Hogy kérhette Isten Ábrahámtól, hogy áldozza fel a fiát?
Nem a keresztény vallást követem, viszont sokat foglalkozok vallásokkal és azok kérdéseivel.
Így gyakran elgondolkodtam azon is, hogyan viszonyulnak mások az általam - elnézést a hívőktől - kissé betegesnek és retardáltnak tartott keresztény istenkép tetteihez.
Isten meg akarta kísérteni, próbára tenni Ábrahámot, vajon kit szeret jobban: őt-e vagy a fiát?
De hogy kérhet egy "szerető" isten egy ilyen szörnyű dolgot egy apától? Millió és millió módon próbára tehette volna még, ehelyett pont egy olyan módszert választott, ami számomra nem csak őrült, hanem egyszerűen undorító... erre nem tudok más szót találni, csak azt, hogy undorodok egy ilyen istentől. Végül is, Isten lévén, aki mindenható és mindentudó, azzal is tisztában kell lennie, mennyire hajlamos az elbukásra Ábrahám... magyarán szólva vagy felesleges egy ilyen próba, vagy egyszerűen szemét dolog.
persze, értem én, hogy a lényege az lenne, hogy Izsák lelke ettől még tovább él a Mennyekben, de ezzel mint gyilkos, elveszem tőle a lehetőséget, hogy még többet fejlődjön a Földön.
Vagy őszintén: közületek ki lenne képes megölni a saját gyermekét, ha az Isten kérné? Szép túllépni a materiális dolgokon, de nem szabad közben elfelejteni, hogy Isten nem Izsákkal akart jót tenni, csak Ábrahámot kipróbálni. Ebben a tudatban ugyan ki vágná el a gyermeket torkát, csakhogy bebizonyíthassa az Isten iránti szeretetét?
Nos, ha tőlem egy ilyen dolgot kérne, először csalódnék benne, aztán körberöhögné, hogy küldjön a pokolra ha akar, de erre nem leszek hajlandó...
Ábrahám Isten kérésére hajlandó lett volna föláldozni egyszülött fiát, Izsákot a Morija hegyén. Isten ezt végül megakadályozta, mert kérésével csak próbára akarta tenni Ábrahám hitét, aki ekkor újra megkapta az eljövendő üdvösség ígéretét (Ter 22). A történet arra is utal, hogy Isten nem akarta a kánaániak körében olykor előforduló emberáldozatot.
A Kiv 13,11 előírta, hogy az elsőszülött fiúgyermeket meg kell váltani, mert Isten mintegy lefoglalta magának. A törvény ősi megokolását itt találjuk meg. A történet egyébként már tartalmilag elítéli a gyermekáldozatot, ami a környező népek vallásában még előfordult. Ábrahám hite itt éri el tetőfokát, hiszen a követelmény ellene mond Isten kifejezett ígéretének, hogy megsokasítja utódait. A pátriárka meg van győződve, hogy Isten talál kiutat a zsákutcából. Ha a történetet úgy fogjuk fel, mint próbatételt, akkor nem mai szemmel kell azt néznünk, hanem bele kell állítani abba a kulturális és vallási környezetbe, amelyben Ábrahám élt. A 2. versben említett Morija-hegyet a 2Krón 3,1 azonosítja azzal a dombbal, amelyen a jeruzsálemi templomot építették.
Ábrahám próbára tétele.
Rossz elnevezés szerint „Izsák feláldozása” története két alapelv heves összecsapásának, hitben való hordozásának és Isten irgalmas megoldásának a leírását adja. Az egyik alapgondolat az, hogy az ókori keleti ember sokszor a végletekig komolyan vette azt az áldozati törvényt, hogy minden elsőszülött az Istené. A gabonából az első kéve, az állatoknak az első fiadzása feláldozandó volt (vö. Gen 4:3–4), e gondolat kiterjesztése vezetett oda, hogy még egy család első gyermekét is feláldozták. Kánaán éppen hírhedt volt gyermekáldozatairól, amelyekre nemcsak nagy veszedelem idején került sor (2Kir 3:27), hanem egyébként is. A szokást átvették később az izráeliek is, az Ószövetség jelképes kifejezéssel úgy említi e borzalmas szokást, hogy valaki „átvitte fiát a tűzön” (2Kir 16:3 stb). Erre mondja Jeremiás prófétán keresztül az Úr, hogy nemcsak hogy nem rendelte el, hanem „eszébe sem jutott”, hogy ilyesmire sor kerülhet (Jer 7:31). – A másik alapelv az az ószövetségi szigorú törvény volt, amely megtiltotta az emberáldozatot. Az előző kötelezettséggel, az elsőszülöttek áldozatul adásával szemben az áthidalást az a törvény jelentette, mely szerint az első gyermek helyett „váltságot” kellett adni (Ex 13:1.13). Egy alapjában véve ellentmondásos helyzet feloldása ez, amelyhez éppen a mostani fejezet szolgáltat illusztráló példát, kifejezve Isten totális igényét, de váltságelfogadását is. Ilyen módon történetünk határozott polémia a kánaáni gyermekáldozatokkal szemben.
Mindjárt az 1. v.-ben levő „próbára tette” kifejezés mutatja, hogy Isten nem kívánta a pogány szokás szerinti gyermekáldozatot, csak próbára tette Ábrahám hitét és engedelmességét. A „próbára tette” kifejezésnek megfelel a régi magyar „megkísértette” szó (Károlyi), ami gyökerében azt jelenti, hogy „kísérletet tett” Isten az említett hívő engedelmességre vonatkozóan. Fontos dolog e régi magyar szó árnyalati különbségeit esetenként érzékelni: más Istennek a próbára tétele és más a világ kísértése, amely utóbbira mondja Jakab apostol, hogy senki se mondja, hogy az Istentől kísértetik, amikor a tulajdon kívánsága vonja és édesgeti (Jak 1:13–14).
Az egész elbeszélés (magva az 1–14 v.) szinte mintadarabja a művészien szép írói stílusnak. Isten próbára tevő parancsában Pl. a folytonos fokozás szemlélteti az áldozat nagyságát: Fogd fiadat, egyetlenedet, akit szeretsz, Izsákot (akinek a neve is nevetés, öröm)! Feláldozása megsemmisülését jelentette volna mindannak, amit Isten megígért s aminek a már testet öltött záloga ott volt Izsák személyében. Ábrahám azonban, úgy látszik, már tanult annyit Istennel való találkozásai során a hit iskolájában, hogy nem latolgatta a következményeket, hanem engedelmeskedett. (Olv. Zsid 11:17–19). – Az elbeszélésnek még szebb részletei következnek, amikor Ábrahám elérkezve az áldozat helyére, szolgáitól különválva a fiával megy tovább (4–8 v.). Szép hasonlat szerint Izsák úgy vitte a hátán az áldozati tűzhöz szükséges fát, mint majdan Jézus a keresztet. Kérdésére, hogy hol van az áldozatra való bárány, Ábrahám – maga sem tudva, hogy milyen igazat mond – így válaszol: Isten majd gondoskodik róla. Mert végül csakugyan ez történt. Az egyre feszültebbé váló helyzetet Isten megoldotta a helyettesítő áldozattal, elfogadván Izsák helyett egy kosnak a feláldozását, de elfogadván Ábrahámnak a minden áldozatra kész hitét és engedelmességét is.
Az elbeszélés motívumszava a héber rá’áh = „lát”, átvitt értelemben „gondoskodik, gondot visel” szó. Ez variálódik különféle formákban, különösen a 14. v.-ben, ahol „az Úr hegye” az Ószövetség népe számára természetesen a Sion hegyét jelentette. E tény és a hangzásbeli hasonlóság hozza kapcsolatba a történetet a Mórijja hegyével (2. vers), amely név ezen a helyen kívül csak a 2Krón 3:1-ben fordul elő, mint a templomépítésre kiszemelt helynek a neve. Így tehát az áldozatra kijelölt hely a jeruzsálemi templomhegy lett volna. A teljesség kedvéért meg kell jegyeznünk, hogy a fontosabb régi fordítások a 2. v.-ben levő „Mórijja földje” kifejezésnél mind más-más szót olvasnak, többnyire a „lát” ige képzett alakjait, ami végeredményben nem zárja ki Ábrahámnak a Jeruzsálem területére való vándorlását ez alkalommal; Beér-seba csakugyan kb. három napi járóföld volt ide.
Végül lehetetlen ezen a helyen nem gondolni arra, hogy amit Isten nem kívánt igazában Ábrahámtól, sem mástól, hogy ti. feláldozza saját egyszülött fiát, azt Ő maga megtette, amikor Jézust, a Bárányt odaadta helyettesítő áldozatul sokakért.
A 15–18 v. kiegészítés, a már többször elhangzott ígéretek megismétlése (vö. 12:3; 15:5), amelyeket most mintegy jutalmul és híterősítésül kap újból Ábrahám.
Igen, én nagyon jól értem, hogy Isten nem akarta megölni Izsákot - de Ábrahám ezt nem tudhatta. Talán reménykedhetett volna abban, hogy csak erről van szó, de nem tudhatta biztosan.
Én viszont így is undorító dolognak tartok egy ilyen kérést, főleg egy esendő, emberrel szemben, akit szeret az istenség, és aki őt is szereti. Igaz, nem vagyok isten, de soha nem kérném senkitől, hogy így bizonyítsa a szeretetét.
Ne öléssel, hanem életadással mutassa meg, hogy mennyi szeretet lakik benne...
Egy nagyon fontos dolgot szerintem elfelejtettetek ebben a történetben. Mielőtt megszületett volna Izsák, azelőtt az Úr ígért valamit Ábrahámnak:"Szárajt, a feleségedet ne nevezd többé Szárajnak, hanem Sára legyen a neve!Mert megáldom őt, sőt fiút adok tőle neked; megáldom őt, és népek támadnak belőle, népek királyai származnak tőle." Mózes17:15-16
Itt már le van az írva, hogy utódai lesznek Izsáknak...Ez egy nagy ígéret volt. Isten nem arra volt kíváncsi Ábrahámnál, hogy feláldozná e a fiát, Izsákot, hanem arra, hogy amit régebben még Izsák születése előtt ígért neki, továbbra is hiszi e? Szereti e annyira, hogy teljes mértékben megbízik e benne? Pontosan ezért hihetett abban, hogy ha másképp nem, de az Úr akkor majd feltámasztja Izsákot valahogy...ugye ilyenkor jön az emberi tervezgetés. Erről szól ez a történet. Amit megígért az Úr, azt be is tartja. Az a kérdés, hogy ha jön a próba akkor is hiszed e azt, amit az Úr megígért, vagy fölül írják e a félelmeid, s a magad eszére támaszkodsz?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!