Miért nem fogadják el egymás istentiszteleti formáját az egyéb keresztény irányzatokhoz tartozó hívők? Miért kell kirekesztőnek lenni az esetleges külsőségek miatt?
Történelmi egyházban nem vagyok megkeresztelve, hanem egy protestáns kisegyháznál merítkeztem be felnőttként.
Tehát a családomból hit tekintetében nem hoztam magammal semmit, hanem magam kerestem-kutattam ki a dolgokat. Először valami miatt a protestáns vonalon indultam el, olyan közösségekbe jártam évekig.
Majd azt követően elindultam keleti tanok felé és a hinduizmus (NEM a krisnás mozgalom!) egyik irányzatát követtem, részt vettem hindu templomi szertartásokon Indiában egy tanulmányút során. Ott otthon éreztem magam, ellentétben a protestáns keresztény közösségekkel.
Jó ideje figyelmem ismét a kereszténység felé fordult. De ezúttal a római katolikus irányzat felé. Nagyon elmélyültem benne, sokat olvastam róla.
És két-három hete el is látogattam egy vasárnapi misére.
Az élmény, amit ott kaptam: feledhetetlen! Ekkor ismét azt éreztem, hogy "itthon vagyok". Nem zavartak a szobrok, tudva, hogy NEM azokat imádjuk, nem zavartak a Mária-énekek, hiszen csodálatos a hangzásuk, a gyertyafény pedig annyira meghitté tette a kis templomot és az istentiszteleti alkalmat, hogy az leírhatatlan szóval.
Én ebből arra következtettem, hogy mindenki számára másra van szükség, hogy megérezhesse a jelenlétet, hogy Isten megérintse.
Van, akinek a puritán (egyszerű) református imaház és az ahhoz tartozó énekek jönnek be, van akinek a görög katolikus ikonosztázs (ami nekem pl. túl sok külsőség tekintetében) és van, akinek a római katolikus templom (pl. nekem). Tehát kinek mire van szüksége az elmélyüléshez, attól függően kellene megválasztania, hogy melyik irányzathoz akar tartozni és azt követni hűségesen, de anélkül, hogy kritizálnánk, bírálnánk a többi irányzatot.
Ugyanis Isten Egy van, és minden ember saját természetének megfelelően közeledhet hozzá Jézuson keresztül.
Az egészben az az érdekes, hogy még mielőtt a protestáns közösségbe elkezdtem volna járni, már akkor támadtam a katolikusokat...olyan hitvita területén, ha lehet így fogalmazni. Így még misére se voltam hajlandó ellátogatni kívülálló, szemlélőként sem.
De az említett legelső alkalom, az tökéletes volt, szavakkal leírhatatlan, és most már tudom, hogy talán hibáztam, amikor alapból elutasítottam a katolicizmust. Ugyanakkor talán szükségem volt a kerülőutakra, hogy most már ismerettel és ne csak fanatikus vak hittel járjak közösségbe, mert "kell" vagy "illik". Hanem egy tudatos, elmélyült lelki életet szeretnék élni.
Mit gondoltok a leírtakról? Ti hogyan látjátok e témát?
Nekem sem lenne bajom az értelmetlen szokásokkal, rituálékkal, külsőségekkel, hagyományokkal stb....
Amikor viszont már úgy vannak ezek kikiáltva, hogy feltételei az "üdvösségnek", olyankor rosszul leszek.
Nem tudom azonosulni vele.
Sajnos a legtöbb helyen viszont az efféle alaptalan dolgokat vagy egyedi hitnézeteket dogmaként kezelik.
Értelmetlen dolgokat meg felnagyítanak és tabukat is vezetnek be fölöslegesen.
Nem igaz pl. hogy egy református és katolikus elfogadhatja egymást. Óriási tévedés. Csak sokan azt hiszik.
De ettől függetlenül én mindkettőt elfogadom. De a nézeteik szöges ellentétben állnak.
Első: én katolikus vagyok, de lefogadom a reformátusokat vagy az evangélikusokat is. Egyáltalán nem áll az ő vallásuk szöges ellentétben a katolikusokéval.
Igazad van, hogy nem fanatikus hittel kellene járni egy közösségbe, hanem tudatosan.
A fanatikusok, szekta hívők erre nem képesek.
Természetesen misén nem bűn részt venni.
De mi a helyzet pl. az oltári szentséggel?
Vagy a "parancsolt ünnepek"...
Ha én ezeket nem akarom, akkor bűnös leszek?
Köszönöm az eddigi válaszokat!
Az 5. válaszban mutatott rá a válaszadó az egyik számomra fontos pontra, éppen arra, amit most tapasztaltam meg felnőttként:
"Sajnos sokszor tapasztalom, hogy kritizálják a katolikus szentmisét, de nem értem, hogy miért jó ez. (Zárójelben megjegyzem, általában olyan teszi, aki utoljára 10 évesen volt katolikus liturgián, vagy még akkor sem.)"
Eddig csak mások - főként kritikusok - véleményét hallottam róla, protestáns körökben mozogva ugye.
De ez olyan, hogy személyesen meg kell tapasztalni, át kell élni, mélyebbre látva annál, amit éppen látsz: tudva, hogy mit miért tesznek és ugye a Hagyományokra is alapoznak e téren is a katolikusok. Csak ugye ezt is kritika éri, mert azt mondják, hogy a Hagyományokat emberek kreálták. Igen, emberek, az apostolok.
Mindezt úgy írom, hogy előtte "fanatikus" protestáns voltam (mások véleménye alapján kritizáltam, stb.), majd inkább elfordultam keleti tanok felé, és onnan tértem vissza a katolikus kereszténységhez. :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!