A zsidóság Isten kiválasztott népe? És ha igen, miért? Hogy értendő?
Volt. Ábrahám hite miatt Isten őket választotta ki arra, hogy tőlük szülessen a Messiás:
"Önmagamra esküszöm – mondja az Úr –, hogy mivel ezt megtetted, s a kedvemért egyszülött fiadnak sem kegyelmeztél, megáldalak, és megsokasítom ivadékodat, mint az ég csillagait és mint a tengerpart fövenyét: utódod birtokolni fogja ellenségeinek kapuit, és a te utódodban nyer áldást a föld minden népe, mivel engedelmeskedtél szavamnak!"
Viszont ez megtörtént, így már nincsenek ilyen kiválasztott státuszban.
Már nem az. Ők megszegték a szövetséget amit Jehova velük kötött. Az új szövetség követét, a messiást nem ismerték fel a bizonyítékok ellenére, amikor egy utolsó lehetőséget adva nekik, visszaakarta fordítani Őket Istenükhöz. Nagyon kevesen reagáltak a Test szerinti Izraeliták közül, igy egy idő után Isten a más nemzetekből valókhoz fordult, hogy begyűjtse azokat, akik elfogadják Őt és a Fiát.
Ezt azzal jelezte, hogy megengedte Jeruzsálem, és a templom pusztulását.
Mára bárki lehet Isten imádója, aki helyesen viszonyul az erkölcsi elveihez, és az uralmához. Valamint, tiszta imádatot gyakorol, ami nincs tele emberi és nem Bibliai hagyományokkal, ünnepekkel.
Szia
Mint ahogyan írták, ma már nem. De valóban az Ábrahámmal kötött szövetség sokkal többet foglalt magában mint az, hogy hatalmas néppé lettek. Ez a szövetség lehetővé tette a zsidó nép számára, hogy " Papok királysága és szent nemzet lesztek, mely az enyém.a« Mondd el ezeket az izraelitáknak.” 2Mózes 19:16
Idővel Ábrahám, Izsák és Jákob leszármazottai több millióan lettek. Jehova néppé szervezte őket, az ókori Izrael nemzetévé. Mózes közvetítésével Jehova egyedülálló szövetséget kötött velük. Törvényt adott nekik, és a nép elfogadta a szövetség feltételeit. A Biblia ezt mondja: „Mózes fogta a szövetség könyvét, és felolvasta a nép füle hallatára. Ők pedig ezt mondták: »Mindazt, amit Jehova mondott, készek vagyunk megtenni, és engedelmeskedni.« Mózes pedig fogta a vért [a feláldozott bikák vérét], és a népre hintette, ezt mondva: »Íme, a szövetség vére, melyet Jehova kötött veletek mindeme szavak szerint«” 2Mózes 24:3–8.
A törvényszövetség i. e. 1513-ban lépett hatályba a Sínai-hegynél. Az izraeliták a szövetséggel Isten választott népe lettek. Jehova ekkor a Bírájukká, a Törvényadójukká és a Királyukká vált. Itt ír erről: Ézsaiás 33:22. Izrael népének a történelme jól mutatja, hogy mi történik, amikor valaki engedelmeskedik Isten igazságos irányadó mértékeinek, és mi történik, amikor nem. Mivel a Törvény megtiltotta az izraelitáknak, hogy pogányokkal kössenek házasságot, és hogy hamis imádatba keveredjenek, Ábrahám magvának a leszármazási vonala tiszta maradhatott :2Mózes 20:4–6; 34:12–16 szerint.
Mivel az izraeliták engedetlenek voltak, a nemzet nem vált papok királyságává. Ez azonban nem jelentette azt, hogy a Törvény hiábavaló volt. Azt a célt szolgálta, hogy védelmezze a magot, és segítsen az embereknek felismerni a Messiást.
A Biblia kijelenti: „a Törvény vége Krisztus” Róma 10:4. De kikből fog állni akkor a papok királysága? Jehova Isten egy másik szövetséget kötött, hogy létrehozzon egy új nemzetet.
Amikor életbe lépett az új szövetség, a zsidó nép mint nemzet nem játszott szerepet többé Isten szándékában. Ők is ugyan olyan nemzetté váltak mint a többi, de egyénenként aki akart továbbra is tartozhatott az új szövetség által létrehozott nemzethez. De ehhez el kellet ismerniük Krisztus megváltó szerepét.
Nem, nem választottak.
Számomra az ókori kiválasztottságuk sem hihető. Az ókori Görögországban sokkal értelmesebb emberek voltak, miért nem a görögöket választotta ki Isten?
Igen.
"ha igen, miért? Hogy értendő?"
1) Ábrahám(kb 3900 évvel ezelõtt) volt az elsõ ember, aki felismerte az EGY I-tent, ezért I-ten õt és leszármazottait választotta arra, hogy saját népe legyenek, akiknek adta Tóráját (=tanítását), hogy megtartsák parancsait és azokra megtanítsák az embereket. (Sajnos ez utóbbit elhanyagolták, ezért engedte meg I-ten a kereszténységet, mely azután ezt annyira, amennyire pótolta.)
"Mert megismertem őt azért, hogy ő parancsolja meg fiainak és háza népének, ő utána, hogy kövessék az Örökkévaló útját, cselekedjenek igazságot és jogot; hogy az Örökkévaló teljesítse Ábrahámon, amit róla mondott.” (1Mózes 18:19 [link] )
2) Az Egyiptomból kivonulás után a Szináj hegy alatt I-ten ezt mondta:
"Most tehát, ha hallgatva hallgattok hangomra és megtartjátok szövetségemet, akkor értékes kincs lesztek számomra az összes népek közül, mert enyém az egész föld. És ti lesztek számomra papok birodalma és megszentelt nép!" (2Mózes 19:5-6 [link] )
Ezután elmondata legfontosabb parancsait, (Szövetség Könyve 2Mózes 20-24. fejezet) és Izrael azt mondta rá:
"Mindazt, amit az Örökkévaló kijelentett, megtesszük és híven meghallgatjuk."
"Vagy régen az volt, de már nem az?"
Ez a szövetség azóta sem változott, és nem is fog, ezt maga Jézus jelentette ki a Hegyi Beszédben (Máté 5.fejezet):
"Bizony mondom nektek, míg ég és föld el nem múlik, egy i betű vagy egy vesszőcske sem vész el a törvényből, hanem minden beteljesedik." (Máté evangéliuma 5. fejezet, 18. vers [link] )
Márpedig a Törvény (Tóra) tartalmazza a szövetséget is.
Ez akkor is így van, ha egyes fanatikusok zavaros dolgokat fecsegnek össze-vissza. (Ahol azt írják "jehova", azt végképp nem szabad figyelembe venni, mivel ez a betûsor egy téves olvasás eredménye. [link]
Végül két hivatakos szöveg a Vtaikán oldaláról:
1. "az Egyház nem feledkezhet meg arról, hogy az ószövetségi kinyilatkoztatást annak a népnek közvetítésével kapta, melyet Isten a maga kimondhatatlan irgalmasságából arra méltatott, hogy megkösse vele az ó szövetséget; s hogy annak a nemes olajfának gyökeréből táplálkozik, melyre ráoltattak a nemzetek olajágai." A II. Vatikáni Zsinat NOSTRA AETATE kezdetű nyilatkozata az Egyház és a nem keresztény vallások kapcsolatáról 4. A zsidók [link]
2. Egy Vatikánban tartott püspöki konferencia az 'Ószövetséeg' ( Old Testament ) elsõ elõfordulásához fûzött lábjegyzetben ez olvasható:
"folytatjuk az ÓSz kifejezés használatát, mert hagyományos, de az 'Ó' nem jelenti, hogy korszerûtlen, v elavult. Az ÓSz állandó értéke mindenképp, hogy forása a Keresztény Kinyilatkoztatásnak, aminek fontosságát itt kifejezésre juttattuk."
( "We continue to use the expression Old Testament because it is traditional (cf. already 2 Cor 3:14) but also because "Old" does not mean "out of date" or "out-worn ". In any case, it is the permanent value of the O.T. as a source of Christian Revelation that is emphasised here (cf. Dei Verbum, 3). " ( 1982. március 6. - [link] )
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!