Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Vallási eredetű vegetarianizmu...

Vallási eredetű vegetarianizmus esetében (konkrétan buddhizmus) a hal fogyasztása is "húsevésnek" minősül?

Figyelt kérdés

Én úgy tudom, lehet rosszul, hogy az ilyen jellegű húsnélkülözésnél a "tudatos" (vagy érző?) élőlények megölése, megöletése és fogyasztása nem megengedett.

De egy hal vagy mondjuk egy rák? Mert ennyi erővel a növény is érző és tudatos lény.. (több ilyen tudományos állítás is napvilágot látott már)

ÉS akkor mi van a rovarokkal?


Komolytalan válaszokat mellőzzük! Őszintén érdekel, nem hülyeségből kérdezem.


2011. nov. 9. 14:37
1 2
 1/18 anonim ***** válasza:
100%
A hal, a rák és a rovar is érző, tudatos lénynek számít a szemükben, tehát azt sem ehetnek.
2011. nov. 9. 17:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/18 anonim ***** válasza:
En ismerek buddhista vegetarianust, o nem eszik halat. Mikor azzal kinaltam, visszautasitotta, es a visszautasitast o is az elolenyek megolese miatti ellenszenvvel indokolta.
2011. nov. 10. 07:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/18 A kérdező kommentje:
Hát éppen ez az. Egy növény is élőlény. Ezért nem értem.
2011. nov. 10. 09:13
 4/18 anonim ***** válasza:
68%

A buddhisták nem vegetáriánusok. A Buddha szava így szól: "Ha tudomásod van róla, hogy egy állatot miattad öltek meg akkor nem eheted meg a húsát!"


Ezzel együtt én az vagyok, mert szerintem ma már alapvetően igény szerint tenyésztenek állatokat és így a vásárlásommal ösztönzöm az ilyesmit. Ezért nem vásárolok és nem eszek húst.


A buddhizmus nem egy merev szabály rendszer. A cél a szenvedés csökkentése, a szabályok nem önmagukért valóak és szelíden kell kialakítani az erkölcsösebb hozzáállást a világhoz nem pedig erővel.

2011. nov. 10. 11:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/18 anonim ***** válasza:
100%

A szerzetesek növényi életet sem olthatnak ki. A növényeket a buddhizmusban nem tekintjük érző lényeknek. Lények ugyan, de nem futnak az életükért, nem sikoltoznak a fájdalomtól, és a testüket nem másik élőlény hanem szervetlen anyagok segítségével építik fel.


Itt is a szenvedés csökkentése a cél. Minél fejlettebb élőlényről van szó, annál nagyobb apparátussal rendelkezik a szenvedés érzékelésére (is). Bolygónk szempontjából és a termelésre elpazarolt elsődleges élelem és energia szempontjából is felelősségteljesebb tartózkodni a húsevéstől, vagy legalább kulturált visszafogott módon (nem húsgyárakból, nyomorított lényekből nyert húst fogyasszunk, amely nem csak a levágás kínját, hanem egész életét szadista körülmények között folytathatta)


Ez nem vagy-vagy kérdés, nem parancsolat, csupán egy ajánlat, hogy ha lehet ember és élőlénytársainkkal kooperálva, szenvedésüket enyhítve békében éljünk, ne pedig kínozva (érdekes állatkínzóról hallottam már vajon miért? talán érzünk valami rokonságot...) elfogyasztva, versenyezve egymást és egymással

2011. nov. 10. 11:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/18 A kérdező kommentje:

"...de nem futnak az életükért, nem sikoltoznak a fájdalomtól, és a testüket nem másik élőlény hanem szervetlen anyagok segítségével építik fel..."


Ez bizonyos halakra és más vízi életformákra is igaz. Nekem csak egyszerűen az nem fér a fejembe, hogy hogyan alapulhat azon egy szemlélet, hogy "ha nem tudunk róla", akkor nem az ami.

Pont ez az, amit meg akarok érteni. Miért csak azt tekinti "állatnak" a buddhizmus, aminek az életjelenségei "láthatóak" a szemünk számára is? Mert az nem bizonyított, hogy nem fáj a növénynek, és az sem, hogy nem szaladna el ha tudna. És ha erről nincs meggyőződve a buddhizmus, akkor milyen alapon rangsorolja kétfelé a növényeket és állatokat?


Amiről nem tudunk az nem fáj? Ez a szemlélet viszont kissé éretlen, és igen távol áll számomra a buddhizmustól.

2011. nov. 10. 12:00
 7/18 A kérdező kommentje:

Maga a szenvedés csökkentése érthető, és az is, hogy a "csökkentés" maximalizálásán van a hangsúly. De ez olyan, mint ha azt mondaná a szemlélet, hogy cselekedj 100% helyett 88%-osan. Ez számomra megint idegen.

Nehéz a választás. A húsról könnyedén lemondok, bár szeretem, de az élet kioltásának kerülésével egyet értek. Ellenben a halakat és egyéb egyszerűbb állati életformákat nem igazán tudom a "tudatos" vagy "szenvedő" élőlények közé sorolni.

Ez meg is fog maradni bennem, nem hiszem, hogy lesz tanulmány, ami erről megváltoztatja a véleményem. Bár soha nem mondom hogy soha. :)

Ellenben ha pl. a halakkal kivételezek, akkor nem érzem azt, hogy 100%-osan azt teszem, ami helyes. Nem akarok 88%-osan gyakorolni és vallani egy adott nézetet. Nem tartanám magamat hitelesnek, és ha nem vagyok hiteles, könnyen letérek az útról. Ebben a kérdéskörben abszolút döntésképtelen vagyok. :(

2011. nov. 10. 12:05
 8/18 anonim ***** válasza:
100%

:)


"Ez számomra megint idegen."


lehet de ez a lényege. A buddhizmus a világi lét: idő, tér, tudat, istenség, lények egyik fogalmát sem érti abszolútnak. Maga Buddha később pedig Nagarjuna is kimutatta, hogy az intelektuális érvelés, és a vallási misztikus tapasztalás szavakban történő kimondása képtelenség, mi több abszurd. Ha komolyan utánna nézünk végül a nyelv csak egy konvencionális rendszer. Mi ezen konvencionális rendszerben semmilyen abszolút (ontológiai állítást) nem tehetünk. Ezért idegen egy buddhistának a kreacionizmus és az evolúcionizmus egyaránt. Ezért tiltotta le illetve játszotta ki egymás ellen a különböző eredet - mítoszokat a Magasztos. Egy buddhista nem valamely abszolút bizonyosságból indul ki, hanem a négy nemes igazságból, melyek nem dogmatikai kinyilatkoztatások a létről, hanem hasznos észrevételek. Nehéz ezt tolerálni, tudom. (A legtöbben nem akarják még azok sem akik buddhistának nevezik magukat ezt elfogadni.)


Nincs Abszolút Érvény.


Éppen ezért nincs abszolút erkölcsi parancs szem. Hanem morális GYAKORLAT van.


Ezeket az ügyeket ezen megkötések mellett kell végig gondolnod. A buddhizmus nem állítja, hogy van valamilyen specifikusan állati, vagy növényi. Vannak azonban lények melyek futnak, úsznak, kúsznak-másznak, szemük van (jé nekünk is) piros testnedvük (jé nekünk is) tehát valamiért akár emlékeztethetnek is magunkra. Nincs viszont mellékgyökérzetünk, se levelünk. Ezek nem kategorikus különbségtételek, hanem érzések, viszonyulások. A buddhizmus nem abszolút igazság, hanem az abszolút igazsághoz vezető út. Ha szereted a végső kategóriákat akkor jobb ha keresztény leszel.


azzal sincs semmi baj



sokat segíthet neked két könyv, ha figyelmesen olvasod:


Ácsán Szumédhó: Csittavivéka - a csöndes tudat tanítása


Csögyam Trungpa: A szellemi materializmus meghaladása


ennyit tudtam segíteni, remélem hasznos volt. más ez a szemlélet mint a nyugati.

2011. nov. 10. 12:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/18 A kérdező kommentje:

Nyugati vallás kizárva. Sem hitben, sem gyakorlat szempontjából nincs közünk egymáshoz. Az nem rólam szól.


Valahogy azt érzem, hogy mindenből egy picit. Húsból is. :)

2011. nov. 10. 12:55
 10/18 anonim ***** válasza:
ez esetben jó étvágyat! :)
2011. nov. 10. 13:05
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!