Miben tér el az egyéni lélek a Brahmantól? Sok egyéni lélek rakja ki a Brahmant, mint egy puzzle? Az egyéni lélek a Brahman töredék, hiányos része?
Válaszolhatok úgy, hogy nulla tudásom van ezzel kapcsolatban?
Keress rá, hogy hologram és megvilágosodsz:)
A Brahman Isten személytelen kisugárzása, vagy energiája. Az egész anyagi univerzum alapja. Durva hasonlattal, a Nap hasonlítható Istenhez, a Brahmanhoz pedig a napsugárzás.
Az egyéni lélek maga a személyiséggel rendelkező élőlény, ami nem része a Brahman-nak. A lélek egyedi, személyes és öröktől fogva létezik.
A buddhisták célja a személytelen Brahmába való beolvadás, ezzel a személyiség elvesztése.
"Sok egyéni lélek rakja ki a Brahmant, mint egy puzzle? Az egyéni lélek a Brahman töredék, hiányos része?"
Nem egészen.
Amennyire Baktayból megértettem és emléxem, az egyéni lelkeket a Brahman választjaa ki magából, mintegy szüli. Csakúgy, magától, mert a Brahman amúgy nem csinál semmit, csak van. Csupa negatív jelzõvel jelemezhetõ: végtelen, felfoghatatlan, változatlan és még sok ...tlan.
Fogalmilag hasonló a zsidó I-ten fogalomhoz ( a valódi monoteizmus I-ten fogalmához ). Ez utóbbi: "Létezik, de létezése nincs határidôhöz kötve. ...Felfoghatatlan és egysége is határtalan. Nincs fizikai formája, nem is test Ô".
Különbség: I-ten teremtette a lelkeket, a Brahman nem, hanem ( ld elõbb ) belõle jönnek létre. Aztán, elegendõ újászületés után, ha megfelelõen éltek, eljutnak a Nirvánába.
A hinduizmus nem valódi monoteizmus: ott több isten van, a fõbbek: Visnu ( fõfoglalkozása a szeretet ), Brahmá ( teremt ), Sivá ( pusztít ( hogy aztán legyen Brahmának mit teremtenie ) ).
Félek, elõzõ kicsit összekavarta.
Elsõsorban is ajánlom: Baktay Ervin: A diadalmas jóga ( Rádzsa Jóga ). Igaz ebben sok egyebet is ír, de elég világosan elmagyarázza. Ha jól emléxem, van tartalomjegyzéke. Neten nincs, könyvtárban bizonyára.
Baktay kíváló szakértõje a tárgykörnek, mûveinek listája: [link]
Addig is: [link]
Bhagavad-gítá ( "a magasztos szózata" a magasztos: Visnu ) - [link]
( Nem tudom, mennyire hiteles fordítás, nem néztem )
Most találtam egy olyat, miszerint Brahman is két részből áll, és egyik része a teljes anyagi világ, másik pedig egy szellemi, ami pedig mintegy tartalmazza a lehetséges egyéni lelkek mindegyikét. Komplex ősforma, idea, minden egyéni kerete és tartalma is. Ahogyan én most -éppen most- gondolom, az az, hogy a jiva, vagyis az egyéni lélek a szellemi Brahman pici része, illetve Krisna része is. Vélemény?
Az is érdekes kérdés: vajon az egyéni lelkek között mekkora eltérés van bármiben, s egyáltalán, milyen tulajdonságai vannak magának az egyéni léleknek? Mert a legtöbb tulajdonságot a Gíta nem az egyéni lélek mellé szokta tenni, hanem anyagi minőségekhez! Ha az elme se az egyéni lélek nagyon jellemző része, akkor mégis, milyen tulajdonságai vannak?! Esetleg: az elme is több részből áll, s egyik az egyéni lélek része, másik pedig az anyagi világé? Valaki?
Egyes tanítások magyarázatában teljesen leegyszerűsítve az egyetlen létezőnek egy Egyetemes Elmét neveznek meg. Ez az Elme a teljes aktivitás és inaktivitás egyben. Az ember esetében pedig kétféle "énről" beszélünk. Az egyik én egy illuzórikus, hamis "én" érzet, a másik pedig az öröktől fogva létező. A hinduizmusban a Brahman, ha jól tudom maga a Megjelenítő(teremtő), míg a Visnu a Fenntartó, Shiva pedig az elpusztító, de ezek hárman mindössze aspektusai az Örök és Változatlannak. Mondjuk ez mindig definíció kérdése...hinduban beszélnek egy "atman"-ról is, ez az örök és változatlan lényegisége mindennek és mindenkinek.
Tehát ha jól tippelek, a kérdésedre a válasz az, hogy az egyéni lélek az utat jelenti, ami a hamis "én"érzet megjelenésétől az annak teljes megszűnéséig tart, hiszen ha a magát megkülönböztető én feloldódik végleg, akkor már kár beszélni egyéniségről. Viszont a hamis "én"érzet csupán egy fikció, amit az Ember "isteni erejénél" fogva teremt meg, és tévedésében kapaszkodik bele, azonosítja magát azzal...szóval nem az igaz "Isten" hiányos részének mondanám, hanem inkább a Teljesség részhalmazának, a Teljes Spektrum töredékének...de hangsúlyozom, ez az "én" mindössze illúzió, kreálmány. Egy jó példával talán úgy lehet illusztrálni, hogy a Teljesség a tenger, a hamis "én" pedig a hullám, az egyéni lélek folyamata pedig az, amikor egy hullám kiemelkedik a tengerből, és egy idő után beleolvad ismét a tengerbe.
üdv
29/F
LastOne.Left
"Tehát ha jól tippelek, a kérdésedre a válasz az, hogy az egyéni lélek az utat jelenti, ami a hamis "én"érzet megjelenésétől az annak teljes megszűnéséig tart, hiszen ha a magát megkülönböztető én feloldódik végleg, akkor már kár beszélni egyéniségről."
Ez is egy lehetséges verzió szerintem is, viszont a Gíta úgy fogalmazott, hogy az Egyéni Lélek mindig Krisna parányi része marad, sosem válik az egész Krisnává. Vagyis a Rész öneszméléséről, hamis egójáról van szó, nem az Egész öneszméléséről és hamis egójáról. Ha viszont részek az egyéni lelkek Krisnában, érdekelne, milyen tulajdonságaik, és milyen eltéréseik vannak egymáshoz, illetve krisnához képest is.
Egy ponton a Rész ráébred, hogy Önmaga nem a Rész és sosem volt az, illetve felismeri, hogy a "Rész"ség érzete csupán illúzió volt. Ez nem azt jelenti, hogy az egyéni lélek az egész lesz, ugyanis nincs olyan hogy volt meg lesz a legfelső nézőpontban, Brahmanéban/Krisnáéban.
A hamis "én"-t pedig úgy értettem, hogy amikor a Teljesség manifesztálja tiszta "gondolatát" anyaggá, akkor az anyagi objektumok mögött Önmaga szerepel, mint tapasztaló, LÁTSZÓLAG felosztódva, és ekkor nyernek teret az individuumok, vagyis az egyéni lelkek.
Az egyéni lélek ebben a kontextusban csak annyi eltéréssel van Krisnához képest, hogy az előbbi úgymond keletkezik és véget is ér, utat jár be, méghozzá a tapasztalás útját, ezért írtam előzőleg, hogy az egyéni lélek mivolta inkább egy folyamat. De ha állapotként tekintjük, akkor tulajdonságait tekintve egyetlen számottevő differenciáról beszélhetünk Krisnával "szemben", és ez a differencia az, hogy az egyéni lélek magát megkülönbözteti, gondolatban elkülöníti mindaddig, amíg fel nem ébred...de mondom, ekkor már kár egyéniségről beszélni. Amúgy ugyanaz, mint Krisna...csak éppen téved, éppen a Teljesség egy korlátozott tartományán szemlél.
Ha matematikai alapon akarnám szemléltetni, akkor a részek nem összegezve adják eredményül Krisnát, hogy mondjuk a részek értéke 1 és van mondjuk 1000 rész, és akkor Krisna pedig 1000...hanem ha Krisna 1000, akkor a részek eltérően használják 1-1000 ig a számokat, de valójában mindegyik ugyanúgy az egyetlen 1000. Vagyis nem külön van mondjuk egy 25ös, meg egy 370es, meg egy 689es, mert akkor ugye ezeket összeadni kéne, hogy a Teljes kijöjjön, hanem az elkülönültség látszatát az kelti, hogy a részek eltérő értékeket használnak az adott pillanatban, és ezért tűnik olybá, hogy külön vannak.
Az egyéni lelkek egymáshoz való eltéréseik pedig nagyjából abban állnak meg, hogy a folyamat melyik stádiumában vannak éppen, de hangsúlyozom, a bennük rejlő potenciál egy és ugyanaz, csak éppen eltérő jellegeket, tulajdonságokat aktivizálnak egy-egy pillanatban.
üdv
29/F
LastOne.Left
Jöhetne ide egy igazi Krisna-tudatú, hogy elmondja, jól gondolom -e!
( De mindenki tippjeit amúgy örömmel fogadom! )
Ezt a leírást ajánlom figyelmedbe:
Az egyéni léleknek nincsenek tulajdonságai. Ezt a parányi lelket burkolja be a finom-fizikai test (más néven asztráltest, szellemtest), mely az elméből, értelemből (intelligencia) és a hamis egóból áll.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!