A keresztényeknek helyes vagy helytelen a fizikai hadviselés?
Első válaszoló láthatólag elsiklott Jézus pár alapkijelentése felett.
"Ha megdobnak kővel, dobj vissza kenyérrel"
"Tartsd oda a másik orcádat is"
"Szeresd az ellenséged"
Ezek elég egyértelműek, kivételesen még félremagyarázni se nagyon van rajta mit. Aki tényleg Jézus szellemében kíván élni, annak a fentiek szerint minden erőszak tiltott.
A konfliktusrendezés jézusi módja a szeretet, az elfogadás és a hit. Épp ezért került Jézus is a keresztre, és épp ezért nem hittek benne a zsidók se, mert ők is harcos-megváltót váltak, de ehelyett egy abszolút pacifistát kaptak, aki az abszolút békét és szeretetet hirdette.
Röviden: jézusi minden, ami szeretet, és nem-jézusi minden, ami erőszak. A keresztényeknek pedig elvileg jézusinak kellene lenniük.
Más kérdés persze, hogy a keresztények mind mai, mind pedig a történelem során tanúsított viselkedése láttán szegény forogna a sírjában, ha ott lenne... Így, gondolom, csak szomorú szegény, de nagyon-nagyon.
Szerintem, ha már ilyen pontozós kedvében van valaki, először azt kellene tisztázni, hogy ki nevezhető kereszténynek? Az első századi Krisztus-követők talán még bele esnek ebbe a kategoriába, igaz? És utánuk?
Ez már kényesebb kérdés! Ha tök liberális akarok lenni, akkor szinte minden magát kereszténynek vallót elfogadnám, csak mert annak vallja magát.
És valljuk be, a kérdés kényességére való tekintettel, ma a legtöbben ezt a 'békülékeny' álláspontot képviselik.
Ma ez a divat.
A Föld lakosságának körülbelül az egyharmada kereszténynek vallja magát. A világ mégis erőszakosabbnak tűnik, és politikailag megosztottabbnak is, mint ezelőtt bármikor. Vajon ez azt jelenti, hogy az a fajta keresztényiség, amelyről Jézus beszélt, híján van valaminek? Vagy a hiba inkább abban van, ahogyan sok ember alkalmazza Krisztus tanításait?
De létezik-e hitelesnek mondható történelem, mely képes - legalábbis a korlátozott kereteken belül - megmondani a valót?
Bár az első keresztények arra törekedtek, hogy jó állampolgárok legyenek, de hitük visszatartotta őket attól, hogy más életét kioltsák, vagy hogy a saját életüket az államnak áldozzák. Egy enciklopédia kijelenti: „ A korai egyházatyák, köztük Tertullianus és Origenész is, határozottan állították, hogy a keresztényeket meggátolta valami abban, hogy emberéletet oltsanak ki, egy alapelv, mely visszatartotta őket attól, hogy részt vállaljanak a római hadseregben” (The Encyclopedia of Religion). C. J. Cadoux professzor a könyvében ezt írja: „Legalább Marcus Aurelius uralkodásáig [i. sz. 161—180-ig] egyetlen keresztény sem lett katona a keresztelkedése után” (The Early Church and the World).
Vajon miért nem tekintik ezt napjainkban ugyanígy a kereszténység egyházainak a tagjai? A negyedik században bekövetkező gyökeres változás miatt. Egy katolikus mű ezt így magyarázza: „Sok kereszténynek . . . a pogány császárok idején vallásos kételyei voltak a katonai szolgálatot illetően, és határozottan visszautasították a fegyverfelvételt, vagy leszereltek. A Zsinat [az arles-i, melyet i. sz. 314-ben tartottak], figyelembe véve a Konstantin által bevezetett változásokat, tudatta, hogy a keresztények kötelesek a háborúban szolgálni . . . mivel az egyház most békének (in pace) örvend olyan uralkodó alatt, aki jóindulatú a keresztényekhez” (A History of the Christian Councils). Annak következményeként, hogy elhagyták Jézus tanításait, attól kezdve mind ez idáig a kereszténység papsága arra buzdította nyájait, hogy szolgáljanak a nemzetek hadseregeiben, bár néhányan a katonai szolgálatot lelkiismereti okokból megtagadták.
Mit eredményezett ez?
Több száz évvel Krisztus halála után a keresztényiségnek egy eltorzult változatát elfogadott vallássá nyilvánították a Római Birodalomban. E névleges keresztényiség egyes tagjai hamarosan Róma politikai és társadalmi életének középpontjában forgolódtak. A keresztények többé nem voltak nemkívánatos kívülállók. E változás láttán az egyházi vezetők — Ágoston például — elkezdték tanítani, hogy Isten várva várt Királysága végre elérkezett. Azt mondták, hogy Isten akarata az újonnan szerzett politikai és vallási befolyásuk révén fog megvalósulni a földön. Ezzel az emberi erőfeszítések kaptak hangsúlyt a föld ügyeinek irányításában.
Ebből kifolyólag sokan arra jutottak, hogy egy kereszténynek szerepe van a politikai életben. És a legtöbben úgy gondolják, hogy ehhez időnként alá kell rendelnie bizonyos szempontból a hitnézeteit a társadalmi elvárásoknak. Sok keresztény például azt állítja, hogy elkötelezte magát a szeretet és a béke mellett, melyről Krisztus tanított, ugyanakkor a véres háborúkat is támogatja. Ugyanebből az okból az egyházak is arra buzdíthatják a híveiket, hogy imádkozzanak Isten Királyságáért, de támogatják a hatalmon levőket is, akik elnyomják az embereket.
Ez a fajta keresztényiség csak egy hamisítvány, nem az a vallás, melyet Jézus létrehozott. Ez egy emberek alkotta másolat, és ma a legtöbb névleges keresztény ezt gyakorolja. Kétségtelen, hogy a keresztényiségnek ez a változata kudarcot vallott, amit az is bizonyít, hogy a kereszténységen belül nagyon sokan figyelmen kívül hagyják a bibliai alapelveket.
Nem tudom ki kíváncsi rá, de gondolom fontos kérdés, mellesleg a kiírt kérdéshez tartozik, hogy mit tanított valójában Jézus?
Néhányan talán meglepődnek azon, hogy Jézus valójában azt mondta, hogy a követői ’nem lehetnek része a világnak, mint ahogy ő sem része a világnak’ (János 17:15, 16). Miért ösztönzi Krisztus a tanítványait arra, hogy ilyen álláspontot foglaljanak el? Jézus szeretett tanítványa, János apostol megadta a választ. Ezt írta: „az egész világ a gonosz hatalmában van” (1János 5:19).
Ezért Krisztus tanításai nem emberi szervezetekhez, hanem Isten égi Királyságához irányítanak minket, mint ami igazságos társadalmat fog létrehozni a földön (Máté 6:10). Ami Jézust illeti, ő a legkisebb jelét sem adta annak, hogy bele óhajtana avatkozni az akkori társadalmi ügyekbe. Nyíltan visszautasította a politikai tisztséget (János 6:15). Nem volt hajlandó erőszakhoz folyamodni, hogy rendezze a nézeteltéréseket (Máté 26:50–53; János 18:36). Nem hagyott hátra alkotmányt, sem polgárjogi törvénygyűjteményt. Nem foglalt állást kora politikai kérdéseiben. Nem vált például aktivistává, aki a rabszolgák jogait védelmezi, és nem vett részt a zsidók Róma elleni küzdelmében sem.
De ez nem jelenti azt, hogy Jézust nem érdekelték az emberek és a problémáik. Nagyon sokat tanított a mások iránti egyéni felelősségről. Becsületes adófizetésre ösztönzött, és kiemelte, hogy fontos, hogy az ember alárendelje magát azoknak, akikre a törvény hatalmat ruházott (Máté 22:17–21). Megtanította, hogyan kell törődni a szükséget szenvedőkkel. Azt is megtanította, hogyan lehet becsben tartani mások méltóságát, és hogy mit jelent az együttérzés, a megbocsátás és az irgalom (Máté 5—7. fejezet). Jól ismert tény, hogy Krisztus tanításainak középpontjában az Isten és az embertársak iránti szeretet áll (Márk 12:30, 31).
Ugye hogy az emberek ma ezt TELJESEN másként képzelik el?
Meg is látszik a világon!
Második válaszolónak:
(Én vagyok az első.)
Szép dolog a Bibliából idézgetni, de aztán ha jön a török meg a nemtomki, akkor azért kellenek a keresztény seregek, nem igaz? Ezzel tán még a pápa is egyetért. Tudod a magam nevében oda tarthatom a másik orcámat, de egy támadás során hogy magyarázom meg a családomnak, hogy amíg az orcámat tartottam az ellenség felé, a feleségemet megerőszekolták, a gyerekemet elvitték, az anyámat lemészárolták.
Miután nem csak magamért felelek e világban, igenis fegyvert kell fogni - bár ha az én lelkem el is vész - a családért és a hazáért.
Jujj, de nagyon lepontoztak... Valakiknek nagyon fáj az igazság. ;)
(Második)
Köszi az eddigi válaszokat, kíváncsian várom a következőket is.
Én nem titkolom, hogy békepári vagyok, bár nem pacifista formában, viszont nagyon egyetértek azzal, aki leírta a kereszténység rövid történetét ez ügyben.
Sajnos a baj gyökere ott van szerintem is, hogy a nagy egyházaknak 'nemzeti teológiájuk' van már régóta. Állandóan azt mondják, hogy 'az én országomnak mindig igaza van!'
És amikor a 'haza', a nacionalizmus felfűtött indulatai a fontosabbak, és mindennél előrébb valóak, akkor abból jó nem sül ki.
Már hallottam azt is, hogy két háború között lévő időszakot nem is lehet 'békének' nevezni, legfeljebb fegyverszünetnek, egy újabb háborúra való felkészülésnek.
De nem lehet sokáig úgy élni, hogy mindig arra készülök, hogy a szomszéd mikor támad meg, és én hogyan tudom lecsapni!
Azt olvastam egyszer, hogy egy olyan koalíciós háborút, mint a 2-ik vh. volt, ma már egyáltalán nem lehetne megnyerni! Mert potenciális célpontokká válnának a vegyi üzemek, melyek ma sokkal veszélyesebb szerekkel foglalkoznak, és sokkal több van belőlük, mint akkor, hogy a 4-500 atomerőművet szerte a világon ne is említsem.
Most akkor kérdezem én, milyen alapon lehet felelősséggel arra gondolni, hogy 'de ha jön a török, akkor aztán meg kell mutatni...'(csak példa)
Milyen felelősség az olyan, amelyik csak a legfontosabb kérdésekkel nem számol?
Elnézést kérek mindenkitől, de úgy éreztem, hogy ezt el kell mondani, talán nem látom teljesen hülyén a dolgot.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!