Mi a véleményed Madách: Ember tragédiájának hetedik színéről?
Ez a rész szól a katolikusok közötti vérontásról, két nézet miatt. A homousiont és homoiusont miatt.
"Egyetlen i betű miatt eretnekek ezreit küldik tűzhalálba (a homousion - egylényegű - tana szerint Krisztus azonos Istennel, a homoiusion - hasonló lényegű - szerint nem Isten, hanem ember, csupán hasonló Istenhez. A korai krisztológiai vitáknak az egylényegűséggel szembeni legfőbb ellenérve az volt, hogy Isten nem szenvedhet, következésképpen a kereszten szenvedő Jézus legfeljebb csak hasonló lényegű lehet vele."
Az első nikaiai zsinatot (vagy niceai zsinatot) I. Konstantin római császár hívta össze 325-ben. A zsinat a keresztény egyház püspökei számára az első egyetemes tanácskozás volt. A zsinat döntött a későbbi tanoknak megfelelően.
Mivel emberek döntöttek, nem lehet, hogy tévedtek?
Madách ez esetben anakronisztikusan romantizál, ahogy előtte pl. Voltaire is ("az inkvizíció polifonizált gregorián énekek ritmusára verte véresre az eretnekek fenekét, mihelyt püspöksüveggel és egy ördögös gúnyába belebugyulálták").
A niceai zsinat csak az ariánusokra vonatkozott, hogy ők ne viseljék a keresztény nevet. Mivel Constantinusnak, keresztény nem lévén, teljesen mindegy volt, hogy mit is üzen a zsinat, ezért nem kérte senkin számon, máglyára csupán a késő középkor és reneszánsz idejében küldtek embereket, MINT eretnekeket. Azóta pedig egy jó 1000 év eltelt, az első ökumenikus zsinattól.
És nem a hasonlóság ill. az egylényegűség volt az egész lényege, ugyanis ezeket az ember akkor sem tudta volna megkülönböztetni: hanem azt, hogy Jézus Krisztus az Atya legmagasabb teremtménye. De ez már a Bibliával is szembemegy.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!