt némelyek szerint máskor is) az elhált szentségi házasság felbontható, nézetük mellett sem a Szentírásból, sem a tanítóhivatal megnyilatkozásaiból nem tudtak perdöntő érveket felhozni. Több tekintélyes szerző, tekintettel főként az újabb idők pápáinak állandó és kifejezett (bár tévedhetetlenül nem definiált) tanítására, legalábbis „katolikus tanításnak” minősíti a szentségi és elhált házasság teljes külső felbonthatatlanságát (vö. DS 1807). - A keleti egyházjogban: A házasság szentségi kötelékét a házasság elhálása után semmilyen emberi hatalom és a halálon kívül semmiféle ok nem bonthatja fel (853.k.). - Mindazonáltal vannak helyzetek, amikor a házassági együttélés különböző okok miatt gyakorlatilag lehetetlenné válik. Ilyen esetekben az Egyház megengedi a házastársak fizikai különélését. A különélők házassága azonban Isten előtt továbbra is érvényes marad, a felek nem szabadok új házasság megkötésére. A keresztény közösségnek segítenie kell őket, hogy ebben a helyzetben is ker-ek maradjanak, hűségesek a fölbonthatatlan kötelékhez (vö. CIC 1151-55). - A mindennapi élet jól mutatja, hogy a válás, miközben az egyik fél számára mindig súlyos törést és megoldhatatlan problémák özönét hozza, a gyermekeket pedig helyrehozhatatlanul károsítja, alapjában nem teszi könnyebbé v. gondtalanná az életet. Hogy két ember kapcsolata elviselhetetlenné válik, annak oka nem a házasság felbonthatatlansága, hanem az, hogy az Istennel való kapcsolatuk (v. legalább egyikük kapcsolata Istennel) fölbomlott. Ezért nincs türelmük egymás apró hibáihoz, nem képesek áldozatot hozni egymásért, mert nem képesek erőt meríteni az egyetlen Áldozatból.

2010. jan. 6. 16:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/19 anonim ***** válasza:

AZ EGYES ÉRVÉNYTELENÍTÔ AKADÁLYOK


1083. kán. -- 1. §. A férfi a betöltött tizenhatodik, a nô a betöltött tizennegyedik életéve elôtt nem köthet érvényes házasságot.

2. §. A püspöki konferenciának joga van magasabb életkort megállapítani a házasság megengedett megkötéséhez.


1084. kán. -- 1. § A megelôzô és örökös közösülési képtelenség, akár a férfi, akár a nô részérôl, akár abszolút, akár relatív, a házasságot természetébôl kifolyólag érvénytelenné teszi.

2. §. Ha a tehetetlenség akadályát illetôen kétség áll fenn, akár jogi, akár ténybeli kétely, a házasságot nem kell megakadályozni, sem kétség esetén semmisnek nyilvánítani.


3. § A meddôség nem tiltja és nem is érvényteleníti a házasságot, fenntartva az 1098. kán. elôírását.


1085. kán. -- 1. §. Érvénytelenül kísérli meg a házasságot az, akinek korábbi házassági köteléke fennáll, még ha az a házasság nincs is elhálva.

2. §. Bár az elôzô házasság -- bármely okból -- érvénytelen, vagy fel van bontva, mégsem szabad másikat kötni, amíg az elôzô érvénytelensége vagy felbontása törvényesen és biztosan nem igazolt.


1086. kán. -- 1. §. Érvénytelen a házasság két olyan személy között, akiknek egyikét a katolikus egyházban keresztelték, vagy oda fölvették, és abból formális aktussal nem távozott el, másika pedig nincs megkeresztelve.


2. §. Ez alól az akadály alól csakis az 1125. és 1126. kán.-ban elôírt feltételek teljesítése után adjanak felmentést.

3. §. Ha a felet a házasságkötés idején általában megkereszteltnek tartották, vagy ha a keresztelése kétes volt, a házasság érvényessége vélelmezendô az 1060. kán. elôírása alapján, amíg be nem bizonyosul, hogy az egyik fél meg van keresztelve, a másik pedig nincs megkeresztelve.


1087. kán. -- Érvénytelenül kísérlik meg a házasságot azok, akik szent rendben vannak.


1088. kán. -- Érvénytelenül kísérlik meg a házasságot azok, akiket szerzetes intézményben tett nyilvános, örök tisztasági fogadalom kötelez.


1089. kán. -- Egy férfi és egy olyan nô között, akit azért raboltak el vagy tartottak legalábbis fogva, hogy vele házasságot kössenek, nem állhat fenn semmiféle házasság, hacsak a nô késôbb, a rablótól elkülönítve, biztos, szabad helyen, önként nem választja a házasságot.


1090. kán. -- 1. §. Aki egy bizonyos személlyel való házasságkötés szándékával, halálát okozza az illetô személy házastársának, vagy a saját házastársának, érvénytelenül kísérli meg ezt a házasságot.

2. §. Ugyancsak érvénytelenül kísérelnek meg házasságot egymással azok, akik fizikai vagy morális együttműködéssel egyikük házastársának a halálát okozták.


1091. kán. -- 1. §. Egyeneságú vérrokonság esetében a házasság érvénytelen az összes akár törvényes, akár természetes felmenô és lemenô rokonok között.

2. §. Oldalágon érvénytelen egészen a negyedik fokig bezárólag.

3. §. A vérrokonság akadálya nem többszörözôdik.

4. §. Sohasem szabad a házasságot megengedni, ha az iránt merül fel bármilyen kétség, hogy a felek nem vérrokonok-e egyenes ágon bármelyik fokon vagy az oldalág második fokán.


1092. kán. -- Az egyeneságú sógorság bármely fokon érvénytelenné teszi a házasságot.


1093. kán. -- A köztisztesség akadálya vagy olyan érvénytelen házasságból fakad, amelyben az életközösség már létrejött, vagy közismert, illetve nyilvános ágyasságból. A házasságot érvényteleníti egyenes ágon elsô fokon a nô vérrokonai és a férfi között és megfordítva.


1094. kán. -- Nem köthetnek egymással érvényes házasságot, akik között örökbefogadásból származó törvényes rokonság áll fenn egyenes ágon vagy az oldalág második fokán.

2010. jan. 6. 17:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/19 anonim ***** válasza:
házassági kötelék felbontása: az el nem hált szentségi házasság és az érvényes, de nem szentségi házasság felbontása a pápa a maga különleges hatalma által. Nem azonos az érvényesnek vélt, de valójában nem létezett házasság semmiségének kimondásával. - Az érvényesen megkötött és elhált szentségi házasságot „semmiféle emberi hatalom és semmiféle ok nem bonthatja fel, kivéve a halált” (vö. 1061.k.; házasság felbonthatatlansága). Az el nem hált szentségi házasságok felbontása a római pápa különleges, krisztushelyettesi hatalma, az ún. potestas vicaria alapján lehetséges. Egyes érvényes, de nem szentségi házasságok esetében (privilegium paulinum és privilegium fidei, hit kiváltsága) a házassági kötelék felbontása az egyh. törvény értelmében automatikusan, vagyis külön intézkedés nélkül, a többi esetekben viszont külön pápai intézkedéssel történik (vö. 1143-1149. k.).
2010. jan. 6. 17:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/19 anonim ***** válasza:
100%

A katolikus egyház felbont házasságokat?


NEM. A házassági eljárás során azt kell megállapítani, hogy a házasság már a kezdettől kezdve érvénytelen.


Ami utólag lép fel, egy érvényesen megkötött házasságot nem tehet érvénytelenné. Aki érvényesen házasságot kötött, és utólag meggondolja magát, egy polgári válás és különélés esetén is kötve marad a katolikus egyház számára a házasság kötelékében.


Egy nem szentségi vagy nem elhált házasság felbontása, mely egyedül a pápának van fenntartva, nem válás. Ez egy kegyintézkedés, melyre jogigényt támasztani nem lehet.

2010. jan. 6. 17:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/19 A kérdező kommentje:

" A megelôzô és örökös közösülési képtelenség, akár a férfi, akár a nô részérôl, akár abszolút, akár relatív, a házasságot természetébôl kifolyólag érvénytelenné teszi."



Tehát ha nincs gyermek,mert a 2 fél összeférhetetlen szexuális szempontból,akkor a házasságot lehet érvényteleníteni?

2010. jan. 7. 10:29
 16/19 anonim ***** válasza:

Az előzetes és örökös közösülési képtelenség, akár a ffi, akár a nő részéről, akár abszolút, akár relatív, a házasságot természeténél fogva érvényteleníti. Ha a képtelenség akadálya kétséges akár jogi kétely, akár ténybeli kétely miatt, a házasságot nem kell megakadályozni és a kétely fennállása esetén nem lehet semmisnek nyilvánítani. A magtalanság a házasságot nem tiltja és nem érvényteleníti.


impotencia (lat. 'képtelenség'): a házasságjogban közösülési képtelenség (impotentia coeundi). A megelőző és örökös impotencia akár a ffi, akár a nő részéről érvénytelenné teszi a házasságot, akár abszolút (egyetlen másneművel sem képes a közösülésre), akár relatív (csak a másik féllel nem képes erre) impotenciaról van szó (1084.k. 1.§). - Megelőzőnek akkor mondjuk az impotenciat, ha a házasságkötéskor már megvolt, örökösnek pedig akkor, ha súlyos veszély v. erkölcsileg meg nem engedett módszerek alkalmazása nélkül nem megszüntethető. - A terméketlenség (impotentia generandi) a mai szóhasználat szerint már nem minősül impotencianak sem a ffi, sem a nő részéről. A ffi terméketlenségét a régebbi bírósági gyakorlat a házasságot érvénytelenítő ténynek tekintette. Az érvénytelenségnek ilyen címen való kimondása a Hittani Kongr. 1977. V. 13-i határozata óta már nem lehetséges. A Codex kifejezetten is hangsúlyozza, hogy a meddőség nem tiltja és nem is érvényteleníti a házasságot, hacsak az egyik felet éppen ebben a tekintetben az 1098.k. szerinti módon szándékosan meg nem tévesztették (1084.k. 3.§). - A bírói gyakorlatban szervi és funkcionális impotenciat különböztetnek meg. Különösen ez utóbbi esetében nehéz meghatározni az okokat és a gyógyulás esélyeit. Noha a bíróság orvosszakértők véleményét szokta kérni, gyakran még így sem alakul ki teljes (erkölcsi) bizonyosság az impotencia örökös jellegét illetően. Ha az impotencia akadályát illetően akár jogi, akár ténybeli kétség áll fenn, a házasságot nem kell megakadályozni, sem kétség esetén semmisnek nyilvánítani (1084.k. 2.§). Az impotencia jogilag kétes, ha biztos a tényállás, de kérdéses annak jogi minősítése. Ténybelileg kétes akkor, ha nem világos, hogy az adott esetben milyen a személy állapota, impotenciaban szenved-e, ill. ez örökös-e. Az impotencia megítélése tekintetében mindig azt kell szem előtt tartanunk, hogy a személynek olyan házastársi aktusra kell képesnek lennie, amely alkalmas a házasság elhálására. - Mivel az impotencia nem pusztán egyhjogi akadály, ezért nem csupán a kat-okat kötelezi, hanem bárkit képtelenné tesz az érvényes házasság megkötésére. Fölmentés alóla nem lehetséges.


Az impotencia


a) Jellege: az impotencia a házasságot éppen a házasság természetéből kifolyólag teszi érvénytelenné. Nem tudja vállalni a házassággal járó jogi terheket az impotens.


b)Terjedelme: közösülési képtelenség. A megelőző és örökös közösülési képtelenség akár a férfi, akár a nő oldaláról érvénytelenné teszi a házasságot, akár abszolút (egyetlen másneművel sem képes), akár relatív (csak vele nem képes)


A terméketlenség nem minősól impotenciának.


c)Felmentése: nem adható

2010. jan. 8. 12:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/19 anonim válasza:

Annyira durva, hogy senki sem a kérdésre válaszolt!!!

én úgy tudom, hogy 1-2 év, amíg megállapítják, hogy érvényesen kötöttek vagy érvénytelenül kötöttek házasságot.

Ha érvényes volt a kötés, akkor nem lehet templomi esküvő, ha pedig érvénytelen, akkor lehet.

2013. szept. 1. 10:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/19 anonim válasza:
Érvényteleníteni lehet a katolikus esküvőt, az Egyházi Törvénykönyv szerint, egyházi per keretében, bizonyos esetekben, pl.: gyermekvállalási szándéktól való elállás az egyik fél részéről, vagy házasság színlelése, stb. Az illetékes eljáró Érseki Bíróság vizsgálja meg a kérdést, a felek és tanúk meghallgatásával, és megállapíthatja, hogy a házasság eleve nem jött létre, így érvénytelen az eskü. A felek akár újra köthetnek egyházi esküvőt.
2020. jún. 10. 10:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/19 anonim válasza:
Az érvénytelenítés folyamata a megindítástól (egyházjogásszal megírt keresetlevél beadásától) körülbelül 15-17 hónap.
2020. jún. 10. 10:48
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!