Mit ír a Biblia a tisztítótűzről? Ha ír, akkor idéznétek?
Alapvető kérdés, hogy milyen érvet fogadunk el 1-1 kérdésben. Csak a Biblia tanításából indulunk ki vagy különböző emberi elgondolásokat is elfogadunk, melyeket bizonyos zsinatokon elfogadtak. Nagyon helyesen a kérdező a Biblia tanítására kérdezett rá, nem teológusok, zsinatok elgondolásaira, döntéseire. Tehát célszerű pusztán a Biblia tanításával érvelni.
Akkor nézzük sorra a katolikus érvelésben használt igéket:
- "Mt 12,32 – „ha valaki a Szentlélek ellen szól, annak nem bocsátanak meg sem ezen a világon, >sem az eljövendőben<.”
1Jn 5,16-17 – Van olyan bűn is, ami nem halálos."
A Szentlélek munkája, hogy Jézus Krisztushoz vezesse az embert, Krisztusra mutasson. Aki ezt, vagyis a Krisztusban való üdvösséget tagadja és ebben a tagadásban megmarad élete végéig, arra valóban nincs bocsánat. Aki nem hisz Krisztusban, annak nincs örök élete.
Minden bűn halálos, de Krisztusban van rá bocsánat. De ha valaki Krisztust tagadja, az ténylegesen halálos bűn, mert a bűnei bocsánatának lehetőségét is tagadja. (Remélem, érthető a megfogalmazás.)
- Jak 3,2 – „Mert sokban vétünk mindnyájan.”
Ez így van, de ebből semmi nem következik a purgatóriumra nézve.
- Jel 21,27 – Tisztátalanok nem léphetnek a mennybe.
Ez is így van, de ebből sem következik a purgatórium
- Mt 12,36 – „Minden hiábavaló szóról, amelyet kimondanak az emberek, számot fognak adni az ítélet napján.”
Az ige szerint lesz utolsó ítélet, ahol Isten mindent megítél, de nem a purgatóriumról szól.
- "Lk 12,41-48 – A halál utáni büntetésnek különböző fokozatai vannak."
Igen, aki nem kéri bűneire Krisztus bocsánatát, az a kárhozatban bűnei szerinti mérték szerint fog bűnhődni, de a purgatóriumról itt sincs szó.
- Mt 5,48 – „Ti tehát legyetek tökéletesek, mint ahogy a ti mennyei Atyátok tökéletes.”
Isten valóban ezt várja tőlünk. Purgatóriumról itt sincs szó.
- Zsid 12,14 – Megszentelődés nélkül senki sem látja meg az Urat.
Valóban. De ki a szent a Biblia szerint? Szent az, aki Istenhez tartozik, aki Isten tulajdona. Hogy tartozhatok Istenhez? Úgy, hogy tudom, hogy Jézus Krisztus áldozata, kereszthalála által magának megváltott, ezért az életem az övé, az Ő tulajdona. 2Kor.5,21:"21Mert azt, aki nem ismert bűnt, bűnné tette értünk, hogy mi Isten igazsága legyünk őbenne."; 1Péter1,18-19: "18tudván, hogy nem veszendő dolgokon, ezüstön vagy aranyon váltattatok meg atyáitoktól örökölt hiábavaló életmódotokból, 19hanem drága véren, a hibátlan és szeplőtelen Báránynak, Krisztusnak a vérén."; 1Péter2,9:"9Ti azonban választott nemzetség, királyi papság, szent nemzet vagytok, Isten tulajdonba vett népe"
Így beszél több helyen is Pál apostol az általa alapított gyülekezet tagjairól, mint szentekről.Kol.1,2:"2a Krisztusban megszentelt hívő testvéreknek, akik Kolosséban élnek: kegyelem néktek és békesség Istentől, a mi Atyánktól."
Valóban, csak az láthatja az Urat (most homályosan, majd pedig színről-színre az üdvösségben), akit Isten a fent leírtak szerint szentnek nyilvánít. Ez tehát nem az ember tetteit jelenti, hanem Krisztus váltságának az elfogadását: Ef2,8-10:8Hiszen kegyelemből van üdvösségetek a hit által, és ez nem tőletek van: Isten ajándéka ez; 9nem cselekedetekért, hogy senki se dicsekedjék. 10Mert az ő alkotása vagyunk, akiket Krisztus Jézusban jó cselekedetekre teremtett, amelyeket előre elkészített Isten, hogy azok szerint éljünk.
- 2Kor 7,1 – „őrizkedjünk a test és lélek minden szennyétől, így teljessé tesszük megszentelődésünket Isten félelmében.”
Ez a megszentelődés folyamatáról szól, amikor a hívő embert Isten az Ő Szentlelke által mind jobban a Krisztus képére formálja. Vagyis mind jobban képes lesz a bűn helyett a jót tenni. (Ami nem érdemeként számíttatik, hanem a hit illetve a Lélek gyümölcse.) Egyre jobban megvalósul, hogy: 20Krisztussal együtt keresztre vagyok feszítve: többé tehát nem én élek, hanem Krisztus él bennem; azt az életet pedig, amit most testben élek, az Isten Fiában való hitben élem, aki szeretett engem, és önmagát adta értem. (Galata2,20), bár teljesen ez csak odaát valósul meg.
- Zsid 12,23 – A mennyben mindenki tökéletes.
Igen, de ebből sem következik a tisztítótűz.
Aki Krisztusé, azt Isten a Krisztus áldozatán keresztül tökéletesnek látja, mert bűnei Krisztuson vannak (a kereszten).Itt a földön a megtérés után is vétkezünk, de ezekre újra kérjük a bocsánatot. A mennyben viszont már nem fogunk vétkezni.
- Mal 3,2-3 – „De ki fogja tudni elviselni jövetele napját? és ki maradhat állva, amikor megjelenik? Mert olyan, mint az olvasztók tüze és a ványolók lúgja. Leül, mint az ezüstolvasztó és -tisztító mester. Megtisztítja Lévi fiait, megfinomítja őket, mint az aranyat és az ezüstöt, hogy méltóképpen mutassák be az áldozatot az Úrnak.”
Ez egy nem könnyen értelmezhető prófécia Jézus eljöveteléről. A prófécia szerint Jézus eljövetelekor megtisztítja az ő népét (itt a földön), hogy alkalmasak legyenek az ő szolgálatára.
- "Mt 5,25-26 – Amíg meg nem fizetjük az utolsó fillért is, addig nem jutunk ki a börtönből (utána igen)."
Idézem pontosan: "25Békülj meg ellenfeleddel hamar, amíg az úton együtt van veled, hogy át ne adjon ellenfeled a bírónak, a bíró pedig a szolgának, és így börtönbe kerülj. 26Bizony, mondom néked, ki nem jössz onnan, amíg meg nem adod az utolsó fillért is." Ennek végképp semmi köze a túlvilághoz. Ez az idézet a Hegyi beszédből az akkori peres ügyek eljárásáról szól, miszerint tényleg érdemes minél előbb megbékélni az ellenséggel, mielőtt bíróságra kerül az ügy.
- Lk. 12, 58-59: ugyanaz, az ige, mint az előző a hegyi beszédben (szó szerint)
- Mt 18,23-35; – A börtönből addig nem jutnak a mennyek országába, amíg ki nem fizetik tartozásukat.
Ez az adós szolga példázata. A példázat a megbocsátásról szól. Bűneinket Isten előtt, mint adósságot nem tudunk törleszteni, hiszen folyamatosan szaporítjuk azokat. Isten megoldást adott erre azzal, hogy eltörölte bűneinket (adósságainkat), ezért lehet helyünk a mennyben. (Kol.2,14: "14Eltörölte a követelésével minket terhelő adóslevelet, amely minket vádolt, eltávolította azt az útból, odaszegezve a keresztfára.") Akinek pedig Krisztus eltörölte bűneit, nem teheti meg, hogy ne bocsásson meg a felebarátjának.
- "Mik 7,9 – „Az Úr haragját el kell viselnem - hisz vétkeztem ellene - mindaddig, míg ítéletet nem hoz ügyemben, és igazságot nem szolgáltat nekem. Elvezet a világosságra és megláthatom igaz tetteit.”
Az Ószövetség korában jellemző volt, hogy Isten 1-1 bűnért konkrét, ideig való módon bűntette a népet vagy az egyént(a földi életben).
- "1Kor 3,11-15 – Tűz fogja kipróbálni mindenki munkáját. Üdvözülni fognak, de csak mintegy tűz által."
Ezt az igét sokszor szokták ehhez a témához idézni, pedig ez sem erről szól. Nézzük pontosan az idézetet:
"11Mert más alapot senki sem vethet a meglevőn kívül, amely a Jézus Krisztus. 12Azt pedig, hogy ki mit épít erre az alapra: aranyat, ezüstöt, drágakövet, fát, szénát, szalmát; 13az a nap fogja világossá tenni, mivel tűzben jelenik meg, és akkor mindenkinek a munkája nyilvánvalóvá lesz; és hogy kinek mit ér a munkája, azt a tűz fogja kipróbálni. 14Ha valakinek a munkája, amelyet ráépített, megmarad, jutalmat fog kapni; 15de ha valakinek a munkája megég, kárt vall. Ő maga megmenekül ugyan, de úgy, mint aki tűzön ment át." Itt arról van szó, aki Krisztusra építi, alapozza életét, az mit is épít rá. Vagyis nem az életünk, és annak végső folytatása az üdvösség vagy a kárhozat már a kérdés, hanem amit hívő emberként tettünk az maradandó-e, az Isten dicsőségére tettük-e. Ha valaki hiábavaló dolgokat tett hívő emberként, akkor tettei megsemmisülnek (mintegy megégnek a tűzben), de ő maga megmarad. Tehát itt nem az emberről van szó (neki örök élete van, mert Krisztusra alapozott), hanem annak munkájáról vagyis a hit gyümölcseiről.
- Zsid 12,29 – „Mert a mi Istenünk emésztő tűz.”
A tűz jelképe a Szentléleknek is, Isten jelenlétének is. Nem lehet ezért minden igét érvként felhozni, ahol Isten tűz jelképében szerepel. Valóban a tűz megtisztít a szennytől, a szemetet elégeti, az ítélet jelképe is. De mindebből nem lehet a tisztítótűz tanítását levezetni.
- Iz 4,4 – „majd az Úr lemossa Sion leányáról a szennyet, és megtisztítja Jeruzsálemet a vér bűnétől az ítélet lelkével és a tűz lelkével” (vö. Iz 6,5-7; 33,11-14)
Ezeknek az igéknek más a szövegkörnyezete. Iz.6,5-7: Ézsaiás/Izajás elhívása, ahol szól arról, hogy Isten megtisztította a tisztátalan beszédtől. (Itt a földön.) Az Iz.4,4 messiási prófécia, az Iz.33,11-14 pedig a gonoszok megítéléséről szól.
"Minden bűn, még a legkisebb is, a teremtményekhez való rendetlen ragaszkodással jár, ami szükségessé teszi a tisztulást, akár itt a földön, akár a halál után, az úgynevezett purgatóriumban (tisztítótűz, tisztítóhely). E tisztulás szabadít meg attól, amit "ideigtartó büntetésnek" nevezünk.
Vagyis akik Isten kegyelmében és barátságában halnak meg, de még nem tökéletesen tiszták, örök üdvösségük felől ugyan biztonságban vannak, de a halál után tisztuláson mennek át, hogy elnyerjék azt a szentséget, melyre szükségük van, hogy a mennyország örömébe beléphessenek."
Ilyen nincs Biblia szerint. Aki hisz Jézusban, és kéri bűneire az ő bocsáantát, annak örök élete van, aki pedig nem az elkárhozik. Nincs harmadik út. Jn.3,18:"18Aki hisz őbenne, az nem jut ítéletre, aki pedig nem hisz, már ítélet alatt van, mert nem hitt az Isten egyszülött Fiának nevében." Aki pedig kéri bűneire a bocsánatot, annak MINDEN bűne megbocsáttatik. 1Jn.1,7.9: "7Ha pedig a világosságban járunk, ahogyan ő maga a világosságban van, akkor közösségünk van egymással, és Jézusnak, az ő Fiának vére megtisztít minket minden bűntől. 9Ha megvalljuk bűneinket, hű és igaz ő: megbocsátja bűneinket, és megtisztít minket minden gonoszságtól." Ha pedig Krisztus szenvedett az én bűnömért, az ő elégtétele teljes és elég, nekem azok miatt nem kell már szenvednem se most, sem a túlvilágon!!!
"Szentírás ezt mondja: „Szent s jámbor gondolat… a halottakért imádkozni…., hogy megszabaduljanak bűneiktől.” (2 Mak 12,46) A keresztények ezért minden időben imádkoztak halottaikért és lelkük üdvösségére szentmiseáldozatot mutattak be. Erre már a legkorábbi időkből is vannak bizonyítékaink. Ezeknek a gyakorlatoknak azonban semmi értelmük nem volna, ha nem lenne tisztítótűz, hiszen a mennyország szentjeinek nincs szükségük imáinkra, a pokol elátkozottjainak pedig ezek semmit nem használnak."
Az egyetlen igehely, mely a halottakért való imádágról szól, egy sokak által nem elfogadott, nem kanonizált bibliai könyvből való. Én nem tudom érvnek elfogadni.
Azt pedig érvként felhozni, hogy azért lenne isztítótűz, mert gyakorolják sokan a halottakért való imádságot olyan, mintha azzal magyaráznám egy betegség kialakulását, hogy van rá egy bizonyos gyógyszer, amit sokan használnak. Eléggé kifordított magyarázat.
"Bár a protestantizmus általában nem fogadja el a tisztítótűz létezését, a protestáns K. A. Hase-nek el kell ismernie: „A legtöbb haldokló túl jó a pokolra, de biztosan túl rossz a mennyországra; nyíltan be kell vallani, hogy e kérdésben a reformált protestantizmusban homályosság uralkodik.”
NEM, nincs homályásság a protestantizmusban ebben a kérdésben, minthogy a BIblia tanításában látható a fentiek szerint. Homály csak az illető fejében van.
A többi, nem bibliai érvvel felesleges foglalkoznunk, hiszen a Szentírásban minden benne van, ami szükséges az üdvösségünkhöz.
Hát a kérdés nagyon jó és rengeteg válasz van itt.Amit emberek írtak.Szerény vallásom azt mondja ki,hogy csakis Isten szava áll meg!A Bibliában nem találni említést a purgatóriumról.Vagy ha van azt meg kell fejteni,mert akinek füle van az hallja.
Az én véleményem a purgatóriumról az hogy azt még anno a vallás és a kereszténység elterjedésekor a képmutató papság találta ki,ez a hamis próféta ,hogy elhitesse az embereket.nekem nincs rá bizonyítékom,de én csak úgy gondolom,hogy a purgatórium az itt van a földön.Nincs apelláta,ha itt nem használod ki a lehetőségét akkor halálod után már nem lesz rá lehetőséged.Esetleg halálod pillanatában.De utána már nem.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!