Miért nem tudom elfogadni a lineáris idő fogalmát?
Soha nem olvastam Origenész nézeteiről, mégis ebben hiszek én is.
Most utána olvastam és ezt találtam: "Kandidosszal szemben állította, hogy az ördögnek is lehet reménye az üdvösségre, megváltható."
Miért ne, hisz ő is Isten teremtménye, méghozzá meglehetősen kedves teremtménye volt, hiszen sok értékes tulajdonsággal ruházta őt fel. Miért ne bocsájtana meg neki, ha egyszer Sátán úgy döntene, hogy bűnbánatot gyakorol. Isten = SZERETET. A bibliából megtudhatjuk, hogy mi a szeretet lényege. Kor.I,13.
Ha a körülöttünk lévő Univerzumban annyira minden piszkosul ciklikusan működik, akkor hogy lehet, hogy a "helytelen, lineáris időszemléletű" keresztény tudósok érték el a természeti törvények olyan szintű megismerését, ami által most lóháton szállított, lúdtollal teleírt pergamenek helyett a fény sebességével kommunikálunk a világ két átellenes pontjáról? Mert egyelőre a tapasztalat a lineáris időszemléletet igazolja.
Mellesleg a lineáris gondolkodás által lehetséges csak a határtalan végtelen képzetének kialakulása, mivel a körök mindig véges kiterjedésű képződmények. Nekem ezáltal inkább a ciklikusság tűnik korlátoltabbnak a linearitás helyett. A számok sem térnek vissza önmagukba...
Azért lett lineáris, mer a zsidó szellem így képzelte el és belepréselt minket ebbe a világképbe, miként Prokrutész ágyába az arra járót.
a keresztény tudósok viszont idősebb testvéreiktől tanulták el.
Higgyen nekem nem mindig volt ez így.
A világ rákfenéje a fejlődésnek nevezett degeneráció a lineáris világkép hozadéka.
Kedves Titus! A bioszféra és a társadalom jelenlegi helyzetének ismeretében szívesen lemondok a tudományról, illetve arról a bornírtságról amelyet e szóval illetnek. Úgy ahogy van, "értékrendjével", következményeivel és hatásaival egyetemben parasztvakítás, ezt mint szociológus mondanám. Jut eszembe az aritmetika és az algebra alapjait a ciklikus indiaiak fektették le, továbbá a filozófiában mely kijelöli a gondolkodás kereteit pl. Witgensteinre lazán ráver vagy 2000 "lineáris" évet Nágárdzsuna. Továbbá a tudomány hatékonysága (rombolásában és dezintegrációjában) nem a zsidó-keresztény-mozlim időfelfogáson alapszik, hanem Descartes és Bacon filozófiáján, illetve még régebbről az egyiptomi, antik görög-római gondolkodáson (melyek egyébként szintén ciklikusak voltak).
Egyébként a pszichológiai kísérletek tanúsága szerint még a keresztény kultúrkörben is, amikor az embereket arra kérik ábrázolják az időt ezt valamely önmagába forduló ciklikusságként ábrázolják nagyjából 70%-ban /ezt dr. Feuer Mária óráján hallottam anno először, és komolyan meglepett, azt hittem a lineáris idő berágta magát a nyugatiak tudattalanjába.)
A végtelen fogalma, ahogy a nulla fogalma is Indiából erednek. A görögök nem ismerték a nullát. Az ind filozófiában ez a Sunja.
Egyébként Carl G. Jung találkozott olyan időábrázolással is pácienseinél melyek egyesítették a ciklikus és a lineáris idő archetípusokat spirál formájában.
A buddhizmussal kapcsolatban azonban van itt egy félreértés a kérdező részéről.
Nincs objektív idő, se lineáris, se ciklikus, se mindkettő, sem egyéb formátumú a klasszikus buddhizmusban. Ahogy a tudatunktól független objektív világ sincsen. A világ mint tér (a buddhizmusban inkább létesülési birodalom) és a világ mint idő (a buddhizmusban inkább a létesülés kibomlása és felbomlása) nem független a tudattól.
A végtelenségről. Az időt magát teremtő Isten végtelen a kereszténységben de az idő semmiképpen. Legalábbis a teremtés előtti idő nem valószínű. Olybá tűnik, hogy a végítéletnek is hasonló funkciója van.
A hidú avagy a taoista világképben az idő végtelen, világegyetemek keletkeznek és pusztulnak el. Nem csak a miénk.
A buddhizmusban pl. a keresztény értelemben felfogott Istent szamszarikus istennek tekintik azaz a létkörben fogottnak. Milyen fontos ez is nem időkör (időciklus) hanem létkör (létciklus) az amiről beszélnek. Nos gyakran mondunk ilyeneket az imában
"A múlt a jelen és a jövendő összes Buddhái..."
"három időben felhalmozott erények ereje által..."
"a három idő urai.."
a bodhiszatvák a múltban a jelenben és a jövőben is egyszerre képesek kifejteni tevékenységüket:
A múlt, a jelen, s a jövő összes Buddhája a tökéletesen teljes megvilágosodásra felébredett" ahogy a szív szútra fogalmaz.
Világos, hogy a buddhizmus a hindu vagy a taoista koncepciótól is lényegileg különbözik!
Mindenkinek szép napokat! A Tan Kapuja Buddhista Főiskolán Csütörtök este (18-20) Őeminenciája II. Beru Khyence rinpoche a halál-álom-idő témájában tart előadást, a részvétel ingyenes. Akit érdekel nosza rajta!
Üdv!
Egy példa:
Pedig nem bonyolult. ;-)
És képzeld, egy egyenesből is áll! Jó nem könnyű meglátni benne.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!