Akik azt gondolják, hogy az Újszövetségben még érvényben van a Tízparancsolat és a Törvény, mire alapozzák?
Kérdező,
szerintem is csak így érdemes beszélgetni, a vagdalkozás nem vezet sehova. Hamarosan válaszolok, kis türelmet kérek most.
A halál nem KIZÁRÓLAG az eredendő bűn miatt hat ki mindenkire, hanem mert mindenek vétkeztek IS. Ha nem így lenne, a Felkent is jogosan halt volna meg, fel sem támadhatott volna, hiszen hústestben volt, ő is örökölte az emberi természetet, mindenben hasonló lett hozzánk - azonban ő soha nem követett el bűnt. Épp ezért ő a páskabárányunk, aki nem a saját törvényszegései következtében szenvedte el a halált.
A törvény általad felsorolt 3 szerepe számomra egy és ugyanaz: magának a megtérés szükségességének a felfogása. Ezen túlmenően is van azonban létjogosultsága a törvénynek, méghozzá az Isten gondolkodásmódjának a megismerése az, amit lehetővé tesz, ha az ember éjjel-nappal arról elmélkedik. Ezen az úton válhatunk alkalmassá a Teremtővel való örök együttlétezésre.
A "cselekvő hit" vajon miket cselekszik? Nem pont a törvénynek megfelelő dolgokat? És a spektrum másik végén az, akit Pál a bűn emberének nevez nem más, mint egy "törvénytaposó" személy, akit el is pusztít majd az Úr megjelenése. Az Isten ellensége olyan valaki lesz, aki a törvénnyel megy majd szembe.
Amúgy én nem állítottam, hogy a törvény képes lenne bárkit is megváltoztatni, így erre nem is kell felelnem, nyilván egyetértünk.
Jelenleg nincs végrehajtó közösség, de volt és lesz is. Kicsit olyan ezt a mostani átmeneti időszakot felhozni érvnek, mint ha azt mondanám, hogy Mózes előtt sem volt írott parancsolat, minek kellett akkor egyáltalán. Lesz a földön egy olyan korszak, aminek ura a Felkent, rendje pedig az Örökkévaló törvénye lesz. Persze ebben nem mindenki hisz.
A korinthusi levélben bizony pont olyan vétekről van szó (amivel kapcsolatban kirekesztésre utasít Pál), ami a mózesi törvény egyik parancsa:
""Ha valaki az ő atyjának feleségével hál, az ő atyjának szemérmét fedi fel: halállal lakoljanak mindketten; vérök rajtok.""
""Átkozott, a ki az ő atyjának feleségével hál, mert feltakarja az ő atyjának takaróját! És mondja az egész nép: Ámen!""
Ráadásul amiket felsorol ebben a részben az apostol, mint kerülendő tetteket és személyeket, azok gyakorlatilag a tízparancsolat tételei: parázna, csaló (hazug), bálványimádó, szidalmazó (káromló), részeges (kívánságának engedő), ragadozó (tolvaj).
Halál alatt én a testi halált értem, ennek lesz kitéve az, akit a gyülekezet eltávolít maga közül. Természetesen ez nem azonos a második, szellemi, végleges pusztulással, amely nyilván elkerülhető. Épp ilyen volt a mózesi törvényszegés következménye is: elvette a testi büntetést, de örök kárhozatról nem volt szó.
Az apostolok idejében semmilyen más tanításra használt szöveg nem volt, csak az, amit mi "ószövetség"i könyvekként ismerünk (plusz néhány egyéb héber írás, amik a mi kánonunkba nem kerültek bele). Timóteust is azért dicséri Pál, mert ezeket a szövegeket jól ismeri ""melyek téged bölcscsé tehetnek az idvességre a Krisztus Jézusban való hit által."" Pál is, az első keresztények nagyobb része is hithű zsidók voltak, a törvény ismerete és hasznossága számukra nem volt kérdés.
"A halál nem KIZÁRÓLAG az eredendő bűn miatt hat ki mindenkire, hanem mert mindenek vétkeztek IS."
de ezt Pál a Római levélben a nem hívőkre mondja. A hívők már nem számítanak bűnösnek
"Ha nem így lenne, a Felkent is jogosan halt volna meg, fel sem támadhatott volna, hiszen hústestben volt, ő is örökölte az emberi természetet, mindenben hasonló lett hozzánk"
.Ezzel egyetértek, de Jézus nem az újszövetségben halt meg, hanem az ószövetségben, a kérdés meg az, hogy az újszövetségben minek a törvény
"Ezen túlmenően is van azonban létjogosultsága a törvénynek, méghozzá az Isten gondolkodásmódjának a megismerése az, amit lehetővé tesz, ha az ember éjjel-nappal arról elmélkedik. Ezen az úton válhatunk alkalmassá a Teremtővel való örök együttlétezésre."
Ez is jogos, de csak részben. Nem kizárólag a törvényből ismerjük meg Isten gondolkodását. A kegyelmet is használni kell, hogy Istent megismerjük. Ettől még a törvény megszűnhetett, az ószövetség tanulságul szolgál.
"A "cselekvő hit" vajon miket cselekszik? Nem pont a törvénynek megfelelő dolgokat?"
Nem igazán. A törvény pont azt mondja, hogy mit ne tegyél. HA megnézed a Tízparancsolatot, nincs benne az, hogy adj a rászorulóknak. Jakab levele pont erről beszél. A Tízparancsolatot úgy is be tudom tartani, ha lekötözöm magam egy székhez, de a szeretetet úgy nem fogom tudni gyakorolni
"Ráadásul amiket felsorol ebben a részben az apostol, mint kerülendő tetteket és személyeket, azok gyakorlatilag a tízparancsolat tételei: parázna, csaló (hazug), bálványimádó, szidalmazó (káromló), részeges (kívánságának engedő), ragadozó (tolvaj)."
De nem pontosan a tízparancsolat tételei, tehát ez is azt bizonyítja, hogy az újszövetség túlmutat a törvényen
"Az apostolok idejében semmilyen más tanításra használt szöveg nem volt, csak az, amit mi "ószövetség"i könyvekként ismerünk"
Dehogynem volt. Az apostolok rengeteg levelet írtak a gyülekezeteknek. A Galata levél is azt részletezi, hogy a törvénynek vége és magyarázza is, hogy miért. De a Római levél is beszél erről.
Te elfogadod az apostoli leveleket Istentől ihletett írásnak, mint az ószövetséget?
Minden ember bűnös, aki nem az, annak nem kell meghalni. A hívők is meghalnak, és nem egy elméleti teológiai eszme miatt, hanem a konkrét vétkek következtében, amiket elkövettek. Attól, hogy a Felkent áldozata befedezi Isten előtt azokat és nincsen rajtunk közvetlen büntetés, és úgy jelenhetünk meg a mennyei Atya előtt, mint tiszták, még tény, hogy megcselekedtük a bűnöket, azokkal el kell számolni. Vagy akkor mi az oka a halálnak? Belekerült a génjeinkbe valami mutáció, amikor Ádámék ettek a gyümölcsből? Mitől halunk meg?
/Jézus nem az újszövetségben halt meg, hanem az ószövetségben/
Erre esetleg van egy pontos dátumunk, időpont, bármi, ami az Írások alapján alátámasztható határvonal, hogy innentől mások a játékszabályok?
A "kegyelem" ebben az értelemben micsoda? Hogyan kell "használni", mit értesz ezalatt? Amúgy nem "az ószövetség" van tanulságul, hanem a héber iratoknak a történeti részei, vígasztalásul és példaképpen. Ha pedig nem tudnánk azonosulni a korábbi korok hívőivel, ha nem ugyanúgy kellene gondolkodnunk és eljárnunk, mint mondjuk Dávidnak vagy Hóseásnak, akkor minek olvasnánk róluk? Hiszen ránk már úgysem vonatkozik semmi abból, ami nekik alap volt, mi közünk hozzá?
Nem tudom, miért szűkítenénk le az Örökkévaló törvényét a tízparancsolatra, kezdettől magában foglalt a kijelentés számos egyéb dolgot is, például az általad hiányolt adakozást és szeretetet:
""A jövevényen ne hatalmaskodjál, és ne nyomorgasd azt, mert jövevények voltatok Égyiptom földén. Egy özvegyet vagy árvát se nyomorítsatok meg. Ha nyomorgatod azt, és hozzám kiált, meghallgatom az ő kiáltását. És felgerjed haragom, és megöllek titeket fegyverrel, és a ti feleségeitek özvegyekké lésznek, a ti fiaitok pedig árvákká. Ha pénzt adsz kölcsön az én népemnek, a szegénynek a ki veled van; ne légy hozzá olyan, mint a hitelező; ne vessetek reá uzsorát. Ha zálogba veszed a te felebarátod felső ruháját: naplemente előtt visszaadd azt néki: Mert egyetlen takarója, testének ruhája az: miben háljon? Bizony, ha én hozzám kiált, meghallgatom; mert én irgalmas vagyok."" 2Móz.22:21-27
""A te szegényednek igazságát el ne fordítsd az ő perében. A hazug beszédtől távol tartsd magad, és az ártatlant s az igazat meg ne öld; mert én nem adok igazat a gonosznak. Ajándékot el ne végy: mert az ajándék megvakítja a szemeseket, és elfordítja az igazak ügyét."" 2Móz.23:6-8
""Ne orozzatok, se ne hazudjatok és senki meg ne csalja az ő felebarátját. A te felebarátodat ne zsarold, se ki ne rabold. A napszámos bére ne maradjon nálad reggelig. Ne gyűlöld a te atyádfiát szívedben; fedd meg a te felebarátodat nyilván, hogy ne viseljed az ő bűnének terhét. Bosszúálló ne légy, és haragot ne tarts a te néped fiai ellen, hanem szeressed felebarátodat, mint magadat. Én vagyok az Úr."" 3Móz.19 fejezet
A Felkent semmi egyebet nem tanított, az új szövetségben egyetlen új dolog van; a megigazulás mikéntje. A cél, az alapok, a lényeg továbbra is pont ugyanaz.
Amúgy ez nem áll meg: /a Tízparancsolatot úgy is be tudom tartani, ha lekötözöm magam egy székhez/ hiszen szívedben kívánni remekül tudsz lekötözve is, az Istent káromolni, asszonyra vággyal tekinteni, stb. De ez csak mellékszál, tegyük zárójelbe.
Nyilván tudok az apostoli levelekről, nyilván ihletettnek tartom azokat, idéztem is már nem egyből, nem értem a kérdést.
Arról beszéltem, hogy amikor Pál a "teljes Írásról" beszél, mint ami alkalmas a tanításra, feddésre, stb., az alatt nem értett mást, kizárólag azokat a szent iratokat, amiket a mi Bibliánk "Ószövetség" nevű része tartalmaz (illetve említettem, hogy használtak egyéb héber írásokat is). A levelek segítségére voltak a gyülekezeteknek, és nyilván összhangban írták a meglevő írásokkal, de ettől még igaz, hogy szent iratnak a meglevő "könyveket és hártyákat" tartották.
@munyamunya nagyon szépen köszönöm az időd és a fáradtságodat, hogy részletesen kifejtetted a véleményed!
Sok áldást kívánok Krisztusban!
Kérdező,
köszönet a beszélgetésért. Az Örökkévaló, és a mi urunk Jahosua áldása legyen a gondolkodásunkon.
"Vagy akkor mi az oka a halálnak? Belekerült a génjeinkbe valami mutáció, amikor Ádámék ettek a gyümölcsből? Mitől halunk meg?"
Isten a gyümölcshöz rendeli az örök életet az örökkévalóságban is. Pontosan nem tudni, hogy mi az alapja a halálnak, mert ismerni kellene Ádámék géntérképét is, ami sajnos lehetetlen. De valami ilyesmire gondolok én is
"Erre esetleg van egy pontos dátumunk, időpont, bármi, ami az Írások alapján alátámasztható határvonal, hogy innentől mások a játékszabályok?"
Igen. Egész pontosan Jézus halála a fordulópont. A Szentek szentjének bejáratában a kárpit is kettészakadt, azaz Istenhez onnantól Jézus az út. ÉS a testi szövetség szellemire cserélődött. Eddig testeb mehetett a felkent a szentélybe, most már szellemben mehetünk Jézuson keresztül IStenhez
"A "kegyelem" ebben az értelemben micsoda? Hogyan kell "használni", mit értesz ezalatt? "
A hívő Isten szemében tiszta, mint Jézus és a bűn nem uralkodik rajtunk. Nem vagyunk kénytelenek bűnt cselekedni
"Nem tudom, miért szűkítenénk le az Örökkévaló törvényét a tízparancsolatra, kezdettől magában foglalt a kijelentés számos egyéb dolgot is, például az általad hiányolt adakozást és szeretetet:"
Az általad felsorolt törvények még mindig "ne" szóval kezdődnek és nincs szó adakozásról egyikben sem
"Nyilván tudok az apostoli levelekről, nyilván ihletettnek tartom azokat, idéztem is már nem egyből, nem értem a kérdést."
Elmagyarázom. Én a páli teológiát tárom eléd, te pedig gyakorlatilag azzal vitatkozol. Én csak azt mondom, amit Pál leírt
"Amúgy ez nem áll meg: /a Tízparancsolatot úgy is be tudom tartani, ha lekötözöm magam egy székhez/ hiszen szívedben kívánni remekül tudsz lekötözve is, az Istent káromolni, asszonyra vággyal tekinteni, stb. De ez csak mellékszál, tegyük zárójelbe."
Ez igaz, ebben egyetértünk
"z alatt nem értett mást, kizárólag azokat a szent iratokat, amiket a mi Bibliánk "Ószövetség" nevű része tartalmaz (illetve említettem, hogy használtak egyéb héber írásokat is). A levelek segítségére voltak a gyülekezeteknek, és nyilván összhangban írták a meglevő írásokkal, de ettől még igaz, hogy szent iratnak a meglevő "könyveket és hártyákat" tartották."
Ez egyértelmű, de ezt mire írtad? Most egy tényt közöltél.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!