Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Egyéb kérdések » Romániai magyarok, lenne egy...

Romániai magyarok, lenne egy percetek rám?

Figyelt kérdés

Szeretnék feltenni kérdéseket, nagyon megköszönném, ha megválaszolnátok. Az érdekelne, hogy ott pontosan milyen az élet. Nem sokat tudok róla, de nagyon érdekelne. Milyen az állampolgárságotok például. Tudtok románul? Iskolában milyen nyelven tanultok? Milyen történelmet? Mennyire jellemző a szegénység? Milyen a viszonyotok a románokkal? Mit gondoltok a magyarországi magyarokról? Romániai magyarként el tudtok képzelni komoly kapcsolatot egy mo-i magyarral vagy ez inkább hátrányt jelentene?

Nagyon megköszönöm, ha valaki veszi a fáradtságot és mindenre válaszol! :)


2013. nov. 4. 16:10
 1/7 A kérdező kommentje:
Ja és még egy eszembe jutott: nekünk ugye kicsit fura, ha halljuk a romániai magyarokat beszélni, mert hát úgymond tájszólással beszélnek, de nekik meg a mi beszédünk fura ugyanígy?
2013. nov. 4. 16:29
 2/7 anonim ***** válasza:
100%

" Az érdekelne, hogy ott pontosan milyen az élet. " - Nem különbözik annyira a magyarországiakétól, mint azt sokan hiszik. Sőt, sok helyen és sokak számára jelentősen jobb az életvitel, mint Magyarországon.


" Milyen az állampolgárságotok például. " - Már van rá lehetőség, hogy bárki ( adott feltételeken belül ) csináltasson magának magyar állampolgárságot és sokan már csináltattak is.


" Tudtok románul? " - Igen. Szinte mindenki tud és ez logikus is. Aki ebben az országban él, az tanulja meg a nyelvet is , mert az alkalmazkodás nem fog fordítva történni. Erre van néhány komikus példám , mert előfordult párszor, hogy benzinkútnál/ gyorsétkezdében/ üzletben álltam sorban és az előttem levő nő elkezd vitatkozni az alkalmazottal, hogy ő nem tud románul és őt szolgálják ki magyarul, mire visszaszólnak neki, hogy Romániában van, ha eddig nem jött volna még rá.


“ Iskolában milyen nyelven tanultok? “ – Én magyar tagozatra jártam , mindenkinek lehetősége van választani amúgy, senki sincs román tagozatra kötelezve.


“Milyen történelmet? “ - Ez nagyon vegyes és iskolafüggő. Sok helyen nem adják le a történelmet úgy , ahogyan kellene, viszont ez tanárokkal kapcsolatos probléma és persze diákokkal, mert egyéb tantárgyhoz hasonlóan, sokan hajlamosak elhanyagolni a történelmet, főleg ha valaki olyan szakra jár, amelynél nem kell ebből vizsgázzon.


“ Mennyire jellemző a szegénység? “ – Ismétlem, amit az első bekezdésben írtam, egyáltalán nincs akkora különbség Magyarország és Románia között, mint azt sokan hiszik. Tény, hogy sok cigány van és nagy a szegénység Moldva környékén főleg és délen is sok helyen, de Magyarországon is láttam elég helyet, amelyről ugyanez elmondható. Semmiképpen nem úgy kell elképzelni az itteni helyzetet, mintha Afrikába menne valaki.


“ Milyen a viszonyotok a románokkal? “ – Nekem nagyon jó és büszke vagyok rá. Soha nem álltam le a román-magyar közti ócsároló, vitázó mentalitással, szereztem barátokat mindkét nemzetiségből és a legőszintébben állíthatom azt ( amit amúgy minden józan ítélőképességű embernek tudnia kellene ) , hogy az ember nem a nemzetiségétől, a bőre színétől vagy egyéb primitív megkülönböztetéstől függ.


“ Mit gondoltok a magyarországi magyarokról? “ – Nincs elfogult véleményem senkiről sem, mivel pont ezt a fajta véleményalkotást vetem meg , ezért a magyarországiakról is ugyanazt mondhatom el, mint bármelyik nemzetiségről: volt szerencsém nagyon belevaló és szimpatikus embereket, viszont ismertem ellenpéldákat is.


“ Romániai magyarként el tudtok képzelni komoly kapcsolatot egy mo-i magyarral vagy ez inkább hátrányt jelentene? “ – Természetesen, miért ne ? Saját ( eddigiek alapján bemutatott ) hozzáállásomból adódóan egyáltalán nem ítélkezem valaki felett kizárólag külsőségek, származásbeli dolgok és egyéb felszínességek alapján.

2013. nov. 4. 17:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/7 A kérdező kommentje:

Köszi szépen, hogy válaszoltál. Igazság szerint a nagymamám is erdélyi volt, de erről sosem tudtam vele beszélgetni, mert még iskolás sem voltam, amikor meghalt. Aztán a napokban találkoztam néhány romániai magyarral itt, Magyarországon, de nem nagyon volt még alkalmam erről kérdezni őket. Tudom, kicsit fura, meg hát gáz is, hogy eddig ezzel nem nagyon foglalkoztam és elég keveset tudtam róla, de most nagyon felkeltette az érdeklődésemet ez a téma. A történelemben persze mindig szóbakerül a határontúli magyarság, de ezeket a kérdéseket általában nem nagyon firtatják, pedig szerintem nagyon is lényeges és azért illene ezzel az itteni magyaroknak is tisztában lenni.

Utólag még eszembe jutott egy kérdés, oda is írtam hozzászólásban, azt biztos nem vetted észre. A nyelvvel, beszéddel kapcsolatban érdekelne, hogy ti ugyanúgy furának találjátok a magyarok beszédét, mint ahogy mi kicsit tájszólásosnak véljük hallani a romániaiakét?

Plusz egy eszembe jutott. Ahogy látom neked nagyon jó a helyesírásod, de akit én láttam írni, az kb egy szót nem írt le helyesen, dupla mássalhangzók helyet szimplát, rövid magánhangzó helyett hosszút használt, kb mint ahogy beszélnek "itteni füllel", pl vótam (voltam), má (már).

Alig volt szó, amit helyesen írt le. Furcsállottam is, de mivel nem tudtam, hogy hogyan is zajlik az oktatás, betudtam annak a hibákat. Te viszont teljesen helyesen írsz. Mitől lehet, hogy az illető ennyire hibásan ír? Az oktatásban keresendő vagy az csak abszolút rajta múlik?

2013. nov. 4. 18:45
 4/7 anonim ***** válasza:
100%

Igen, valóban kihagytam azt az utóbbi kérdésedet.

Nos, meg kell különböztetni az eltérő beszédstílusokat nálunk is.


Vannak ugyebár a székelyek, akik még tőlünk is nagyon eltérően beszélnek ( tőlünk, mármint erdélyiektől, én erdélyi vagyok ) és a magyarországiak sokszor egy kalap alá vesznek minket is velük; a székelyek nagyon “ ízesen “ beszélnek, ahogy nálunk szokták mondani, ők azok, akiket hallás alapján bárki megtudna különböztetni, mert nagyon jellegzetes nyelvjárásuk van; ugyanez érvényes a csángókra is.


Az erdélyiek kevésbé beszélnek tájszólással, mint a székelyek, ezért számunkra nincs jelentősen érzékelhető különbség a mi beszédmódunk és a magyarországiaké között. Az egyetlen különbség maximum az, de ezt is csak néhányan veszik észre , egyszer haverokkal beszéltünk erről, hogy számunkra a magyarországiak erősebben nyomják meg a magánhangzókat, kissé elnyújtják a szavakat hozzánk képest, mi rövidebben és egyenletes, semlegesebb hangsúllyal ejtjük ki a szavakat.

Szóval egybevetve mindent, számít az, hogy melyik területről van szó.


A helyesírásról csak azt tudom mondani, hogy az oktatási rendszerrel ilyen szempontból semmi gond nincs, mert azok után , hogy van lehetőség magyar nyelven tanulni, a diákok részéről az a minimum , hogy élnek ezzel a lehetősséggel és tanulnak – persze sok diák ezt figyelmen kívül hagyja. Viszont ugyanez elmondható a magyarországiakról is, minden becsmérlő szándék nélkül, mert magyar portálokon/blogokon elég csak átmenni és iszonyatos, hogy sokan milyen helytelenül írnak, ráadásul olyan egyszerű szavakat , mint “ tetszik “ és hasonlók, tehát ez már olyan, hogy aki a tudatlanságra pályázik, az meg is kapja.

2013. nov. 4. 19:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/7 A kérdező kommentje:
Köszi a kimerítő válaszokat, aranyos vagy, hogy segítesz:) Remélem nem voltam félreérthető, én sem akartam a helyesírás miatt elítélni senkit, tudom sajnos, hogy még a magyarországi magyarok elég nagy része sem tud leírni egy épkézláb mondatot hibák nélkül. Viszont akkor még egy kérdésem lenne. Lehet, hogy hülye kérdés, de inkább megkérdezem, mint hogy félreértésben maradjak. Te ugye erdélyi vagy, de a székelyek is ugyanolyan magyar iskolákba járnak, mint a magyarországiak? Teljesen ugyanúgy tanulják akkor a magyar nyelvet (és irodalmat), mint mi?
2013. nov. 4. 19:50
 6/7 anonim ***** válasza:

Igen, hivatalosan nincs különbség az iskolák között.

Viszont innen a kérdés már bonyolodik, attól függ milyen részletekre térsz ki, tehát speciel a történelem egy olyan tantárgy, amelynél érthetően nem ugyanaz a tananyag, mint Magyarországon, de irodalmat és nyelvet pont úgy tanítanak, mint ott.

2013. nov. 4. 20:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/7 crazygirl5 válasza:

1.Igen tudunk

2.van magyar es roman iskola is:

a roman iskolakban angolt romant es nemetet es latint tanulnak (altalanos iskola)

a magyar iskolakban magyar angol nemet roman es latin (szinten altalanos iskola)

3.4-5-6dikban vilagtortenelmet 7dikben vilaghaborut es 8dikban kizarolag Romania tortenelmet (a magyar iskolak is 8dikban romanul kell tanuljak a Romania tortenelmet de egy eve behoztak hogy nem kotelezo)

4.attol fugg hol elsz

5.en kedvelem oket. Tudjak hogy magyar vagyok megis kedvesek es mindig azt mondjak hogy mondjak valamit magyarul mert nagyon erdekes a nyelv es megszeretnek tanulni :)

6.hisz mondhatni hogy testverek veluk kedveljuk oket. Bar maskepp hasznaljak a magyar nyelvet es ez furcsa szamunkra de ez teszi oket kulonlegese :)

7.eltudnank de az nehez lenne hogy itt elnenk Romaniaba es nem tud romanul beszelni :)

2014. máj. 8. 21:43
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!