Lehetséges lenne 9-10. osztályban egy átlagos képességekkel rendelkező fiúnak megszerezni az érettségit?
A mostani kilencedikesek az érettségi rendszer változása miatt egyáltalán nem csinálhatnak előrehozott érettségit, szóval ha most nyolcadikos akkor egy évvel tud majd előbb érettségizni.
Persze feltéve hogy mondjuk ma éjjel nem törlik el az új érettségi rendszert, hiszen ilyen csodálatos, kiszámítható rendszer nincs még egy a világon.
Ennek semmi értelmét nem látom, és pedagógiailag sem szól semmi mellette azon kívül, hogy a nevelőtestület megszabadul egy öntörvényű gyerektől, meg a furcsa szüleitől.
Egy átlagos képességű gyereknél nem reális, hogy négy évnyi matematikai anyagból osztályozót írjon egy év alatt, de kettő sem nagyon. Angol és informatika esetén lehet osztályozó nélkül, 10. évfolyam végén érettségizni.
Matekból tuti nem lehet előrehozottat csinálni:
"Azon tantárgyak esetében, amelyek tanítása a középiskolát lezáró évfolyamon fejeződik be (pl. magyar nyelv és irodalom), az előrehozott vizsga letétele továbbra sem lehetséges."
Második letölthető pdf-ben találod az idézett mondatot.
Angolból akkor mehet érettségire ha előtte sikeresen teljesíti az osztályozó vizsgákat. (Ha pl 11-ben megy, akkor a 11. és a 12. osztályból kell vizsgáznia.)
Informatikából (ami jövő évtől igazából digitális kultúra) ha pl 10. osztályig tanulja a tárgyat és abban az évben akar érettségit tenni, akkor a 10-es évből kell osztályozót tennie (11-ben nyilván már nem kéne).
Olyanról még nem hallottam, hogy 9-ben csinált volna valaki előrehozottat, utána kell járni, hogy ez lehetséges-e egyáltalán, de még ha lehetséges is, én nem igazán javaslom. Ezek a feladatsorok 18-19 éves diákok számára készültek, nem pedig 15-16 éveseknek. Tényleg meg kell érni arra, hogy valaki ilyen mennyiségű anyagot el tudjon sajátítani. Ha esetleg rosszul sikerül az előrehozott érettségije, akkor azon már nem tud a középiskola alatt javítani (max szintemelőre tud menni legközelebb), az érettségi bizonyítványába az az eredmény fog bekerülni és természetesen továbbtanulásnál is azt veszik figyelembe. Az osztályozóval szintén ez a helyzet, amilyen eredményt azon elér, az kerül az év végi bizonyítványába és abból fogják a pontjait számolni.
Szerintem hagyd, had élvezze az első 1-2 évét a középiskolában, rengeteg új inger fogja érni az elején és hozzá kell szoknia a komolyabb számonkérésekhez, több megtanulandó anyaghoz is, nem fog tudni arra koncentrálni, hogy jó osztályozót/érettségit írjon (talán még fel sem fogja, hogy ezek mennyire fontosak a továbbtanulás tekintetében). Bőven elég lesz 11-től elkezdenie az érettségiken gondolkozni.
Itt a nyár, tegyetek egy próbát matekból. Ugye kb. 9,5 hónap a suliban egy év, ha nem számítjuk a szüneteket.
Vegyetek fel egy magántanárt, ha sikerül a teljes 9,5 hónapnyi anyagot megtanulni, és rendesen be is gyakorolni max. 1,5-2 hónap alatt, akkor lehet esély arra, hogy 10. év végén levizsgázik.
Elöbb nemigen, mert a többi tárgyat is tanulnia kell, nem lesz annyi szabadideje, hogy folyton matekozzon. Hogy a másik két tárgyat ne is említsem. Jövö nyáron is befejezhet egy évet, ha menni fog neki idén egy nyár alatt egy év. Na, meg persze évközben is haladna elöre az anyaggal.
De én kétlem, hogy be lehet gyakorolni ilyen rövid idö alatt úgy, hogy rutinosan menjen a feladatmegoldás, és ne is felejtse el az érettségiig a tanultakat. Ahhoz, hogy tartósan emlékezzünk valamire sokat kell gyakorolni.
Úgy látom, néhány válasz figyelmen kívül hagyja azt az apró szempontot, hogy matekból nem lehet előrehozott érettségit írni. Mellesleg értelme sem lenne sok. Ha ezekkel akarna továbbtanulni, akkor lenne neki több éve, amíg rá se nézne ezekre a tantárgyakra? Ha nem ezekkel tanul tovább, akkor meg miért jó annyira ráfeküdni?
Az előrehozott érettségi akkor éri meg, ha az embernek nincs szüksége tovább az adott tárgyra, de kell belőle az érettségi, és meg tudja írni jól viszonylag kevés plusz energiabefektetéssel. Én idegen nyelvekből mentem. Az egyikből magabiztos volt a nyelvtudásom, nem volt szükség a tanórára a szintentartáshoz sem, a másikból pedig csak az érettségi kellett, maga a nyelvtudás kevésbé érdekelt. Két év alatt simán elfelejt az ember dolgokat, főleg ha közben mást is tanul, úgyhogy nem biztos, hogy olyan jó ötlet hamarabb elvégezni egy-egy érettségi tárgyat, ha az ott szerzett tudást később még hasznosítani is szeretnéd.
Illetve az átlagos képességű diáknak nem az ötös matekérettségi a cél. Diákként ezt nem tudtam, mert jó középiskolába jártam, és nálunk a jó százalék számított csak, az ötös nem volt kérdés. De valójában rengetegen küzdenek a kettesért is, és ezt a munkám során vettem észre igazán. Az átlagos képességű diák valahol a kettő között van hármas-négyes érettségivel. Még ha lehetne is matekból előrehozottat írni, akkor sem lenne értelme egy átlagos 10.-es elzavarni érettségizni. Minek, hogy összekaparjon egy rosszabb jegyet rövidebb idő alatt? Vagy rohamtempóban készüljön fel valamire, amire nem véletlenül van négy éve? Egyáltalán miért kell egy 8.-ast előrehozott érettségire buzdítani? Szerencsétlen épp csak túl van a középiskolai felvételin, de máris foglalkozzon az egyetemivel?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!