Hogyan tudott Jézus tavasszal erjedetlen szőlőlevet, mustot inni?
Vannak vallási felekezetek, akik azt tartják, hogy Jézus tavasszal erjedetlen szőlőlevet ivott. Ezt hogyan lehetett kivitelezni két évezrede Jeruzsálem vidékén? Van erre valami technika? Sóval biztos nem, mert akkor ihatatlan, hidegre nehezen lehetett tenni, de +5°C körül is megerejed a szőlőlé, szalicil, nátrium benzoát nem hinném, hogy rendelkezésre állt.
Ha van erre technika, akkor ez engem is érdekel, mert szívesen innám az itthon leszüretelt szőlő mustját tavasszal káros tartósítószerek nélkül.
“És harmadnapon menynyegző vala Kánában, Galileának városában, és ott vala Jézusnak anyja. Elhívattaték pedig Jézus is az ő tanítványaival egybe abba a menynyegzőbe. És mikor elfogyott volna a bor, Jézusnak anyja monda néki: Nincs borok! Monda néki Jézus : Micsoda dolgom vagyon nekem veled asszony? Nem jött el még az én órám.
Mondá az ő anyja a szolgáknak: Valamit parancsoland néktek, azt cselekedjétek. Valának pedig ott hat kővedrek, melyek helyeztettek vala ott a zsidóknak tisztulásukra, melyek közzül mindenikbe két-két vagy három métréta fér vala. Monda nékik Jézus : Töltsétek meg e vedreket vízzel. Megtölték azért azokat szintén teli. És monda nékik: Meritsetek immár és vigyétek a násznagynak. Elvivék azért neki. És mikor megkóstolta vala a násznagy a vizet, 190. oldal mely borrá változott vala, (nem tudja pedig honnét volna az, de a szolgák tudják vala, kik a vizet merítették vala) szólítá a vőlegényt a násznagy, és monda néki: minden emberek először jó bort szoktak a vendégeknek adni, és minekutánna ittasodtak, akkor adnak alábbvalót, te pedig a jó bort ekkorra tartottad. E csudát tevé Jézus először Kánában, Galilea városában, és megmutatá az Ő dicsősségét, és hivének Ő benne az Ő tanitványai.” Szóról szóra adtam ezt a sokszor félremagyarázott, nem egyszer még a hittudósok által is sajnálatosan félreértett szentírati helyet, mert fel kívánom hívni erre e könyv olvasóinak és minden gondolkodó ker. egyénnek a figyelmét.
Miről van itt szó? Arról, hogy Jézus egy lakodalmi vendégségben, melyre tanítványaival együtt hivatalos volt, a vendégsereg élvezetére mintegy 600 liter bort állított volna elő tiszta vízből. Hagyjuk figyelmen kívül magát a csodát, mint ilyet és vizsgáljuk meg a kérdés érdemi oldalát az ital anyagát illetőleg.
Mindenekelőtt kijelentjük, hogy lakodalmaknál a zsidók sohasem használtak, és ma sem használnak szesztartalmú bort. A zsidók a házasságot szent szövetségnek, isteni intézménynek tartják, és ezen vallási cselekmény végzésénél is szigorúan 191. oldal alkalmazkodnak a III. Móz. 10,8-10-ben megadott isteni parancshoz, mely szent alkalmaknál, hálaadó és más ünnepélyeknél, lakomáknál stb. a bor és részegítő ital használatát a legszigorubban megtiltotta. Maguk a zsidók egyébként nem igen cultiválták a részegítő italok előállítását. A rómaiak, kiknek uralma alatt voltak a zsidók a jézusi időben, itták ugyan orgiáiknál a szeszes italt, de családi körükben, vagy lakodalmi ünnepélyek alkalmával ők sem használták. Jézus nem jött, hogy a törvényt eltörölje, Ő mint “igaz Izraelita” és mint Istennek Szentje is, megtartani jött azt, a mi a rörvényben megírattatott. Már pedig a törveny tíltja a szeszes ital használatát szent cselekménnyel kapcsolatban."
A fenti magyarázattal azért nem tudok egyetérteni, mert maga a násznagy jelzi azt a vőlegénynek, hogy "Először mindenki a jó bort adja, s csak amikor már megittasodtak, akkor az alábbvalót. Te meg mostanáig tartogattad a jó bort."
Ebből számomra az következik, hogy:
1. Az esküvőkön olyat szolgáltak fel, amitől meg lehetett ittasodni.
2. És a Jézus által teremtett anyag is ilyer bor volt.
A 3Móz 10 pedig csak Áronra vonatkozik, az a szövegkörnyezetből egyértelmű.
28/F/ref
Kedves Református Testvérem!
Az általad idézett magyarázat: Harsányi Sándor református lelkipásztor: Legyetek Józanok című művéből való. A XX. század elején indult egy mozgalom a református egyházon belül az alkoholfogyasztás ellen, ennek volt a képviselője az említett lelkipásztor.
Néhány apróság a kommentedhez: a "megittasodtak" kifejezés nem részegséget jelent, a jóllakás párja: sokat ittak. A "jó bor" egyszerűen jó gyümölcsös italt jelöl, mindenféle alkoholtól függetlenül. A 3Móz 10. egyértelműen fogalmaz: a gyülekezeti szolgálatban, Istentiszteleten tilos alkohol tartalmú italt fogyasztani azoknak akik Istent szolgálják, mert az alkohol kis mennyiségben is alkalmas a tiszta gondolkodásmód befolyásolására. Ez elég egyértelmű kijelentése Istennek, teljesen függetlenül attól, kinek szól.
Üdv. Péter
Kedves Péter!
„a "megittasodtak" kifejezés nem részegséget jelent, a jóllakás párja: sokat ittak.”
A megittasodni szó elemzése:
μεθύω (methüó)
- részeg, ittas, mámoros; dőzsöl
És „láss csodát”, etimológiailag a szó a methü-ből származik, melynek jelentése szeszes ital.
A methüó szó, illetve ragozott formái ezenkívül még hat helyen szerepel az újszövetségben.
Felsorolom mindegyiket, ha nem bánod, hogy jobban lássuk a megittasodni szónak a jelentését, hogy vajon neked van-e igazad.
Máté 24:49 És az ő szolgatársait verni kezdené, a részegesekkel (methüó !!!) pedig enni és inni kezdene:
Apcs 2:15 Mert nem részegek (methüó !!!) ezek, amint ti állítjátok; hiszen a napnak harmadik órája van;
1Kor 11:21 Mert ki-ki az ő saját vacsoráját veszi elő az evésnél; és némely éhezik, némely pedig dőzsöl. (methüó !!!)
1Thess 5:7 Mert akik alusznak, éjjel alusznak; és akik részegek, éjjel részegednek (methüó !!!) meg.
Jel 17:2 Akivel paráználkodtak a föld királyai, és az ő paráznaságának borával megrészegedtek (methüó !!!) a föld lakosai.
Jel 17:6 És látám, hogy az asszony részeg (methüó !!!) vala a szentek vérétől és a Jézus bizonyságtevőinek vérétől; és nagy csodálkozással csodálkozám, mikor látám őt.
Tehát kedves Péter, elég jól látható, hogy az ittasodás nem megelégedést jelent. Mi értelme is lenne, gondolj csak bele logikusan, ha először a jó ízű gyümölcslét szolgálnák fel, majd amikor mindenki betelt vele, akkor a rosszat? Ki inná azt meg, mikor már a jóval beteltek? Ezt Te sem gondoltad komolyan, vagy csak nem gondoltál bele. Bizony, ott szeszes italról van szó. Szeretném, ha ezek után reflektálnál erre a kommentre, mert úgy tűnik ebben a kérdésben tévedtek, és sötétségben járás az, ha nem akarjátok megtudni az igazat, csupán a berögzött tételeket kántáljátok. Köszönöm!
Nem mellékesen! „Ez elég egyértelmű kijelentése Istennek, teljesen függetlenül attól, kinek szól.
A törvényben soha nem mellékes, hogy kinek szól!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!