A Biblia sok helyütt, főleg a Példabeszédek könyvében említést tesz az igazakról. Isten szemében tulajdonképpen kik az igazak?
Ott van például az az ige is, hogy; Mert ha hétszer elesik is az igaz, ugyan felkél azért, az istentelenek pedig csak egy nyavalyával is elvesznek.
Pb:24:16
Kik az igazak tehát?
Ha újászülettem Krisztusban és vettem a Szentlelket, akkor már igaznak számítok?
Aki egyszer az igazak közé soroltatik, az mindig is igaz marad?
Kik számítanak tehát igaznak Isten szemében?
Tegyük fel, hogy az van, amit mondtam. Megtértem, újászülettem Krisztusban, tehát igaz vagyok Isten előtt.
De ha esetleg bűnt követek el, akkor továbbra is igaz maradok? Csak megkell térnem belőle?
( jó ez elég nagy összevisszaság lett, nem tagadom, de a fő kérdésre válaszoljatok pls)
Szia,
Meggyőződésem szerint az igazság: a szeretet, a következetes másik-középpontúság, avagy a másokért élés gondolkodásmódja és életformája.
Az „én és te” sorrend megváltozik „te és én”-re. Az az igaz ember, akinek az életében ez az alapelv válik győzedelmessé, mindent meghatározóvá.
Üdv. Péter
Igen. Azokra gondol Isten, akik elfogadták Jézus Krisztus Megváltójuknak. Akikben Krisztus lelke van.
Mosd a ruhádat Jézus vérével (Jézus vére megtisztít minden bűntől és minden holt cselekedetektől- rövid fohász) , hogy igaz legyen : Ezek azok, akik megmosták a ruháikat a bárány véreben és kijöttek a nagy nyomorúságból.
Áldjon az Úr és őrizzen szüntelen Tégedet!
Szia!
Nagyon jó kérdés, viszont a válasz nem annyira egyszerű. A sátán egyik nagyon hatásos módszere, hogy bizonyos szavak, vagy kifejezések jelentését elferdíti. Ennek több következménye is van, az egyik, hogy olvasol valamit a Bibliában, és nem fogod érteni, mert teljesen más jelentést tulajdonítasz neki, és emiatt teljesen más értelmet nyer az amit, olvasol. A másik következmény pedig, hogy különböző felekezetbe tartozó hívők nagyon nehezen tudnak egymással dűlőre jutni. Látszólag ugyanazt a nyelvet beszélik, de közben mégsem. Mert az egyiknek az egyik szó ezt jelenti, a másiknak meg totál mást. Emiatt elég nagy a sötétség bizonyos területeken. Tipikus példa a megigazulás kérdése. Erről pár dolgot elmondanék. De ott van egy legalább ennyire fontos dolog, az újjászületés kérdése. Erről például nem igen hallottam még olyan tanítót, aki ne kimagyarázta volna az 1 Jánosban leírtakat, hogy miért nem azt jelenti, ami az újjászületett hívőről le van oda írva - de ez egy másik téma.
A konkrét kérdéseidre rátérve, figyeld meg a bibliai szóhasználatot, az igaz ember a bűnös emberrel van legtöbbször ellentétbe állítva. Helyenként más kifejezéseket is látunk, és ez hasznos, mert ha nem értjük még, hogy mit jelent, hogy valaki "igaz ember", de látunk 5-6 ellentétes kifejezést, amit úgy-ahogy értünk, akkor egy elég jó képet kapunk arról, hogy mit is jelent igaznak lenni. Illetve rávilágít arra is, hogy mit nem jelent igaznak lenni.
Mielőtt az igaz ember definícióját tisztáznánk, nézzük meg, hogy mi van akkor, ha egy igaz ember vétkezik. Erre a kérdésre konkrétan ott van a válasz Ezékiel prófétánál:
"Mondjad nékik: Élek én, ezt mondja az Úr Isten, hogy nem gyönyörködöm a hitetlen halálában, hanem hogy a hitetlen megtérjen útjáról és éljen. Térjetek meg, térjetek meg gonosz útaitokról! hiszen miért halnátok meg, oh Izráel háza!? Te pedig, embernek fia, szólj néped fiaihoz: Az igaznak igazsága meg nem menti őt a napon, amelyen vétkezendik, és a hitetlen hitetlensége által el nem esik a napon, melyen megtérend hitetlenségéből, és az igaz nem élhet az ő igazsága által a napon, melyen vétkezendik. Mikor ezt mondom az igazról: Élvén éljen; és ő bízván igazságában, gonoszságot cselekszik: semmi igazsága emlékezetbe nem jő, és gonoszsága miatt, melyet cselekedett, meghal. S ha mondom a hitetlennek: halállal halsz meg; és ő megtér bűnéből és törvény szerint s igazságot cselekszik; Zálogot visszaad a hitetlen, rablottat megtérít, az életnek parancsolatiban jár, többé nem cselekedvén gonoszságot: élvén él, és meg nem hal. Semmi ő vétke, melylyel vétkezett, emlékezetbe nem jön néki; törvény szerint és igazságot cselekedett, élvén él. És ezt mondják néped fiai: Nem igazságos az Úrnak útja; holott az ő útjok nem igazságos. Mikor az igaz elfordul az ő igazságától s gonoszságot cselekszik, meghal amiatt. És mikor a hitetlen elfordul az ő hitetlenségétől és törvény szerint s igazságot cselekszik, él amiatt." (Ezékiel)
Egyesek azt fogják mondani erre, hogy de hát ez Ószövetség. Csakhogy sehol sem látjuk, hogy Isten változtatott volna az igaz ember definícióján. Jézus eljött, és utána már mást jelent igaz embernek lenni, mint korábban?! Az elég furcsa lenne, mert Jézus erről elfelejtett szólni. Már csak hinnünk kell Jézusban, és igazak vagyunk? Jézus nem egészen ezt tanította. Például:
"Mert a te beszédidből ismertetel igaznak, és a te beszédidből ismertetel hamisnak." (Máté)
Itt az igaz embert a hamis emberrel állította ellentétbe Jézus. A beszédünknek hatalmas szerepe van. Például hogy megtartjuk-e amit Istennek, illetve embereknek mondtunk, ígértünk:
"Ha fogadással ígérsz valamit az Úrnak, a te Istenednek: ne halogasd annak megadását; mert bizony megkeresi azt rajtad az Úr, a te Istened, és bűnül tulajdoníttatik az néked. Ha pedig nem teszesz fogadást, bűn sem tulajdoníttatik néked. Ügyelj arra, ami ajkaidon kijön, és úgy teljesítsd, amit száddal ígérsz, mint mikor szabad akaratból teszesz fogadást az Úrnak, a te Istenednek." (5 Móz)
Tudom, megint ez a fránya Ószövetség, de érdemes Jakab levelét is elolvasni a témában, mert konkrétan üdvösség kérdésről van szó (Jak 5:12!).
Egy bűnös ember lehet igaz Isten előtt? A fenti Ezékiel idézet elég egyértelmű választ ad erre, de ha ez nem elég, nézzük, mit mondott Jézus:
"Nem az egészségeseknek van szükségök orvosra, hanem a betegeknek, nem azért jöttem, hogy igazakat, hanem hogy bűnösöket hívjak megtérésre."
"Mondom néktek, hogy ily módon nagyobb öröm lesz a mennyben egy megtérő bűnösön, hogynem kilencvenkilenc igaz emberen, akinek nincs szüksége megtérésre."
Egy igaz embernek szüksége van a megtérésre? Elég egyértelmű a fentiek alapján, hogy nem. A bűnös embernek szüksége van a megtérésre? Elég egyértelmű, hogy igen. Ezek alapján azt gondolom, hogy nem kérdés, hogy egy bűnös ember lehet-e igaz Isten előtt. Az igaznak és bűnösnek lenni kizárják egymást.
Hogyan válhat valaki igaz emberré? Bármennyire is szeretnénk azt gondolni (meg Pál szavait elcsűrve belemagyarázni azt), a megigazulás, nem egy újszövetségi fogalom! Például Keresztelő János szüleiről Lukács ezt írta:
"És mind a ketten igazak valának az Isten előtt, kik az Úrnak minden parancsolataiban és rendeléseiben feddhetetlenül jártak."
Ez egy kitűnő definíciója az igaz embernek! Ehhez képest a mai "megigazulás hit által" egy üres elméleti fogalommá degradálódott.
A farizeus és vámszedő imájának példázata elmondja, hogy hogyan igazulhatunk meg, illetve azt is, hogy hogyan nem. A példázat 2 szereplője mindketten hívő emberek voltak, mindketten imádsággal Isten elé járultak. De az egyikük imádságát Isten elutasította - pont azét, aki igaznak gondolta magát. A lelkületével valami nagyon nem volt rendben, és ezt észre sem vette (szálka gerenda esete). Ő bűnösen távozott, aki pedig a mellét verve megtért az Úrhoz, megigazulva. Tanulságos példázat arra, hogy hogyan lehet megigazulni, és hogy "igaz ember vagyok, üdvösségem van" kérdést Isten lehet, hogy nem egészen úgy ítéli meg, ahogyan mi.
A konkoly és búza példázatánál a jó mag Isten országának fiai, a konkoly pedig a gonosznak fiai (Jézus egy másik tanítása szerint a cselekedeteink mutatják meg, hogy ki a mi Atyánk/atyánk). Isten országának fiait nevezi igazaknak, akik "fénylenek majd az Atyjuknak országában", az utóbbi csoportról pedig azt a jellemzést adta Jézus, hogy "botránkozások" és "akik gonoszságot cselekszenek". Csak 1 kérdés ehhez: melyik bűn nem gonoszság?! Nem a hitvallásunk szerint lesz a szétválasztás, hanem a cselekedeteink szerint. Az "igazak fénylenek..." helyett Dánielnél próféciájánál hasonló kontextusban az szerepel, hogy az "értelmesek pedig fénylenek...". Tehát igaz = értelmes. Ehhez kapcsolódik például a házépítés példázata a hegyi beszéd végén az értelmes és a bolond hívőkről, vagy a 10 szűz példázata az okos és bolond szüzekről...
Keresztelő Jánosról azt olvassuk, hogy "az engedetleneket az igazak bölcsességére" fogja vezetni. Ez még az ószövetség ideje, Jézus kereszthalála előtt időszak! Továbbá azt olvassuk róla, hogy az Úrnak tökéletes népet fog készíteni. Még mindig az ószövetség ideje, Jézus kereszthalála előtt. Továbbá azt olvassuk, hogy az üdvösség ismeretére megtanítja Isten népét a bűnök bocsánatában. Még mindig a kereszt előtt vagyunk. Tanított a megtérés gyümölcséről, tanított Isten haragjától való megmenekülésről. A tanítványai imádkozó, böjtölő életet éltek, stb. Mindez a kereszt előtt! De akkor miért is jött Jézus, miről is szól az evangélium?!
Végül, zárásként mutatok valamit. Ha keletkezésük szerint időrendbe tennénk a Biblia könyveit, akkor ezzel kezdődne a Bibliánk:
"Vala Úz földén egy ember, akinek Jób vala a neve. Ez az ember feddhetetlen, igaz, istenfélő vala és bűn-gyűlölő."
Csak képzeld el, hogy kinyitod a Bibliádat, és ez az első 2 mondata. Teljesen más értelmet nyer mindjárt a "megigazulni hit által" kifejezés. A megigazulás egyébként azt jelenti, hogy igaz emberré válunk. Olyanná, akiről fentebb olvastunk (nem megmaradva bűnösként igazzá nyilvánítva, tovább élve a bűneinkben)...
Lehet, hogy kicsit hosszú lett. De ezeket csak gondolat ébresztőnek szántam. Akár hónapokat igénybe vehet, mire az ember megemészti.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!