Ugyanazt tanítja Máriáról (Jézus Krisztus anyjáról) a katolicizmus, mint a Biblia?
Nem. Pontosan mire gondolsz?
Mária a Bibliában nincs felmagasztalva, mint isteni anya, ki feltámadt, és közbenjáró lenne. Ez Krisztus, ki feltámadt és közvetítő Isten és ember között.
Csatlakozok az előttem szólóhoz: Annak ellenére, hogy a Katolikus egyházban nagyon fontos Máriának a tisztelete, de a róla alkotott tanok közül csak annak az egynek van Bibliai alapja, hogy Mária szűz volt, amikor Jézus megfogant benne.
Az összes többi tanítás: Mária eredendő bűntelensége, hogy testben vittetett fel a Mennybe, hogy közbenjár miérettünk, társmegváltó - na ez mind súlyosan sérti a Krisztusi áldozat mondanivalóját (jelentőségét), (vagyis a SzentÍrást).
Hosszadalmas lenne a Máriáról alkotott Katolikus tanításokat egyenként megvizsgálni (mind-mind külön témát eredményezne), de ha van rá igény, talán érdemes lenne egyenként megtenni.
A szeplőtelen fogantatás dogmája
"A keresztény hit számára Mária elválaszthatatlan a gyermektől, akit méhében hordozott, vagyis Jézustól, akiben maradéktalanul kinyilatkoztatta magát az élő Isten. A katolikus hagyomány szerint és IX. Piusz pápa 1854. december 8-án kihirdetett dogmáját követően Mária születésétől fogva mentes volt az eredeti bűntől.
Mit akart számunkra mondani IX. Piusz pápa a Szeplőtelen Fogantatás bullájával? Azt, hogy Mária fogantatásától kezdve teljesen idegen volt a bűntől.
Ahhoz, hogy Mária befogadhassa Isten Fiát, szívének mentesnek kellett lennie bármiféle határozatlanságtól vagy visszautasítástól. Istennek szüksége volt arra, hogy ajándékát egy tökéletesen tiszta, bűn nélküli lélek fogadja el. Csak a kegyelem, Isten ingyenes ajándéka készíthette fel Máriát feladatára.” (Jacques Perrier püspök, Tarbes és Lourdes főpásztora)
Hogyan jelenik ez meg egy mai katolikus igehirdetésben:
„Mária, a tiszta asszony, aki képes lett részt vállalni a világ megváltásában azáltal, hogy befogadta Istent: „Isten személyesen akart arról gondoskodni, hogy az emberek megváltása megtörténjen. Szent Fiát küldte, és ehhez szüksége volt egy asszonyra. Előkészítette az emberiséget a próféták által, a szent emberek által, de gondoskodott egy tiszta asszonyról is, annak szeplőtelen fogantatásáról. Hiszen az, amit ma ünneplünk, Isten kegyelmének a műve Máriával szemben."
„Ilyés Csaba a Máriához történő imára buzdított a bűnnek való nemet mondás harcában: „A századok folyamán hány és hány ember tapasztalta, hogy ennek a Tiszta Asszonynak, a szeplőtelenül fogantatott Szűz Máriának közbenjárása valóban segítő. Hiszen Isten azért választotta őt ki Fia édesanyjául, hogy ezáltal a mi édesanyánk is legyen, és egy édesanya mindig gondoskodik gyermekéről.
Kérjük közbenjárását, imádkozzunk a Jó Tanács Anyjához. Ő emberi természetünket ismerve - hiszen Ő maga is ember volt - tudja azt, hogy sokszor mennyi megpróbáltatással küzdünk, tudja, hogy bűneink rossz döntéseink eredményeiként születnek. Kérjünk bátran jó tanácsot döntéseinkhez, hogy a bűnöket el tudjuk kerülni. Ha nem akarunk bűnben élni megtapasztaljuk, hogy a bűntelen élet csodákra képes. A Szűzanya életében is az volt. Hozzá hasonlóan mi is lehetünk Istenhordozók a világban, hogy jobb legyen a világ."
A szentmise végén Ft. Hankovszky Ferenc püspöki helynök, a Zárda templom igazgatója élt a hála szavaival és gondolt vissza a triduum legfontosabb üzeneteire, melyek a búcsú prédikációjában is megjelentek. A kivonulás himnuszait követően a kórus éneke segítette a híveket az élmény emelésében és elmélyítésében, majd ők is bekapcsolódva, a Mária énekekben oldották érzéseiket.” (Szatmári Római Katolikus Püspökség )
Kérdés:
Ha Mária együtt imádkozott az apostolokkal (vö. Csel 1:13-14), és nyilván Mária is ismerte a Jézus által tanított imádságot (vö. Máté 6:9), akkor ezek szerint ő is imádkozta ezeket a szavakat: „És bocsásd meg a mi vétkeinket...” (Máté 6:12) De hogy imádkozhatta ezt Mária, a teljesen bűntelen volt?
Válasz:
A biblia azt tanítja, hogy minden ember vétkezett, kivéve Jézust!
Róm. 3,10-12: amint meg van írva: „Nincsen igaz ember egy sem, nincsen, aki értse, nincsen, aki keresse Istent. Mind elhajlottak, valamennyien megromlottak, és nincsen, aki jót tegyen, nincs egyetlen egy sem.
Zsid. 4,15 :Mert nem olyan főpapunk van, aki ne tudna megindulni erőtlenségeinken, hanem olyan, aki hozzánk hasonlóan kísértést szenvedett mindenben, kivéve a bűnt. „
Miért nem hajlandók ezt a katolikusok tudomásul venni? (Lásd: Márk 7:9)
Kérdező: elolvastam a kommentedet, köszi szépen.
Nekem az a benyomásom, hogy az említett katolikus egyházfők magyarázata Mária eredendő tisztaságát követően logikus, és hihető. Csakúgy, mint az a magyarázat, amit nem olyan rég olvastam itt a fórumon (ugyanebben a témában): "Mária azért volt bűntelen, mert benne az Élet, vagyis Jézus fogant meg. Isten Fia nem születhetett bele a bűnbe, tehát csakis Őáltala lehetett Mária (aki az anyja) bűntelen."
Teljesen logikus, hihető.
Csupán az a gond (nemcsak ezzel, hanem magával a katolikus állásfoglalással ezilleően), hogy súlyosan sérti a SzentÍrást.
Ugyanis a Róma-levél világosan kimondja, hogy MINDEN ember eredendően bűnös, és csakis Krisztus által lesz igazzá. A SzentÍrás ebben a levélben többször is ecseteli az ember erededndő bűnös mivoltát, de soha egyszer sem nevezi meg kivételnek Máriát. Egy kivétel van, a neve: Jézus.
Különben maga Mária sem vallotta saját magát bűntelennek.
Erre utal a Lukács 1/46-47, amikor is így viszonozta Erzsébet köszöntését: "Magasztalja az én lelkem az Urat, és örvendez az én lelkem, az én megtartó Istenemben".
Az a szó, hogy 'megtartó' üdvözítőt jelent. Namármost Mária maga nyilvánítja ki, hogy dicséri az ő megtartó Istenét. Vagyis Mária tisztában volt azzal, hogy őt is, mint bárki mást, csak Isten üdvözíthet. Kinek is van szüksége megtartásra (vagyis az üdvösségre)? A bűnösöknek, ugye?
Figyelemre méltó Máriának az a cselekedete, hogy Jézus születése után felment a templomba, és bemutatta a megfelelő áldozatot, mégpedig Mózes parancsolata szerint. Ne feledjük, hogy a Messiási Engesztelő Áldozat ekkor még nem történt meg, és zsidó szokás szerint a Mózesi törvényben foglaltak megcselekvése jelentette a megtisztulást. Mária ennek tehát eleget tett, és az áldozat bemutatása után Mária tiszta lett. Mindennek értelmében az, hogy Mária ezt megcselekedte, ezzel azt fejezte ki, hogy ő maga is bűnös, és szükséges neki megtisztulnia. Hogy nézett ki a Mózesi áldozat, aminek tehát Mária eleget tett? Ezt a 3Mózes 12/7-8-ban olvashatjuk, nemkülönben pedig a Lukács 2/22 így ír: "Mikor pedig betöltek Mária tisztulásának napjai a Mózes törvényei szerint..." - na, ennyit Mária eredendő bűntelenségéről.
Namost, félreértés ne essék: nekem szilárd meggyőződésem, hogy Mária szolgálata, elhívatása egyedi volt. Azonban teljesen szükségtelen, sőt messzemenőleg téves olyan titulusokkal elhalmozni, amik csak Istent illetik meg.
A következő kérdés a közbenjárás.
Először is,a közbenjáráshoz elengedhetetlenül fontos Máriának a mennyei tartózkodása, hiszen csak így lehetséges közbenjárnia bárkiért is.
Azonban hiába keressük a bizonyítékot erre vonatkozóan a SzentÍrásban, sehol sincs benne. A Biblia egyáltalán nem foglalkozik Mária elköltözésével, csakis Jézusra koncentrál.
Azonkívül Mária mennybemenete súlyosan sérti a SzentÍrás azon részét, ami a halottak feltámadásáról szól: 1.Kor 15/22-23. Ebben az van, hogy a feltámadás csakis Krisztus eljövetelekor fog megtörténni. És nem említ semmilyen kivételt erre vonatkozóan.
Másodszor: a SzentÍrás egyes
egyedül Jézus közbenjárása mellett áll ki. Ezt tartalmazza a Zsidó-levél, ami úgy mutatja be Jézust, mint aki minden szükségünket, nehézségünket, fájdalmainkat átélte, és aki (még mindig Jézusról van szó!), teljességgel közbenjár érettünk.
Teljesen világos és elegendő a Zsidó 2/18: minden lehetséges ami csak érhet minket, Krisztus teljességgel segíthet.
A Zsidó 4/15-16 Jézust együttérző, mindenkor mirajtunk segítő főpapként (vagyis közbenjáróként) mutatja be, akiben bizodalmunkat méltán kifejthetjük.
A Zsidó 7/25 írása szerint Jézus mindenkor él és esedezik érettünk.
Azonkívül a Máté 11/28-30-ban Jézus kimondja, hogy kész közbenjárni érettünk.
NEM ÚGY fogalmaz, hogy "Jöjjetek énhozzám és anyámhoz mindnyájan kik megfáradtatok és megterheltettetek..." hanem világosan csakis magára vonatkoztatja felhívását: "Jöjjetek énhozzám...".
Jézus ezen felhívását minden szükséget érzett emberhez intézi.
Továbbá az üzenet mondanivalója az, hogy neki az ember terhe nem nehéz, hanem épp ellenkezőleg: könnyű!
Jézus sohasem mondott olyat, hogy rajta kívül másban is bízzunk.
És a SzentÍrás üzenete az, hogy csak Istenhez imádkozzunk, csak Őt szolgáljuk, csak Őbenne bízzunk.
/ Bocsi, az előbb kimaradt egy szó.
Ezt írtam:
"Teljesen világos és elegendő a Zsidó 2/18: minden lehetséges ami csak érhet minket, Krisztus teljességgel segíthet."
Pontosítva: "...minden lehetséges szükségleten, ami csak érhet minket..." /
Nem addig az! Mert a katolikus filozófia az évszázadok alatt kiérlelte azokat a válaszokat, amikkel megmagyarázzák álláspontjukat, s ha kell, még Jézusnak is ellene mennek, hogy megindokolják, pl. miért nem egyedül az Atyához imádkoznak, ahogy tanította Jézus a Máté 6:9-ben. Elemezzük ki, hogy hol és miként csúsztat a filozófiai válasz. Pl. ezt találtam:
"„Mária imádás...
Egyesek abban a tévhitben vannak, hogy mi imádjuk Szűz Máriát. Lássuk ezt a kérdést is. Mi is az az ima?
"Üdvözlégy Mária, malaszttal vagy teljes, áldott vagy te az asszonyok között és áldott a te méhednek gyümölcse - Jézus.
Asszonyunk, Szűz Mária, Istennek szent Anyja! imádkozz érettünk, bűnösökért most és halálunk óráján. Ámen."
Ezen üdvözlet - s nem ima! - első része a Szentírásból Szt. Lukács ev. I. 28. v.-ből van kölcsönözve. Ezzel köszönti az angyal Szűz Máriát. Már pedig ha az angyal köszönthette így, akkor mi is. Ez természetes.
Az üdvözlet második része pedig a gyarló ember kérése: könyörögj érettünk, imádkozz érettünk, szólj érettünk bűnösökért...
Ezen megütközni vagy tudatlanság, vagy rosszakarat, mert erre jogot ad a Szentírás is, intvén, hogy imádkozzunk egymásért... Már pedig ha embertársam imáját kérhetem, miért ne a túlvilágon lévők imáját is? Nincs mondva e téren se igen, se nem... S ha kérhetem az elköltözöttek védelmét, közbenjárását, akkor elsősorban Szűz Máriáét!
Az angyali üdvözlet tehát létjogosult! mint minden "katolikum" - S amíg a papság egy részét kicserélném, addig a Katolikumból semmit. Jézus Mária keze irányít ott mindent! -
Még csak azt idézem, amit Szt. Jakab levelének V. r. 16-18 verse ír e tárgyban:
"Imádkozzatok egymásért, hogy üdvözüljetek, mert nagyon hasznos az igaznak állhatatos könyörgése." stb.
S végül ha meghallgatást remélhetünk a pap rendelt és fizetett imájáért, ami "minden vallásban szokásos"! akkor miért ne a Szent Szűz közbenjárása... Miért ne lehetne ő is szószólója azoknak, akik Benne bízva kérik segedelmét?
Kedves jelenetem volt egy bibliamagyarázóval:
- Szűz Mária - mondta ő - nem lehet a mi közbenjárónk.
- Miért, - kérdem.
- Mert nincs a Szentírásban, - felelte.
- De az sincs, hogy - nem lehet...
* * *
Tegyük csak mérlegre, melyik tévedt inkább, aki elvetette a Szűz Mária tiszteletét, vagy az, aki megtartotta. Mérlegeljünk s aztán aszerint döntsünk, nem pedig a hitetlenek és félhívők belénknevelt, de még felül nem vizsgált hite szerint.
Így kölcsönösen felülvizsgálva mindent, közelebb jutunk egymáshoz és az egy akol felé...”
Néhány katolikusnak lehet segíteni, hogy világosan lássa a különbséget a Biblia és az egyháza tanításai között. De ahhoz az ő érveiket is engedni kell szóhoz jutni, majd azután megválaszolni.
Én csupán engedem szóhoz jutni a katolikus filozófiát, azután megcáfolom. És mivel olyan szépen belekezdtél a megválaszolásba, átengedtem a terepet neked. De ha belefáradtál, megcáfolom én.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!