Miért írt mást Máté és Lukács?
Márk evangéliuma szerint Jézus egyszer egy vakot gyógyított meg: "kivezette a faluból, azután szemére köpve rátette a kezét".
Máté és Lukács kihagyja az egész jelenetet: a köpéssel együtt már túlságosan is testi volt.
Jézus egy süketnémát gyógyít. De előtte félrevonja, és kivezeti őt a sokaságból. Aztán "ujjára köpve megérintette a nyelvét; azután az égre tekintve fohászkodott, és így szólt hozzá: Effata, azaz a nyílj meg! És megnyílt a füle, nyelvének bilincse is azonnal megoldódott, úgyhogy hibátlanul beszélt"
Máté és Lukács ezt a jelentet is elhagyják.
Jézus feltámasztja Jairus lányát. Előtte azonban mindenkit "kiküldött" , "kiűzött" a házból.
Lukács ezt nem említi, Máté pedig személytelen megfogalmazást választ: "Amikor aztán kiküldték onnan a sokaságot...", így fedve el a tényt, hogy Jézus "űzte ki" a sokaságot.
Talán azért másította meg Lukács és Máté a Márk-féle szöveget, mert az egy merőben más, agresszív Jézust mutat?
A szerzők közt több különbség is van, kezdjük ott, hogy nem azonos forrásból merítenek.
Máté szem és fültanú volt, tehát azt írta le, amit látott, és hallott. Lukácsra ez csak az apostolok cselekedetei című művénél mondható el, az evangéliumára nem. Lukács ugyanis amikor leírta a Jézus életéről szóló művét, különböző forrásokra hivatkozott (Luk 1,1-3). A két szerzőnél tehát más a forrásanyag, ráadásul a két ember különbözött egymástól. Máté vámszedő volt, Lukács pedig orvos, így más szempont alapján is írták az evangéliumot.
Innen adódnak a különbségek, nem pedig tudatos változtatásból.
@Kérdező
Azért ez nem teljesen így van. A hagyományos nézet szerint a szinoptikus evangéliumok közül Márk keletkezett a legkorábban, és Máté és Lukács forrásként használta. Ennek azonban az egyik oka a bibliai próféciák tagadása. Főképp Lukácsnál, mert Jeruzsálem pusztulásáról elég részletesen beszél, így vaticinium ex eventu-nak minősítik.
A hagyományos magyarázattal ellentétben azonban már arra is van bizonyítékunk hogy Máté eredetije i.sz. 50 körül keletkezett. Tehát ha elfogadjuk a hagyományos teológiai álláspontot Márk eredetije keletkezéséről (70 előtt), akkor Máté aligha másolhatott, és használhatta forrásként Márkot.
Nézd kedves kérdezö, ha egy eseménynak volt több szem és fültanúja. mindenki leírja, akkor minden író valami mást apróságot figyelt meg. De a lényeget mindegyik írja és még hozzáírja a személyes élményét.... ez szerintem teljesen normális
Katy
Jézus nem mindenkivel szelíd:
"És beméne Jézus az Isten templomába, és kiűzé mindazokat, akik árulnak és vásárolnak vala a templomban; és a pénzváltók asztalait és a galambárusok székeit felforgatá." (Mt 21,12)
"És Jeruzsálembe érkezének. És Jézus bemenvén a templomba, kezdé kiűzni azokat, akik a templomban árulnak és vásárolnak vala; a pénzváltók asztalait, és a galambárúsok székeit pedig felforgatá" (Mk 11,15)
"És bemenvén a templomba, kezdé kiűzni azokat, akik adnak és vesznek vala abban" (Lk 19,45)
"És kötélből ostort csinálván, kiűzé mindnyájokat a templomból, az ökröket is a juhokat is; és a pénzváltók pénzét kitölté, az asztalokat pedig feldönté" (Jn 2,15)
Azt írja a Biblia Jézusról, hogy: "Szeretted az igazságot és gyűlölted a hamisságot: annakokáért felkent téged az Isten, a te Istened, örömnek olajával a te társaid felett." (Zsd 1,9) Jézus a Biblia szerint szenvedélyes: szeret, gyűlöl, haragszik és örül. Ez azért van, mert ő nem szobor és nem vallás.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!