A keresztényekre tényleg nem vonatkozik az ószövetség?
Sziasztok,
Íme a teljes történet:
"Akkor farizeusok és írástudók mentek Jeruzsálemből Jézushoz, és ezt mondták: Miért szegik meg tanítványaid a vének hagyományát? Amikor ugyanis étkeznek, nem mossák meg a kezüket. Ő így válaszolt nekik: És ti miért szegitek meg Isten parancsolatát a ti hagyományotokért? Mert Isten ezt mondta: „Tiszteld apádat és anyádat”, és ezt: „Aki gyalázza apját vagy anyját, halállal bűnhődjék.” Ti pedig azt tanítjátok, hogy aki ezt mondja apjának vagy anyjának: Áldozati ajándék az, amivel kötelességem volna téged megsegíteni – annak nem kell tisztelnie az apját. Így tettétek érvénytelenné Isten igéjét a ti hagyományotokért. Képmutatók, helyesen prófétált rólatok Ézsaiás: „Ez a nép ajkával tisztel engem, szíve azonban távol van tőlem. Pedig hiába tisztelnek engem, ha tanításként emberi parancsolatokat tanítanak.”
Ekkor odahívta a sokaságot, és így szólt hozzájuk: Halljátok és értsétek meg! Nem az teszi tisztátalanná az embert, ami bemegy a száján, hanem ami kijön a szájából, az teszi tisztátalanná az embert." (Máté 15:1-11)
Szó nincs itt tiszta és tisztátalan állatokról, csak tiszta kézzel való étkezésről.
Pál apostól szavai pedig:
"Mert sokan engedetlenek, fecsegők és ámítók, különösen a körülmetéltek között. Ezeket el kell hallgattatni, mert egész családokat feldúlnak azzal, hogy aljas nyereség kedvéért azt tanítják, amit nem volna szabad. Valaki közülük, saját prófétájuk mondta: „A krétaiak megrögzött hazudozók, gonosz vadállatok, lusta, falánk népség.” Ez a vélemény igaz. Éppen ezért fedd őket szigorúan, hogy egészséges legyen a hitük, ne foglalkozzanak zsidó mondákkal és az igazságtól elfordult emberek parancsolataival. Minden tiszta a tisztának, de a tisztátalanoknak és a hitetleneknek semmi sem tiszta, sőt szennyes mind az elméjük, mind a lelkiismeretük. Azt vallják, hogy ismerik Istent, de cselekedeteikkel tagadják, mert utálatosak, engedetlenek és minden jó cselekedetre alkalmatlanok." (Titusz 1:10-16) - Itt pedig a hamis tanítók megfegyelmezéséről van szó, szintén nem a tiszta és tisztátalan állatokról.
Ne haragudj, de itt Bibliai elvekről beszélgetünk, amit te bemásoltál az egy értelemzés. Pál minden vitán felül ünnepelte a szombatot, és ezen a napon gyültek össze az első gyülekezetek is. Várom szíves érveid annak kapcsán szerinted pl. a bibliai időszámításban melyik a hetedik nap?
Üdv. Péter
"Ok, akkor szerinted a bibliai időszámításban melyik a hetedik nap?"
Nincs olyan, h Bibliai időszámítás és Ádáméknál meg pláne nem volt. Mutasd már meg, hogy hol rendelte el Ádáméknak vagy az újszövetségben Isten a szombat tartását! Sehol. A megáldás szót jól megerőszakoltátok.
"Szerintem elég jól ismerem a Szentírást, tekintettel arra, hogy végzett teológus vagyok, "
Ez érvelési hiba, tehát bizonytalan bagy: [link]
Én meg nem vagyok teológus és még jobban ismerem a Szentírást. Téged ezek szerint elvisz egy vonal, amitől nem tudsz tágítani. és ez igaz is. Minek vagy teológus? Pál mindent megmagyarázott. Teológus létedre mégsem érted a Bibliát, sem Pált és így Jézust sem.
"miszerint különbség van a "hetedik nap" és a "zsidószombat" között..."
A zsidószombat egy szövetségi jegy Izrael és Isten között (fura, h teológus létedre nem tudod), a hetedik nap meg egy időhatározó.
"A körülmények változtak az Özönvízzel nem a kritériumrendszer. Számomra nyilvánvaló, hogy egy állat nem válik tisztává, de szívesen elolvasom az érveidet, hogy lett pl. a disznóból tiszta állat."
Elmondom én, ha már Páltól még nem olvastad teológus létedre: megszenteli, megtisztítja Jézus vére az összes eledelt.
"Okozhat-e esetleg egészségügyi problémákat a Biblia átal tisztátalannak mondott állatok fogyasztása különös tekintettel a mai vírusos járványokra."
Nekem nem, mint hitben erős. Hiszem, hogy Krisztus vére megtisztítja. Neked, mint hitben gyenge nem elég Krisztus vére?
Péter, ne legyél sunyi, válaszolj erre a kérdésre: ha tisztátlan állatok egészségtelenek, akkor Noé-ék miért ehettek meg minden állatot? Erre kérem, hogy válaszolj, ne sunnyogd el a kérdést, ahogy szoktad!
Itt az ige:1 Mózes 9,3 Minden mozgó állat, a mely él legyen nektek eledelűl.
"Szó nincs itt tiszta és tisztátalan állatokról, csak tiszta kézzel való étkezésről."
Nyilván, mert nem érted, miért testi az ószövetség és miért lelki az újszövetség. De miért bizonyítod a hozzá nem értésed ilyen gőzerővel?
És miért gondolod, hogy Jézus vére téged nem tisztított meg?
Titus 1,15 Minden [Róm. 14,20.23.] tiszta a tisztáknak: de a megfertőztetetteknek és hitetleneknek semmi sem tiszta; hanem megfertőztetett azoknak mind elméjök, mind lelkiismeretök.)
Továbbá miért gondolod, hogy a disznót nem Isten teremtette?
4,3 A kik tiltják a házasságot, sürgetik az eledelektől való tartózkodást, [Kol. 2,16.] melyeket Isten teremtett hálaadással való élvezésre a hívőknek és azoknak, a kik megismerték az igazságot.
4,4 Mert Istennek minden teremtett állata jó, és semmi sem megvetendő, ha hálaadással élnek [Tit. 1,15.] azzal;
Miért sürgeted az eledelektől való tartózkodást?
"Ne haragudj, de itt Bibliai elvekről beszélgetünk, amit te bemásoltál az egy értelemzés. Pál minden vitán felül ünnepelte a szombatot"
Igen, és minden vitán felül a zsidóknak való bortánkozás elkerülése véget tette. Tényleg ennyire nem érted a Róma 14-et? Állítólag teológus vagy.
Sem Pál, sem Jézus, sem semelyik apostol nem írja, hogy "gyerekek a szombatot tartani kell", hanem az ellenkeződjét.
"Szó nincs itt tiszta és tisztátalan állatokról, csak tiszta kézzel való étkezésről."
Amennyiben te megeszed a kezedet :)
A lényeg: a bűn fertőzi meg az embert, nem az eledel, ne a disznóhús! Ennyire nem érted az evangéliumok egyik lényegét, miszerint a törvény nem tesz tisztává senkit, a zsidók pedig ezt hangoztatják?
Dobd el a teológiai könyveket, kezd el tanulni és értelmezni Pál Római és Galata levelét és csodálkozni fogsz!
#11
Azt írod, hogy végzett teológus vagy (egyébként csak Magyarországon sok ezer végzett teológus van, közülük többen is tanultak világhírű egyetemeken, nem csak főiskolát végeztek), akkor tudnod kellett volna, hogy Antióchiai Szent Ignácot idéztem neked. Ő nem volt képzett teológus, de veled ellentétben az apostolok nevezték ki, az apostolok tanították személyesen, amit te aligha mondhatsz el magadról. Tehát az ő szava apostoli tekintéllyel bír, a tiéd csak egy sajátos vélemény. S mint sajátos véleményt én tiszteletben is tartok, felőlem tarthatod a zsidó törvényeket, de ne állítsd be úgy, mintha ezeket bármelyik keresztények tartani kellene. Nem kell. A keresztények vasárnapot tartanak, ehetnek disznóhúst is, nem kell körülmetélkedni sem.
@ "az ószövetség az nem vonatkozik a keresztényekre, mert az a zsidóké"
Ez így ebben a formában persze nem igaz, az Ószövetség ugyanis tudvalevően a keresztény szentírás része. Annyiban viszont igen, hogy az ószövetségi parancsok és előírások jelentős része valóban "akkor és ott" parancs. Például az angol WC-ék korában teljesen felesleges kis ásócskát hordanunk, hogy eltüntessük az ürülékünket, de meglehetősen bölcs intézkedés egy vándorló sátortáborban élő közösség számára.
Az ószövetségi parancsok szellemükben és igazi lényegüket tekintve továbbra is köteleznek. Az ásócska parancs is betű szerint nem, de lényegét tekintve nagyon is kötelez, hiszen a higiénia mindannyiunk érdeke.
Valójában minden bibliai parancs a főparancsnak, vagyis az Isten és emberszeretet parancsának a kibontása, részletezése és aktuális helyzetre való alkalmazása:
"Jézus ezt felelte: Szeresd Uradat, Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből és teljes elmédből. Ez a legnagyobb, az első parancs. A második hasonló hozzá: Szeresd felebarátodat, mint saját magadat. Ezen a két parancson alapszik az egész törvény és a próféták." (Mt 22,37-40)
"Ne tartozzatok senkinek semmivel, csak azzal, hogy egymást szeretitek, mert aki felebarátját szereti, teljesítette a törvényt. Azt ugyanis, hogy ne törj házasságot, ne ölj, ne lopj, hamis tanúságot ne szólj, ne kívánd meg a másét, és ami egyéb parancs még van, újra egybefoglalja ez az egy ige: Szeresd felebarátodat, mint önmagadat. A szeretet nem tesz rosszat a felebarátnak. A törvény teljesítése tehát a szeretet." (Róm 13,8-10)
Nincs nevetségesebb mikor két (esetleg három) "nagytudású" keresztény osztja egymást.
A kereszténység legjobb cáfolata maguk a keresztények.
A keresztényekre nem vonatkozik az Ószövetség törvényrendszere. Mivel a gójoknak és a zsidóknak is Krisztus eljövetelével a hitből való üdvösség hirdettetett.
Érdemes az Újszövetséget alaposan megismerni. Ezek után felfedezheted az Ószövetséget is, sok tanulságos és hasznos dolgot lehet benne találni. Például a bölcsességi irodalmat (Zsoltárok, Példabeszédek, Prédikátor, Jób), és ugye a messiási próféciák, Krisztus eljövetelének előzménye is megismerhető belőle. Tanulságos történetek vannak benne, hasonlóan a népmesékhez, mondákhoz, ezt nem provokálásképp írtam.
Hát, ez kicsit bonyolult. A válasz igen is, meg nem is. Épp nemrég magyaráztam ezt egy muszlimnak, de nem értette, úgyhogy töröltem az egész kérdést. Nem is tudom hol van az a kérdés, ha kell megkeresem, hogy magamtól tudjak idézni. Ha lesz erőm és időm talán majd jobban összeszedem a gondolataimat ezzel kapcsolatosan, egyenlőre:
Mi lenne, ha megnéznéd a Biblia Projektes videót? Mindig írom, de szerintem soha senki nem nézi meg őket, pedig megkönnyítené a magyarázást. Protestánsok, de elég felekezet semlegesek.
Nagyon röviden: Az Ószövetségre azért van szükség, mert arra épül az Új. Az Ószövetség nélkül értelmetlen lenne az Új. Nézd meg ezt a rövid videó a Messiásról: https://www.youtube.com/watch?v=pkxvVNfQjCk Ha nem foglalkozunk az Ószövetség, akkor nem lehet hova tenni Jézust. Nem értjük milyen igéreteket teljesített be stb. Nincs meg a teljes kép.
De itt jön a csavar a történetben! Azért osszuk két részre a Bibliát és nevezzük Ószövetségnek, meg Újszövetségnek, mert a keresztényekre már egy új szövetség érvényes, nem a régi ami a zsidókkal köttetett. Szóval pl. nekünk már nem kell állatokat áldoznunk, mert Jézus bemutatta a tökéletes áldozatot. És az Ószövetségi törvények tulajdonképppen nem vonatkoznak ránk. Három féleképpen lehet csoportosítani a tövényeket: erkölcsi, polgári, ceremóniális. Az erkölcsi törvények nem szüntek meg, mert azok örökérvényűek, viszont a polgári és a ceremóniális törvények ránk már nem vonatkoznak. Erről is ajánlok egy kisvideót. https://www.youtube.com/watch?v=0oz5CuxqtG0 Egyébként szerintem jók a videóik, mindet ajánlom.
A keresztények új parancsolatot kaptak. Erről egy katolikus lexikont idézek neked, mert az pontosabb és most egyszerűbb nekem. [link]
ÚJ TÖRVÉNY: evangéliumi törvény (lex nova, lex evangelica): az ószövetségi Törvény Krisztus által adott beteljesedése, a természetes erkölcsi törvény és a kinyilatkoztatott Törvény tökéletes formája. Főparancsa az új parancs. Főparancs: „Új parancsot adok nektek: Szeressétek egymást! Amint én szerettelek benneteket, úgy szeressétek ti is egymást. Arról tudják majd meg rólatok, hogy a tanítványaim vagytok, hogy szeretettel vagytok egymás iránt.” (Jn 13.34–35)
– 1. Az új törvény Krisztus műve (Zsid 8,8.10). (vö. Jer 31,31–34.) és a Szentlélek kegyelme, mely a hit erejéből adatott a híveknek. Az új törvény a szeretet által tevékeny, és a szentségek által közli a kegyelmet, hogy meg is tudjuk tenni, amit parancsol.
– 2. A új törvény „beteljesíti” (vö. Mt 5,17–19), azaz megtisztítja, fölülmúlja és tökéletességre viszi a régi Törvényt. A hegyi beszédben Jézus tanítja, hogyan kell élnünk a új törvény szerint. Azokhoz fordul, akik készségesek hittel fogadni az új törvényben megalapozott reményt: a szegényekhez, az alázatosakhoz, a megtörtekhez, a tisztaszívűekhez, a Krisztus miatt üldözöttekhez, így mutatva meg, milyen váratlan utak vezetnek a mennyek országába (nyolc boldogság). – Az új törvénnyel az Úr nem eltörli v. leértékeli a régi Törvény erkölcsi előírásait, hanem kibontja a bennük rejlő lehetőségeket és új megvilágításba állítja a teljes isteni és emberi igazságot. Nem tesz hozzá új, külsődleges parancsokat, hanem tetteink gyökerét, a szívünket újitja meg, ahol az ember választ tiszta és tisztátalan között (vö. Mt 15,18–19.), ahol kibontakozik a hit, a remény, a szeretet és velük a többi erények. Így az új törvény beteljesíti a törvényt a mennyei Atya tökéletességének utánzásával és követésével (vö. Mt 5,48.): az ellenségeknek való megbocsátással (ellenségszeretet) és az üldözőkért való imádsággal az isteni nagylelkűség példája szerint. (vö. Mt 5,44.)
– 3. Az új törvény a vallásosság cselekedeteinek alapja: az alamizsnát, az imádságot, a böjtöt a „rejtekben is látó Atyára” irányítja (vö. Mt 6,1-6), imádsága a Miatyánk (vö. Mt 6,9–13). Magában foglalja a határozott választást „a két út” között (vö. Mt 7,13–14.) és az Úr szavainak gyakorlati megvalósítását (vö. Mt 7,21–27.). Az ~ összefoglalása az aranyszabály: „Amit akartok, hogy veletek tegyenek az emberek, ti is tegyétek velük. Ez a törvény és a próféták.” (Mt 7,12; vö. Lk 6, 31.) Az ÚSz-ben az apostolok erkölcsi oktatásai is a hegyi beszédhez kapcsolódnak (vö. Róm 12–15; 1Kor 12–13; Kol 3–4; Ef 4–5; stb.)
– 4. Az új törvény nevezhető a szeretet törvényének, mert inkább a Szentlélek által belénk árasztott szeretet, mint a félelem késztet cselekvésre bennünket; a kegyelem törvényének, mert a hit és a szentségek révén adja a kegyelem erejét a cselekvéshez; a szabadság törvényének (vö. Jn 1,25; 2,12), mert megszabadít a régi Törvény rituális és jogi előírásaitól; megtanít arra, hogy a szeretet hatására önként cselekedjünk, s végül a szolgai állapotból, melyben „a szolga nem tudja, mit tesz az ura”, Krisztus barátjává emel, „mert mindent tudtul adtam nektek, amit az én Atyámtól hallottam” (Jn 15,15); sőt az örökös fiú állapotába helyez minket, aki örökli atyja javait (vö. Gal 4,1–7.21–31; Róm 8,15).
– 5. Az új törvény magában foglalja az evangéliumi tanácsokat is, mert a parancsok célja, hogy kizárjanak mindent, ami összeegyeztethetetlen a szeretettel, a tanácsok célja, hogy távol tartsák mindazt, ami nem ellentétes ugyan a szeretettel, de akadályozhatja fejlődését
Remélem valamit segített, amit írtam. Ajánlom olvasgasd többet a Bibliát. Pál leveleiben írt erről részletesen van leírás. A témában olvasgasd többek között a a Zsidókhoz írt levelet. Valamint pl. a Rómaiakhoz, a Galatákhoz és a Apostolok Cselekedeteit.
Ennyi helytelen választ, de most komolyan.
Az alatt, hogy az Ószövetség nem vonatkozik a keresztényekre azt kellene érteni, hogy a Mózesi törvény nem vonatkozik a keresztényekre, mert azt Isten egy konkrét csoportnak (az izraelitáknak) nyilatkoztatta egy konkrét helyen, egy konkrét időben, egy konkrét szituációban.
De az Ószövetség egyes részei a keresztényekre is vonatkoznak, pl. a 10 parancsolat. Az antinomianizmus eretnekség.
„Ne gondoljátok, hogy azért jöttem, hogy eltöröljem a törvényt vagy a próféták tanítását. Nem azért jöttem, hogy eltöröljem, hanem hogy teljessé tegyem." (Máté 5:17)
Továbbá Noé hét törvénye is (itt most nem feltétlenül a modern noachidizmus mozgalomra gondolok) vonatkozik a keresztényekre is (ApCsel 15:1-31):
1. Ne imádj bálványokat.
2. Ne átkozd Istent.
3. Ne gyilkolj.
4. Ne kövess el házasságtörést, bestialitást, vagy szexuális erkölcstelenséget.
5. Ne lopj.
6. Ne egyél élő állat húsából.
7. Bíróságokat alapítani.
A hét törvény közül hat exegetikusan Mózes 1. könyvének részeiből származik, a hetedik pedig a bíróságok létrehozása (9:5-6).
"Ez így ebben a formában persze nem igaz, az Ószövetség ugyanis tudvalevően a keresztény szentírás része. Annyiban viszont igen, hogy az ószövetségi parancsok és előírások jelentős része valóban "akkor és ott" parancs. Például az angol WC-ék korában teljesen felesleges kis ásócskát hordanunk, hogy eltüntessük az ürülékünket, de meglehetősen bölcs intézkedés egy vándorló sátortáborban élő közösség számára."
@szp72, minden tiszteletem a Tiéd, és nagyra is becsüllek, de ne feledd, mot konkrétan a törvény tekintetében nézzük az ószövetséget, nem abban a kérdésben, hogy mosson-e kezet egy keresztény vagy sem. A törvény, a Tízparancsolat, mint törvény nincs már életben, kizárólag Krisztusi szabadság törvénye van érvényben. Idézted a Róma 13.8-10-et, ami gyakorlatilag ezt igazolja, a többi, általam idézett ige mellett.
Mi szükség van egy hívőnek a törvényre? Egy hívő komolyan annyira debil, hogy nem tudja, hogy azért tért meg, mert gyűlöli a bűnt? Nem tudja, hogy pl. a hazugság rossz dolog, csak ha le van írva neki, hogy "ne ölj"? A törvénynek az volt a szerepe, hogy belássuk, hogy bűn van bennünk, nem tudunk csak Jézus erejével szabadulni ebből. Pál a Római és a Galata levélben is igen részletesen leírja ezt.
"„Ne gondoljátok, hogy azért jöttem, hogy eltöröljem a törvényt vagy a próféták tanítását. Nem azért jöttem, hogy eltöröljem, hanem hogy teljessé tegyem." (Máté 5:17)"
Nem teljessé tegye, hanem betöltse, és előző mondata Jézusnak, hogy a törvény akkor múlik el, ha valaki betölti. Hát betöltötte.
De ne idézetekkel operáljunk, hanem logikával. Szóval a kérdés az, mi szükség van Krisztus mellett a Tízparancsolatra, a Törvényre?
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!