Mi a bibliai alapja a purgatóriumnak?
Szia! én hozzáértő vagyok husz éves gyakorlattal és képzésekkel a hátam mögött. A Biblia nem írja a purgatórium létezését. Isten alternatívája a pokol vagy a menny. Erre van több Ige is, de egyet hadd emeljek ki, ami a Zsoltárokban van: Nincs emlékezés rólad a halálban és a seolban kicsoda dicsőít téged?
Nos, hogy lehet a bűntől megtisztulni? Ha az ember felismeri ezen állapotot és Istentől kér segítséget. De a halál után nincs a gonosz embereknek többé lehetőségük a helyzetük megváltoztatására, hiszen nem is juthat eszükbe Isten. De vajon miért? Amiatt mert a világ látható része az a hely, aminek keretein belül lehetőséget kapunk arra, hogy a rossz vagy a jó mellett döntsünk. Másik dolog, h Jézus tanításai szerint megigazulni csak hit által lehet. Ha az ember már tűzben szenved, nem kell hinnie, hiszen saját szemmel látja hogy oda jutott, azaz megigazulni sem tud. Ha valaki szenvedés miatti félelemből tér Istenhez, akkor az vajon mit feltételez? Nem biztos h bánja amit tett csak fél, de a szereteten alapuló kontaktus kizárja a félelmet, ezt mondta János apostol. Szó van az örök ítéletről is az egyik levélben, ami nyilvánvalóvá teszi, h a holtak helyzete nem változik meg soha. Utolsó: Jézus azt is mondja, h a halottak nem tudnak semmit. Amennyiben ez igaz, akkor megtérni, megváltozni sem képesek.
Szia! én hozzáértő vagyok husz éves gyakorlattal és képzésekkel a hátam mögött. A Biblia nem írja a purgatórium létezését. Isten alternatívája a pokol vagy a meny. Erre van több Ige is, de egyet hadd emeljek ki, ami a Zsoltárokban van: Nincs emlékezés rólad a halálban és a seolban kicsoda dicsőít téged?
Nos, hogy lehet a bűntől megtisztulni? Ha az ember felismeri ezen állapotot és Istentől kér segítséget. De a halál után nincs a gonosz embereknek többé lehetőségük a helyzetük megváltoztatására, hiszen nem is juthat eszükbe Isten. De vajon miért? Amiatt mert a világ látható része az a hely, aminek keretein belül lehetőséget kapunk arra, hogy a rossz vagy a jó mellett döntsünk. Másik dolog, h Jézus tanításai szerint megigazulni csak hit által lehet. Ha az ember már tűzben szenved, nem kell hinnie, hiszen saját szemmel látja hogy oda jutott, azaz megigazulni sem tud. Ha valaki szenvedés miatti félelemből tér Istenhez, akkor az vajon mit feltételez? Nem biztos h bánja amit tett csak fél, de a szereteten alapuló kontaktus kizárja a félelmet, ezt mondta János apostol. Szó van az örök ítéletről is az egyik levélben, ami nyilvánvalóvá teszi, h a holtak helyzete nem változik meg soha. Utolsó: Jézus azt is mondja, h a halottak nem tudnak semmit. Amennyiben ez igaz, akkor megtérni, megváltozni sem képesek.
Szia!
Semmi bibliai alapja nincs a purgatóriumnak, ez egy speciálisan katolikus tanítás, ami nem a Szentirásra épül. Előd István katolikus dogmaitka könyvéből idézek:
"A Szentírás sehol sem említi kifejezetten, hogy a végítéleten kívül részünk lesz egy másik, egyéni ítéletben. Csak annyit mond, hogy halálunk után rögtön jutalomban vagy büntetésben részesülünk. Ebből viszont logikusan következik, hogy már halálunk percében egyénileg is megítéltetünk, és ezen a különítéleten dől el örök sorsunk. Ünnepélyes formában a tanítóhivatal sem a külön-ítéletről nyilatkozott, hanem a halál utáni sorsunkról, mindennapos igehirdetése azonban nemcsak jóváhagyta, hanem magáévá tette a híveknek ezt a meggyőződését. Ennélfogva a különítélet ténye dogmának tekintendő... A szenthagyományban sokáig bizonytalanság uralkodott az egyén halál utáni sorsáról, tehát a különítéletet illetően is. A különítéleten végleg eldől az ember sorsa, állapota mégsem mondható véglegesnek. Hiszen lesznek, akik tisztulásra ítéltetnek. Akik pedig a mennyei boldogságba jutnak, a világ végéig nélkülözni fogják ennek a boldogságnak azt a teljességét, amelyet az egész természetnek újjáteremtése, az »új ég és új föld« fog jelenteni. Vitatott továbbá, hogy milyen lesz az emberi léleknek a testhez való viszonya a világvégi feltámadásig. Egyes hittudósok ugyan újabban az "animae separata" elképzelésének tarthatatlanságát bizonyítják, azt a kérdést azonban nyitva hagyják, hogy a világvégi feltámadás nem ad-e többletet a mennyország boldogságának és a kárhozat kínjainak testben történő megélésében. A különítélet színhelyéről és időpontjáról semmi biztosat nem tudunk. A hely valószínűleg a halál színhelye, az időpont pedig a testi halál bekövetkezésének pillanata lesz...
A különítélet nem teszi-e fölöslegessé a végítéletet? Van-e értelme az utolsó ítéletnek, miután az ember sorsa végleg eldőlt a külön-ítéletben? Úgy látszik, mintha nem volna értelme, legfeljebb csak akkor, ha két fokozata lenne a büntetésnek, egy enyhébb és egy szigorúbb, és a szigorúbbat az utolsó ítélet osztja ki, ahogy a keletiek közül sokan képzelik...
A purgatórium elnevezést csak a 9. század óta használja a teológia. Ez a szó találóan jelzi a tisztulás folyamatát anélkül, hogy a vitatható kérdésekre (hely és mód) választ adna... A Szentírásban direkt bizonyítékokat nem találunk… A protestánsok által el nem fogadott - mert deuterokanonikus -2 Makk 12:40-45-ben azt olvassuk, hogy Makkabeusi Júdás áldozatot mutattatott be olyan elesett hősökért, akiknél pogány amulet-teket találtak. "Ha ugyanis nem hitt volna - folytatja a szent szerző - az elesettek feltámadásában, fölösleges és értelmetlen dolog lett volna a halottakért imádkozni."
A túlvilági tisztulás mikéntjét illetően sem a kinyilatkoztatás forrásai, sem a tanítóhivatal megnyilatkozásai nem adnak biztos útmutatást. Ezért csak többé-kevésbé valószínű következtetésekre vagyunk utalva... A trienti zsinat dogmaként tanítja, hogy a purgatórium lakóin imádságainkkal, továbbá a szentmiseáldozatnak és búcsúknak fel-ajánlásával segíteni tudunk. Ennek a segítésnek elvi alapja a szentek közösségének dogmája, amelynek értelmében Krisztus titokzatos Testének tagjai (7. Kor. 12. fej.) egységes szervezetet alkotnak, és minél inkább részesült valaki a megváltás áldásaiban, annál inkább lehet mások számára is forrása a kegyelemnek. A vándor-egyház tagjai szüntelen segítséget remélhetnek a mennyeiektől, a földiek hűsége és szeretete viszont azok számára jelenthet segítséget, akik evilági vagy másvilági tisztulásra szorulnak."
(Előd István: Katolikus Dogmatika, Szent István Társulat, 1978, 675-678., 711., 713. és 715. o.)
Üdv. Péter
Ahogy előttem írták, semmi említés nincs a Bibliában egy mennyország és pokol közti világról. A Tórában és a Talmudban viszont sok említés van arról, hogy a seolnak (túlvilágnak) több része is van; a bűnösök fagyos verme, az igazak paradicsoma és a kettő közti neutrális rész. Valószínűleg ebből indult ki a Purgatórium elmélete és Dante ötlete is.
A Biblia arról sem ír, hogy több féle büntetés vagy jutalom van, egy pokol és egy menny van, aki hisz az jutalmat kap, aki nem az meg büntetést. (megjegyzés: ez alapján Hitler a mennybe jutott, de a buddhista szerzetesek a pokolra, milyen kedves)
(Prédikátor 3:18-21) 18 Azt mondtam én a szívemben az emberek fiairól, hogy az igaz Isten különválasztja őket, hogy meglássák, ők maguk is az állatokhoz hasonlók. 19 Mert az emberek fiainak vége hasonló az állatoknak végéhez, egyenlő végük van. Amint meghal az egyik, úgy meghal a másik is; egy szellemük van mindegyiküknek, úgyhogy nem áll felette az ember az állatnak, hisz minden hiábavalóság. 20 Mindegyik egy helyre megy; mindegyik a porból lett, és mindegyik a porba tér vissza. 21 Ki ismeri az emberek fiainak szellemét, hogy fölmegy-e, és az állatok szellemét, hogy a földbe megy-e?
(Ezékiel 18:4) . . .Amely lélek vétkezik, az hal meg.
(1Korintusz 15:12-27) 12 Ha pedig Krisztusról azt prédikálják, hogy feltámadt a halottak közül, hogyan van az, hogy némelyek köztetek azt mondják, nincs feltámadásuk a halottaknak? 13 Ha csakugyan nincs feltámadásuk a halottaknak, akkor Krisztus sem támadt fel. 14 Ha pedig Krisztus nem támadt fel, akkor bizony hiábavaló a prédikálásunk, és hiábavaló a hitünk. 15 Sőt, az Isten hamis tanúinak is találtatunk, mert az Isten ellen tanúskodtunk, hogy feltámasztotta a Krisztust, akit nem is támasztott fel, ha valóban nem támadnak fel a halottak. 16 Mert ha a halottak nem támadnak fel, akkor Krisztus sem támadt fel. 17 Továbbá, ha Krisztus nem támadt fel, hasztalan a ti hitetek; még bűneitekben vagytok. 18 Valójában azok is elvesztek, akik Krisztussal egységben merültek halálalvásba. 19 Ha csak ebben az életben reménykedünk Krisztusban, mi vagyunk a legszánalomraméltóbbak minden ember között. 20 Ámde Krisztus feltámadt a halottak közül, ő, aki zsengéje azoknak, akik halálalvásba merültek. 21 Mivel ugyanis ember által van a halál, ember által van a halottak feltámadása is. 22 Mert ahogy Ádámban mindenki meghal, úgy a Krisztusban is mindenki meg fog elevenedni. 23 De ki-ki a maga rendjében: Krisztus a zsenge, ezt követően azok, akik a Krisztuséi, a jelenléte idején. 24 Azután a vég, amikor átadja a királyságot Istenének és Atyjának, miután semmivé tett minden kormányzatot és minden hatalmat és erőt. 25 Mert addig kell királyként uralkodnia, míg lába alá nem vet minden ellenséget az Isten. 26 Mint utolsó ellenség semmisül meg a halál. 27 Mert az Isten „mindent a lába alá vetett”. De amikor azt mondja, hogy ’minden alá lett vetve’, nyilvánvaló, hogy annak kivételével, aki neki mindent alávetett.
(János 17:2, 3) . . .. 3 Az pedig az örök élet, hogy ismeretet szerezzenek rólad, az egyedüli igaz Istenről, és arról, akit elküldtél, Jézus Krisztusról.
(Cselekedetek 24:15) 15 és reménykedem az Istenben — e reménységet ezek az emberek is táplálják magukban —, hogy lesz feltámadásuk mind az igazságosaknak, mind az igazságtalanoknak.
A lényeg, hogy aki meghal, nem kerül se a menybe, se a pokolba, se a pulgatóriumba!!!
A "Hiszek egy Istenben" imában mit szoktak mondani a katolikusok?
"megfeszítették, meghalt és eltemették. Alászállt a poklokra, harmadnapon feltámadt a halottak közül..."
ALÁSZÁLLT A POKLOKRA???
A halottaknak nincs egy különálló szelleme, ami valahova elmenne, egyszerüen megszünik létezni az ember halál után!!!!
És lesz feltámadása a halottaknak ide a füldre!!!
Nem értem, hogy a katolikus egyház hogy lehet olyan pofátlan, hogy azt állitja, hogy a Biblia alapján tanitja a hiveit, amikor a Biblia teljesen másrol beszél!!!
Szerintetek Jézus ALÁSZÁLLT A POKLOKRA???
Annyira bünös volt, hogy oa került, vagy inkább odakerült az emberiség közös sirjába, ahol minden halott nyugszik a feltámadásig.
Egy picit jo elgondolkozni az egészen, és ezen a vallási hazugságon!
Az adós példázata nektek semmi?
Amikor az adósnak elengedte a király a tartozását, de ő nem engedte el szolgatársának adósságát. A király börtönbe zárta, amíg meg nem fizeti az adósságát.
Aki a purgatóriumban van, az már a mennyre van ítélve, csak még formálódnia kell.
A seol szót a Septaguinta Hádészként fordítja. Akkor ők már hitehagyottak voltak már a kereszténység előtt?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!