Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Miért lehetünk biztosak...

KZitus kérdése:

Miért lehetünk biztosak abban, hogy Isten létezik, noha soha nem láttuk őt?

Figyelt kérdés
Van erre valamilyen bizonyíték?

2013. dec. 6. 17:11
1 2 3 4
 31/36 anonim ***** válasza:
Sőt nem csak az abszolutum lététől fosztja meg Istent, hanem egyáltalán semmilyen szinten fel sem tételezi a teremtő és a teremtett közti különbséget, ahol megint csak lényegében semmisíti meg elmélete alanyát, amivel onnantól könnyűszerrel egy könnyen érthető, téves következtetésre jut, saját nagy megelégedésére és nyilván szándéka szerint. De az az alany nem Isten. Mint ahogy nem is lehet az ilyenformán véleményem szerint.
2013. dec. 8. 20:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 32/36 anonim ***** válasza:

"Nem beszélve arról megint csak visszautalva az előzőre, hogy a Polinézek kannibalizmusa, meg az efféle természeti népek úgymond civilizálatlan, és/vagy kegyetlen viselkedésformái mögött, az ezen népekre jellemző pogány, bálványimádó kultuszok, okkult szertartások okán valószínüleg többnyire erős démonikus befolyás feltételezhető, ami megint csak nem a lelkiismeretet szavát támogató dolgok közé sorolható úgymond"


Aha. Tehát van az abszolút lelkiismeret, ami nem abszolút, mert ugye az okkult szertartások, a démonikus befolyás, meg a tudom is én mik, elrontják. De egyébként teljesen objektív.


Vedd észre, ugyanazt mondod, amit én, nincs objektív lelkiismeret, csak te a démonokra fogod az eltérést, én meg mással magyarázom. De a lényeg ugyanaz, abszolút lelkiismeret nincs. A többi ad hoc szerecsenmosdatás.


" Őszintén szólva azt hittem hogy az általam e téma kapcsán használt "manipulatív" szó elég erős utalás lesz arra nézvést, hogy talán ne menjünk bele a vámpírok, a sárga hasú mocsári papucsszörnyek és társaik iránt érzett nyilván teljesen általános és normális vágyódások kérdésébe. Az egyik egy természetes, az emberi lélekben eleve kódolt, -vagy ha úgy tetszik akár genetikailag kódolt,- vágyódás, a másik pedig egy abszolút természetellenes szélsőség."


Miért? Mi a különbség a vámpírok és az istenek között? Bizonyíték egyikre sincs, a folklórnak része mindkettő, ma pedig mindkettő után elég sok ember vágyakozik. Attól, hogy valami után vágyakozunk, annak a léte még nem bizonyított, maximum az, hogy az ember vágyik rá. Persze az istenek leginkább az ismeretlentől való félelem és a különféle külső segítség várásának az eredménye. A vámpír meg más teóriával magyarázható.


[Egyébként nekem volt már dolgom vámpírhívővel is, szóval ne hidd, hogy a vámpírokat mindenki elutasítja.]


Szóval a kérdés itt az, mitől természetesebb az egyik fiktív lény után való vágyódás, mint a másik után? Azért, mert az egyik régebbi? Illetve a másik oldalról, a vámpírok iránti vágyódás miért szélsőség?



Szeretet:


"Tehát szerinted bizonyított tudományos tényként kezelhető a szeretet!? "


Ezt nem én döntöm el, kutatások, egész tudományágak foglalkoznak többek között ezzel a kérdéssel is. A neurobiológia egyértelműen létező dolgokként kezelik az érzelmeket, így a szeretetet is. Nyilván a szubjektív érzést nem lehet "megfogni", de az azt kiváltó objektív aspektusok kutathatóak, az agyi és hormonális változások dettó kutathatóak. Műszerekkel, kísérletekkel. Az érzelmek ugyanúgy visszavezethetőek a fizikai létezőkre, és ez a hatás vizsgálható, vizsgálják is. Sőt, ezeket változtatni, befolyásolni is lehet, többek között gyógyszerekkel is. De komolyan, csak annyit kéne beütnöd, hogy "science behind emotions", vagy valami. Tessék:


[link]

[link]

[link]

[link]


Vagy itt van pl. Mérő László könyve:


[link]


"Azt gondolom hogy a csodának úgymond alapfeltétele a csodában való hit."


Na, ez megmagyarázza, hogy miért hívők látnak "csodákat." A világban tapasztalható jelenségek megtapasztalásához nem kell hinni bennük. A fentebb felhozott gravitáció akkor is működik, ha már senki nem hinne benne.



"Nos ez valójában úgy működik hogy sok esetben, -mint ahogy pl az orvostudományban erre számos példa van, -akár 10 éves távlaton belül is megtörténhet efféle gyökeres fordulat, "


Való igaz, hogy az orvostudomány gyorsan fejlődik, de itt most több dolog keveredik.


Az eredeti állítás:"

"Valójában ez úgy van, hogy állítanak X-et, az működik 100-200 évig"...stb. " A fizikára vonatkozott, mert általában a newtoni fizika vs. spec rel. vs. kvantummechanika érvvel szoktak jönni ilyen esetben. Az orvostudományban az időtartam nyilvánvalóan más. Míg a fizikában a newtoni módszerekkel is lehet frankó eredményeket kapni egy bizonyos vonatkoztatási rendszeren belül, - így az objektív használhatóság kicsit tágabb értelmet nyer - az orvostudományt egy dolog nagyon egzaktul megítéli: A betegek hány százaléka gyógyul meg, illetve enyhülnek a panaszai. Minden az orvostudományban felhozott kutatás, módszer, akármi, megítélhető ezzel az objektív értékelőrendszerrel, mert közvetve minden ezt célozza. És az orvostudományban a fejlődés rendkívül gyors ütemű. Továbbá az is megfigyelhető, hogy volt egy módszer, ami X százalékban hasznos volt, utána lesz egy új módszer ami X+Y százalékban hatásos.



"Mindeközben pedig azt lehet gondolni úgy hiszem hogy az orvostudomány általában több, mint hipotézisekkel dolgozik akkor, amikor valamely terápiát 10 éven keresztül bevett gyakorlatként használ"


Itt azt felejted el, hogy a terápiák hatásosságát nagyon jól lehet objektív számokkal mérni.


Ráadásul úgy állítod be a változást, mintha valami rossz dolog lenne. A tudomány - az orvostudomány is - önreflexív. A tudományos módszertan segítségével következtetésekre jutnak, majd ha szükséges, azt felülvizsgálják. Így, ha valami mégsem működik, nem vált be, elvetjük, nem pedig ad hoc mentegetjük. Ha az adatok azt mutatják, hogy működik, de később kiderül, hogy valami hiba volt, változtatunk a módszeren, a hibát pedig igyekezzük alaposan feltárni. A csalás lehetősége a kiélezett versenyhelyzetben eléggé csekély, az ilyesmi mindig ki szokott derülni.


Ráadásul az ilyen-olyan populárisan hangoztatott gyógymódok nem mindig egyeznek meg a valódi tudományos eredményekkel. Valaki kiolvasott valamit egy publikációból, félreértette, félrefordította, aztán elterjed a hülyeség.



"A "tökéletes "modell kapcsán -ami az evolúciót illeti, azt kell mondjam hogy az én olvasatomban a tökéletes egészen mást jelent. Még szerencse hogy pl az orvostudomány területén -Istennek hála- általában azért hézagmentesebbek a tudományos tényeknek nevezett dolgok, az imént említett anomáliák ellenére"


Az evolúció tudományos tény. Ha van valami új érved, felhozhatod, de úgyis bele fog tartozni a szokásos típusérvek halmazába.


"amik viszont azt bizonyítják hogy a tudomány (a természettudományok) nem feltétlenül tekinthető az igazság letéteményesének még bizonyos határokon belül sem, nemhogy még azon túl"


Nem feltétlen. De a tudományok megismerési módszertana az, ami eddig bizonyított, ami gyakorlatban is eredményt adott. A vallás "módszertana" és eredménye ezzel összefoglalható:



"A végtelen regresszió elméletével az a bajom hogy olyan alapfeltevésből indul ki, ami -szerintem nem túl korrekt módon- eleve megfosztja a saját lényegétől(!) azt, aminek létét vitára bocsájtja bizonyos értelemben ezen elméletben. Vagyis az abszolútum voltát eleve kizártnak tekinti."


De ennek semmi értelme. Ha isten önkényesen lehet abszolútum, ugyanúgy lehet bármi más is az.



"hanem egyáltalán semmilyen szinten fel sem tételezi a teremtő és a teremtett közti különbséget"


Itt bármit be lehetne illeszteni, az lehet a különbség, amit éppen kitalálunk. Mivel végtelen sok elemet beilleszthetünk oda, a végtelen regresszus problémája ezzel nem foglalkozik, nem lenne célszerű.

2013. dec. 8. 22:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 33/36 anonim ***** válasza:
Nézd én sok mindent máshogy látok, mint ami(ket)t és ahogy Te akárcsak az utóbbi hozzászólásodban is említessz. Mindazonáltal nem akarok már részleteiben belemenni bevallom, tűnjek bár megalkuvónak. Én azt érzem és azt gondolom hogy nem számít annyira azon dolog/dolgok kapcsán, amiben és amiért én hiszek, hogy az effajta mondjuk úgy érvelés ütköztetést érdemes legyen a végletekig folytatni, noha nyilván lehetne, és nem is tudom hogy egyáltalán véges számú lenne-e a pro és kontra érvek láncolata. Amiért nem biztos hogy mindez számít, -az érvek, akár pro, vagy kontra, -az az, hogy azt gondolom hogy egy valódi, élő hittel rendelkező ember hitét mindez meg sem tudja érinteni, függetlenül attól hogy érti-e pl hogy mit jelentenek az ilyesmik, mint hogy az univerzum téridejének a görbülete... És bevallom ha csak rólam lenne szó, ez utóbbi megjegyzésemmel kapcsolatban elfogadnám a szerecsenmosdatás "vádat", de szerencsére azt gondolhatom hogy nálamnál sokkalta okosabb emberek is hisznek az abszolútum, a transzcendens valóságában, Isten létében. De bevallom azt is hogy ha ez nem így volna, és egyedül maradnék a föld nevű bolygón ezzel a hitemmel, akkor sem tudom elképzelni hogy ez változna bennem függetlenül az evolúció bármilyen arányú tökéletességétől, a pszichológia jobbnál jobb magyarázataitól, vagy bármitől. És akkor is azt gondolnám, és azt gondolom hogy hogyis mondjam, az Igazság keresése túlmutat a valóság feltérképezésénél. Egész egyszerűen azért, mert több annál. Beleértve hogy tudom hogy ez érvelésként bármi mellett, vagy ellen is egyaránt szar. Mindez ezer helyről és ezer féle mód támadható és porrá zuzható a racionalitás jól bevált, valóság központú, de nem az igazságra törekvő kliséivel. És bármikor azt lehet mondani hogy ez egy pátoszos baromság. De mindez mégsem számít. Az az igazság hogy az abszolútummal való találkozást nem helyettesítheti semmiféle érvelés, legyen az akár bármilyen atombiztos Isten léte mellett (mint ahogy, mint a mellékelt ábra mutatja nincs is ilyen támadhatatlan érvelés és bizonyíték). A magam részéről biztos vagyok benne hogy nem véletlen mindez, sőt számomra sokat vesztene a dolog a hitelességéből, ha mindez nem így volna, hogy ha a megsejthető-n túlmenne mindaz, amiben a magamfajta hisz e földi lét keretei közt. Mindazonáltal azt merem feltételezni, hogy például a magad fajta viszonylag nyilvánvalóan intelligens ember ha ugyanazt az energiát az őszinte igazság keresésbe fektetné, kicsit nyitottabb szívvel, mint amit a ráció minden áron való súlykolására áldoz az igazságon inneni valóság oltárán, akkor talán csodák részesévé lehetnél, -mint hitem szerint itt több más ember is bizonyos értelemben, ki, mint,- persze ígérni ilyet nem lehet, s persze itt most nem hiszékenységre gondolok. Mert Krisztus azért jött, hogy megtalálja, ami elveszett, s egy megtérő bűnösnek is jobban örülnek az égben, mint sok igaznak. Szóval nem tudom hogy az univerzum téridő görbülete mennyiben valóság, de azt mondom, mert hiszem okkal és alappal hogy Krisztus feltámadt, és ez az igazság. :)
2013. dec. 9. 01:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 34/36 anonim ***** válasza:
P.s. (33+1): :) Sőt azt gondolom hogy talán minden nap csodák részese vagy így is, csak te véletlennek hívod, (s a mindennapi "véletleneknek" igen csekély százaléka csupán az, amelyeknek pl az evolúció elmélet alternatívát tud jelenteni), én pedig gondviselésnek.
2013. dec. 9. 01:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 35/36 anonim ***** válasza:
(Róma 1:20) "Mert az ő láthatatlan tulajdonságai világosan látszanak a világ teremtésétől fogva, mivel az alkotott dolgokból érzékelhetők, igen, az ő örök hatalma és istensége, úgyhogy nincs mentség számukra;"
2013. dec. 19. 14:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 36/36 A kérdező kommentje:

Az utolsó válaszolóval teljesen egyetértek.

A több oldalon át zajló vitát a Biblia egyetlen mondattal lezárja.

Köszönöm mindenkinek.

2013. dec. 20. 03:43
1 2 3 4

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!