Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » A zsidóknál és az adventistákn...

A zsidóknál és az adventistáknál miért estétől estig tart a nap?

Figyelt kérdés
Miért nem mondjuk reggeltől reggelig?
2011. máj. 28. 14:48
1 2 3
 11/26 anonim ***** válasza:
85%

Kedves kérdező!


A zsidók érdekes módon minden ünnepet estétől estéig tartanak. Én megválaszoltam neked, hogy hol található a Bibliában erre vonatkozó Isteni utasítás. Arról, hogy neked ez a válasz nem kielégítő én nem tehetek. Én adventistaként és teológusként válaszoltam neked.


A kérdésedre a válasz ez: a zsidók és az adventisták a III.Mózes 23:32-re hivatkozva tartják így a szombatnapot. A keresztények is így tartották a vasárnapot egészen a XVII. századig. Ha te ezzel nem értesz egyet, szived joga.


Üdv. Péter

2011. máj. 29. 23:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/26 A kérdező kommentje:

Nyugi,Péter! Nem kötekedek, hanem az igazság érdekel. Én is megválaszoltam, hogy az idézet NEM erre vonatkozik. Ha erre tartják, akkor érdekes, mert az idézet az engesztelési napra vonatkozik.

Az más kérdés, hogy magam és házam népe is megtartjuk a szabatot, és óhatatlan, hogy a pénteki nap kapkodással, csináljuk meg ezt is, azt is tevékenységgel tellik, így következik, hogy péntek estétől gyakorlatilag vasárnap reggelig tart a sabbat.

De a teremtéstörténet arról szól, (nem arról szól, de ki lehet olvasni) hogy a nap reggeltől-reggelig tart. Az általad említett idézet, hogy ezért tartják meg a szombatot estétől estig a IIIMózes 23,32 miatt, ez nem fedi a gondolkodó embert, aki utánnanézne valaminek, mert az idézet nem a sabbatról szól, ez szerintem számodra is egyértelmű, nem?

2011. máj. 30. 06:25
 13/26 anonim ***** válasza:
76%

Szia!


Nos ha nekem nem hiszel, akkor talán Hertz professzornak a főrabbinak csak hiszel:

"A bibliai időszámítás szerint a nap a megelőző nap estjével kezdődik. Az Engesztelő nap is, "estétől estéig" tart, (Lev. XXIII,32.), valamint a szombat és az ünnepnapok is."


Őszintén sajnálom, ha számodra a pénteki nap kapkodással, csináljuk meg ezt is, azt is tevékenységgel telik, mert a szombat a "gyönyörűség" napja kellene legyen, amikor Istennel való közösség lelkileg felelmel. A hívő ember erre úgy készül, mint egy valódi ünnepre, igyekszik minél hosszabbra nyújtani, hiszen ez ad értelmet a többi napnak, ettől válik széppé az egész hét, ez a koronája a hétnek. Talán ha a szemléleted megváltozik, és a szépséget és jót, az örömöt találod a szombatban, és nem egy kötelezettséget, egy szükséges rosszat, akkor másképp látod majd a dolgokat!


Üdv. Péter

2011. máj. 30. 12:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/26 A kérdező kommentje:

Félreértettél. Pénteken nyílván megpróbál az ember mindent megcsinálni, értem ezalatt, hogy el legyen mosogatva, fel legyen söpörve, valamennyire szombatra ne egy disznóól kinézet legyen a lakás. Szerintem ez csak nem az ünnep jellegzetességének elvesztése, igaz?


És 'a hiszem - a nem hiszemmel' is félreértesz: Nincs mit hinnem vagy nem hinnem, hogy ki mettől meddig tartja a szombat napot, vagy a nap kezdetét, mert természetesen elhiszem, hogy az adventisták és a zsidók napnyugtától napnyugtáig tartja, hiszen errre is irányult a kérdésem.

Én azt kérdem, hogy miért? Te azt írtad, hogy nem minden napot, csak a szombat napot. Én azt kérdeztem, hogy miért? Erre adtad azt az idézetet, mely IIIMózes23,32-ben van. Viszont ez nem a szombatnapra vonatkozik, hanem csak az engesztelési napra. Ezt gondolom, nem büszkedég kérdése, hogy te magad is elismerd. Nem nehéz, el kell olvasni, szerintem elég egyértelmű...

Attól hogy egy főrabbi is ugyanezt mondja, attól még a Biblia alapján egyáltalán nincs megmagyarázva. Engem nem érdekel, hogy ha az egész emberiség 6000 éven keresztűl így tartotta kivétel nélkűl, ha a Biblia nem erről tesz bizonyságot, hanem pont a reggeltől reggelig tartó napról. Remélem ez sem nagyon zavar, hogy nem egy robot módjára követek bizonyos népszokásokat, ugye? Természetesen azt is tudom, hogy nem üdvösségkérdés ezt megvitatni...

Sajnálom, hogy az írott szövegből nem derűl ki a hangsúlyaim, így lehet, hogy félreérthető az írásom. Én nem kötekedni akarok, hanem a kérdésemre választ kapni, hogy miért napnyugtától napnyugtáig vannak a napok (vagy a szombat nap) tartva az adventistáknál és a zsidóknál.

Sajnos az említett idézeted nem erre vonatkozik, ráadásúl, amit még bizonyságúl lehet felhozni a nap kezdetére, végére vonatkozóan, az a teremtés története, ami szintén nem azt 'meséli' el, hogy napnyugtával kezdődne a nap. Lenne esetleg valami biztosabb idézeted is? Tényleg kíváncsi vagyok!

2011. máj. 30. 13:02
 15/26 A kérdező kommentje:

Ráadásúl a szombatnappal kapcsolatban némi belemagyarázásod van még. Vizsgáld meg, hogy a szombat nap ünnep-e? Soha nem szerepel az Isten igéjében a szombat nap, mint ünnep. A szombatnap nyugalomnap ezen felűl a zsidóknál, akik még tudtak hol gyülekezni, annak a gyülekezés napja. Nem ünnep. A biblia mást sorol fel ünnepnek, mint a kovásztalan kenyerek, stb.

Nézz utánna: A szombat a nyugalom napja, nem valami megünnepelendő ünnep. A szombat van az emberért, nem az ember a szombatért. Hogy ezen felűl hogyan készülök fel a szombat napra pénteken, én úgy gondolom, hogy miután az ige erre meghatározást nem tesz, hogy előtte való nap mit csináljak, azon kívűl, hogy aznap is végezzem el minden dolgomat, ezért nem hinném, hogy beleszólásod lenne ezzel kapcsolatban neked, mint ahogy én sem mondtam, hogy melyik nap mit csinálj, igaz?

Nem megsértődni kell, hanem meghallgatni. Én ezt tettem, megvizsgáltam, és nem tartom biblikusnak az állításod.


Nem megsértődni kell, hanem megbeszélni és megvizsgálni mindkettőnk állításait mindkettőnknek. Ez szerintem járhatóbb út, mint, hogy 'én megmondtam és punk-tum'.

Egy hajóban evezünk, nem én vagyok az ateista istengyűlölő, babonás valaki. Én Isten igéjét vizsgálom, amikor felötlött bennem egy kérdés, erre keresem a választ. Amit eddig kaptam, az nem biblikus.

2011. máj. 31. 12:22
 16/26 anonim ***** válasza:
76%

Szia!


Ha elolvasod a hozzászólásaimat, meggyőződhetsz róla, hogy nem vagyok az a sértődős fajta. Engem egyáltalán nem zavar, hogy te mit csinálsz pénteken, vagy szombaton, mert igazából semmi közöm sincs hozzá.


Véleményem szerint egyetlen ünnep van a Bibliában, amit a Teremtés óta mind a mai napig megtartanak, és ez a szombat, a Teremtés emlékünnepe. Persze lehet lovagolni a szavakon, hogy a Biblia különbséget tesz a szombat és az ünnepek közt, de éppen a szombat javára, mert az ünnepeket is a szombati rend szerint tartották meg.


Maga Isten volt az első, aki megünnepelte ezt a napot, az idő első hetedik napja volt az, amit így megtisztelt. Ez a lehető legmesszebbmenő tisztelet a hetedik napra vonatkozik, de nem korlátozódik csupán az idő első hetedik napjára, mert mihelyt Isten megnyugodott azon a napon, ki is jelölte szent használatra, hogy az ember a Teremtő emlékezetére megszentelhesse. A hetedik nap megünneplői között ott kellett legyenek a régi pátriárkák és senki sem fogja tagadni, hogy közéjük tartoznak a próféták és az apostolok, valamint maga Isten Fia is.


A héber qaddash igét, amit mi "megszentel"-nek fordí- tunk és amit a negyedik parancsolatban ugyanilyen tartalommal adunk vissza, Josephus így határozza meg: "szentnek nyilvánítani, megszentelni, bármilyen szent dolgot alkotni, kijelölni". Ezt a szót használják a nyilvános böjtök valamint ünnepélyes összejövetelek meghirdetésére és kijelölésére is.


A híres ókori író Philo is nyomatékosan tesz bizonyságot a szombat emlékünnep jellegéről:

"Miután pedig az egész világ a hatos szám tökéletes természete szerint kapta meg a végső formáját, az Atya megszentelte az azt követő napot, a hetediket, megdicsőítette és szentnek nevezte. Mert ez a nap nem egyetlen város vagy ország ünnepe, hanem az egész földé. Ez az a nap, amit egyedül jogos ünnepnek nevezni minden népek számára. Ez ugyanis a világ születésnapja".


A zsidó ünnepek közül évenkénti szombatoknak neveztek hét ünnepet nevezetesen: a kovásztalan kenyerek első napja, ugyanennek az ünnepnek a hetedik napja, a pünkösd napja, a hetedik hónap első napja és ugyanennek a hónapnak a tizedik napja, a tizenötödik valamint a huszonkettedik napja. Mindezek mellett minden hetedik év a föld szombatja (nyugalma) volt minden ötvenedik esztendő pedig jubileumi szombatév.


Ha a szombat nem ünnep, akkor ezt hogyan értelemzed:

"egyik estétől a másik estéig ünnepeljétek a ti szombatjaitokat" (III.Móz. 23:32). Az eredeti szövegben ugyanis itt a "sabbat" szó áll!


Az összes zsidó szombat megszűnt, amikor Krisztus a keresztre szegezte azokat. (Lásd. Kol, 2:14-17.) Ezeket igen helyesen zsidó szombatoknak nevezték. Hóseás is azt mondja: "szombatjaik", ám azt a szombatot, amiről mi beszélünk, Isten "az én szombatomnak" nevezi, itt van a világos megkülönböztetés a teremtés szombatja és a ceremoniális között. Az egyik örökké tartó, a többi csupán az eljövendő jó dolgok árnyékai voltak.


Egyébként azt, hogy az este napnyugtával kezdődik, az alábbi igehelyek is egyértelműen bizonyítják: V.Móz. 16:6; III.Móz. 22:6,7; V.Móz. 23:11; 24:13,15; Józs,8:29; 10:26,27; Birák,14:18; 2.Sám,3:35; 2.Krón,18:34; Máté,8:16; Márk,1:32; Luk,4:40.


Üdv. Péter

2011. máj. 31. 16:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/26 A kérdező kommentje:

Köszönöm, hogy válaszoltál!

Örülök, ha nem vagy megsértve.

Ha megengeded, végigmennék a hozzászólásodon szinte mondatról mondatra. Csak a realitáson belűl és semmi esetre sem a kötekedés szándékával.


"Véleményem szerint egyetlen ünnep van a Bibliában, amit a Teremtés óta mind a mai napig megtartanak, és ez a szombat, a Teremtés emlékünnepe."

Én úgy gondolom, hogy egy dolog, hogy mely ünnepeket tartanak meg és melyeket kellene, de nem tartanak meg. Kérdem én, meg kell-e ünnepelni a zsenge kéve, páska, kovásztalan ünnepeket? Ezek úgy gondolom, hogy Krisztus első eljövetelének csodálatos kivetítései, homályos tükrei voltak. Nincs értelme olyan módom megtartani, mint, ahogy a zsidóság kapta törvényűl őket. De vajon mi a helyzet a kürtzengés ünnepével és mi a helyzet az "ünnepek ünnepével", a nagy engesztelési nappal, meg persze a sátoros ünneppel? Meg kell-e ezekről emlékezni?

Ezek ugye szintén egy eseménysor kivetítései, ezek Krisztus második eljöveteléről szólnak. Nem véletlen az engesztelési nap megnevezése sem, gondolom ezzel te is egyet értesz: "Ünnepek ünnepe ez néktek..." A megváltási terv "csúcspontja". A teremtés óta a legfontosabb nap Krisztus második eljövetelének napja.


"Ha a szombat nem ünnep, akkor ezt hogyan értelemzed:

"egyik estétől a másik estéig ünnepeljétek a ti szombatjaitokat" (III.Móz. 23:32). Az eredeti szövegben ugyanis itt a "sabbat" szó áll!"


Jól mondtad, sabbat áll itt. Viszont nem jól fordítottad, ha nem haragszol, inkább hagzik így jobban: "sabbatnak sabbatja ez néktek, sanyargassátok meg azért magatokat. A hónap kilenczedikének estvéjén, egyik estvétől a másik estvéig ünnepeljétek a ti sabbatotokat."

Mint ahogy például a King Jamesban egy picit jobb fordítást találunk ezzel kapcsolatban, mint a Károliban:

" It shall be unto you a sabbath of rest, and ye shall afflict your souls: in the ninth day of the month at even, from even unto even, shall ye celebrate your sabbath."


Azt szeretném megkérdezni, hogy a sabbatból lett a szombat, vagy a szombatból a sabbat. Mit is jelent a sabbat szó? Szombatot? Persze, hogy nem, azt tudod jól. Nyugalmat jelent. Sabbat napja = nyugalom napja és nem szombat napja.

Hogyan hangzik úgy, ahogy te fordítottad kicsit tovább"költve":

"A hónap kilenczedikének estvéjén, egyik estvétől a másik estvéig ünnepeljétek a ti szombatotokat." Hogyan szólhatna itt szombatról, ha az engesztelési napról szól, ami a hetedik hónap tizedikén van, de már kilencedikén este (nem tizedikén este!) kell elkezdeni. Nem hinném, hogy úgy gondolod, hogy a hetedik hónap tizedike az minden évben szombatra esik, ugye? Nem is beszélhet a hetedik hónap tizedikéről, mint szombatról, de sokkal inkább a sabbatról, a nyugalomról, hiszen szintén az engesztelési napnál tartunk: " És ha valaki valami dolgot végez ezen a napon, elvesztem az ilyent az ő népe közül. Semmi dolgot ne végezzetek; örök rendtartás legyen ez nemzetségről nemzetségre minden lakhelyeteken."


"A zsidó ünnepek közül évenkénti szombatoknak neveztek hét ünnepet nevezetesen: a kovásztalan kenyerek első napja, ugyanennek az ünnepnek a hetedik napja, a pünkösd napja, a hetedik hónap első napja és ugyanennek a hónapnak a tizedik napja, a tizenötödik valamint a huszonkettedik napja. Mindezek mellett minden hetedik év a föld szombatja (nyugalma) volt minden ötvenedik esztendő pedig jubileumi szombatév."


Ne haragudj, de nagyon félreérthető a szombat nap ebben a magyarázatban, mert köze nincs a szombat naphoz. Évenként sabbatok (évenkénti nyugalom-napok). Külön megemlíti az Úr az évnek ünnepeinél: "semmi robota munkát ne végezzetek". Ez a mondat a 23.részben hatszor szerepel. Éppúgy megkérdezhetném például, hogy ennek meg mi köze a szombathoz, mint naphoz? "Számlálj azután hét szombat-esztendőt, hétszer hét esztendőt, úgy hogy a hét szombat-esztendőnek ideje negyvenkilencz esztendő legyen:"


Tehát én így értelmezem, ha már kérdezted.:)



Hogy a teremtés ünnepének hívjátok vagy hívják, ez egyrészt jó elnevezés is lehetne, de nincs benne Isten igéjébe ez a meghatározás. Viszont annyiban jó a meghatározás, hogy a hetedik napot megszentelte, megnyugodott és parancsba adta nekünk szintén, hogy így tegyünk. Máshol is visszahivatkozik az ige, hogy hat napon át teremtett mindent a hetedik napon megnyugodott. Tehát meghatározhatjuk úgy is, hogy a teremtés ünnepe, de ez éppoly emberek általi meghatározás, mint megannyi más belebeszélés, de egyáltalán nem a legrosszabb.


Ne haragudj, de sem Josephus (gondolom Josephus Flaviusra gondolsz itt), sem "a híres ókori író Philo" magasztos értelmezése nem tud ledönteni a lábamról. Engem Isten igéje érdekel és nem ilyen olyan híres vagy hírhedt általam soha nem hallott valakik okos értelmezései. Ilyen alapon miért nem idézünk Napoleontól, hiszen ő sem volt buta ember? Biztos rengeteg magasztos mondatai voltak...bocsánat, hogy így állok az általad kikeresett idézetekhez, de ez az igazság.


Hogy azt értelmezitek azon sor alapján, amiről az engesztelés napja szól, hogy a nap (illetve a szombat nap) estétől estig tart, akkor miért nem értelmezitek egy másik sor alapján, hogy a hét szombattól szombatig tart, és nem a szombat a hét utolsó napja, hanem az első. Ez az idézet így szól: "Szombat napról szombat napra rakja fel azt a pap az Úr elé szüntelen; örök szövetség ez Izráel fiaival." 3Móz 24,8


Egyébként azt, hogy az este napnyugtával kezdődik, az alábbi igehelyek is egyértelműen bizonyítják: V.Móz. 16:6; III.Móz. 22:6,7; V.Móz. 23:11; 24:13,15; Józs,8:29; 10:26,27; Birák,14:18; 2.Sám,3:35; 2.Krón,18:34; Máté,8:16; Márk,1:32; Luk,4:40.


Remélem ez csak elírás, hogy az "este napnyugtával kezdődik", mert ehhez nem igazán kell bibliaismeret, hogy a reggel meg napfelkeltével kezdődik. A kérdés arra vonatkozott, hogy miért tartjátok a napot (mint kijavítottál a szombatnapot) estétől estig. Így ezt félregépelésnek veszem, és úgy gondolom, hogy azt akartad írni, hogy: Egyébként azt, hogy nap napnyugtával kezdődik, az alábbi igehelyek is egyértelműen bizonyítják: Tehát nézzük sorban:


VMóz.16,6: "ott öld le a páskhát estve, napnyugtakor, abban az időben, a mikor kijöttél Égyiptomból." Ez bizonyítja, hogy napnyugtával kezdődik az este, de hogy a nap is, azt nagyon nem, mivel itt a páskáról van szó, amit tujuk, hogy miért kellett elfogyasztani este.


III.Móz 22,6-7 " Az ilyen ember, a ki effélét illet, tisztátalan legyen estvéig, és a szent dolgokból ne egyék, hanem ha megmosta a testét vízzel; De mikor lemegy a nap, tiszta lesz, és azután ehetik a szent dolgokból, mert az ő eledele az." Ez szintén bizonyítja, hogy az este napnyugtával kezdődik, de a kérdésemre a válaszodat egyáltalán nem bizonyítja, szintén semmi köze a szombat naphoz sem, sem ahhoz, hogy mettől meddig tart a nap.


Nekem van egy sanda gyanúm, hogy mivel az említett idézeteid valóban csak azt bizonyítanák, hogy az este a napnyugtával kezdődik, ezért nem is folytatnám. Valamit nagyon félreértettünk egymás között, mert ha az nem tetszett volna, hogy egyes emberek az este a napnyugtával kezdődik, akkor minimum, hogy nem a vallásoldalon tettem vlna fel a kérdésemet. Engem az érdekel, hogy a zsidók és az adventisták miért estétől estig tartják a napot, illetve mint megtudtam tőled csak a szombatnapot. Mivel, ha a nap kezdete reggel, és a nap vége szintén a reggel, tehát éppúgy, ahogy mi éjféltől éjfélig tartjuk számon a napot, így a teremtés története és a "paraszti" logoka alapján a nap reggeltől reggelig tart. Ha tehát így van, akkor a szombatnap reggeltől vasárnap reggelig tart, és nem péntek estétől szombat estig. Nem találtam olyan igét, mely meghatározná, hogy a szombatnapot estétől estig kellene tartani.

2011. máj. 31. 21:20
 18/26 anonim ***** válasza:
76%

Szia!


A héber sabbath szó jelentése: nyugalomnap, szombat, ünnepnap, szombatév. Vagyis a héber gondolkodásban ezek a fogalmak nem válaszódnak el olyan élesen egymástól, ha az Isten kijelentette, hogy az ünnepet (sabbath) napnyugtától-napnyugtáig kell tartani, akkor az úgy is van, legyen szó bármilyen ünnepről. Nem véletlen, hogy a zsidók minden ünnepet így tartottak, és így tartanak ma is.


Számomra érthetetlen, hogy hogyan tudod ezt másképp értelmezni: "és lőn este és lőn reggel, első nap." Ahogyan kifejtettem, mind az adventisták, mind a zsidók úgy értelmezik ezt, hogy az első nap a napnyugtával kezdődött. Beidéztem Herzt rabbit, akit mind a zsidók, mind a keresztények elismert teológusnak tartanak, aki ezt írta: "És lett este. A bibliai időszámítás szerint a nap a megelőző nap estjével kezdődik. Az Engesztelő nap is, "estétől estéig" tart, (Lev. XXIII,32.), valamint a szombat és az ünnepnapok is."


Számomra érthetetlen, hogy te ennek ellenére miért csak a "lett reggelt" emeled ki, dehát kezdem úgy látni, hogy ez a beszélgetés meddő, mert senkinek a magyarázatát nem vagy hajlandó elfogadni. Talán ha az újszövetségi beszámolókat alaposabban áttanulmányoznád magad is meggyőződhetsz róla, hogy Jézus Krisztus is így tartotta a szombatot és az apostolok is. Talán ez jelenthet némi támpontot a szöveg helyes értelmezéséhez.


Üdv. Péter

2011. jún. 1. 19:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/26 A kérdező kommentje:

Szia Péter!


Valóban igazad lehet, hogy meddő vita, de kérlek még ezt a kommentemet olvasd el.


A teremtéstörténettel kapcsolatos gondolataimat már megosztottam a 05-28 20:53 és a 05-29 20:51-ös hozzászólásomban ezt most nem ismételném meg.


Ezt írod: "Talán ha az újszövetségi beszámolókat alaposabban áttanulmányoznád magad is meggyőződhetsz róla, hogy Jézus Krisztus is így tartotta a szombatot és az apostolok is. Talán ez jelenthet némi támpontot a szöveg helyes értelmezéséhez."


Valóban nagyon sokat jelentene, de segítenél, mert én nem találtam erre utalást. Ellenben ezeket megtaláltam, ami engem igazolhat:


Mt 28,1 "A szombat végén pedig, a hét első napjára virradólag, kiméne Mária Magdaléna és a másik Mária, hogy megnézzék a sírt."


Mk 16,1-2 "Mikor pedig elmult a szombat, Mária Magdaléna, és Mária a Jakab anyja, és Salomé, drága keneteket vásárlának, hogy elmenvén, megkenjék őt.

És korán reggel, a hétnek első napján a sírbolthoz menének napfelköltekor."


Mk 15,42 "És mikor immár este lőn, mivelhogy péntek vala, azaz szombat előtt való nap"


Nem tudom, hogy te mire gondolhatsz, de nekem úgy tűnik, hogy 2000 évvel ezelőtt eszük ágában sem volt estétől estig tartani a sabbatot a zsidóknak.


Meg tudnád ezt cáfolni az újszövetségi idézetből, ha már hivatkoztál rá?


Köszönöm!

2011. jún. 1. 20:15
 20/26 A kérdező kommentje:

Bocsánat, ezt még kihagytam, talán ez is a többi mellé érdekes lehet:

Lk 23,54 "És az a nap péntek vala, és szombat virrada rá. "


Szia

2011. jún. 1. 22:47
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!