Rajzban miért baj a "maszatolás?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
"összemaszatolt jobbagyféltekés másolt vacakot" - Ott a pont. Egyszer készültem is írni egy jobbagyféltekés rajztanfolyamot hirdető oldalra kritikát, de nem ment el az üzenet, és annyit nem volt kedvem újraírni, de szóval... a hajam égnek áll ezektől a jobbagyféltekés cuccoktól. Az alapgondolat jó, de hogy rácsozott lapra, rácsozott fotóról lemásolni a látványt, mint egy függvényt, ráadásul maszatolva, na ez minden, csak nem a látásmód, kreativitás és technika fejlesztése. Ez délutáni unaloműző szakkör sok pénzért. Kb. sarlatánság szvsz.
Akármilyen száraz is, de élő látvány után kell rajzolni, és elsőként bizony kockákat, hengereket, stb perspektivikusan, hogy kifejlődjön a látásmód, értsd az arányokat, a geometriai formák elhelyezkedését a térben, mert az emberi test is ezekből áll (ha leredukáljuk). Érteni kell, hogyan feszül fel az arccsontra a hús, a bőr, és emiatt miért úgy esik rá a fény, ezt ÉRTENI és ÉREZNI kell, nem simán lemásolni. És mindezt laza keresővonalakkal, dinamikusan, nem katonás gyenge ceruzavonásokkal, rácsokhoz igazodva, maszatolva. Ez így csak gányolás. EZÉRT baj, ha zsebkendővel maszatolsz. Zsepivel orrot fújj, ne rajzolj. Az meg, hogy egy ilyen tanfolyam után azzal védekezik az ember, hogy a művészet lényege a "szabadság", ezért miért ne lehetne maszatolni. Igen, a művészeté az. Tanulj művészetet és válj művésszé, aztán lehet művészetet csinálni. Mert a szabadság gondolatának hangoztatása nem mentesít a megfelelő látásmód és technikai alapok nem-tudása alól.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Tudod, ha nagyon maszatolós kedvedben vagy akkor ajánlom a SZÉNRAJZ nevezetű stílust, tudod ha grafittal rajzolsz, akkor a legfinomabb árnyalatozást is meg kell tanulnod, nincs kibúvó, mert így miniatűr felületeken is tudsz majd éles kontrasztokat rajzolni. Ha csak a nagy felületekre fókuszálsz grafit maszatolással, akkor kevésbé tudsz majd olyan érzékien kis felületeken is jól árnyalatozni grafittal, ahol már kényes lenne zsebkendővel trükközni.
Még ha később úgy hiszed nem is veszed hasznát az elkenegetés elvetésének tévedni fogsz, mert rajzolási szinted magasabbra lép. Nyilvánvalóan a tanárok azért így tanítják, hogy később hasznodra váljon.
Legalábbis én így tudnám magyarázni. Hasonló kérdés például a: "Miért ne fessünk tubus feketével?" - kérdés is. Hát azért, hogy a sötét színeket sokkal finomabban tanuld meg kezelni - kevert színekkel szebb sötét tónusokat lehet elérni.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Így van, és még én hozzátenném a pittkrétát és a pasztellkrétát is. Bár a pasztell már olyan szinten festésnek számít.
14 évesen én is szerettem (volna) maszatolni, azért is ajánlották nekem is szenet és a pasztellt.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!