Érdemes lenne megpróbálni a doktori képzést?
24 éves végzős egyetemista vagyok angol-német középiskolai tanárszakon az ELTÉ-n.
Eddig kétszer említették az oktatóim, hogy érdemes lenne megpróbálnom a doktori képzést. Eléggé vívódóm, hiszen szeretem a tanítást, nem nagyon tudnám magamat elképzelni más munkakörben (mint például egy cégnél vagy multinál dolgozni) de félek attól, hogy egy doktori képzésbe befektetett energia és idő nem térülne meg később (elsősorban megélhetési szempontokból). Egy oktatómtól hallottam, hogy szép hivatás a tanárság de aki ezen a pályán marad annak érdemes tudományos fokozatot szereznie, függetlenül attól, hogy később fog-e egyetemen dolgozni vagy sem.
Hallottam olyat is okosabb és tapasztaltabb ismerőseimtől, hogy rengeteg lehetőség rejlik egy doktori képzésben, hiszen külföldi lehetőségek is megnyílnak általa, sok kapcsolatot lehet kiépíteni stb.
Akinek van esetleg tapasztalata ez ügyben volna olyan kedves és megosztaná velem építő jellegű, konstruktív meglátásait? Nagyon megköszönném.
22. “ Semmivel se vagy több ember azért, mert van egy Phd-d”
Több ember nem vagyok, de azon a területen, ahonnan a PhD-m van, jelentősen nagyobb tudással rendelkezem, mint az, akinek csak MA-ja van. Ez egyébként nem minden területen van így.
Például azon a területen, ahol dolgozom (data science), jelentős többlet tudásom van a sima BSc-sekhez képest. Ezen a területen szükség van a mesterképzés szintű statisztika tudásra, amit nagyon kevesen szednek fel online tutorialokból. Ugyanakkor egy PhD nem biztos, hogy jelentős többletet nyújtana, DE azt veszem észre, hogy az egyetemi oktatók hozzám képest Nobel-díjra érdemes zseniknek tűnnek. Ez azonban nem csak a PhD miatt lehet így, hanem azért is, mert oktatnak, és tanítva lehet igazán sokat tanulni.
Természetesen ha a munkahelyeden mondjuk API-kat programozol stackoverflowból kivágott kódokkal, akkor ott nem jelent tetemes előnyt egy computer science PhD, mint ahogyan az uszodai úszómesternek is hiába van PhD-je neurológiából, nincs szüksége ott ezekre a skillekre. De bátran hihetsz abban, hogy mondjuk a computer science területén a PhD-sek a saját területükön sokkal jobb elméleti szakemberek, mint te.
23-as:
Attól, hogy a kérdező többet tud az oktatásról és módszertanokról attól még nem fog jobb oktató lenni.
Nagyon elment ez a vita más területekre. A kérdező nyelvszakos tanári diplomát szerzett, és egy olyan munkakörbe készül, ahova lassan lasszóval fogják az embereket, a többségnek nincs PhD-ja, és nem is kell, hogy legyen neki, nem data science.
Szerintem a PhD az a dolog, amitől biztos nem lesz kevesebb az ember. A többlettudás mindig jó. A fő kérdések a döntéshez, hogy mennyire szeretné csinálni, elmélyülni valamiben, illetve hogy a megélhetése hogyan alakul. Valaki már huszonévesen szeretne családot alapítani, saját ingatlant stb. Ahhoz a PhD-ösztöndíj siralmasan kevés. Igaz, a tanári fizetés sem sokkal jobb. Ha a megélhetés nem olyan szempont, akkor viszont érdemes lehet belevágni akkor is, ha nem fontos a hivatása szempontjából, mert mégiscsak árulkodik arról, hogy ő elmélyültebb művelője kíván lenni a tudományának.
Ami megütötte a szemem, hogy tanítani szeretne, nem multinál dolgozni. A PhD nem zárja ki a középiskolai tanárságot, a fokozat megszerzése után ugyanúgy el lehet helyezkedni a tanári diplomával. Egy nívósabb középiskolában még előnyt is jelenthet a felvételin.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!