Miért veszekszenek a reformerek úgy a katolikusokkal, mint a farizeusok? Biztos, hogy helyes-e lebálványimádozni a katolikusokat?
nézd meg mennyi dislike van, ráadásul a kálvinista apologetika is odaírt, és küldött cáfolatot! nos, olvasom a Bibliát és az apologetikát, és a valóságban a legtöbb esetben 5/4 erkölcsös vagyok szerintem...
Katolikusként nem igazán izgat, két dolog miatt.
Egyfelől egy 2000 éves Egyháznak vagyok a tagja, milliárdok vallották ugyanezt a hitet, mint én, sőt voltak nem is kevesen, akik az életüket is adták érte. Mit kéne ezen szégyellnem? És legfőképp, miért kéne felülni a provokációnak?
Másfelől ismerek személyesen protestánsokat (reformátusok és evangélikusok, más felekezetből valóban nem), de egyikük sem bálványimádózott le szemtől szembe. Nem téma nálunk, mikor beszélgetünk.
Nem azt mondom, hogy legyél katolikus, ha nem értesz egyet vele, de azon elgondolkodhatsz, hogy biztosan a te szellemed-e az, ami rávilágít az igazságra. Lehet, hogy igen, én nem tudom, a kérdés az, hogy te mennyire tudod.
Hogy lehetnél katolikus? Mindazok a dolgok, amiket felsoroltál, jelenrőséggel bírnak a katolikusok számára. Vagyis érdemes azon elgondolkodni, hogy miért tartják és tartották a katolikusok fontosnak ezeket. Az összeesküvés-elméletek és a forradslmár gondolkodás nélkül.
A katolikus és ortodox hagyományban a szimbólumok nem valamiféle rejtjelek, hanem maga a valóság. A valóság a szimbólumok nyelvén van írva. Ezért mondhatják azt, hogy az ostya Krisztus valóságos teste, vagy, hogy a Mária szeplőtelen. Mária maga a hely, ahol a menny és a Föld találkozik, Mária méhe, az Éden, Hóreb hegye, a Frigyláda, vagy a Szentek Szentje, ezek mind ugyanazt a mintát hordozzák.
Ez kívülről elsőre nehezen lehet befogadható, mert nagyon sokat elvesztettünk a szimbólumokhoz való hozzáférésből. Ez egy külön nyelv, amit újra kell tanulni. Ha meg szeretnéd érteni a régi hagyományt, erre érdemes tapogatózni.
Az a baj, hogy minden egyház híve saját magának tartja igaznak. Olvastam olyat is, hogy az adventista szerint Isten irányította oda ami lehetetlen. Én a gondolkodásom alapján lettem református, mert szerintem ez áll legközelebb a Bibliához.
Hát sajnálom, de én nem értek egyet a katolikus egyházzal. pl. Mária tisztelet miközben Isten megtiltotta, hogy senkit se tiszteljünk Istennel kívül, imádkozni a sötét szobában kell, és Istenhez, nem pedig más közbenjáróhoz. Mária jelenéseket szerintem Isten csinálja, mert nem hinném, hogy Máriához térnének meg, hanem Jézushoz. Szóval a Mária jelenések nálam oké. De azzal nem értek egyet amit a katolikus egyház tanít, hogy a jó emberek üdvözülnek...
Nincs bajom a katolikusokkal sem, csak furcsák ők is, hogy Mária a második helyen van, mintha a Mária fontosabb lenne mint Jézus. Utána ott a gyónás amiről Jézus nem is beszélt. Inkább Jézus az elsőről beszélt mindig, hogy menj be a szobádba, Isten a közbenjáró stb... remélem világos, mint a világ világossága.
Gondolom mert bizsereg a kezük, hogy szidják a katolikusokat és az Egyházat gyalázzák, vannak ilyen emberek. Legalább a vérünkkel nem festik pirosra a vizeket és földeket, mint tették a korai századokban az ilyen lelkületű emberek, csak verbálisan igyekeznek bántani minket.
Amúgy miért baj, hogy Mária a második helyen van? Ki más lenne a második helyen, te? Nyilván Isten után a legfontosabb, aki igent mondott Isten meghívására és aki által kiteljesedhetett a megváltás, maga Krisztus.
"Nincs bajom a katolikusokkal sem, csak furcsák ők is, hogy Mária a második helyen van, mintha a Mária fontosabb lenne mint Jézus."
Nem vitatkozni akarok, hanem csak a katolikus álláspontot képviselni, szóval ezt ne vedd támadásnak.
A katolikus és ortodox szemléletben a lét minden szegletét hierarchia uralja. Mondjuk egy szék azért létezik, mert az alkatrészei alárendelik magukat a szék ideájának. Az alktarészek alkotóelemei alárendelik magukat az alkatrész ideájának, a szék alárendeli magát a szoba ideájának stb.
Ez azért fontos, mert Isten, mint legfelsőbb idea nem a világtól mérhetetlen távolságban, ember által elérhetetlen módon létezik, hanem folytonos kapcsolatban áll, mint mindent megszervező rend. Ezért delegál feladatokat, ezért vannak angyalok, ezért van az angyaloknak hierarchiája, és Isten szolgáinak, és az egyháznak, és a társadalomnak, és az ökoszisztémának, és a kozmosznak stb.
Vagyis az embernek van helye ebben a hierarchiában, és tud ebben felfelé Istenhez közeledni, lefelé pedig Istentől távolodni. A cél pedig az, hogy magunk is eljussunk Istenhez.
A slusszpoén pedig az, hogy Isten maga is alászállt a hierarchiába, egészen a legaljáig, a halálig, a pokolig, és vissza is tért onban. Ezzel pedig adott az embereknek egy létrát amin felkapaszkodhatnak hozzá. Ez a létra Krisztus. Isten maga a hierarchia csúcsa, és a létra, amin fel lehet hozzá jutni.
Mi példaképül állítjuk magunk elé azokat, akik feljebb jutottak a létrán, ők a szentek, s köztük is kitüntetve Mária. De ez nem azt jelenti, hogy a szentek által jutunk fel, továbbra is Krisztus a létra, ami az alvilágtól a mennyekig húzódik. Továbbra is Krisztus az, aki lehetővé teszi a feljutást. Azért tekintünk a szentekre, mert követni szeretnénk őket a létrán, és ha megcsúszunk, az ő példájuk segít. Amikor hozzájuk imádkozunk, az olyan, mintha mentorként magunk mellé képzelnénk, és tanácsot kérnénk tőlük, hogyan kell ezt az utat járni. Így kérjük a segítségüket.
Remélem így sikerült egy kicsit jobban megérteni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!