Akik amellett kardoskodnak, hogy nem szabad elválni attól, aki hűtlen lett hozzánk, azok hogyan értik Jézusnak ezeket a szavait? (Nagy betüvel kiemeltem)
Máté 19: 9.
Mondom pedig néktek, hogy a ki elbocsátja feleségét, HANEMHA PARÁZNASÁG MIATT, és mást vesz el, házasságtörő; és a ki elbocsátottat vesz el, az is házasságtörő.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
A "hanemha" szerintem nem azt jelenti, hogy kivéve, hamem azt, hogy akár...
Vagy nem?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
a "hacsak nem" kifejezés egy szó fordulat, ami egy dolgot kiván kiemelni.
Egy ok van a válásra, ami újraházasodás lehetőségét sem zárja ki.
Ez persze nem kötelező, a vétlen fél megbocsáthat. De ha megbocsátott, késöbb nem használhatja fel a válásra.
Más ok nem lehetséges, illetve az elkülönülés, ami azért lehet, mert valakinek az életét, szellemiségét, anyagi jólétét veszélyezteti. DE nem ad szabadságot az újra házasodásra.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Érdemes ezt azért megnézni a többi evangéliumban.
Három helyen említi az evangélium a válás kérdését.
1. Az első kettő a már említett Mt 5,32, illetve a 19,9 is: "Én viszont azt mondom nektek, hogy mindaz, aki elbocsátja feleségét – kivéve a paráznaság esetét –, házasságtörővé teszi, és aki elbocsátott nővel összeházasodik, házasságot tör."
2. A másik pedig Márk evangéliumában: "Amit tehát Isten egybekötött, azt ember szét ne válassza!« Odahaza a tanítványai ismét megkérdezték őt erről a dologról. Azt felelte nekik: »Aki elbocsátja a feleségét és másikat vesz, házasságtöréssel vét ellene. És ha az asszony elhagyja férjét és máshoz megy, házasságot tör." (Mk 10,9-12)
Tehát Márknál nincs ez a kitétel.
Miért van ez?
Nem azért, mert az egyik evangélium megengedőbb és a másik nem. Itt mélyebbre kell ásni, méghozzá a keletkezés körülményeihez.
Máté evangéliuma a zsidóból lett keresztények körében íródott. Más szó is szerepel az egyes részeknél: Máté külön használja a házasságtörést (moikao) és a paráznaságot (porneia). Márknál csak a házasságtörés van. Ez azért fontos mert a házasságtörés szó számít a görögben a házasfél megcsalását, a paráznaság pedig minden olyan szexuális tett, ami két nem házas között van, tehát erkölcstelen.
A Máté evangélium "célközönsége" a zsidókból áttért keresztények körében megesett, hogy fiatalok házasság előtt együtt éltek, ez egy megtűrt gyakorlat volt, de a társadalom nagy többsége erkölcstelennek és paráznának tartotta (a porneia szót használták erre).
Tehát:
"Én pedig azt mondom nektek, hogy aki elbocsátja feleségét – hacsak nem paráznasága miatt –" =azaz aki elbocsájtja feleségét, kivéve, ha ez porneia azaz nem egymásnak elkötelezett házassági kapcsolat, hanem csak egy házasságon kívüli parázna viszony, akkor házasságtörést követ el.
Nagyjából így lehetne összefoglalni ennek a mondatnak az értelmét.
Elég egyértelmű minden evangéliumban az, hogy a kettő egy test lesz és amit Isten egybekötött, azt ember szét ne válassza. Semmilyen embernek, sem a bíróságnak, sem az egyházi hatóságoknak, még a pápának sincs hatalma érvényesen megkötött házasságot felbontani.
Márk evangéliumából (egyébként ez a régebbi, ez hatott Mátéra is) elég világosan látszik. Máté kitétele egy reflexió korában egy társadalmi problémájára, ami hosszú idő után napjainkban is ugyanolyan probléma már.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
"A házasoknak meg nem én parancsolom, hanem az Úr: A feleség ne hagyja el férjét. Ha mégis elhagyná, maradjon férj nélkül, vagy béküljön ki férjével. A férfi se bocsássa el feleségét." (1Kor 7,10-11)
Ha lehetne válni megcsalás esetén, akkor az szemben állna ezzel a résszel, ami egyértelműen tiltja az újraházasodást. Külön lehet élni, de új házastárs nélkül.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Kedves Kérdező!
Igaza lehet a 4-es válaszadónak abban , hogy tisztán kell látni mit jelent a ,,parázna" szó , viszont nyilván a Jézus által használt többi szónak is meg van a fontossága. A Máté 19:9-ben Jézus a FELESÉG szót használja , ( ,,aki elbocsátja FELESÉGÉT"), ami alatt egy házas nőt értett. Ezért az 5-ös válaszadó megjegyzése nem egyeztethető össze azzal , amit Jézus mondott , miszerint : ,, kivéve , ha ez porneia, azaz nem egymásnak elkötelezett házassági kapcsolat, hanem csak egy házasságon kívüli parázna viszony , akkor házasságtörést követ el."Jézus olyan férfiról beszél , aki elbocsátja feleségét/elválik a feleségétől ÉS!! mást vesz el anélkül , hogy porneia/szexuális erkölcstelenség történt volna. A ,, hanemha/hacsak nem " kifejezés pedig arra utal , hogy az egyetlen lehetőség arra , hogy valaki újraházasodjon ANÉLKÜL , hogy házasságtörővé váljon az az ,ha a házastársa hűtlenséget követ el vele szemben.(Leszámítva , ha valaki megözvegyül , mert akkor is újra házasságot köthet.) Tehát nem egy bíróság , vagy valamilyen egyházi hatóság vagy valamelyik pápa , hanem maga Jézus hagyja jóvá egy ártatlan fél újraházasodását házastársi hűtlenség esetén.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Ugye minden attól függ, hogy mit értett Jézus a "paráznaság"(porneia) szó alatt.
A zsidóság paráznaságnak mondta a törvénytelen együttélést is, tehát amikor házasságszerűen együtt éltek ugyan, de nem kötöttek törvényes házasságot, nem tartották be azokat a formalitásokat, ami a zsidók szemében a házasságot házassággá teszi. Tehát például az írásos házassági szerződést, a tanúk jelenlétét stb.
A jeruzsálemi zsinaton például ugye olyan döntés született, hogy a pogányoknak nem kell megtartaniuk a zsidó szokásokat, kivéve néhány dolgot: "hogy tartózkodjatok a bálványáldozati hústól, a vértől, a megfulladt állattól és a paráznaságtól."(ApCsel 15,29)
A paráznaságtól természetesen mindig tartózkodni kell, ahogy a gyilkosságtól, rablástól stb., ez annyira evidens, hogy emiatt nem kell zsinatot összehívni. A zsinat azonban itt egy speciális paráznaságról beszél, arra figyelmezteti a keresztényeket, hogy házasságukat a zsidó formaságok betartásával kössék, nehogy megbotránkoztassák őket paráznaságnak minősülő állapotukkal.
A katolikus értelmezés szerint tehát Jézus arról beszél, hogy a férfi ne bocsáthatja el feleségét kivéve az ilyen törvénytelen házasságszerű együttélés esetét.
Jézus a házasságtörést is meg akarja bocsájtani, s konkrétan meg is bocsájtott a házasságtörő nőnek is: "Menj és többé ne vétkezz!"(Jn 8,11). A követőinek is meg kell bocsátaniuk akár a vétkező házastársuknak is, az ő hűtlenségük nem teszi érvénytelenné a másik fél hűségét, hiszen Isten is hűséges a hűtlen mátkájához, a bűnös, parázna, házasságtörő népéhez.
Jézus ugye azt is mondja: "a ki elbocsátottat vesz el, az is házasságtörő". Ha a paráznaság megszünteti a házasságot, s jogosan bocsájtják el a parázna asszonyt, akkor miért házasságtörés, ha valaki ilyet vesz el? Ebben semmi logika nincs.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!