Tamás evangéliuma miért nem lett kanonizálva?
Amit én erről hallottam TV-ben:
- Tamás evangéliumát viszonylag nem régen találták meg, tehát amikor a bibliát kb. i.u. 200-ban összeállították, akkor azt még nem ismerték
- nem is fogják berakni a bibliába, mert abból állítólag az derül ki, hogy Jézus előre lebeszélte Júdással, hogy el fogja árulni őt. Ugyanis meg akarta mutatni az embereknek, hogy azért nem fél a haláltól, mert tudja, hogy az csak a test halála. Másrészt, hogy az egyistenbe vetett hit alapján az ember még azt is felvállalhatja, stb. stb. És ha majd mártír lesz belőle, az emberek valójában csak utána fogják a tanításait tömegesen követni.
Ha Tamás evangéliumát elfogadják, berakják a bibliába, alapjaiban rengeti meg az eddig Júdásról, Jézusról tanított dolgokat. Szóval sohasem fogják elfogadni Tamás evangéliumát valódinak!
Hogy mindez igaz, vagy nem, ki tudja?
Bár én nem olvastam, de hitetlen Tamásról tudjuk, hogy nem volt teljes a hite.
Másrészt Jézus nem a haláltól félt, hanem attól, hogy sikerüljön az áldozat és egy csepp bűn se essen, még gondolatban sem. Ez nagyon nehéz.
1-es vagyok!
Szóval szépen beírtam, amit hallottam, láttam a Júdás evangéliumról, pedig a kérdező a Tamás evangéliumról kérdezett.
Az egészből talán (?) annyi igaz, hogy Júdás evangéliumát, Tamás evangéliumát és még további evangéliumokat találtak egyszerre a közelmúltban.
Igen, Tamás kissé hitetlen volt, Júdás nem biztos, hogy valóban júdás (=áruló) volt, és még ki tudja, miket találtak ott?
Talán az ilyesmi szövegek miatt:
"Ha azt mondják nektek: "Honnan lettetek?", mondjátok azt
nekik: "A fényből jöttünk, onnan, ahol a fény keletkezett, egyedül (önmaga) által, [.....]tt, és [k]ijelentette magát képükben."
"Ha megkérdeznek titeket: "Mi a jele atyátoknak, amely bennetek van?", ezt mondjátok nekik: "Mozgás és megnyugvás.""
"Jézus mondta: Ha magatokban azt hozzátok létre, amitek van, meg fog menteni titeket. Ha az nincs bennetek, az, ami nincs bennetek, meg f[og ö]lni titeket."
"Jézus mondta: A képek kijelentetnek az embernek, és a fény, amely bennük van, rejtett. Az Atya fényének képében ki fogja jelenteni magát, és az ő képe rejtett az ő fénye által."
"Jézus mondta: Akkor, amikor képmásotokat látjátok, örültök; ha pedig (ős?)képeiteket látjátok - amely kezdetetek előtt keletkezett; sem nem halnak meg, sem nem jelentetnek ki - hogyan fogjátok elviselni?"
"Simon Péter mondta nekik: Bárcsak távozna Mária közülünk, mert az asszonyok nem méltóak az életre!
Jézus mondta: Íme, én biztatni fogom őt, hogy férfiúvá teszem; hogy ő is élő szellemmé legyen, amely hozzátok, férfiakhoz hasonlít. Mert minden asszony, aki férfiúvá lesz, be fog menni a mennyek királyságába."
Gnosztikus filozofálgatás, idegen tanítások, homályos kijelentések magyarázat nélkül (Jézus mindig elmondta tanításai lényegét a tanítványoknak, ha nem volt egyértelmű a példázata). Ez a szöveg nem is evangélium abban az értelemben, hogy semmiféle történést nem mond el, csak valamiféle mondás-gyűjtemény, amin nagyon érződik a különféle, akkoriban forgalomban levő misztikus ideológiák hatása. Számomra nem az a Jézus beszél benne, akit én megismertem.
Szia!
Azért mert ez egy pszeudoepigráf irat, amely gnosztikus nézeteket tartalmaz Jézusról.
A pszeudoepigráf iratok csoportjába azok az írások tartoznak, amelyeket egyöntetűen mindenki elvetett, mint a prófétai, apostoli iratok utánzásával próbálkozó hamisítványokat. (A "pseudoepigrafo" kifejezés jelentése: álírások, hamisítványok.) Az Újszövetség pszeudoepigráf iratainak száma igen magas: a IX. században Phótiosznak 280-ról volt tudomása.
A gnoszticizmus pedig a II. századtól érvényesülő misztikus filozófiai irányzat, amely felvette a kereszténység fogalmait, de a maga idegen szellemi tartalmával töltötte meg. A görög "gnózis" = ismeret szóból származik, ami utal spekulatív, filozofikus jellegére. Az előbbi hozzászólásban már történtek idézetek a könyvből ezzel kapcsolatosan, így erről most nem írnék.
Még annyit tennék hozzá, hogy egy irat kanonikussága az alábbi ismérvek alapján vizsgálható meg:
a) Isten szava tekintélyével szól-e?
b) Prófétikus irat-e, Isten "szent embere", próféta írta-e?
c) Összhangban van-e a tartalma a többi kanonikus iratéval? (Az igazat mondja-e Istenről, az emberről stb.)
d) Az Isten Igéjére jellemző életátformáló erő megnyilatkozik-e általa?
e) Isten népe elfogadta-e? (Belefoglalták-e korábban a kánonba, olvasták-e és használták-e?)
Üdv. Péter
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!