A rózsafűzér imádkozása mennyire helyénvaló dolog?
Igazából sokat foglalkoztatott e a kérdés hosszú időkön át, de még mindig nem tudnék kétségek nélkül állást foglalni, hogy ez most vajon keresztény hű dolog-e vagy éppen teljesen ellentmond neki. Úgyhogy hálás lennék, ha kifejtenétek a véleményeteket ezzel kapcsolatban, lehetőleg olyan formában, hogy a válaszotok azért építő jellegű és jó szándékú legyen, mindenféle rosszindulat nélkül, mert itt most abszolút nem az a célom, hogy gerjesszem a feszültséget a rózsafűzer pártiak és az ezt ellenzők között, hanem hogy választ kapjak a kérdesemre.
Sokat agyaltam már ezen, s próbáltam a Bibliát figyelembe venni ennek az imádságnak a megítélésével kapcsolatban.
Természetesen az "egy a közvetítő Isten és ember között" kijelentés az, ami leginkább elgondolkodtatott ezen. (Lehet hogy nem pontosan idéztem ezt az igerészt, de a lényeg benne van)
Illetve kilehet elemezni ezt a bizonyos 'Üdvözlégy' imádságot is, hogy akkor ez most valóban Máriához szól-e, vagy csak egyszerűen egyfajta kérés hozzá, hogy imádkozzon értünk, ami azért előfordul emberek között is, hogy imádkozunk egymásért vagy megkérünk valakit hogy imádkozzon értünk...
Na de a lényeg az, hogy nem jutottam dűlőre, szóval, ha valaki tud valamit, akkor fejtse ki a véleményét, ha kérhetem, és természetesen hálás lennék azért is, hogy ha valaki válaszol, akkor legyen kedves azt is leírni, hogy miért gondolja azt, amit gondol.
#10
Nekem biztos nincs, de hol ezt állítod, hol azt. Találd ki végre akkor, hogy mi a bajod. Hátha lehet rajta segíteni.
Szia Kérdező!
Látom itt főleg katolikus válaszolók írtak eddig. Én nem tartozom felekezethez, de Isten gyermeke vagyok, és Neki és Vele szeretném élni az életemet. Abban egyetértek a "protestáns" hittel, hogy, ahogyan a Biblia nagyon egyértelműen írja, egyetlen közbenjáró van ember és Isten között, és ez maga Jézus. Ez szerintem elég világos kijelentés. Nemrég elgondolkodtam ezen a Máriához való imádkozáson én is egy ismerősöm kapcsán, aki meglehetősen katolikus, de a katolicizmusa mögött egy valós Isten-szeretetet lehet látni, hogy teljes életét Rá akarja bízni és Őbenne talál mindenre, vigaszra, tanácsra, erőre, stb., és azt keresi, hogy az Ő akaratát tegye mindig. Én arra gondoltam, hogy, bár meggyőződésem szerint Mária (sem más közülünk már eltávozott) nem tud közbenjárni értünk, és ezért valójában céltévesztett imádságok ezek, lehet, hogy maga Isten (nem Mária) mégis meghallgatja, mert igazából amit a katolikusok Máriában, mint női segítőjükben - aki megérti őket, aki jobban átérez dolgokat, stb. - látnak, tisztelnek, stb, az valójában magában Istenben található meg. Mert Istenben található meg minden erény és jellemvonás, úgy férfiúi mint női, úgy apai mint anyai, hisz saját képmására teremtett bennünket. Tehát megközelíthetem úgy, hogy ez egy tudatlanság Máriához imádkozni (vagy arra kérni őt, hogy kérje Istent), és lehet, hogy Isten ezt a tudatlanságot, amibe sokakat beleneveltek, elnézi bizonyos esetekben. Ugyanakkor megközelíthetem úgy is, hogy egyértelmű tévelygés, hisz a Biblia világos a közbenjárást illetően.
Egy másik dolog, amit ugyan konkrétan nem vetettél fel, de a rózsafüzérhez kapcsolódik, az a kötött imádságok ismételgetése. Engem igencsak elgondolkodtatott, amikor valakitől először hallottam azt a gondolatot, hogy Isten a szívemre kiváncsi, nem egy előre megírt imádságra, "versre". Mivel Ő egy valós személy, aki egy valós kapcsolatban szeretne lenni velünk, ezért egy valós "kommunikációra" vágyik. Olyan ez, mintha egy gyerek minden nap csak azt ismételgetné az apukájának, hogy "Szeretlek, apa", "Szeretlek, apa", amikor felkel, amikor iskolába megy, amikor hazajön, amikor lefekszik, ha fáj vmi, ha örül vminek, ha tanácstalan, stb. Ez nem egy természetes, valós kapcsolat, ez valójában nem is kapcsolat. Egy valóságos kapcsolatban valóságos kommunikáció van, őszinte odafordulás, megynilvánulás, szív-feltárás, stb. Akárcsak egy apa-gyerek kapcsolatban. Egy szülőnek sokkal-sokkal értékesebb az, hogy a gyereknek mi fakad a szívéből, minthogy vmilyen betanult szöveggel akarjon tetszeni neki vagy kérni őt vmire.
Ez még csak a rózsafüzér mantraszerűen ismétlődő imádságainak margójára.
Azzal kapcsolatban, amit többen is írtak, hogy de ahogy hívő barátot is megkérünk, hogy imádkozzon értünk, úgy miért ne kérhetnénk meg Máriát is: a Bibliában van sok példa arra, hogy egymásért imádkoztak, sőt, erre való felszólítások is vannak, viszont egyetlen olyan példát sem találunk benne, hogy közülünk már eltávozottakhoz imádkoztak volna (és ez ne számított volna bűnnek) vagy erre bátorítanának, utasítanának. Ez azért elgondolkodtató.
Hát, remélem adtam egy kis emésztenivalót :)
Üdv,
B
#12
Te valószínűleg nem érted a rózsafüzér lényegét, elgondolkodás mellett olvass kicsit utána is, hogy tudd, miről elmélkedsz annyira.
Amúgy írva van, hogy Jeremiás próféta is szüntelenül imádkozik népéért, pedig már pár ezer éve ő se él itt a földön, hanem a mennyben. A Jelenések könyve is említi talán két helyen is, hogy a szentek imádságai tömjén füstként szállnak Istenhez. Az is írva van, hogy Isten az élőké és nem a holtaké, akik Krisztusban hunytak el, azok élnek.
#12 és mások! Az alaptézis a hibás. Jézus kijelentette, hogy Isten az élők, nem pedig a halottak istene. Mivel pedig a katolikus egyház a teológiáját nem néhány kiragadott mondatra építi, hanem a Biblia egészére, valamint mivel Jézus szavait és tetteit fölé helyezi az összes többi prófétának, apostolnak, stb (ennek alapja talán érthető!) így a földi életből eltávozottakra ÉLŐKKÉNT tekint, akik viszont közelebb vannak Istenhez, mint a földön élő emberek. Ezért tiszteli a szenteket, ezért tartja helyesnek szentek segítségének kérését!
Máriáról konkrétan Isten angyala jelenti ki, hogy különlegesebb minden más asszonynál, hogy Isten vele van, és különleges szerepe van Istennél. Milyen kificamodott hazudozás mondatja azt, hogy ez a különleges, kivételezett helyzet később megszűnt a számára? Ha viszont nem szűnt meg, és élő... akkor mi a baj azzal, hogy a tiszteletére vele együtt szemlélik egyesek a megváltó Krisztus életének eseményeit?
Csak a kérdező kedvéért összefoglalva: a Bibliában nem találod meg a felhívást a rózsafüzér imadkozására, ahogy a videóchat rendes használatára se. De! Ha csak az evangéliumot vizsgálod meg, egyértelmű lesz Mária (és a szentek) elő mivolta, Mária kiemelt szerepe, és Jézus földi életen túli életről mondott igazságai. Persze mindezt sohasem fogod egyetlen igeszakaszban megtalálni! De ha kicsit összerakod a dolgokat (akár csak a 4 evangéliumból!), eléggé egyértelmű lesz az egész!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!