Jézus valóban áprilisban született?
Én úgy tudom, Jézus nevét nem említik Pilatus iratai, annak ellenére, hogy elég jól dokumentáltak minden esetet. Ugyanakkor az is igaz, hogy nagyon kevés irat meradt fenn.
Életében pedig csak szűk körben volt ismert, abból az időből nem is remélhetünk írásos emléket.
Ettől függetlenül én nem vonom kétségbe a létezését. :)
Találtam egy írást
Mikor is született a Megváltó?
A kérdésre sokaknak azonnal beugrik a válasz, „hát természetesen karácsonykor”! Azonban ha a Bibliai kijelentéseket összerakjuk és egy kis kortörténelemmel fűszerezzük, akkor máris kiderül, hogy pont ez az időpont, amikor nem születhetett meg Jézus Krisztus!
A karácsonyi ünnep kialakulása
A megszokott, hagyományos dátum egy pogány kultusz „keresztényesítéséből” alakult ki valamikor a Kr. utáni IV. században. Erre a decemberi időpontra esett ugyanis a perzsa Mithras (napisten) és a római saturnália (Saturnus) ünnepe is. Mindkét esemény a csillagászati napéjegyenlőséghez kapcsolódott. Eltemették a sötétséget, befejezték a földdel kapcsolatos munkákat és az egyre hosszabb nappaloknak örvendeztek.
A Római Birodalomban óriási tömegek hódoltak legalább az egyik, de inkább mindkét kultusznak. A korai egyház, hogy a tömegeket inkább Krisztus felé terelje és a pogány szokásokat háttérbe szorítsa fokozatosan átformálta a keresztény ünneppé.
Jó kapcsolódási pont volt ehhez, Jézus Krisztus kijelentése, miszerint Ő a világ világossága. (Ján. ev. 8,12)
Feljegyzések szerint először Kr. u. 354-ben adtak ki olyan naptárt, amelyben december 25-i dátum szerepel ünnepként.
Miért nem lehet december 25-e?
Ennek legalább három oka van.
1,Lukácstól tudjuk, hogy azon az éjjelen pásztorok voltak a mezőn és először ők látogatták meg Máriát és a gyermeket.(Luk. ev. 2,16) Szentföldön a nyájak legeltetése hagyományosan Niszan hónapban (március-áprilisban) kezdődik és Hesvan hónapban (október- november) hónapban ér véget. Tehát decemberben már nincsenek pásztorok a mezőn a nyájjal!
2, A téli, hónapokban (Kiszlév-Tébet) hidegek és kellemetlen szeles időszakok váltják egymást. A hegyekben még havazik is. Ezért is mondja az Úr Jézus, hogy ne télen legyen az, amikor menekülni kell a nyomorúság elől. (Mt. ev 24,20) Ilyen szélsőséges időjárású időszakra tehát nem irányoztak elő nagyobb számú népmozgást az uralkodók.
3, Szintén az enyhébb időjárásra utal, hogy József inkább egy barlangot választott szállásul, mint egy karavánszerájt ahol mindenki egy fedél alatt volt! Erre utal a görög szöveg is, mert József katalümát vagyis bérbe adott, különálló vendégszobát keresett és nem tömegszállást. Ezt csak akkor tehette meg, ha jó idő volt, hiszen a fagyos éjszakák ellen a barlang sem nyújtott volna biztonságos védelmet.
Ha nem decemberben, akkor mikor?
Bár a Szentírás nem ad meg ugyan konkrét időpontot, de a korabeli jeruzsálemi papi szolgálat ciklusának ismerete két dátumot tesz elfogadhatóvá.
A kulcs az előfutár Bemerítő János fogantatásának ideje.
Azt tudni lehet, hogy Bemerítő János édesapja Zakariás, Abijja rendjéből való pap volt. Abijja rendje a nyolcadik volt a szolgálati sorban a huszonnégy papi rendből.(1Krón 24,10)
Josephus Flavius a zsidó kortárs történetíró feljegyezte, hogy minden papi rend egy hétig szolgált és évente két alkalommal került mindenkire a sor. Niszán (március-április) hónappal kezdődött a vallási és a Tisri (szeptember-október) a polgári újév. Éppen ezért ezekhez az időpontokhoz kell adni nyolc hetet Zakariás szolgálatához, hogy megkapjuk az angyali kijelentés időpontját. Nem sokkal ezután kerül áldott állapotba Erzsébet.(Luk. ev. 1,23-24) Ez tehát vagy Sziván (május-június) vagy Kislev (november-december) hónap lehetett.
Szintén Lukács evangélista jegyzi fel, hogy Erzsébet a terhessége hatodik hónapjában volt, amikor Mária Názáretben kijelentést kap, Gábrieltől az égi hírnöktől és ezután megfogan Isten Szellemétől.(Luk. ev. 1,36) Vagyis Jézus Krisztus és Bemerítő János fogantatása között fél év telik el.
Innen már egyszerű dolgunk van, hiszen csak kilenc hónappal kell többet számolnunk ettől az időponttól kezdve és megkapjuk a két lehetséges dátumot, amikor Jézus Krisztus megszülethetett. Ez pedig vagy Tisri (szeptember-október) vagy pedig Niszán (március-április) hónap volt. A népszámlálás pedig Kr.e-5-ben vagy 6-ban volt megtartva Augustus császár rendelete nyomán, amit minden tartományban így a Heródes vezette királyságban is meg kellett tartani.
A kérdés ezek után már csak az, hogy a tavaszi ünnepek, tehát a páska, kovásztalan kenyerek vagy az őszi ünnepek, jom kippur, sátoros ünnep alatt született a Megváltó? A kérdés nem eldöntött még a keresztény tanítók között sem, de többen az őszi ünnepek idejét tartják legvalószínűbbnek, elsősorban János apostol, érdekes kijelentése miatt.
„És az Ige testté lett és lakozék mi közöttünk…” (Ján. ev. 1,14)
A lakozott kifejezés az eredeti görög szövegben szó szerint sátorozást jelent. Ez ismerős szimbólum a Bibliából, amikor Isten az emberekkel való közelségét szeretné demonstrálni. Így volt ez a Szent Sátor idején és lesz a mennyben is.(Jel 21,3) Talán egy szimbolikus utalást találhatunk itt a születés időpontjára nézve. Ekkor hangozhatott el a Betlehemi mezőn az angyal kijelentése mely szerint:
Ne féljetek, mert ímé hirdetek néktek nagy örömet, mely az egész népnek öröme lészen. Mert született néktek ma a Megtartó, ki az Úr Krisztus, a Dávid városában. (Luk 2,10-11)
Szia!
Az utolsó válasz szerintem egyértelműnek tűnik.
Teológus!
Ostoba emberek. A ti hitetek micsoda? Osztani az észt tudatlanul a hívő embereknek? Nahát, ez aztán az ész!
Sörpocak: szerintem neked is elérhető az internet, azon belül a google, és képes vagy beütni megfelelő keresőszavakat, hogy találj hivatalos anyagot Jézusról.
Nekem ez az első találat: [link]
Felemelő az életcélotok, hogy itt lebzseltek és fikázzátok a vallást, miközben semmitek sincs. A nulla százalékos válaszom pedig kizárólag tudományos adatokat tartalmaz, nem fundi kitalációt. Eszetlen banda.
enngé
az oldal amit belinkeltél a témát érintően elfogult. Még most is csak másodlagos "bizonyítékok vannak" amiknek a fele nem Jézusról, hanem a kereszténység megjelenéséről szól. Ezeknek az egy negyede meg nem arról ír, hogy Jézus létezik/létezett, hanem azt, hogy ez a személy kulcsfontosságú volt a kereszténységben (függetlenül attól, hogy létezett-e) ergo, ez még mindig nem elég. Persze vannak iratok, amik Jézus létezésére következtethetnek , de ezek még mindig nem bírnak elegendő "erővel". Többek között ezért írtam úgy hogy: " kellőképpen nem bizonyított"
Nem azt írtam, hogy 100%, hogy nem létezett Jézus, de jóval 50% fölött van annak az esélye, hogy csak kitalálták, illetve eltúloztak vele kapcsolatban néhány dolgot. Egyébként köszönöm, hogy ilyen "támadó" jelleggel válaszoltál, számomra ez csak azt jelenti, hogy csupán egy helyben toporzékolsz mondván, hogy mi vagyunk a butácskák.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!