A Miatyánkban miért a "de" szócska szerepel, nem pedig az "és"? Ha Isten nem kísért, miért vitte el Jézust a Szellem, hogy megkísértse a gonosz?
Ne vígy minket kísértésbe, de szabadíts meg a gonosztól....
Jakab szerint Isten nem kísért gonosszal, akkor miért vitte el Jézust, hogy megkísértse a sátán?
Jézus kifejezetten a tanítványai kérésére mondta ezt az imát példaképpen, ők kérték, hogy tanítsa őket imádkozni. Ezért szerintem azt is figyelembe kell venni, hogy milyen dátumot írtak akkor, és hogy Jézus tanítványai ezen a ponton milyen színvonalon álltak. Nem egy XXI. századi teológus szintjén voltak, az biztos. Pl. amikor a gyereked 5 éves, mondasz neki olyan dolgokat, amikről te magad tudod, hogy az nem a teljes igazság, vagy akár nem is igaz, pl. hogy létezik a Mikulás. Egy gyereknek, az ő szintjén ez teljesen rendben van, és Jézus tanítványai ezen a ponton igencsak gyermetegek voltak lelkileg.
Ezt az imát tehát nem egy XXI. századi teológiailag flottul képzett embernek szánta Jézus, és nincs is értelme ezt az imát ma ész nélkül szóról szóra ismételgetni. Pl. Isten Országa (más szóval a Mennyek Országa) már az I. században eljött, hiszen mennybemenetelekor Jézus kimondta, hogy "Nekem adatott minden hatalom mennyen és földön", és az ApCsel 2. fejezetében ennek megfelelően a Szentlélek indítattására Péter apostol ki is nyitotta a Mennyek Országának a kapuját, amint Jézus előzőleg fel is hatamazta erre (Mt 16:19). Akkor mi értelme van azt imádkozni a XXI. században, hogy "Jöjjön el a Te Országod?" Semmi.
Ugyanígy, aki már teológialag annyira képzett, hogy tudja, Isten maga aktívan nem kísért senkit, legfeljebb elviselhető mértékben MEGENGEDI a kísértőnek, Sátánnak, hogy kísértsen, az ne imádkozza szóról szóra, hogy "Ne vígy minket a kísértésbe." Ennyi. Az Újszövetség nem egy kőbe vésett törvény, és tudni kell a részleteit az adott kultúrában és történelmi korban elhelyezni, tudni kell, hogy kiknek szólt aktuálisan, hogy jobban megértsük, mi az üzenete a mai ember számára.
üdv Stefán
"Ha Isten nem kísért, miért vitte el Jézust a Szellem, hogy megkísértse a gonosz?"
Értelmezem, mert szerintem erre gondolsz:
Jak 1,13 Senki se mondja, mikor kísértetik: Az Istentől kísértetem: mert az Isten gonoszsággal nem kísérthető, ő maga pedig senkit sem kísért.
Isten személyesen ("ő maga") nem kísért, nem tesz próbára (főleg gonosszal), de azt megteszi, hogy odaad a gonosznak, hogy az megpróbáljon, hogy abban a próbatételben a hívő megálljon, ahogy ez Isten Fiával történt. Ezt megteszi. A kettő nem ugyanaz. Jób esete is azt mutatja, hogy van olyan, hogy Isten kiszolgáltat a gonosz próbatételének. Azt viszont nem könnyű a hívőnek, ezért imádkozza azt, hogy ha lehet, ezt ne, mert a próbatételben bukás is lehetséges és ezt az ember nem kívánja magának.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!