Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » A Bibliábol miért maradt ki...

A Bibliábol miért maradt ki Tamás evangéliuma?

Figyelt kérdés

2019. szept. 1. 23:10
1 2
 11/12 anonim ***** válasza:
70%

Erről az "antilegomena" besorolásról eddig csak a Sola Scriptura teológiai főiskola tudósított, az onnan származó hanganyagokból hanganyagokban hallottam róla.


A 2Péter pszeudonimnak van minősítve a római katolikus újszövetségi szentírástudományban, amely azért tekintélyesebb véleményem szerint, mint a Sola iskola, amely a Keresztény Advent Közösség fundamentalista felekezet által üzemeltetett intézmény. Akik ugye kapásból elvetik a bibliakritikai szemléletű bevezetés-tudományt.


Egyébként meg pont erről van szó: a Biblia annyira vitatható, hogy még azt sem tudjuk, kik írták a könyveit. Senki sem vonja egyébként kétségbe, hogy a bibliakritika az újkor találmánya, de ez nem is lehet másként, hiszen a tudományos gondolkodás az újkorban robbant be a köztudatba.

2019. szept. 2. 13:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/12 anonim ***** válasza:
53%

Sziasztok,


Pedig ez egy általános teológiai fogalom és besorolás, amit az egyházatyák alkottak a 4. században!

Euszébiosz Egyháztörténetében, mely 325-ben jelent meg, az antilegomena görög kifejezést a korai egyház vitatott írásaira alkalmazta:

"A vitatott írások közül [των αντιλεγομένων], amelyeket sokan elismernek, fennmaradnak az úgynevezett Jakab és Júdás levele, szintén Péter második levele, valamint azok, amelyeket János második és harmadik részének hívnak, függetlenül attól, hogy az evangelistához vagy egy azonos nevű másik személyhez tartoznak."

"A 3. és a 4. századot illetően két egyházatya, Origenész és Cezáreai Euszébiosz csoportosítása érdemel figyelmet. Bár részben eltérő szóhasználatot alkalmaztak, mégis hasonló módon csoportosítottak. Az első csoportba az egyetemesen elfogadott könyveket sorolták (Origenész: anantirreta; Euszébiosz: homologumena). A második csoportot azok a könyvek alkotják, amelyek kánoni voltát néhány helyen vitatják (Origenész: amfiballomena; Euszébiosz: antilegomena). Origenész szerint vita nélkül fogadják el az alábbi írásokat: a négy evangélium, a 13 páli levél, az Apostolok Cselekedetei, Péter és János első levele, valamint a Jelenések könyve. A vitatott könyvek közé tartoznak: Zsid; 2Pét; 2-3 Jn; Jak; Júd. Euszébiosz a Zsidóknak írt levelet az elfogadottak között említi, bár megjegyzi, hogy a római egyház álláspontja szerint nem Pál írása. Hasonlóképpen az elfogadottak csoportjában szól a Jelenések könyvéről, de azt is kijelenti, hogy ezt az iratot egyesek egyértelműen elvetik. Az egyházatyák felsorolásából és csoportosításából látható, hogy mind keleten, mind nyugaton fenntartás nélkül elfogadták a négy evangéliumot, az Apostolok Cselekedeteit és a páli leveleket. Nem egyértelmű még a katolikus levelek csoportjának pontos meghatározása. Nyugaton vitás a Zsidóknak írt levél, keleten pedig Jelenések könyve."

Kocsis Imre: Bevezetés az újszövetségbe (Szent István Társulat)

Kocsis Imre atya, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Hittudományi Kara Újszövetség tanszékének biblikus teológia professzora.

Továbbá lásd pl. az evangélikus teológiában:

[link]

a katolikus teológiában:

[link]

a református teológiában:

[link]

Lásd még:

[link]

[link]

[link]


Üdv. Péter

2019. szept. 3. 15:53
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!