Hogy van ez a dolog az egész hang- fél hang távolságnál oktávnál?
Amit nem értek,hogy ha pl zongorán a C-től elkezdek felfelé lépkedni a fehér billentyűkkel felfelé,akkor egész hangtávolságonként emelkedik,de E és F között fél hangtávolság van.Azt értem,hogy a következő C így kerül 12. billentyűre és 8 fehérre,egy oktávra.
Amit viszont nem értek,hogy miért nem végig egész hangtávolságban halad,tehát C-D-E-Fisz-Gisz-Hisz-C.Miért nem azt érezzük normálisnak,hogy ugyanolyan hangtávolsággal növekszik a skála,Nem c-d-e-f-g-a-h-c. Ez olyan,mint ha valaki lépkedne egy méteres léptekkel,de minden harmadik-negyedik lépése csak fél méter lenne.Furcsának hatna.Miért nem az egész hangtávolságot érezzük természetesnek,miért ezt a felemás léptékűt?
"Amit viszont nem értek,hogy miért nem végig egész hangtávolságban halad,tehát C-D-E-Fisz-Gisz-Hisz-C.Miért nem azt érezzük normálisnak,hogy ugyanolyan hangtávolsággal növekszik a skála"
- Csak. A mi kultúránkban ez terjedt el elsősorban. Az általad említett skálát mi leginkább csak klasszikus zenéből ismerjük.
Az, hogy milyen hangközöket érzünk esztétikusnak összefügg azzal, hogy mennyire "egyszerű arányszámmal" írható le a két hang egymáshoz viszonya.
Pl. ha adott egy hang (pl. egy húr alaphangja) és megfelezed a rezgő hosszt, az alaphang oktávját kapod. 2/3 aránynál a kvintet, 3/4-nél a tiszta kvartot, 4/5-nél a nagy tercet,...
Ezek egyébként az alaphang legfontosabb felhangjai, amelyek az alaphang megszólaltatásakor azzal együtt megszólalnak... Vagyis a rendszer a fizikai hangtan törvényszerűségeit követi.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!