Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Ettől most rossz római katolik...

Ettől most rossz római katolikus leszek?

Figyelt kérdés
Római katolikus vagyok, megkereszteltek, voltam elsőáldozó, bérmálkozó, minisztráltam, keresztanya vagyok, jártam templomi kórusba. Próbáltam Istennek tetsző életet élni mindig is. Azonban az utóbbi pár hónapban egy számomra nagy problémával szembesültem. 19 éves vagyok, és vannak vágyaim. Elkezdtem ismerkedni fiúkkal, szerelmes lettem, csókolóztam, és egyszerűen érzem, hogy hajt valami. Szeretnék barátot, és ha megvan a kellő bizalom, akkor igenis szeretném odaadni a szüzességem is neki, és átélni a gyönyört. De ha a vallásomnak megfelelően élek, akkor ezt csak esküvő után tehetném meg. És akármennyire is rendes srácot találok (van egy jelöltem), egyszerűen képtelenségnek tartom, hogy az esküvőig várjak a testiséggel. Sőt olvasgattam portálokat, és azt találtam, hogy esküvő előtt még a vágykeltés is tilos. És ez teljesen kétségbe ejtett. Hiszen én nem bírnám ki, hogy másfél-két évig járjak valakivel úgy, hogy nincs köztünk semmi, még egy csók sem, mert azért egy jó csók, már rendes vágykeltő, nálam legalábbis. Most választanom kell? Vagy a vallásom, vagy egy számomra élhető élet? Mert akármennyire is nem szeretnék fűvel-fával összefeküdni, azért a barátommal, akiben megbízok, igenis szeretnék mámoros perceket tölteni. Isten valóban azt szeretné, hogy ezt ne tegyem? Mi a célja ezzel? Csak én nem értem a dolgokat? Most valóban a pokol vár rám, mert gyenge vagyok, és nem tudok ellenállni a kísértésnek?
2009. júl. 22. 13:38
1 2 3
 11/22 anonim ***** válasza:
81%
Én úgy gondolom (római katolikus keresztényként), bűn akkor van ezen a téren, ha nincs a tett mögött őszinte szeretet, csak pusztán az élvezet van. Ezt a gondolatomat egyházi ember is alátámasztotta már. Ha van kedved, keresd ki a Bibliából azt a részt, amikor megérkezik a 10 parancsolat, hogy hogyan éltek akkoriban azok az emberek, miért volt szükség ezekre a parancsokra. Ott van a válasz.
2009. júl. 22. 16:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/22 anonim ***** válasza:
50%

Én se értettem egyet ezekkel a dolgokkal. Beszélgettem erről a plébánossal, aki maga is fiatal és ő az egyházmegye ifjúsági referense...

Azt mondta, hogyha igazán szeretem az Urat, akkor értsek vele egyet és higyjem el, hogy miattam van így fogalmazva a parancs, hogy nekem jó legyen. Mindenképpen le akart a dologról beszélni, azt mondta, hogy az valami rettenet, és így is szégyellni kell magamat azért, hogy elcsábítottam a fiút, illetve, hogy bűnös gondolataim vannak.

Sokat őrlődtem, végül lefeküdtem a barátommal. Amikor később megkérdezte, hogy hogy döntöttem, elmondtam neki őszintén.

'Az Úr bocsásson meg neked, ő látja a lelkemet, hogy én mindent megtettem, hogy ne csináld. Bíztam benned, példa értékű voltál.'

Voltam? Most is vagyok! Semmit, de semmit nem tettem az ég adta világon, azon kívül, hogy igazán szeretem a barátomat és neki adtam a testemet.


Ezek után egy ideig akkora lelki ismeret furdalásom volt, hogy nem mertem gyónni, áldozni, közösségbe menni. Később rájöttem, hogy ettől teljes értékű vagyok Isten szemében, csak Vele kell elszámolnom.


Lehet, hogy nem jól gondolom, való igaz, mert mindig bennem motoszkál az érzés, hogyha igaz keresztény lennék, akkor fejet hajtanék az Úr előtt. Kevés ilyen ember van, mégis sokan vannak a templomban...

Közülük soknál többet érek ezzel a 'bűnnel' is.


Szerintem nyugodtan tegyetek úgy, ahogy nektek jól esik.


15:04 -es voltam :)

2009. júl. 22. 17:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/22 anonim ***** válasza:

Katolikus létemre Luthert idézem;;


"Azt nem akadályozhatod meg, hogy a madarak elröpüljenek a fejed felett. Még azt sem mindig, hogy néha a fejedre is tojjanak. De azt már te döntöd el, hogy fészket is rakhatnak-e ott..."

2009. júl. 22. 18:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/22 anonim ***** válasza:

Egy jezsuita szerzetes írása. Érdemes elolvasni.


[link]

2009. júl. 22. 19:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/22 anonim ***** válasza:
42%
A jezsuita szerzetesek kétségtelenül nagyon tapasztaltak lehetnek a szexualitás terén...
2009. júl. 22. 19:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/22 anonim ***** válasza:
100%

19:49

Itt és most nem írom le azt a szót amivel a szexualitás terén "sokat tapasztalt" nőket illeti a köznyelv.

2009. júl. 22. 19:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/22 A kérdező kommentje:

Köszönöm szépen a válaszokat!

A cikket/blog bejegyzést már olvastam egyébként, de még mindig nem tudom, hogy mit csináljak. Tudom, hogy ezt az egészet magamban kell lerendeznem, de nem tudom. Úgy érzem, hogy a megérthetetlent próbálom megérteni.

2009. júl. 22. 19:58
 18/22 anonim ***** válasza:

Sok parancsolat van a Bibliában, amit ma már egyáltalán nem értelmeznek szó szerint. Pl. ilyenek, hogy "ne vess két különböző magot a földedbe" vagy "ne készíts kétféle anyagból ruhát". Ráadásul a "ne paráználkodj" inkább a másik megcsalását tiltja, mint a házasság előtti szexet.

Aztán meg gondolj bele, hol van rémes, égő pokol a Bibliában? Nem vagyok szakértő, de van rá valami nagyon hétköznapi magyarázat, hogy mit értettek tűz alatt (valamit égettel a síroknál). Szerintem egy igazi Isten nem talál ki poklot, ezzel a gyalázattal valaki hírbe hozta őt! Nem hiszem, hogy pokol várna rád.

És ha a vallásod mégis tiltaná az élvezetet (bár szerintem nem tiltja), én akkor is azt kérdezném: el tudod-e képzelni, hogy Isten valóban rosszat akarjon az evilági életedre? Miért kellene olyan emberek tanításaid követned, akik az élet megtagadására buzdítanak?

2009. júl. 23. 00:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/22 anonim ***** válasza:
Ez már elkeserít. Fiatal vagy, ne egy vallás alapján éld az életed, hanem ahogy szeretnéd. Lehetsz vallásos, de ne gyere már ilyenekkel, a saját érdekedbe ne. Mi van, ha senki nem vesz el, szűzen halsz meg? Ha szereted a barátod, szeretkezz vele. Ha nem feküdnétek le, az lenne Isten ellen való vétek;)
2009. júl. 29. 00:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/22 anonim ***** válasza:

BŰN-E A HÁZASSÁG ELŐTTI NEMI ÉLET?


Válasz:

Igen, a házasság előtti nemi élet súlvos bűn.


Magyarázat:

A paráználkodás (fornicatio) két ember házasságon kívüli testi egyesülése: „Létezik szabad kapcsolat, amikor egy férfi és egy nő nem hajlandó jogi és nyilvános formát adni kapcsolatuknak, amely a szexuális intimitást is magában foglalja. (...) A kifejezés különböző helyzeteket takar: vadházasságot, a házasság elutasítását úgy, ahogy van, a hosszú távú elkötelezettség vállalásának képtelenségét. Ezek a helyzetek gyengítik a házasság méltóságát; lerombolják magáról a családról alkotott fogalmat; gyengítik a hűség értelmét. Ellentétesek az erkölcsi törvénnyel: a nemi aktusra kizárólag a házasságban kerülhet sor, azon kívül mindig súlyos bűnt jelent és a szentáldozásból való kizárást" (KEK 2390). A protestáns felekezetek teológusai is általában osztják a katolikus álláspontot (pl.): „A következő tétel kizárólagos felfogása szöges ellentétben áll korunk erkölcsi felfogásával. Mondjuk ki kertelés nélkül: a Biblia a »porneia« — általa használt kifejezés a meg nem engedett kapcsolatokra — kategóriába sorolja nem csak a tulajdonképpeni perverziót (ahogy a szexológia nevezi), nem csak a házasságtörést (a házasságon kívüli nemi kapcsolatot, amikor az egyik fél házas), hanem a nem házas személyek kölcsönös megegyezéssel létrejött szexuális kapcsolatát is, többek között a házasság előtti kapcsolatot" (Dr. Henry Blocher professzor).

A nemiség kérdését rendezni kell az ifjúkor házasság előtti éveiben is. Problémát jelent, hogy míg a biológiai érés egyre hamarabb elkezdődik (akceleráció), addig egyre inkább kitolódik a házasságkötés időpontja, és ezzel egy időben a szellemi-erkölcsi nagykorúsodás folyamata lelassul (retardáció). A jelenséget tovább nehezíti, hogy a közfelfogás a házasság előtti nemi kapcsolat legitimitását a biológiai érettségben határozza meg. Korunkban már a puszta tilalom nem elegendő, meggyőző érvelés kell annak alátámasztására, hogy a teljes személyi odaadás megköveteli a házasságot; a nemi odaadás az ember totális és végleges kötöttségét, az állandó együvétartozást és a hűséget. II. János Pál szerint „Az egyetlen »hely« azonban, ahol ez az önátadás a maga teljes igazságában megtörténhet, a házasság, vagyis a házastársi szeretet szövetsége: az a tudatos és szabad választás, amellyel a férfi és a nő fogadják egymást az életnek és a szeretetnek abban a bensőséges közösségében, amelyet Isten maga határozott meg számukra, s amely csak ily módon mutatja meg a maga eredeti tartalmát. A házasság intézménye nem a társadalom vagy egy tekintély törvénytelen beavatkozása, nem is egy külsőség rákényszerítése, hanem a házastársi szerelem szövetségének belső igénye, amely nyilvánosan egyetlennek és kizárólagosnak vallhatja magát, hogy így legyen hűséges a Teremtő Isten tervéhez” (Joan. Paul. II. PP. Familiáris consortio 11.) Ez az Egyház alapnormája. A többi a keresztény irgalom kategóriájába tartozik.

Manapság sokan hol halványabb, hol erélyesebb kérdőjelet tesznek e felfogás mögé, ezért szükséges az egyértelmű állásfoglalás: A házasságkötést megelőző, vagy azt teljesen mellőző nemi aktus egyértelműen bűn, amely súlyosan sérti az Isten által felállított erkölcsi rendet. Sőt: a házasság előtti nemi aktus, a házassági szándéktól függetlenül, módosult értelemben vett házasságtörés. A monogámia enyhítő, de nem felmentő körülmény. Az Isten 6. és 9. parancsolata tiltja a paráználkodást, illetve a házasságtörést. De ahogyan nemcsak azt nevezzük szentségtörőnek, aki pl. bűneit meg nem bánva, hiteden módon veszi magához az Eukarisztiát, hanem azt is, aki azt gyalázza vagy méltatlanul kezeli; ugyanígy nemcsak azt nevezzük házasságtörőnek, aki már konkrét, fennálló házasságokat borít fel, hanem azt is, aki a házasság méltóságát sérti, s így annak létjogosultságát, szükségességét, s ilyen értelemben isteni eredetét megkérdőjelezi. Ezért kell a házasságon kívüli és így a házasság előtti nemi aktust is, és mindent, ami a házasság szentségét sérti, analóg értelemben vett házasságtörésnek tekinteni. Azt a hozzáállást pedig, amely nem csak a már teljesen kibontakozott bűnt ítéli el, hanem azt is, ami oda vezet, a mi Urunktól, Jézus Krisztustól tanultuk (ld. Hegyi beszéd).

A házasság előtti szexualitás védelmében gyakran szokták felhozni azt, hogy éppen a házasság tartóssága érdekében olyannyira meg akarják ismerni egymást, amennyire csak az együttélés adhat lehetőséget. Populárisabb megfogalmazásban ez néha úgy jelenik meg, hogy „senki nem vesz próba nélkül cipőt.” Az ilyen álláspontra helyezkedőknek elkerüli a figyelmét, hogy a másik ember nem egy cipő, melynek csak egy funkciója van, melynek teljesen a birtokosa vagyok, sőt kívánságomnak megfelelően váltogathatom, vagy ha elhasználtam, lecserélhetem; illetőleg - ha már a kereskedelemben akarunk párhuzamokat keresni - értékesebb cikkeket (pl. ház vagy autó) szintén nem lehet egy éves használat után tetszőlegesen kifizetni vagy nemtetszés esetén az árut visszavinni. Ui. ha a házasságkötés előtt is minden olyan állapot megengedhető, amely a házasságban magától értetődő (gyermekvállalás, szexualitás stb.), ugyan miféle többletet adhat még ez az ebben az esetben valóban csak bürokratikus intézmény? Úgy fog tűnni a mégis házasságra lépőknek, hogy a házassággal csak az élet terhei és a visszavonhatatlan döntés felelőssége szakadt a nyakukba, és semmi más. Ez pedig a házasságtól való ódzkodáshoz, majd annak elvi elutasításához fog vezetni, hiszen a szexuális örömszerzés az összeszokás, a közös élet kezdeti nehézségein való átlendüléshez nem nyújt segítséget, mert azokkal nem párhuzamos a másik testének felfedezéséből származó öröm. így a házasság a bilincs szinonimája lesz, ami pedig biológiai katasztrófát von maga után, hiszen a házasságot mellőző együttélésekből számottevően kevesebb gyermek születik, s ezért az ún. vadházasság divatja rövid úton vezet a társadalom elöregedéséhez. Az élettel való visszaélés az élet ellen hat.

Az ember csak egyszer adhatja oda magát valakinek teljesen. Mi lesz, ha a másik, akinek végleges elköteleződés nélkül adta oda valaki a testét, meggondolja magát? Valóban nem kell-e számolni az emberek és az élet kiszámíthatatlanságával? Az első komoly szerelem a legmaradandóbb, mindig viszonyítási alap marad. A szerelem pedig természeténél fogva a beteljesedésre törekszik, s teljességgel a testiségben realizálódik. Ha a visszavonhatatlan döntést követi a testi szerelem, akkor az első szerelem élményét és maradandóságát nyújthatja. Kell-e hangsúlyozni, hogy mint minden igazán értékesnek, a szerelemnek is a felszabadító önlegyőzés adja meg a súlyát, mélységét és méltóságát? Nem éppen ez az ún. szabad szerelem vezetett-e a házasság mai leértékelődéséhez, a széthullott családokhoz? S mindezeken túl, egyébként sem lehet csak (vagy legalábbis elsősorban) a testiség alapján eldönteni, hogy kit válasszak életem társául, már csak azért sem, mert nincs semmi garancia arra, hogy aki most testileg megfelel nekem, az tíz év múlva is kielégíti majd ilyen típusú igényeimet: „Manapság sokan követelnek egyfajta »jogot a próbához« olyan esetekben, ahol a házassági szándék fönnáll. Bármilyen szilárd azok elhatározása, akik korai szexuális viszonyba kezdenek, az ilyen viszonyok »nem alkalmasak arra, hogy őszinteségben és hűségben biztosítsák egy férfi és egy nő személyes kapcsolatát, és főként, hogy e kapcsolatot megóvják a képzelgésektől és a vak ösztönöktők131'. A testi egyesülés erkölcsileg csak akkor megengedett, amikor a férfi és a nő között végleges életközösség jött létre. Az emberi szerelem nem tűri a »próbálkozást«. A személyek egymás közti teljes és végleges odaadását kívánja meg" (KEK 2391).


Igazolás:

A keresztény elv szentírási háttere:

1. „...de ha meg nem tartóztatják magukat, lépjenek házasságra!" (1 Kor 7,9). - Radikális apostoli parancs, mely a házasságon kívül csak önmegtartóztatást ismer.

2. „A paráznaság veszélye miatt minden férfinak legyen meg a maga felesége, és minden asszonynak a férje" (1 Kor 7,2). — Az Apostol tehát arra gondol, hogy aki nem él házasságban, az abban a veszélyben él, hogy helyzetéből adódóan a nemi örömöt házasságon kívül keresi, vagyis az apostol szavai szerint paráználkodik.

3. Szt. Pál apostol számára nyilvánvaló követelmény, hogy az eljegyzett leány a menyegzőig érintetlen (intacta) „tiszta szűz" marad. Ez olyannyira evidens, hogy Szt. Pál a Krisztus és Egyháza közötti kapcsolat megvilágítására is felhasználja: „Ahogyan a leánynak tiszta szűznek kell maradnia az egybekelésig, úgy az Egyháznak is szeplőtelen tisztaságban kell várnia Krisztus dicsőséges eljövetelét" (2 Kor 11,2).

4. ״... Ha azonban igaz, amit szemére vet és nem talált szüzességet a lányban, akkor vessék ki apja házának ajtaján, és a város férfiai kövezzék halálra, mert gonoszságot cselekedett Izraelben, és paráználkodott apja házában" (Deut 22,20). - Ez az idézet mutatja be, hogy a szentírási törvény, melynek lényege a Tízparancsolat, mit ért a paráznaság (házasságtörés) alatt. A mondat egyértelmű: házasság előtti nemi aktust (is). A második törvénykönyv ezen kívül több utalásban is szól arról, hogy a házasság előtti viszonynak a törvény elé keU kerülnie, s noha ezek a törvények az Újszövetségben nem abszolút érvényűek, azért - főleg ha többször is hangsúlyozottan visszatérnek - mint alapvető erkölcsi normákat, mindenképpen iránymutatónak kell tekinteni őket, ha fenn akarjuk tartani a két szövetség összetartozásáról szóló keresztény tanítást.

5. „Úgy bánt húgunkkal, mint egy paráznával" (Ter 34,31). - Szichem ui. lefeküdt Dinával, Jákob leányával. Ezek ketten szerették egymást, s minél hamarabb össze akartak házasodni. Ettől függedenül a sugalmazott író jóváhagyja a bosszúálló testvérek fent idézett kijelentését, noha magával a bosszúval - ti. Jákob fiai kiirtották Szichemet és városát - nem ért egyet. A szent szerző, aki a sugalmazás hatása alatt az isteni igazságot tévedhetetlenül közli, pusztán a lelki szerelemmel nem tartja igazolhatónak a testi szerelmet.

6. „Add hozzám feleségemet, mert letelt az időm. Hadd menjek be hozzá!" (Ter 29,21). Jákob jól ismerte határait, és csak a házasságkötésre való tekintettel kérte Lábántói az engedélyt, hogy »bemehessen« Ráchelhez.

7. „Nem szabad ilyet tenni Izraelben, ne tégy butaságot, ... szólj csak inkább a királynak, ő biztos nem fog megtagadni tőled" (2Sám 13,12). így szólt Támár, aki nem vonakodott volna az Amnonnal kötendő házasságtól és az azzal járó szexuális viszonytól, mégsem volt hajlandó szüzességét házasságon kívül odaadni, s Amnon erőszakhoz folyamodott. De hogy nem pusztán a kor követelménye, vagy Támár személyes döntése volt a szüzesség házasságig tartó megőrzése, hanem a kinyilatkoztatásra támaszkodó társadalmi konvenció, azt az bizonyítja, hogy a Biblia Amnon vágyát lehetetlenségként és illetlenségként kommentálja (ld. 2 Sám 3,2).

2010. jan. 1. 20:29
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!