A rajztanárom szerint felejtsem el a képről való rajzolást. Hülyeség?
Tegyük félre, hogy a művészet a saját ötletek megvalósításáról szól. Számomra az is művészet, ha megfog valami, tetszik valami, akkor lerajzolom. Nem művészeti suliba járok, hanem egy gimnáziumba, heti egy rajzórám van, az is kb vicc, nem a tanár a rossz, de senki nem veszi komolyan. Én itthon imádok rajzolni, annak ellenére, hogy soha nem tanultam komolyan, nyilván nem ebből fogok megélni, de remélem egész életemben megtartom ezt a szokásom. Elég szépen fejlődök ahhoz képest, hogy nincs senki aki oktatna, de lehet, hogy keresek majd egy rajztanárt.
Nos, a tanárommal beszélgettünk, és azt mondta, hogy csakis élő modellről másoljak, ugyanis ott látom pl egy portrénál az arccsontok, formák térbeli elhelyezkedését, a fénykép átver, csalóka, stb.
Értem én, de ha például le akarok rajzolni egy hírességet, szép csajt, vagy akárkit, akiről képet találni a neten, ki tudom nyomtatni és referenciaként használni, ellentétben nem kérhetem meg, hogy "figyi, üljél már itt 6 órát, amíg portrét rajzolok rólad", akkor mit csináljak? Nem tudok szobrászkodni, úgyhogy nem tudok portrészobrot csinálni mindenkiről, akit le szeretnék rajzolni. A művészvilág tényleg lenézi ha fényképet használunk referenciaként? Mert úgy vettem le a tanár szavaiból, hogy igen. De neten (youtube-on) is látni csomó portrérajzolót, amint képről rajzol, és egyáltalán nem is ügyetlen. Biztos fogok még én is képről rajzolni, de ezt nem értem, hogy hogy lehet megoldani, hogy mindenkit akit lerajzolok, ne képről tegyem, hanem kérjem meg, hogy álljon modellt. Másrészről ha odafigyel az ember, szerintem fényképről rajzolt műnél is lehet érzékeltetni a térbeliséget, arccsontok elhelyezkedését.
Nyilván igazán jó alkotás akkor lesz, ha nem fotóról, vagy emberről rajzolsz, hanem a sajád fejedből pattan ki az ötlet, vagy pedig az adott művedet egyéni megoldásokkal dobod fel, de remélem érthető a kérsés. Hogy is van ez!?
A tanárodnak igaza van, és te is megtapasztalnád, ha modellről rajzolnál. Nem az a fontos egyébként, hogy kit rajzolsz. Kedvtelésből természetesen rajzolhatsz fényképről, de az nem az igazi tanuláshoz, mert egy fotón nem úgy érzékeled a mélységet, mint a valóságban, nem tudod, hogy mozdul egy-egy testrésze a modellnek, szóval egyszerűen nem érted meg a szerkezeteket. Ha ott ül előtted valaki, akkor viszont teljesen körüljárhatod, méregethetsz, viszonyíthatsz. Egyébként a portré az egyik legnehezebb téma, kezdőknek szánt rajzórákon emiatt különféle egyszerűbb testekkel, aztán kicsit bonyolultabb beállításokkal foglalkoznak a diákok.
Tényleg csak azt tudom mondani, hogy ki kell próbálni. Nehezebb, nagy kihívás is modellről rajzolni (akiket egyébként meg szokás fizetni), de ha az megy, akkor minden mást is képes leszel lerajzolni.
A tanárodnak van igaza.
Nem feltétlen emberi arcot kell festened. Festheted valakinek a kezét, a macskád, egy bokrot vagy fát is.
Le is fényképezheted őket, és a képről is festhetsz képet. A kettőt összehasonlítva rájössz, miért jobb a térhatás, ha nem fényképről festesz.
Szerintem meg, a tanárodnak igaza van akkor,ha a klasszikus rajzolást akarod megtanulni. Az is igaz,hogy a másolás önmagában nem jó, sose lesz igazán a tied a kép.
Én azt látom,hogy sok ember elmegy,megtanulja hogyan kell mindent teljesen jól térben lerajzolni,majd sokuk kidobja az egészet és nekiáll valami másnak. Lehet mondani,hogy na jó,de amit addig tanult megvan a maga haszna. A kérdés csak az,hogy nem lehet eleve úgy csinálni,hogy célirányosan?
Pl aki absztraktot akar,annak meg kell tanulni előtte a kockológiát?
Biztos,hogy rossz a fénykép? Szerintem nem,ha nem az a cél,hogy valós,klasszikus portrét készíts,ha képes vagy átírni,akkor szerintem mehet.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!