Katolikus, ortodox, anglikán, esetleg evangélikus testvérek! Miért ábrázoljuk Istent?
Nekem semmi bajom nem lenne azzal, ha mondjuk szenteket, angyalokat, kerubokat, egyéb mennyei lényeket, vagy akár állatokat valamit megtestesítve (például Júda törzsének oroszlánja), esetleg egyszerűen csak díszként embereket/állatokat (például, ahogy Salamon templomában is a jámot, vagyis a papok mosakodására szolgáló rézből és aranyból medencét bikák, tulkok tartották) ábrázolnánk, azonban Isten ábrázolása számomra nagyon túl megy egy határon. Istenről ne készítsünk már faragott képmást, meg festményt az oltárra, ha Ő maga tiltotta ezt meg. A kánaánita templomokra volt jellemző, hogy az oltár mögött (ott ahol a legrégebbi és egyedüli izraelita templomban a frigyláda kapott helyet) egy hatalmas bálvány állt Baálról, Astartéről, vagy másról. Ehhez képest ugyanezt látjuk a keresztény templomokban is.
A Biblia nem tiltja, hogy ábrázoljunk embereket, állatokat, angyalokat stb., de azt igen, hogy magát Istent. Az ókori izraeliták, az ókori héberek, az ókori zsidók sem ábrázolták soha Istent. Izráél Istene történelmi szemszögből is már nagyon korán, már a Kánaánban való megjelenésükkor az ábrázolhatatlan Adonai volt, akinek később már a legszentebb, négybetűs nevét, a Tetragrammatont sem mondták ki. Számomra eléggé frusztráló belépni úgy egy templomba, hogy velem szembe egy idős bácsi ül a felhőkön, egy fiatalabb férfival együtt, közöttük meg egy galamb repdes, mintha tényleg egy antropomorf, testtel rendelkező valaki lenne Isten, pontosabban ezen képek alapján lehetnének akár istenek is. Komolyan mondom, hogy kevésbé vallásos, vagy nem vallásos ismerőseim közül volt olyan, aki komolyan elhitte ezeket az ábrázolásokat, és azt képzelte, hogy nekünk, keresztényeknek valami idős bácsi az Istenünk, aki a felhőkön sétál, ha nincs jobb dolga, akkor villámokat hajigál, akárcsak a pogány főistenek (pl.: Zeusz), és szereti nézegetni, hogy mit csinálnak éppen az emberek. Arról nem is beszélve, hogy az ábrázolásból direkt van kihagyva Isten nőies, anyai természete, amit a Szentlélek testesítene meg.
Persze lehetséges, hogy volt amikor Isten megjelent, akár emberi testet használva (például amikor Ábrahámnak és Sárának hírül adta fiuk, Izsák születését, majd elment Szodomába, azonban az sem biztos, hogy itt maga Isten jelent meg három emberi testet használva, vagy pedig angyalok), de nem mindig ugyanazt, sőt, akár egyszerre többet is használt, így Istennek nincs külsője, teste.
Miért ábrázoljuk mégis Istent?
Nekem még csak Jézus tűnt fel, meg a szemes pramis. Hol találkoztál Istennel?
Egyébként miért baj, ha ábrázolva van egy történetben?
Hogy máshogy lehetne rá hivatkozni?
Szerintem is el lehet kerülni az ábrázolását, viszont bűnnek vagy provokációnak beállítani túlzás.
#1.
Salamon templomában és a második templomban sem ábrázolták Istent. Az első keresztények sem ábrázolták Istent.
Istent soha nem ábrázolta a választott nép, régészeti leletek sem találtak soha ábrázolást Izráél Istenéről, még akkor sem, amikor idegen népek bálványait megtalálták. A saját Istenüket soha nem ábrázolták, semmi egyértelmű, erre utaló jel nincs.
A legelső Krisztust követő közösségek, az őskeresztények, majd az ókeresztények sem tettek ilyet soha. Ez későbbi szokás.
Persze... Lehet mondani, hogy "emlékeztet minket Istenre". Ez még helytálló érv lenne gyakorlatilag mindennél, azonban Istennél ez sem helytálló, hiszen rá a lelkünkben kell emlékezni. Ő nem egy szobor, nem egy kép, és nem is ábrázolható, mivel egyszerűen lehetetlen szó szerint, pontosan ábrázolni.
De gondoljunk egy kicsit bele! Milyen lenne, ha egy fiú megcsalná a barátnőjét, aki éppen rányitna, és a fiú azzal rukkolna elő, hogy "Bocsi, közben rád gondoltam drága, sőt, arra gondoltam, ahogy neked szerzek örömet, de kellett valami megfogható dolog, ami segített rád és a szerelmünkre gondolni."??
Az evangelikusok es az anglikanok tudtommal nem abrazoljak Istent.
Az evangelikusoknal egy oltarkep van, azon Jezus szerepel, egy Bibliaban leirt tortenet jelenetében.
Az anglikanoknal ikonkepek vannak, akik abrazolhatnak kereszteny szenteket, bibliai szereploket, Jezust, Mariat. Lehetnek a templomban keresztek, feszuletek, gyertyak, de Istent nem abrazoljak.
"A Biblia nem tiltja, hogy ábrázoljunk embereket, állatokat, angyalokat stb"
Szó szerint értelmezve ezt is tiltja... "Ne csinálj magadnak faragott képet vagy hasonmást arról, ami fent van az égben, vagy lent a földön, vagy a vizekben a föld alatt." (Kiv 20,4) Ez alapján - ha kiragadva, szövegkörnyezet és komolyabb értelmezés nélkül vesszük - az emberekről és az angyalokról sem szabad "faragott képet" csinálni. Nyilván bálványkészítés céljára nem szabad használni képet.
"mintha tényleg egy antropomorf, testtel rendelkező valaki lenne Isten, pontosabban ezen képek alapján lehetnének akár istenek is."
Az angyaloknak sincs fizikai testük. Mégis ábrázoljuk őket. Náluk miért engednéd ezt meg, mikor Isten megtestesült, felvette emberi természetünket és fizikai valónkat is, viszont az angyalok nem.
#4.
De nem parancsolta soha, sőt, tiltotta, hogy szobrokat, meg képeket készítsünk, majd az oltár, meg a tömjénező mögé állítsuk.
#6.
"Készíts vert aranyból két kerubot az engesztelés táblájának két végére. "
"Ezért az Úr mérges kígyókat küldött a népre, és azok megmarták a népet, úgyhogy sokan meghaltak Izráelből. Ekkor odament a nép Mózeshez, és ezt mondta: Vétkeztünk, mert az Úr ellen és ellened szóltunk. Imádkozz az Úrhoz, hogy távolítsa el rólunk a kígyókat! És imádkozott Mózes a népért. Az Úr pedig ezt mondta Mózesnek: Készíts egy mérges kígyót, és tűzd föl egy póznára! Mindenki, akit megmart a kígyó, életben marad, ha arra föltekint."
Ebből a kígyóból lett később a Nechusztán, ami egy bálvány volt, tömjéneztek neki, ezért Ezékiás király összetörte. Itt is látszik, hogy a Biblia a bálványimádást és Isten ábrázolásait tiltja, nem pedig bármi más ábrázolását.
De Salamon temploma is tele volt díszekkel, amelyek nem voltak bálványok.
Istent viszont soha nem ábrázolták.
Kettő zsidó templom volt a babiloni fogság előtt. Eredetileg csak egy épült, azonban később épült még egy, a mai napig nem tudjuk, hogy milyen okból. Az első, az eredeti és egyetlennek szánt templom Salamon temploma volt. Itt nem ábrázolták egyáltalán Istent, hisz ott volt a frigyláda, ami Isten jelenlétét biztosította, előtte pedig az oltár állt. Később épült még egy kicsi, szegényes, nem annyira kidíszített templom is Tel Aradban. Ez egy bálványimádó templom volt, legalábbis erre utal, hogy két oltár áll a szentek szentjében, egy nagyobb és egy kisebb. Mindezek ellenére, itt SEM ábrázolta Izrael Istent. Itt is két darab sztélé, pontosabban kőtábla áll a füstölőoszlopok mögött. Ahogy egy szintén bálványimádó korból származó cserépdarabon sem, ahol Izrael Istenének négybetűs neve és Asera kánaánita-amorita-föníciai anyaistennő neve olvasható, körülöttük pedig Bész egyiptomi isten ábrázolásai láthatók.
Izrael soha nem ábrázolta Istent, még akkor sem, amikor kvázi mindennapos volt a szinkretizmus bármivel, ami szimpatikus volt, és a kereszténység sem ábrázolta eredetileg. Nem értem miért jó, ha egy a Bibliával nem teljesen összeegyeztethető dolgokat csinálunk.
#6.
Az angyaloknál a szentírás megengedi, sőt, kérte is rá a zsidókat.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!