Keresztények, de főleg hit gyülisek ezt hogyan lehet értelmezni a Bibliában?
Római levél 14,15-23
Ebből kiragadva:
"Aki pedig kételkedik, ha eszik, kárhoztatva van, mert nem hitből eszik. Ami pedig hitből nincs, bűn az.”
Itt arról ír Pál az evésen levezetve hogy bármit teszünk és ha egy szemernyi kételyünk van bűnt követünk el. Nem rég tértem meg és vívódom ezen, hogy mit szabad és mit nem megtérésem után. Amit a Biblia konkrétan bűnnek nevez kárnak és szemétnek ítéltem, Isten kegyelméből a kísértéseim is alábbhagytak, de ezen nem tudok túl menni. Néha nem merek megtenni dolgokat (pl. vásárolni mert akkor az gyűjtögetés), vagy mert a (hiúság nekem gyengeségem nem merek parfümöt használni de a sort lehetne folytatni) úgy érzem rosszul csinálok valamit, illetve a Biblia szerint a keresztény élet szabadság, de kételkedem ebben a szabadságban. Úgy érzem, hogy a konkrét bűnökből meg lehet szabadulni, és tényleg szabadsága lesz az embernek, de a hétköznapi dolgokban Isten kijelenti, hogy nem szabad bizonyos dolgokat meg tenni, amik nem is szerepelnek a tételes törvényben. Pár tanítást elolvastam mind általános dolgokról szólnak, Pál is általános dolgokról ír, azt írja a szabad vagy itt meg azt hogy minden lépésed előtt vizsgáld meg hitből van-e. Már tényleg nem tudom mi van, volt megtapasztalásom a Szentlélek által, de azóta rosszabb, igazából nem merek semmit se Istentől megkérdezni, vagy azon is elgondolkodtam hogy az ellenség hiteget és kételyekkel bombáz.
Ne haragudj kedves kérdező, de isten nem olyan, mint a mágikus varázskagyló vagy húsgombóc...
Annyira bízzál benne nyugodtan, hogy ha ne követsz el bűnt, akkor nem vagy bűnös.
"Te néked hited van: tartsd meg magadban Isten előtt. Boldog, aki nem kárhoztatja magát abban, amit helyesel."
1 Kor. 6,9
Avagy nem tudjátok-é, hogy igazságtalanok nem örökölhetik Istennek országát? Ne tévelyegjetek: se paráznák, se bálványimádók, se házasságtörők, se kéjencek, se férfiszeplősítők,
1 Kor. 6,10
Se lopók, se telhetetlenek, se részegesek, se szidalmazók, se ragadozók nem örökölhetik Isten országát.
Tényleg szabaddá tesz az igazság, de nem mindegy mire használjuk ezt a szabadságot. Azért írta Pál, hogy a tűz próbálja meg, hogy milyen értékeket építettünk a fundamentumra. Nem mindig az az Isten akarata az életünkben, amiben békességünk van, és szívesen megcsináljuk. Előfordulhat hogy sok lemondással, önmegtagadással jár az az életvitel ami Istennek kedves, és amit személyesen nekünk meg kell tennünk.
Tudod van az a dal, hogy akit megtisztított a vér, az nem önmagának él. Jézus sem önmagának élt, hanem kifizette az árát annak, hogy Isten országának az ereje sok emberhez eljusson. Emiatt lehet, hogy sok olyan dologgal foglalkozik valaki, ami a törvény szerint nem bűn, de Istennek teljesen más terve lett volna azzal az emberrel. Ettől még üdvözül, de Istennek csak egy megengedő akaratában van. A vásárlásnál meg a parfűmöknél, meg minden ami a biológiai életre vonatkozik, arra kell figyelni, hogy ne legyünk telhetetlenek, elégedjünk meg azzal amink van, és mindent mértékkel.
Ezt a szöveget, mint minden mást, annak fényében kell vizsgálni, hogy mikor és kiknek íródott. Gondolom, tudod, hogy az Ószövetségben Isten nagyon szigorú étkezési szabályokat írt elő a zsidóknak, amit az Újszövetség legnagyobbrészt feloldott (kivéve a vérfogyasztás tilalmát.) A zsidó háttérből érkező keresztények jelentős része viszont továbbra sem szerette fogyasztani ezeket az ételeket. A fenti Ige nekik szól: ha továbbra is bűnnek érzed pl. a sertéshús fogyasztását, akkor ne tedd! Ha megvan a hited arra, hogy Jézus ezt megengedi neked, akkor egyed nyugodtan.
A mai keresztényeknek inkább más jellegű problémákkal kell szembenézni: Milyen zenét hallgathatok? Milyen filmeket nézhetek meg? Milyen ruhában járhatok? Ezek is olyan kérdések, amelyekben egyesek nagyobb szabadságot engednek meg maguknak, mások kevesebbet. Nyilvánvaló, hogy pl. pornót nézni meg sátánista zenét hallgatni nem szabad egy kereszténynek, de ezeken kívül még sok minden van. Vagy mindjárt itt a nyár, ami szintén kérdés elé állítja a keresztényeket, főleg a nőket: hordhatok-e miniszoknyát, rövidnadrágot, ujjatlan vagy kivágott felsőt stb. Ezeket a kérdéseket nem lehet mindenkire érvényesen megválaszolni, van, aki szabadnak érzi magát ezekre, más nem. Az egyetlen szabály, amit szintén a Rómaiakhoz írt levél 15. fejezete fejt ki, hogy egymást ne botránkoztassuk meg. Ha Te úgy gondolod, nincs baj a szoknyahosszoddal, de olyan testvérekkel készülsz találkozni, akik valószínűleg kihívónak tartanák, akkor mást veszel fel.
Azt is megírta egyébként Pál, hogy főleg a hitben gyengék szokták felesleges szabályokkal körülbástyázni magukat. Ez nem baj, nem bűn, simán lehet, hogy most bűnnek érzel valamit, aztán ahogyan növekszel a hitben, rájössz, hogy mégsem bűn.
T. Kerdezo!
Elore leszogezem, en Jehova Tanuja vagyok. De gondoltam azert valaszolok neked.
Felvetetted a "vasarlas, gyujtogetes" fogalmat.
Termeszetes, hogy szabad vasarolni. Sot, ugymond "gyujtogetni" is. De vajon mire ertjuk ezt?
Egy gondos ember nem viszi tulzasba a vasarlasokat, azaz nem vesz felesleges dolgokat. Gyujtogetes? Szinten aki gondot visel a csaladjara, termeszetes, hogy bevasarol bizonyos elelmiszerekbol, legalabb mindig 1 honapra valot. Ez nem "beteges gyujtogetes", hanem gondoskodas arra, ha netan valami elofordul, akkor legyen otthon kitartasunk egy par hetre. Ebben nincs semmi bun.
Parfum hasznalata: egy keresztenynek mindig tisztanak es apoltnak kell lennie. Nyugodtan hasznalhat kozmetikumokat, termeszetesen nem kirivo modon, hanem csak ugy, hogy a megjelenese elfogadhato legyen masok szamara.
Istennek vannak torvenyei, amik le vannak irva. Ezeket szigoruan be kell tartani. Viszont kevesebb "torveny" van, mint amennyi "alapelv". A kulonbseg a ketto kozott eleg nagy. Mig a torvenyt szigoruan be kell tartan, addig az alapelvek a lelkiismeretunkre vannak bizva. Igy van a keresztenyeknek bizonyos merteku szabadsaga.
Elmehetunk szinhazba, moziba, olvashatunk konyveket, hallgathatunk zeneket, de meg kell valogatni ezek minoseget. Nyilvan nem nezunk pornokat, erkolcstelen eloadasokat, ilyen konyveket sem olvasunk, es nem hallgatunk meg olyan zeneket, amik kimondottan durva, karomlo szovegeket tartalmaznak.
Elmehetunk egy eskuvore is ha meghivnak. De ott is merlegelni kell a helyzetunket. Mivel sok nem kereszteny is van ott, egy ido utan az italozas miatt elfajulhatnak a dolgok. Pajzan viccek meselese, italos allapot. Ilyenkor egy keresztenynek fel kell mernie azt, hogy ha tovabbra is ott marad, azzal szegyent hozhat Isten nevere. Hiszen a tarsasaggal egyutt fogjak azonositani.
Remelem erted, mire gondoltam?
Tehat egy keresztenynek mindent lehet, "de nem minden hasznos".
Irod, hogy nem mersz kerdezni Istentol. Nyugodtan tedd meg imaban mindig. Hiszen az ima altal hallgattatunk meg.
Egi Atyank sosem elfoglalt ahhoz, hogy meghallgasson minket, ha tiszta szivbol fordulunk hozza, es kerunk tole valamit.
Azt is irtad a leveled vegen, hogy talan "az ellenseg hiteget es ketelyekkel bombaz"?
Valoban Satan mindent megtesz annak erdekeben, hogy akik oszinte szivvel keresik Istent, azokat meggatolja ebben.
Sokakban azt a gondolatot ulteti el, hogy ok "nem is meltoak arra, hogy Isten figyeljen rajuk". Vagy mint nalad, azt akarja elerni, hogy megund a folytonos ketelyeket amiket erzel, es abbahagyd a kutatast. Tehat O mindenkinek tudja a gyenge pontjat, es ott fogja tamadni.
Remelem tudtam neked segiteni. Ha van kerdesed, nagyon szivesen valaszolok, minden kotelezettseg nelkul. Udv: Judit!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!