Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Mit jelent a Bibliában a...

Mit jelent a Bibliában a tisztátalan kifejezés?

Figyelt kérdés

3Móz 15:19 Mikor asszony lesz magfolyóssá [és] véressé lesz az ő magfolyása a testén, hét napig legyen az ő havi bajában, és valaki illeti azt, tisztátalan legyen estvéig.

...

3Móz 15:23 Sőt ha valaki az ő ágyán, vagy a holmikon illet is valamit, amelyeken ő ült, tisztátalan legyen estvéig.


Egy "havi bajos" nő miért tisztátalan? Éppen úgy, ahogy egy tiltott állat, mondjuk a sertés is tisztátalannak számít. Sok esetben, ha valaki tisztátalan lett, az estig volt csak tisztátalan. Miért, mi változott akkor?

Nem értem, hogy mit takart ez a tisztátalan kifejezés, illetve mit okozott ez az állapot?


Ha mondjuk én tisztátalan lettem, az miben korlátozott volna? Mit nem lehetett tennem?


A Bibliát ne vedd szó szerint és hasonló válaszokra nem vagyok kíváncsi, köszönöm, ha csak a kérdésnél maradnánk.


2013. jan. 6. 10:23
1 2 3
 1/23 kzs ***** válasza:

A "tisztátalan" kifejezés szemben áll a "szeplőtelen" kifejezéssel.

Az előbbi annyit jelent, hogy bűnös állapot, vagyis az, amiben Isten nem gyönyörködik, nincs az ő kedves akaratában.

A "szeplőtelen" pedig a bűn nélküli állapotot jelenti (ezt a jelzőt használja Pál apostol a házasságon belüli szexre ("szeplőtelen házaságy")

---------------------------

Kérdező, amit te írsz, az NEM a menstruáló nőre vonatkozik, hanem arra, hogy az ilyen nőhöz (pontosabban, amíg a menstruáló ciklus le nem zajlik benne), szexuálisan ne közeledjünk.

2013. jan. 6. 11:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/23 A kérdező kommentje:

kzs! Köszönöm a válaszod, de szerintem nagyon nem jól látod!


"Kérdező, amit te írsz, az NEM a menstruáló nőre vonatkozik, hanem arra, hogy az ilyen nőhöz (pontosabban, amíg a menstruáló ciklus le nem zajlik benne), szexuálisan ne közeledjünk."


Tévedsz, ugyanis a 24. sorban erre külön kitér.

24. Ha pedig vele hál valaki, és reá ragad arra az ő havi baja (véres lesz): tisztátalan legyen hét napig, és minden ágy is, a melyen fekszik, tisztátalan legyen.


Sőt, Krisztusnál is láthatjuk ezt a szót, hogy illet:


Jn 20,17 Monda néki Jézus: Ne illess engem; mert nem mentem még fel az én Atyámhoz; hanem menj az én atyámfiaihoz és mondd nékik: Felmegyek az én Atyámhoz és a ti Atyátokhoz, és az én Istenemhez, és a ti Istenetekhez.


Itt sem szexuális közeledésről beszél Jézus, igaz?


"Az előbbi annyit jelent, hogy bűnös állapot"


Nem igaz, ugyanis a bűnért áldozatot kellett vinni, hogy bocsánatot nyerhessen, kivetítve Jézus áldozatára azt, míg a tisztátalan ember és tárgyak nem követeltek áldozatot. Tehát a tisztátalan nem egyenlő a bűnösséggel.

2013. jan. 6. 11:59
 3/23 anonim ***** válasza:

Kedves kérdező.

DE bizony...


Igaz, a mózesi törvény a menstruáló nőt „tisztátalannak” nevezte (3Mózes 15:1–17, 19–33). De csak szertartási értelemben volt tisztátalan. Nyilvánvalóan ezek a törvények arra szolgáltak, hogy az embereket megtanítsák a vér szentségének tiszteletben tartására. (3Mózes 17:10–12). Ugyanakkor ezeknek a törvényeknek emlékeztetniük kellett a zsidó nemzetet arra, hogy az emberiség bűnös állapotban született, és szüksége van megváltóra.

2013. jan. 6. 12:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/23 A kérdező kommentje:

Kösz, de ez aztán keverés és kutyulás. Erre tértem ki az első kommentembe.


Nem csak a vérről van szó a tisztátalan fogalmánál, hanem különböző állatok, vagy például az ejakuláló férfi is tisztátalan estig. Semmi köze a vérhez.

2013. jan. 6. 12:21
 5/23 anonim ***** válasza:

A magömlés, a menstruáció és a szülés után fellépő tisztátalansággal kapcsolatos törvények magas szintű higiéniát és egészséges életmódot mozdítottak elő, hangsúlyozták a vér szentségét, valamint rámutattak, hogy a bűnök eltörléséhez engesztelésre van szükség. (6/1 31. oldal.)

Viszont higéniailag igen..., s ez minden ilyesmiben kötelező volt.

ugyan úgy mintha halotthoz ért valaki...

csak ezt az előbb nem tettem hozzá...

Jehova a higéniát is igen szigorúan vette a népe körében...

. Ezek a törvények megvédték Isten népét az olyan betegségektől, amelyeket nem ismerhettek, vagy számukra kimutathatatlanok voltak. Az egészséges szexuális higiénia növelte annak a nemzetnek a termékenységét, amelyet Isten korábban azzal az ígérettel áldott meg, hogy sokasodni és gyarapodni fognak (1Mózes 15:5; 22:17). Isten népének érzelmi egészsége is érintve volt. E törvények betartásával a férjek és a feleségek megtanulták féken tartani a szexuális vágyaikat.


Jehova mint az élet forrása jobban tudja ezt mi miért van, nem ok nélkül, csak gondolkodni kell rajta.

2013. jan. 6. 13:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/23 anonim ***** válasza:

20:17 – Miért mondta Jézus Mária Magdalénának, hogy ne kapaszkodjon tovább belé? Mária nyilvánvalóan azért kapaszkodott Jézusba, mert azt hitte, hogy akkor fog felmenni az égbe, és nem láthatja többé. Jézus biztosítani akarta Máriát afelől, hogy még nem távozik el, ezért mondta azt neki, hogy ne kapaszkodjon tovább belé, hanem menjen, és adja hírül a tanítványainak, hogy feltámadt.


Néhány régebbi bibliafordítás azt sugallja, hogy Jézus azt mondta Mária Magdalénának, hogy ne érintse meg. A Károli-fordítás például így adja vissza Jézus szavait: „Ne illess engem; mert nem mentem még fel az én Atyámhoz” (János 20:17). Az eredeti görög ige azonban, melyet általában a „megérint” vagy „illet” szóval fordítanak, azt jelenti, hogy ’csüng valakin, belekapaszkodik, megragad, megfog, kezében tart’. Logikus arra gondolnunk, hogy Jézus nem azt kifogásolta, hogy Mária Magdaléna hozzáérjen, hiszen nem ellenkezett, amikor más nők a sírnál „megragadták a lábát” (Máté 28:9).


Jézus tehát Mária Magdalénának arra a nem helyénvaló szándékára reagált, hogy nem akarta hagyni, hogy elmenjen;


Vagy is ennek semmi köze a tisztátalansághoz...

2013. jan. 6. 13:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/23 A kérdező kommentje:

Értem, tehát ha ejakulációja volt valakinek, akkor függetlenül attól, hogy naplemente előtt egy órával, vagy tíz órával, akkor naplementekor tisztának számított.


Ez egy kicsit sántít.


Éppen így, higiéniátlanabb a nyúlhús, mint a csirke vagy a galamb? A nyúlhús fertőz, a kacsa nem.


Ez is egy kicsit sántít.


Itt szerintem másról van szó.


Az illet szót magyaráztam, hogy az illet, az nem szexualitásra vonatkozik. Főleg, hogy utána külön kiemeli a szexualitást.

2013. jan. 6. 13:16
 8/23 anonim ***** válasza:

Nem kell mindent full komolyan venni, és a végletekig kielemezni, ez olyan, mint amikor a költő leírja, hogy fekete haja lebbent az égben, a napfény csillogott tükrében. Na mire gondolt a költő, amikor azt mondta, hogy fekete, meg nap, meg tükör?


A Bibliaírók sokféle helyen használtak mindenfélét, nem voltak annyira rágörcsölve mindenre, nem úgy, mint a mai teológiával foglalkozók. Tökmindegy mire kérdezel rá, lehet így is értelmezni, és úgy is, mindent megmagyaráznak, mivel elég szabadon lehet érvelni egy ilyen műből.


Vegyük például Pál apostol levelét a Korinthosziakhoz: tisztítsátok meg testetek és lelketek minden tisztátalanságtól. Na ebbe azt értelmezel bele, amit csak akarsz.


A hívők beleértelmezik, a cigit, a drogokat pár kivétellel (még a nem addiktívokat is beleveszik) stb.

Persze a kávét és a mértékletes alkoholfogyasztást már nem veszik bele, pedig az is tisztátalan, mivel drog. Igazából a mai erkölcsök és normák szerint értelmeznek mindent. Szerintem túl szigorúan, és így nem hagynak kellő szabadságot, de mindenki maga válassza meg, hogy miben hisz.

2013. jan. 6. 13:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/23 A kérdező kommentje:

Igen, kedves 8-as! Akkor te is értelmezd ezt az idézetet!


Máté 7 13. Menjetek be a szoros kapun. Mert tágas az a kapu és széles az az út, a mely a veszedelemre visz, és sokan vannak, a kik azon járnak.

14. Mert szoros az a kapu és keskeny az az út, a mely az életre visz, és kevesen vannak, a kik megtalálják azt.

2013. jan. 6. 13:40
 10/23 anonim ***** válasza:

Huh, nehéz leckét adtál, mert ha az ember nem vonatkoztat el attól, hogy csak egy kapu van, akkor logikai paradoxonok sorát tapasztalja az értetlenség netovábbjába. :)


Ha kicsit nehezen is elsőre, de kivehető, hogy van a rossz út, a rossz döntések sora, amit sokan járnak, és van a jó út, a helyes cselekedetek sora, amin kevesen járnak. A költő arra szólít fel már a legelején, hogy a jó utat válasszuk.


Miért pont Máté ezen gondolatainak az értelmezése érdekelt részemről?

2013. jan. 6. 14:39
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!