A halál után az elhunyt lelke szerintetek látja a rokonait?
Vagy pl meglátogatja őket?
Van erre utalás a Bibliában?
Kedves kérdező és 11-es válaszoló!
A bibliából csak az igazságot lehet bebizonyítani. Ehhez viszont őszinte és alapos kutatás kell. Felületesen tűnik úgy, hogy egymásnak ellentmondó állítások vannak benne, pedig nem.
Ebben a témában én a 3-as válaszban nem írtam ugyan konkrét bibliaverseket, mert már nagyon sok helyen alaposan ki van tárgyalva ez a téma, de KZitus viszont a 6-os válaszban igen. Amiket írt, EGYÉRTELMŰEK.
Mindig ahhoz képest kell értelmezni a bibliát is, hogy az adott témában melyek az egyértelmű, kizárólag szó szerint értelmezhető szövegek. Namost a halál és a lélek vagy a feltámadás témában a Biblia egyáltalán nem homályos, csak a felületes és/vagy vallásilag elfogult olvasó számára.
Amiket pl írtam írásszövegek nélkül, az a lényeg volt és nem véletlenül nem jött rá válasz.
Amit a 9-es válaszoló irt, abból az első a gazdag ember és a Lázár szemléltetése volt. Vajon ez (és a másik a Jelenések könyvéből) szó szerint értendő vagy szemléltetés, jelképes beszéd? Már önmagában ez elárulja, hogy mi az igazság!
A gazdag és a Lázár történet szövegkörnyezete és szóhasználata egyértelművé teszi, hogy nem megtörtént esetről van szó, hanem példázatról.
Ezzel Jézus egy fontos tanulságot akart kiemelni. Ezt a tényt több tudós is elismeri. Például Luther Márton 1912-es német nyelvű Bibliájának a feliratában az áll, hogy ez a történet egy példázat. A Káldi-Neovulgáta Bibliafordítás is példázatnak nevezi az alcímben.
Vajon azt akarta Jézus ezzel a történettel mondani, hogy van élet a halál után? Talán arra gondolt, hogy vannak, akik a tüzes pokolban szenvednek, és hogy Ábrahám és Lázár a mennybe került? Több okból is azt mondhatjuk, hogy nem. Valójában ennek a jézusi szemléltetésnek teljesen más a célja, mint hogy a lélek feltételezett halhatatlanságát tanítsa.
Ha a gazdag férfi valóban lángok között lett volna, vajon nem párolgott volna el Lázár ujjbegyén a vízcsepp?
De ha mégsem párolgott volna el, hogyan enyhíthetett volna egyetlen csepp víz a gazdag férfi szenvedésén?
Hogy lehetett volna Ábrahám az égben, ha Jézus egyértelműen azt mondta, hogy addig egyetlen ember sem ment fel az égbe? (János 3:13).
Nem magasztalja fel a szegénységet, és nem is ítéli el a gazdagságot. Nyilvánvalóan a viselkedés, a végső jutalom, valamint a Lázár és a gazdag ember által szemléltetett emberek szellemi helyzetének vagy állapotának megváltozása van a középpontban. Az, hogy a gazdag ember testvérei elutasították Mózest és a prófétákat, ugyancsak arra utal, hogy a szemléltetésnek mélyebb jelentése és célja van, mint a szegénység és a gazdagság szembeállítása.
A Jelenések könyve nagy része jelképekből áll. Itt már szó sincs az "örök kínzásról", itt a "legyilkolt lelkek" vannak említve, amihez pontosan kell ismerni, hogy mit tanít a Biblia a lélekről.
A lélek vagy az ember (vagy az állat) maga (teljességében) vagy annak az élete. Tehát ha azt mondja a Biblia, hogy "lélek van benne", akkor az azt jelenti hogy "élet van benne", vagyis "él". Ezért az olyan bibliai kifejezés, mint az "élő lélek", voltaképpen "élőlény". Ha azt mondja az Írás hogy valaki egy lélek, akkor az olyan mint egy személynévmás, egy embert jelent.
Ma is használjuk így a magyarban, hiszen előfordul hogy úgy fogalmaznak, hogy valamelyik faluban 2000 lélek lakik. Vagyis 2000 ember él ott.
Tehát alapvetően vagy magára az emberre és állatra vagy ezek életére vonatkozik a lélek kifejezés.
Az oltár alatt ott van ’azoknak a lelke, akiket legyilkoltak az Isten szava miatt és a tanúskodómunka miatt, amely megvolt náluk’. Mit jelent ez? Ezek nem lehettek olyan lelkek, amelyek levetették testüket, és amelyekben a pogány görögök hittek (1Mózes 2:7; Ezékiel 18:4). János jól tudja, hogy a lelket, vagyis az életet a vér jelképezi, és amikor a papok az ókori zsidó hajléknál levágtak egy áldozati állatot, annak vérét „körös-körül az oltárra” hintették, vagy „az égő felajánlás oltárának az aljára” öntötték (3Mózes 3:2, 8, 13; 4:7; 17:6, 11, 12). Az állat lelkét tehát szorosan összefüggésbe hozták az áldozati oltárral. De vajon miért látható Isten eme szolgáinak a lelke, vagyis a vére a jelképes égi oltár alatt? Azért, mert a halálukat áldozati halálnak tekintik.
Hogyan kiálthat bosszúért a lelkük, azaz a vérük, hiszen a Biblia szerint a halottak öntudatlanok? (Prédikátor 9:5). Nos, nem kiáltott-e az igazságos Ábel vére, miután Káin meggyilkolta őt? Jehova akkor így szólt Káinhoz: „Mit tettél? Halld meg! Testvéred vére kiált hozzám a földről” (1Mózes 4:10, 11; Héberek 12:24). Ábel vére ténylegesen nem szólalt meg. Inkább arról van szó, hogy ártatlan áldozatként halt meg, és az igazságosság kiáltott azért, hogy Ábel gyilkosa megbűnhődjön.
Tisztelt kérdező! Mivel a téma komplex, ezért az a néhány mondat és perc, amibe kerül, talán megéri! Így is igen alaposan le lett rövidítve.
A 3-as válaszom tömören erről szól.
A lényeg az, amit írtam az előzőekben: vannak egyértelmű bibliai helyek, amelyeket szó szerint értelmezzük, ezek pedig jó alapul szolgálnak. Amikor látszólagos ellentmondás keletkezik, mint a fenti példa is mutatja, akkor ezen egyértelmű tanításából kellene kidobni l kiindulni és úgy értelmezni a többit.
Mint kiderült itt is arról van szó hogy a Szentírás egyértelmű tanítását teljes mértékben mérkőzik annak érdekében, hogy a sok évszázados nem bibliai tanokat "bizonyítsák" jelképes beszéddel.
OK, tehát szerintetek Jézus olyan példabeszédeket mondott volna, amelyeket a tanítványai félreértenek, és azok alapján úgy gondolják tévesen, hogy a halál után tovább él a lélek? Az apostolok Jézus magyarázata alapján értették meg az addigi szent iratokat, majd az ő prédikációik alapján munkatársaik összeállították az evangéliumokat. Az apostolok magyarázatát az apostoli egyházak viszik tovább, így a Jézustól kapott tanítást is.
A Prédikátor könyvét egy depressziós bölcselkedő írta, arra mutatva rá, hogy Isten nélkül minden hiábavalóság. Így kell őt olvasni, érteni és idézgetni.
Kedves kérdező, a Bibliában az is benne van, hogy Nincs Isten. Jelesül a 13. és az 53. zsoltárban.
#17
Abba a tévedésbe esel, amibe sok szektás, hogy szerinted van amit kevésbé komolyan kell venni és van, amit komolyan kell venni. Nem, a Bibliában, főleg az Újszövetségben mindent komolyan kell venni. Amit Jézus tanított, ami Jézussal történt azt mindet komolyan kell venni. Ha például Jézusnak megjelent Mózes és Illés, akkor komolyan kell venni és nem lehet azt mondani, hogy biztos hallucinált, vagy az szent író kamuzott. Ha Jézus egyik példabeszédében arról tanított, hogy egyrészt van gyötrelmek helye, másrészt arról tanított, hogy az elhunytak érzékelik ezt a világot, akkor azt is komolyan kell venni.
Jézus nem tanít hülyeségeket, nem akarja becsapni követőit!
Ha megnéznéd jobban, akkor a jehovások erre a kérdéskörre mindig csak egyetlen egy verset idéznek, egy olyan ószövetségi verset, aminek írója azt is írta, hogy értelmetlen jónak lenni, mert a jók is oda kerülnek, ahova a bűnösök és minden hiábavalóság. Csak "érdekes" módon ezeket a verseket már nem idézik, talán tagadják is, pedig benne van. Ezzel szemben számtalan másik vers, újszövetségi rész cáfolja tanításukat. Amit amúgy csak lelkesen másolgatnak az őrtoronyból. Nehogy azt gondolod, hogy a másfél pipás itt sok saját szót írt le. Nekik ki van adva, hogy térítés során melyik kérdésre mit kell kimásolni. Csak hamis módon a forrást elfelejtik feltüntetni.
Szóval hidd el, nem fáradt vele és nem is fejtett ki semmit. Bemásolta az őrtorony előírt passzusait neked.
#17
"azt kell igazán komolyan venni, ami szó szerinti ige, a példázat meg amolyan magyarázat csak."
Nem, nem erről beszélek. Egy témában -mint a fenti is, vannak szó szerint vehető versek, amelyek konkrétan tisztázzák a halottak állapotát. Persze itt a lélek pontos jelentése is tökéletesen összecseng azzal, amit pl a 6-os válaszban KZitus új írt.
A példázat pedig egészen másról szól! Nem "csak" egy magyarázat, hanem egy fontos szemléltetés Jézustól, csak éppen nem alkalmas arra, amiért gyakran előrángatják. Semmi köze sincs a halál utáni állapot tanításához.
Ez olyan mint az a bibliai igazság, hogy "Istent soha senki sem látta" az emberek közül. Ez jó néhány helyen le van írva a bibliában.
De Jézus azt mondta, hogy "aki engem látott, látta az Atyát is".
Ezt szokták a háromság védelmében többek között felhozni, hogy 'nini, itt Jézus bizonyítja a háromságot'. Pedig logikus hogy szó sincs erről, hiszen az előző egyértelmű helyeken világosan írja az Írás, hogy Istent soha senki sem látta, kivéve Jézust.
Tehát Jézus az utóbbi mondata szerint csak jelképesen beszélhetett, hiszen a Mindenható Istent, vagyis az Atyát ténylegesen a földi emberek közül Jézussal sem látták, de mivel Jézus tökéletesen egységes szándéknak és akaratban Istennel, így ez olyan, mintha látták volna Jézusnak Istent.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!