Kedves Keresztények ! Szerintetek Jézus maga az Isten, vagy pedig az Isten Fia ?
Jól tudom, hogy a katolikusok Bibliájában Jézus Istenként szerepel, a reformátusokéban például Jézus Isten Fia ? Ha tévednék akkor bocsánat.
Abdullah ;)
Nagyon szívesen és veled is a béke és a te Istened legyen!
7. voltam.
"Azt sem tudtam volna hogyan keressek rá :) És nem ezért van a gyakorikérdések.hu véletlenül ? :)"
Nem értem miért nem olvastad el a könyvet amit ajánlottam neked. Akkor talán nem kérdeznél olyanokat, miket egyházi személyek megválaszolnak benne, nem itt írogató hétköznapi laikusok. Te és a másik muszlim is, tényleg csak unatkozik azért írogattok itt.
Az, hogy ki mennyire nem érti a vallását lényegtelen. pl. Csillagfürt válaszaival nem sokra mész. Ez nem sértés akar lenni, de lényegében vak vezet világtalant. Ő maga is szokott itt kérdezgeti, pont hasonlókat.
Hogy válaszolja is, egyénként én tudom miről van szó. (Bár te és a másik muszlim barátod, szent meggyőződéssel valljátok, hogy nem ismerem a Bibliát és ő, aki még csak nem is olvasta, sokkal nagyobb szakértő...) A feleséged nem tévedett nagyot, bár azért kicsit igen. A János 1:18-ról van szó. Ami a katolikus Bibliában így hangzik:
"Istent soha senki nem látta: az egyszülött Isten, aki az Atya kebelén van, ő nyilatkoztatta ki."
A régi Károliban így:
"Az Istent soha senki nem látta; az egyszülött Fiú, a ki az Atya kebelében van, az jelentette ki őt."
Ez azért van, mert egyes kéziratokban "egyszülött Isten", másokban pedig "egyszülött Fiú" szerepel. Katolikusok a Vulgatát használták, Károli viszont görög szövegeket is alapul vett és gondolom arra jutott, hogy a latin Vulgata fordítása rossz és már egy módosítás. Na most az érdekes az, hogy ugye a görög szövegekben is két verzió van és a tudósok sokáig azt hitték, hogy a "Fiú" a régebbi verzió és az lett átírva néhány kéziratban "Isten"-re, de a legújabb kutatások, szövegelemzések azt mutatják, hogy nem. A "egyszülött Isten" a régebbi szöveg és az "egyszülött Fiú" a módosítás, ami ha jól emlékszem kifejezetten csak egy helyről származó szövegekben található meg, tehát egy bizonyos régióhoz kötődik. Szóval lényeg a lényeg, a legújabb akadémikus szövegekben (Nestle-Aland 28: "μονογενὴς θεὸς") az "egyszülött Isten" szerepel, így a legújabb kutatásokhoz igazodva, már az revideált új fordítású protestáns Bibliában a RÚF-ban is ezt lehet olvasni:
"Istent soha senki sem látta: az egyszülött Isten, aki az Atya kebelén van, az jelentette ki őt."
És mielőtt ebből még valaki nagy következtetéseket vonna le, folytatom:
"Szerintetek Jézus maga az Isten, vagy pedig az Isten Fia?"
Ez a kérdés önmagában elég értelmetlen, ha valaki szentháromságban gondolkodik. Lényegtelen, hogy a szövegben ott Isten vagy Fia áll, ezért is van az, hogy a protestánsok is ugyanúgy szentháromsághívők, mint a katolikusok. Mielőtt valaki félreérti, a katolikusok és a protestánsok a szentháromság kérdését tekintve semmiben sem különböznek. Pont ugyanazt gondolják. (Leszámítva azokat a protestáns irányzatokat, amik nem fogadják el a háromságot pl. unitáriusok)
A válasz a háromságban rejlik. Egy Isten van. Ez az egy lényeg, vagy lény. Viszont Istenen belül három különálló személyt lehet megkülönböztetni, (nem személyiség egyébként, nem mai értelemben vett személy) vagy mondjam úgy három különbözőképpen működik egyszerre? Így talán érthetőbb. Mivel a három személy tulajdonképpen az egymáshoz való viszonyuk és a kifelé ható munkájuk alapján különböztethető meg. Tehát Istenen belül, három személy létezik: Atya, Fiú, Szentlélek. Tehát Jézus Isten? Lényegét tekintve igen, mivel a Fiú az Atyával egylényegű. Jézus Isten Fia? Igen, mivel a Fiú testesült meg benne. (És ez csak a háromság kérdése. Ezen kívül a keresztények vallják Jézus kettős természetét. Egyszerre rendelkezett isteni és emberi természettel)
Egyfelől meg ha belegondoltok ebbe a címbe. Egy ember fia, egy ember, egy isten fia egy isten. De a kereszténység monoteista vallás, csak egy isten létezésében hisz.
Kedves Abdullah,
ahogy látom nagyjából megkaptad a választ. De én egy valamire még reflektálnék, ha megengeded és ez régebbi mondatod miatt, nem mostani, csak nem tudom megkeresni:
A víz ha gáz halmazállapotú, az gőz. Ha szilárd, akkor jég. Ha folyékony, akkor víz. Három állapot, de ugyanaz mégis.
Más funkció, mégis ugyanaz.
A Háromság is ilyen. Isten nem fizikai, hisz téren és időn felül áll. Istennek olyan a léte, amit mi itt és most, benne a térben és egy időben, még fel sem foghatunk.
A bűn betört és az ember fertőzött lett, hogy egyszerűen fogalmazzak. Mindenki bűnös kivétel nélkül. És mivel Isten szereti a világot, ezért saját magát adta a halálnak, hogy kifizesse a váltságot. Ezt sem fogjuk itt és most megérteni. Majd. Idővel
De Isten, mivel a világunkon kívül van, nem jöhet el Istenként, így megüresítve magát, szolga formát - emberként - vett fel és halt meg mindenki helyett, szeretetből.
Meghalt, feltámadt, teste megdicsőült lett, és győztesként mennybe ment. De mint ember ide már nem jöhet vissza, így a Lélek lett küldve, hogy a fizikai Jézus helyett, aki a Fiú Isten, legyen ugyanúgy fizikai pártfogónk, erre a világra kalibrálva, és őt hívjuk Szentlélek Istennek.
@ "Jól tudom, hogy a katolikusok Bibliájában Jézus Istenként szerepel, a reformátusokéban például Jézus Isten Fia?"
Rosszul tudod. Minden bibliafordítás, amennyiben az jó bibliafordítás, azt a kifejezést használja, amelyet az eredeti görög szöveg is használ. Márpedig a Biblia, pontosabban a görög nyelvű Újszövetség Krisztusra egyaránt használja az Isten Fia és az Isten kifejezést is, bár ez utóbbit jóval kevesebbszer.
@ "Jézus maga az Isten, vagy pedig az Isten Fia?"
Az igazság az, hogy az "Isten" szót kettős értelemben használjuk, igazodva ezzel a Biblia szóhasználatához. Az Isten, mint személynév az Atya neve, ebben az értelemben Krisztus nem maga az Isten, hanem a Fia. Azonban az Újszövetség, s ennek nyomán a keresztény teológia Krisztust is Istennek nevezi és Istennek tartja, de értelemszerűen ebben az esetben az Isten szó nem személynév, hanem "lény" név, a háromszemélyű egyetlen isteni lény neve.
Az Atya és a Fiú ugyanis két különböző személy, de nem két különböző lény, nem két különböző isten, mert mind a két személy ugyanazt az egyetlen isteni lényeget birtokolja a Szentlélekkel egységben.
Egy kis fantáziával el lehet képzelni egy olyan embert, egy olyan egyetlen testű embert is, amelyet nem egy, hanem kettő emberi személy birtokol és irányít, tehát egy kétszemélyű egyetlen embert. Az Istennek azonban nincs teste, az Atyát és a Fiút nem a közös test, hanem a közös isteni szellem, a közös isteni lélek teszi eggyé. Ők egyszelleműek, egylelkűek, egylényegűek, azaz egylényűek, mert mindenük tökéletesen közös, minden ami az Atyáé az a Fiúé is. Az Atya és a Fiú annyira tökéletesen egy, hogy még a különböző személyük is tökéletesen eggyé lesz a Szentlélekben. A Szentlélek egy ilyen titokzatos személy, aki se nem Atya se nem a Fia, hanem a tökéletes egységük, a közös és egyetlen Lelkük.
22-es
nagyon jo, amit irsz, de szerintem a János 1:18-ba nem erdemes egy iranybol nagyon belebonyolodni (hogy "katolikus, Karoli es uj").
pl. az angol nyelvu katolikusban mindenhol ez van, hogy
"No one has ever seen God; it is the only Son, who is close to the Father's heart, who has made him known."
a korai, Jakab kiraly fele anglikan valtozat
"No man hath seen God at any time; the only begotten Son, which is in the bosom of the Father, he hath declared him."
mig a New International Version
"No one has ever seen God, but God the One and Only, who is at the Father's side, has made him known."
tehat: Fiu, Fiu, Isten
mig a magyar nyelvu katolikusban valoban Isten van
"Istent nem látta soha senki, az Egyszülött Isten nyilatkoztatta ki, aki az Atya ölén van."
Nem hinnem, hogy Abdullah felesege a magyar egyhazi iskolaban hallotta volna elemezve ezt a kulonbseget ebben az igeben, ha a modern mai verziokban Isten szerepel mindkettoben.
"Nem hinnem, hogy Abdullah felesege a magyar egyhazi iskolaban hallotta volna elemezve ezt a kulonbseget ebben az igeben, ha a modern mai verziokban Isten szerepel mindkettoben."
Nem gondolom, hogy az iskolában hallotta, inkább úgy gondolom egyszerűen csak hallotta valakitől, hogy van valami különbség. És valószínűleg ennek a mondatnak a kapcsán hallhatott valamit. Persze tehettem volna úgy, mintha teljesen hülyeség lenne, amit Abdullah írt, de jobb szeretem tisztázni a dolgokat. Mivel a beszélgetés kezdett nagyon erre a végkövetkeztetésre jutni, így leírtam a véleményem és próbáltam az igazsághoz hű választ adni.
A mai modern verziókban valóban "Isten" szerepel, de Abdullah felesége gondolom már felnőtt és amikor ő járt iskolába ez az eltérés a magyar verziók között még megvolt. Sőt tulajdonképpen még most is megvan, hiszen még mindig árulják és lehet kapni a 1908-as Revideált Károlit, sokan szeretik és most is olvassák, köztük én is, nekem is itt van a polcomon. A RÚF 2014-es. Amúgy igen, jogos a felvetésed, én csak a magyar verziókról beszéltem, mivel úgy gondoltam arról van szó és főleg a Káldi-Neovulgatára gondoltam az 1908-as Károlival szemben, bár tudomásom szerint az összes katolikus fordításban "Isten" szerepel. És pl. Csia Lajos református lelkész által készített fordításban is, nem csak a RÚF-ban. De valóban talán lényegtelen is és félreérthető voltam.
szerintem is lenyegtelen
ugyse tudjuk, mit, hol, mikor hallott
@ "Ez azért van, mert egyes kéziratokban "egyszülött Isten", másokban pedig "egyszülött Fiú" szerepel. Katolikusok a Vulgatát használták, Károli viszont görög szövegeket is alapul vett és gondolom arra jutott, hogy a latin Vulgata fordítása rossz és már egy módosítás."
A Jn 1,18 a Vulgátában is még úgy szerepelt, hogy az "egyszülött Fiú". A modernebb kiadások azért írnak egyszülött Istent, mert figyelembe veszik a szövegkritika megállapításait, miszerint a legrégebbi Sínai kódex és a még régebbi papirusz töredékek (P66, P75) is egyszülött Istent írnak, tehát valamelyik nagyon régi másoló véletlenül egyszülött Isten helyett egyszülött Fiút írt, s később ez a forma terjedt el.
#28
"A Jn 1,18 a Vulgátában is még úgy szerepelt, hogy az "egyszülött Fiú"."
Igen, igazad van, rosszul emlékeztem. Most belenéztem és Filius/Fiú van ott. Elnézést a tévedés miatt. Ettől függetlenül, a mondanivalóm lényege ugyanaz, de nem bánom, ha kijavítanak.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!