Ez szerintetek helyes így? Vagy egyáltalán miért van ez?
Ha valaki nem tudja, hogy mikor volt valamelyik háború, vagy egy költő mikor született, azt a legtöbben lenézik.
de ha valaki azt nem tudja, hogy az út-idő függvényében hogy kell kiszámolni a sebességet, vagy azt, hogy hol van a saját mája, az "normális". Miért van ez? nem ugyan olyan fontos mindkét "témakör?"
"Fizikával kapcsolatos kérdésben szerintem nem gond ha nincs otthon mindenki, ahhoz kell egy reál beállítottság..."
ezen kicsit elgondolkodtam... szóval ha valaki reálos, akkor illik tudnia a humános dolgokat is, de aki humános, és azért nem tud valamit mondjuk fizikából, akkor mondhatja azt, hogy jaj, én nem vagyok reálos, ilyeneket nem tudok megtanulni, szóval mentségként használhatja azt a tényt, hogy ő humános?
remélem értitek:D
Én úgy gondolom, hogy ez így helyes nagyjából( az nem, hogy nem tudja valaki, hol milyen szerve van), ez már egy kialakult hagyomány, hogy mit tekintünk alapműveltségnek. És hiába csápolnak egyesek, hogy a nép nem tud deriválni, meg fizikai tételeket kiszámítani, de gondoljunk bele... elenyésző része az a matematikának, amire az átlagembernek szüksége van: alapműveletek, százalékszámítás, esetleg a banki kamat kiszámítása (és úgy gondolom, erre mindenki képes anélkül, hogy pl. koordinátageometriát kellene tanulnia gimnáziumban).
Ellenben az, ha valaki nem ismeri a történelemnek azon eseményeit, amik fontosak országunk számára, vagy nem ismeri nevesebb költőinket, egy-két ismertebb versüket, azt sem tudja, milyen korban, milyen stílusjegyekkel alkottak - az igenis szégyen. Miért? Mert ez a saját hagyatékunk. A kultúránk. Ez az a népi, kulturális örökség, ami összeköt bennünket, és ezt nem ismerni, mert pl. valaki éppen vegyészmérnök akar lenni és nem irodalmár, egyszerűen szégyen. És mindenki magát minősíti azzal, hogyha nem is kíváncsi rá, mert nem az ő dolga.
Egyébként azt hozzátenném, hogy a legtöbb ismerősöm marha büszke magára, mert ő kémiát, meg matekot, meg tudomisénmit tanul az egyetemen. És nagy büszkén okoskodnak a tantárgyaikról, hogy bezzeg a bölcsészek azt sem tudják mi ez meg az ezekben a témakörökben. Igen ám, de a többségüknek nehezére esik megírni egy tisztes kérvényt, pedig kb. 9-es nyelvtananyag. Vagy pl. halvány lila fogalmuk sincs a nyelvcsaládokról, és így tovább; csak hogy lássátok, ez kölcsönös... az alapműveltségen túl igen ritka az, akit kicsit is érdekelnének azok a tárgyak, tudományágak, amikhez nem ért, nincs ambíciója. De ez nem változtat azon, hogy mi az alapműveltség. Én így gondolom.
Lehet, hogy szerinted nem jó, de ez van. Én sem értem a matekot, de nem azért mert nem akarom. Különtanárhoz jártam a kettesért éveken keresztül, szerinted azért csináltam, mert nem akartam megérteni? Fel lehetne fogni, hogy vannak emberek, akiknek ez nem megy, nem szimplán nem érdeki őket.
De már ne is haragudj, de ennyi erővel a kémikusok is panaszkodhatnának, hogy egy fél oldalas képlet kiolvasása mért nem alapműveltség. Vagy a nyelvésznövendékek, mint én, hogy a legtöbb ember még a nyelvtípusokat sem tudja felsorolni. Vagy az orvostanhallgatók, hogy a sok paraszt nem tudja betéve az agy részeit és azok funkcióit!
Szóval mindenki panaszkodhatna, hogy a saját szakterülete nem alapműveltségi kérdés. Az egész világon elvárt dolog, hogy a saját néped, kultúrád fontos eseményeit, közéleti tényezőit, irodalmi-nyelvtani sajátosságait tudd, nem most találtuk ki, és nem mi, hülye, matekot tanulni nem akaró humánosok. Lehet lázadozni, hogy ez így neked nem jó, de kénytelen leszel belátni, hogy a matek, fizika, kémia, és hasonló tárgyak nem hordoznak semmilyen kulturális sajátosságot, nagyon elenyésző része hasznos a mindennapi életben (azoknak, akik nem ezzel foglalkoznak), és ha szükségünk is lesz rá egyszer, ott a számológép. Ezzel szemben, mint már elmagyaráztam, az irodalom, történelem sem a hasznossága miatt alapkövetelmény (a nyelvtan viszont igen). Ez a két (három) dolog az, ami néppé tesz egy népet. Ha ez valaki szerint elhanyagolható, azzal magát minősíti. Ennyi.
én nem azt mondom, hogy elhanyagolható a történelem és a magyar stb, csak azt, hogy egy reál beállítottságúnak miért KELL betéve tudni a háborúk évszámait és a költők születési dátumát és életrajzát?
lehet, hogy neked (és sok más embernek a világon) nehézséget okoz megérteni a reálos tárgyakat, a reálosoknak viszont az okoz nehézséget, hogy megtanulják az évszámokat és azt, hogy melyik költő hol tanult...
de ezt a humánosok nem fogadják el, hogy van akinek ez nehéz... viszont a reáloknak muszáj elfogadniuk azt, hogy sokaknak a reál nehéz.
nem azt mondom, hogy a népünk történelme nem fontos és nem kell tudni, igenis kell tudni ahhoz, hogy egyáltalán azt megértsük, ami most az országban vagy a világon folyik. de szerintem igenis többet várnak el egy reálostól, mint egy humánostól.
Tévedsz, ugyanannyit várnak el. Általánosban, gimnáziumban ugyanúgy kell mindannyiunknak számunkra hasznos-haszontalan tárgyakat tanulni, de én úgy látom, hogy a reálosok annyit profitálnak abból, hogy megtaníttatják velük a nyelvtant, irodalmat, történelmet, hogy mivel ez alapműveltség (akár sajnos, akár sem, de ez van), később sem fognak kőbunkónak tűnni, hiszen megtanulták ami kötelező volt, és szükséges. Viszont nekünk, humánosoknak, semmi hasznunk nincs belőle, hogy megtanuljuk a harmadfokú egyenleteket, meg őszintén szólva nem is emlékszem már mit, hiszen soha senki nem fogja kérdezni tőlünk. Ti viszont "pluszban" gazdagodtok műveltséggel, fogalmazzunk úgy, hogy nagyobb tudásúak lesztek. Tehát tekinthetsz rá értékként is.
Egyébként nyugi, nem amellett kampányolok, hogy betéve kell tudni a középkori királyok uralkodását, és a költők születési-halálozási évét. Az szerintem is hülyeség. Számomra az irodalom lényege abban áll, hogy megismerjük a műfajokat, műnemeket, és megtanuljuk megérteni az alkotások mögött rejlő eszméket, gondolatokat. Szerintem egy jó tanárnak erre kellene tanítania, nem arra, hogy x költő hányban született, mikor házasodott, halt meg... mert ez őszintén szólva, senkit nem érdekel. A költők életéből max. olyan mozzanatok fontosak, amik szükségesek lehetnek az életművük megértéséhez.
És őszintén szólva, én inkább irigylem azokat, akik értik a fizikát, matekot stb.-t mert én hiába próbálom, nekem logikátlan az egész. Cserébe lehet, hogy a 7. nyelvemet tanulom, de erre a legtöbb ember úgy reagál, hogy "és mit fogsz vele kezdeni...?" bezzeg egy villamosmérnök hallgatót nem néznek le, hogy na aztán mi a francot fogsz ezzel csinálni?
Én inkább úgy látom, hogy manapság a legtöbb bölcsészt igencsak lenézi a társadalom, holott régen mi számítottunk a társadalom elitjének, a műveltség képviselőinek.
Persze ez már kicsit más téma, de én valahogy így látom a "követelmények" következményeit, és eredményeit.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!