Rajzban miért baj a "maszatolás?
"a művésztanárunk meg a sírásig b*szogatta"
Egyszerű szakmai féltékenység. Fáj neki, hogy ő X év alatt csak egy középszerű tanár lett, miközben valaki tizenévesen "kisujjból" kirázza a technikát. Szakmailag nem ismerem a tanárt, de emberileg a nullához konvergál. :)
Semmi baj nincs a maszatolással, ha felületet, textúrát szeretnél vele kifejezni. Viszont a kezdő rajzolók sajnos belecsúsznak abba a hibába, hogy kvázi "beleszeretnek" a maszatolt rajz részleteibe, és mivel még nem látják át az egészét, a végeredmény egy maszat-tákolmány lesz, amiből hiányzik az egység és az erő.
Ezért igyekeznek leszoktatni róla, mert tudják, hogy nem vezet jó útra. Ha már az illetőnek megvan a kellő önkritikája és önfegyelme, akkor elkenheti a grafitot is, de valószínűleg csak bizonyos felületeknél fogja használni, míg a rajz erejét pontosan és tudatosan odatett vonalak, vagy vonalhálós tónusok adják. Egy forma elvész, ha a teljes felületét maximális részletességgel textúrázod (mondjuk egy bundás állatka minden szőrszálát megpróbálod megrajzolni, vagy egy fonott kosár összes nádszálát), csak akkor lesz jó a rajz, ha előtérbe helyezed a formát, a lényegi felépítést és csak helyenként érzékelted, hogy mi borítja be. A csontra építed az izmot, az izomra a bőrt és a bőrre a szőrt, tetoválást; nem pedig a tetoválás alá próbálsz bőrt izmot és csontot gyömöszölni, mert az nem fog menni.
Nem tudom, szerintem nincs vele baj. Én is hallottam már, hogy leszólják, viszont voltam egy rajztanfolyamon, ahol azt mondták, hogy mindenkinek van saját stílusa, és ha az pont a maszatolás, akkor azzal is lehet nagyon jókat csinálni.
Én például keresztsatírozni szeretek, mert azzal jó sokáig el tudok pepecselni, meg szeretem, ha nagyon precíz, de az a lényeg, hogy élvezd, egyik technika sem jobb a másiknál... Láttam már nagyon jó rajzot, ami maszatolással készült, meg kevésbé jót is, ami ellenben "helyes" módszerrel készült.
Mutatnál rajzokat?
Amúgy ki cseszegetett a maszatolással?
Nálunk volt egy olyan festő tanár, aki kb abba is beleszólt, hogy tartod az ecsetet... persze ő a stílusba is beleszólt. szerintem nem tud tanítani, habár emberileg nagyon jó fej, de nem tudta, hogy mi a lényeg.
A másik tanár, akit a legjobban szerettem, ilyenekbe, mint stílus, meg hasonlók nem szólt bele, hagyott mindenkit kibontakozni, és persze tanácsokat/kritikákat mondott, vagy esetleg mesélt újféle stílusokról, vagy ösztönzött több mindenféle kipróbálására, de nem azért "kritizált" valamit, hogy milyen stílusú, hanem a minőséget, szakmaiságot nézte.
Ha valaki nem hozzáértő, akkor a lényegtelen dolgokba fog csak belekötni. (legalábbis nem olyan dolgokba, amik meghatározzák, hogy egy kép jó-e vagy sem)
Az gáz amúgy, ha valaki azért rajzol/fest absztraktot, mert élethűt nem tud.
Jobb esetben azért, mert ért hozzá, jól csinálja, jó a kompozíciós, szín érzéke...stb, attól függetlenül, hogy élethűt milyet tud.
Mert ismerek olyan embert is, aki élethűt nagyon jól tud festeni, de bármit, amit fejből kell, beleértve az absztraktot is, nagyon gyengéket.
>>Egyszerű szakmai féltékenység. Fáj neki, hogy ő X év alatt csak egy középszerű tanár lett, miközben valaki tizenévesen "kisujjból" kirázza a technikát. Szakmailag nem ismerem a tanárt, de emberileg a nullához konvergál.<<
Már bocs, de röhögnöm kell. Bírom, amikor mindenki irigy meg féltékeny, aki ésszerű kritikát mond. Tipikus tinis sértődés. A művésztanár azért művésztanár, mert valamiből meg is kell élni. Mivel mindenki csóró, a megrendelésekből meg a kiállításokból rohadtul nem lehet megélni. aki tizenévesen egy összemaszatolt jobbagyféltekés másolt vacakot mutat be, hát ott nem csodálok, hogy piszkálódik egy értelmesebb grafikus, festő vagy szobrász.
Ráadásul a maszatolás nem rajzolási, hanem festési technika. Lehet vele tömegeket érzékeltetni, de sok kezdő ott szúrja el, hogy rajzol valamit, erős kontúr, belül a maszattal színez. És csodálkozik, ha a rajztanára a haját tépi. A grafitrajzban pont az a lényeg, hogy a vonalakkal vázolod fel a tömeget, kihasználva a különböző puhaságú ceruzákat.
Sok kezdő azzal védekezik, hogy a maszatolás az ő saját stílusa. Tévedés. Nekik még nincs stílusuk, és én ezért szoktam azt ajánlani, hogy próbálkozzon meg valami olyan eszközzel rajzolni, amit se maszatolni, se radírozni nem lehet, például golyóstoll vagy tus.
Egyébként ha például grafitporral dolgozol, azt nyugodtan maszatolhatod, de akkor már eleve a porral viszed fel a formákat, és nincs kontúr.
Mutass rajzokat!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!